خبر فوری

درس‌آموزی کند اردبیل از حوادث؛ سطح آگاهی مردم مقبول نیست

– اخبار استانها –

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرگزاری تسنیم از اردبیل، استان اردبیل یکی از ۱۰ استان نخست حادثه خیز در کشور شناخته می‌شود. از سیل و زلزله تا خشکسالی، بهمن، کولاک و سرمازدگی در طول سال بخشی از مشکلات استانی است که گاهی اخم طبیعت منحصر به فرد آن، به محک عملکرد مسئولان تبدیل می‌شود.

تعداد زمین لرزه‌ها، سیل و بهمن و کولاک در این استان موجب شده تا آمادگی مدیریت بحران آن نه تنها فصلی بلکه برای تمامی طول سال و در اغلب اوقات ضرورت داشته و در بیشتر حوادث نیز نواقصی عیان شود.

آموزش عمومی مهم ترین موضوع در مدیریت بحران استقانون جدید مدیریت بحران، وظایف وزارتخانه را در کاهش خسارات مشخص کرده استمانوری از جنس آمادگی؛ ریزش تونل مترو و آمادگی دستگاه‌های مدیریت بحران در قم + فیلم

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل معتقد است هر چند اقدامات و برنامه‌های متعددی در طول سال اجرا می‌شود اما در مجموع عملکردها باید بهبود یابد که بخشی از آن به ممارست و درس‌آموزی از حوادث مرتبط است و بخشی آموزش خود مردم را شامل می‌شود.

مانورهای امداد و نجات بی‌تاثیر نبوده است

 رامین معبودی با اشاره به اینکه اردبیل در مقایسه با سایر استان‌ها وضعیت نسبتا خوبی در مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه دارد، گفت: هماهنگی بخشی در اردبیل مشاهده می‌شود اما نیازمند تمرین و ممارست وحدت فرماندهی هستیم.

وی افزود: یکی از دلایل تعریف مانورهایی از جمله لحظه صفر و دورمیزی تمرین وحدت فرماندهی است تا بتوان هم مشکلات و کمبود شهرستان‌ها را شناسایی کرد و هم نسبت به آماده‌سازی دستگاه‌ها اقدام کرد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در پاسخ به این سوال که آیا مانورها توانسته به واقع متناسب با اهداف تعریف شده موثر باشد یا نه؟ گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد مانورها در آماده‌سازی دستگاه‌های اجرایی موثر است.

معبودی با یادآوری زلزله سال ۷۵ اردبیل با ۷۶۰ کشته گفت: به مرور زمان در سال‌های اخیر وحدت فرماندهی دستگاه‌های خدمت‌رسان بهبود یافته اما ضروری است همچنان تمرین و ممارست ادامه یابد.

ایمن سازی ساختمان‌ها مورد تاکید ما است

وی بخشی از ضرورت‌ها در کاهش خسارت ناشی از حوادث را ایمن‌سازی ساختمان‌ها عنوان کرد و گفت: به ویژه با توجه به اینکه اردبیل بر روی گسل زلزله است، لازم است این موضوع با جدیت دنبال شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل با بیان اینکه بعد از زلزله سال ۷۵، اقداماتی برای بهسازی خانه‌های روستایی انجام شد، گفت: همچنان لازم است این موضوع مورد توجه قرار گیرد؛ در زلزله اخیر میانه نیز باردیگر مشاهده شد تخریب و ویرانی سهم خانه‌های کاهگلی شده است.

معبودی به مداخله به هنگام اردبیل در زلزله اخیر میانه اشاره و اظهار کرد: در عین حال هر اقدامی برای ساخت مسکنی ایمن می‌تواند در ادامه از بروز حادثه و تخریب آن خودداری کند و لازم است این موضوع با جدیت فرهنگ‌سازی شود.

آموزش مردم نیاز مبرم استان اردبیل

وی با بیان اینکه آموزش و اطلاع‌رسانی به مردم تا حد قابل توجهی از خسارت به‌ویژه خسارت جانی حوادث می‌کاهد، گفت: تجربه حوادث مختلف نشان می‌دهد یکی از دلایل بروز خسارت، عدم اطلاع و ناآگاهی مردم است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان با اشاره به اینکه در نیمه نخست امسال دوره‌های آموزش امداد و نجات برای ۱۵ هزار نفر برگزار شده است، تصریح کرد: دوره‌های آموزشی صرفا در کارگاه‌های آموزشی هلال احمر محدود نمانده و به عنوان مثال آموزش‌ها از طریق تلویزیون به مردم انتقال می‌یابد.

به گفته معبودی یکی از نمونه‌های موفق توجه به آموزش مردم کشور ژاپن است که توانست با اطلاع‌رسانی به مردم از حجم خسارات ناشی از زمین لرزه‌ها بکاهد.

وی اظهار کرد: با آگاهی بخشی به مردم و آموزش امداد و نجات در واقع در هر خانه حداقل یک امدادگر تربیت می‌شود تا در زمان بروز حادثه قبل از رسیدن امدادگران، خود شهروندان حادثه را مدیریت کنند.

معبودی با اشاره به برگزاری سالانه مانورهای امداد و نجات در مدارس استان گفت: تمامی آموزش‌ها موثر است و در واقع سطح اطلاعات عموم مردم افزایش یافته اما لازم است تداوم یابد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در پاسخ به این سوال که برای آموزش روستاییان چه اقداماتی صورت گرفته است، افزود: در روستاها  فعال‌سازی کانون‌های روستایی مورد تاکید است و از سویی خانه‌های هلال که به عنوان محل آموزش روستاییان است، تاکید می‌شود.

معبودی تصریح کرد: از دهیاران و بخشداران جهت اختصاص زمین و یا مکان مناسب برای راه‌اندازی خانه‌های هلال مذاکره شده و مسئولیت خانه‌های هلال نیز به یکی از افراد آموزش دیده همان روستا سپرده می‌شود تا در صورت بروز حادثه، قبل از رسیدن نیروهای امدادی اقدامات لازم را پیاده کنند.

افزایش حوادث در اردبیل

به گفته معبودی اغلب حوادث به دلیل بی‌توجهی مردم به هشدارها و نکات ایمنی به وقوع می‌پیوندد و در خود استان اردبیل تنها در نیمه نخست سال امدادگران به ۲۶۹۷ نفر در ۳۴۹ مورد حادثه امدادرسانی کردند.

وی افزود: بیشترین میزان حادثه با ۲۳۲ مورد حوادث جاده‌ای است و در بررسی آمار یک دهه اخیر می‌توان گفت اغلب حوادث از جمله تصادفات رانندگی و کوهستان با افزایش همراه است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان به اسکان اضطراری ۶۰۰ نفر در نیمه نخست سال اشاره کرد و گفت: خوشبختانه اعتماد عمومی به هلال احمر افزایش یافته و مردم همکاری خوبی در هنگام بروز حوادث به‌ویژه در بحث امدادرسانی دارند.

برنامه‌ریزی جهت احداث ۴ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای

معبودی در مورد امکانات استان جهت مقابله با حوادث افزود: در حال حاضر انبار امدادی در تمامی شهرها به جز سرعین دایر شده است. هر چند اختصاص زمین در این شهر در دست پیگیری است اما در صورت بروز حادثه می‌توانیم از نیر و اردبیل نیاز سرعین را تامین کنیم.

وی با اذعان به اینکه انبارهای امدادی به ۱۶ قلم کالا برای ۲ درصد جمعیت شهرها مجهز است، گفت: هر ۶ ماه یک بار تمامی اقلام کنترل می‌شود و به دلیل یکپارچه بودن انبارهای هلال احمر مشکلی در کمبود اقلام در صورت بروز حادثه نداریم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان همچنین به فعالیت بالگرد امدادی اشاره کرد و گفت: در جاده آبی بیگلو احداث آشیانه برای بالگرد در دست پیگیری است. به این منظور ۵۰۰ میلیون تومان از سازمان هلال احمر و ۴۰۰ میلیون تومان از اعتبارات استان جذب شده و در سفر رئیس جمهور اعتبار ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومانی درخواست می‌شود.

وی به فعالیت ۱۲ پایگاه امداد و نجات جاده‌ای اشاره کرد و گفت: احداث ۴ پایگاه در مسیر مشگین شهر، تونل ۱۱ سرچم، اردبیل- کوثر و بوران در دست اقدام است.

وی به مطالعه و احصا مختصات جغرافیایی ۲۲۵۰ روستا نیز اشاره کرد و افزود: در عین حال امکانات سایر دستگاه‌ها نیز احصا می‌شود تا وضعیت استان ارزیابی و کمبودهای احتمالی عیان شود.

اظهارات امیدوارکننده مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اردبیل گویای این موضوع است که اردبیل در مجموع آماده مقابله با حوادث پیش‌بینی نشده است و صرفا آموزش مردم در اولویت این نهاد امدادی است.

گفت‌وگو از ونوس بهنود و بهرام آدشیرین‌پور

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید