خبر فوری

غافلگیری‌ “هنگامی‌”ها از حجم بالای گردشگران پاییزی+فیلم

‌به گزارش هرمزبان به نقل از ایسنا،‌اسکله گردشگری کندالو واقع در جزیره قشم که محل جابجایی مسافران به جزیره هنگام است در چند روز گذشته با مشکلات عدیده‌ای مواجه شد.

مسئولین جایگاه سوخت این اسکله که پیش‌بینی چنین حجم زیادی از گردشگر در این روزها را نداشتند با کمبود بنزین مواجه شدند و بیش از سه‌چهارم شناورهای اسکله در لنگرگاه‌های خود مانده و مسافران بلیت به دست در صف‌های طولانی انتظار باقی ماندند.

در این خصوص مدیر اسکله کندالو در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مسافران همه شاکی بوده و درحالی‌که بلیت خریده‌اند شناوری برای جابجایی آن‌ها نیست.

حسین عباس نژاد با بیان اینکه وقتی کسی همکاری نمی‌کند یک‌نفری نمی‌توانم تمامی مشکلات پیش‌آمده را مدیریت کنم و پاسخگوی همه مسافران باشم، افزود: پمپ‌بنزین از صبح سوختی به شناورها نرسانده است، این اسکله 160 ناوگان آماده‌به‌کار داشته که در حال حاضر به علت کمبود سوخت تنها 40 ناوگان فعال داریم.

وی با اشاره به اینکه در اکثر مواقع یک لیدر با مسافران می‌فرستیم اما امروز مشکلات بسیاری را داشته‌ایم، تصریح کرد: با جامعه آژانس داران جلسات متعددی برگزار می‌کنم و سعی کرده‌ام مشکلات پارکینگ ماشین‌ها و سایر مشکلاتشان را رفع کنم اما در خصوص تورهایی که از استان‌های دیگر می‌آیند نه ما با آن‌ها آشنایی داریم و نه آن‌ها با ما، می‌آیند بلیت می‌گیرند و بدون اینکه راهنمایی بگیرند حرکت می‌کنند.

مدیرعامل اتحادیه گردشگری شهرستان قشم ادامه داد: امروز برای اینکه آژانس‌های گردشگری در صف نایستند بلیت‌های دستی صادر کردیم، درصورتی‌که بلیت‌های ما الکترونیکی بودند؛ مشکل اصلی امروز ما بنزین بود و شناورها حتی وسط راه بنزین تمام می‌کردند، پیگیری کردم و بلافاصله به قایق‌هایی که مشکل سوخت داشتند و با کمبود سوخت مواجه بودند اجازه حرکت ندادم و گارد گذاشتم و اعلام کردم حتی اگر تنها با سه شناور مسافران را جابجا کنیم اما باید با سوخت کامل باشد تا ایمنی مسافران برقرار شود.

عباس نژاد با اشاره به اینکه از گارد سازمان مناطق آزاد، دریابانی و مدیران تعاونی‌های دلفین تاج نگار دیرستان و نگارین سیر هنگام کمک گرفتم، خاطرنشان کرد: از طرف دیگر برای ساماندهی پارکینگ داریم تمهیداتی می‌اندیشیم اما بنده تنهایی نمی‌توانم همه کارها را انجام دهم، وقتی‌که ما ابزار کار نداشته باشیم، با مشکل مواجه می‌شویم، ابزار کار و حرکت شناورها نیز بنزین است.

وی با بیان اینکه جایگاه دار باید از قبل سوخت خریداری می‌کرد اما متأسفانه این حجم تردد پیش‌بینی نشده بود، عنوان کرد: پیشنهاد ما این است که همان‌طور که ما هر کاری از دستمان برمی‌آید انجام می‌دهیم شرکت نفت هم به جایگاه‌های خود اعتباراتی دهد، برای مثال در شرایط اضطراری به‌صورت اعتباری برایشان سوخت بفرستد و بعد پولش را بگیرد.

مدیر اسکله کندالو اضافه کرد: مسافران برای اینکه جاذبه‌های گردشگری و عجایب 7 گانه قشم را ببیند به این جزیره می‌آیند اما وقتی پیش‌بینی نشده باشد با این مشکلات مواجه می‌شوند، مسافران و تورها از من می‌خواهند بلیت صادر کنم، بلیت هم که صادر می‌کنم سوخت نیست و درنتیجه شناوری هم نخواهد بود.

وی در پایان بیان کرد: تأمین بنزین باید از جایگاه بنزین اسکله کندالو صورت بگیرد که نگرفته و بنده مکاتباتی در خصوص مشکل سوخت داشته‌ام امیدوارم که در این زمینه اقداماتی را انجام دهند.

همچنین مدیرعامل تعاونی گردشگری دلفین تاج نگار دیرستان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: امروز مشکل اصلی ما بنزین بوده است که پمپ‌بنزین نتوانسته بنزین موردنیاز شناورها را تأمین کند و تنها کاری که از دستمان برمی‌آید این است که این مسئله را به فرمانداری ابلاغ کنیم.

محمود ابولی افزود: هر زمان به شلوغی می‌خوریم با این مشکلات مواجه می‌شویم اما هیچ‌کس پیش‌بینی نمی‌کرد در این روزها چنین جمعیتی به سمت جزیره بیاید، این مقدار جمعیت مثل تعطیلات نوروز است؛ البته ما و قایق داران آماده کار بودیم، قایق داران همیشه هستند چراکه کارشان گردشگری است و مشکل اصلی سوخت بوده است.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته با مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی هرمزگان جلسه‌ای داشتیم، تصریح کرد: قراردادهای با چند شرکت بستیم تا چند شناور استاندارد تهیه کنیم که از این حالت سنتی در بیایند، تعادل داشته و 20 نفر ظرفیت داشته باشد.

دهیار روستای دیرستان از توابع شهرستان قشم ادامه داد: اگر مشکلی پیش نیاید 10 فروند از این شناورها ( 5 فروند برای تعاونی ما 5 مورد برای یکی دیگر از تعاونی‌ها) در این اسکله شروع به کار کرده و به‌تدریج کلیه شناورها جایگزین می‌شوند.

ابولی افزود: تسهیلاتی در اختیار قایق داران سنتی قرار می‌گیرد که می‌توانند شناورهای استاندارد تهیه کنند، هزینه این شناورها 420 میلیون تومان است و در طرحی که در حال حاضر ارائه شده وامی با سود صفر درصد با همین مبلغ و دو سال تنفس به قایق داران تعلق می‌گیرد به‌گونه‌ای که می‌توانند طی حدود 5 سال مبلغ را بازگردانند.

وی با بیان اینکه با تعویض شناورها دیگر مشکل بنزین نخواهیم داشت چون سوخت گازوئیل مصرف می‌کنند، ابراز کرد: در حال مکاتبه هستیم که یک جایگاه سوخت مستقر در اسکله داشته باشیم؛ متأسفانه برای پارکینگ، سرویس بهداشتی و سایر امکانات اسکله نیز پیش‌بینی نشده است و زیر نظر دهیاری دیرستان است و نفراتی گذاشتیم تا ساماندهی ماشین‌ها را پوشش دهیم و به ازدحام نخوریم که خوشبختانه مشکل خاصی هم نداشته‌ایم.

مدیرعامل تعاونی گردشگری دلفین تاج نگار دیرستان خاطرنشان کرد: در زمان شلوغی قبل از اینکه شناور شروع به حرکت کند ایمنی آن توسط اداره بنادر و دریانوردی و نیروی انتظامی چک می‌شود، در مواقع عادی تعاونی‌ها برای چک کردن ایمنی مستقر هستند.

وی با اشاره به اینکه امکانات ما در اسکله خیلی کم است، عنوان کرد: سرویس بهداشتی اسکله با 10 چشمه دیگر جوابگو نیست، سازمان منطقه آزاد ورود کرده کمپی ساخته اما هنوز کمبود سرویس بهداشتی داریم که با مکاتباتی که کرده‌ایم امیدواریم در ماه‌های آینده این چشمه‌ها افزایش پیدا کنند.

به گزارش هرمزبان به نقل از ایسنا، مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی هرمزگان پیش‌ازاین در جمع اعضای تعاونی‌های گردشگری جزیره قشم با اشاره به بهره‌گیری کشورها از منابع طبیعی برای رونق بخشی به صنعت گردشگری، اظهار کرده بود: با ایجاد فرصت‌های گردشگری می‌توان سایر محرک‌های اقتصادی را برای استفاده از منابع طبیعی و خدادادی  فعال کرد و گردشگری دریایی می‌تواند فرصت‌های جدیدی را برای رونق اقتصادی و اشتغال ساحل‌نشینان فراهم کند.

اله مراد عفیفی پور با اشاره به تأکیدات استاندار هرمزگان بر لزوم نوسازی ناوگان گردشگری دریایی و خروج شناورهای سنتی از این چرخه، اضافه کرده بود: با توجه به اینکه شناورهای تفریحی موجود که به‌عنوان قایق تشتی شناخته می‌شوند، به‌هیچ‌وجه استانداردهای لازم برای گشت‌های ایمن دریایی را ندارند، مدیریت عالی استان خواستار این است که شناورهای سنتی با شناورهای ایمن و استاندارد که گواهینامه‌های لازم از مؤسسات رده‌بندی دارند، جایگزین شوند.

وی توجه به مطالبه عمومی مردم را نیز علاوه بر تأکیدات مدیریت عالی استان برای نوسازی ناوگان گردشگری مورد تأکید قرار داده و گفته بود: بر همین اساس، ابلاغ رسمی جلوگیری از تردد شناورهای غیراستاندارد در بخش گردشگری دریایی در دستور کار این اداره کل قرار دارد؛ زیرا در برابر سلامت و ایمنی ترددهای دریایی مردم مسئولیت قانونی داریم.

مدیرکل اداره بنادر و دریانوردی هرمزگان اشتغال مولد برای جامعه محلی و بومیان منطقه در بحث گردشگری دریایی را ازجمله دغدغه‌های مسئولان سازمان بنادر برای تحقق مسئولیت‌های اجتماعی این سازمان دانسته و خاطرنشان کرده بود: در راستای رفع موانع موجود و برطرف نمودن دغدغه‌های تعاونی‌های گردشگری، در راستای الحاق شناورهای ایمن به چرخه از هیچ حمایت و کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

عفیفی پور از اعطای تسهیلات با سود صفر درصد به متقاضیان از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر سخن به میان آورده و با اشاره به استفاده از ظرفیت کشتی‌سازی‌های داخلی برای ساخت شناورهای جدید تفریحی، تصریح کرده بود: تلاش ما بر این است که تعاونی‌ها کمترین میزان آورده برای استفاده از این تسهیلات فراهم کنند و از طریق مذاکره با بانک‌های عامل، در خصوص اقساط آن‌ها دوره زمانی بازپرداخت نیز افزایش یابد.

این مقام مسئول اظهار کرده بود: از سوی دیگر، هیچ محدودیتی برای طرح‌هایی که هزینه کمتری برای خریدار شناورها در برداشته باشد، وجود ندارد و تنها استفاده از شناورهای ایمن و استاندارد برای گشت‌های دریایی ملاک عمل است.

وی خواستار ممنوعیت صید در مناطق گردشگری ازجمله جزیره هنگام، زیستگاه دلفین‌ها و لاک‌پشت‌های دریایی شده و گفته بود: صیادی در این مناطق نباید مزاحم فعالیت‌های گردشگری باشد و تردد صیادان روی اسکله‌های ویژه شناورهای گردشگری باید مدیریت شود. در همین رابطه، برای جلوگیری از تداخل فعالیت‌ها در مناطق گردشگری جلسات مشترکی با اداره کل شیلات برگزار خواهیم کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرده بود: تا قبل از احداث بنادر مسافری و گردشگری ازجمله بندر شهید حقانی سالانه 2میلیون تردد مسافری در استان هرمزگان انجام می‌شد؛ ولی در حال حاضر با توسعه زیرساخت‌ها، شاهد تردد بیش از 20 میلیون نفر سفر به جزایر خلیج‌فارس در استان هرمزگان هستیم که خدمات‌رسانی باکیفیت  توسط تعاونی‌ها می‌تواند بخش قابل‌توجهی از این جمعیت را به سمت استفاده مردم از تجربه گشت‌های ایمن دریایی سوق دهد.

وی با بیان اینکه هرمزگان به‌عنوان استان پایلوت درزمینهٔ نوسازی و استانداردسازی ناوگان گردشگری دریایی در کشور تعیین شده است، اضافه کرده بود: با الحاق شناورهای استاندارد به ناوگان گردشگری دریایی، بازار این صنعت به شکل چشمگیری رونق می‌گیرد.

گزارش از: لیدا رضایی، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید