خبر فوری

سازه‌های ناایمن آوار را فریاد می‌زنند

‌به گزارش هرمزبان به نقل از ایسنا،‌ ریزش آوار ساختمان در سال‌های گذشته هم بارها و بارها در نقاط مختلف کشور حادثه ساز شده است و در آینده هم احتمال وقوع آن وجود دارد‌.

‌یکی از فرماندهان ارشد سازمان آتش‌نشانی شهرداری شیراز در خصوص آخرین حادثه‌ی ریزش آوار ساختمان و علت وقوع آن گفت: آتش سوزی و حوادثی از این قبیل هر‌از‌گاهی خودی نشان می‌دهند و در این میان، سازه‌های ناایمن، آوار را فریاد می‌زنند و آنچه می‌ماند؛ تلی از خاک و انسان‌های گرفتار در ویرانه‌ها یا شاید پشیمانی برای مقاوم نکردن سازه‌هاست‌.

مهدی زارع گفت‌: اکثر حوادث گودبرداری مربوط به ناایمنی و عدم رعایت اصول ایمنی است‌، بکارگیری کارگران غیر حرفه‌ای به دلیل پرداخت دستمزد کمتر یا استفاده نکردن از سازه‌های مستحکم به دلیل هزینه بر بودن آن یا نبود بازرسان متعهد از هر ارگان مسئول در اجرای ضوابط، در برخی از ساختمان‌های سطح شهر، از جمله مواردی است که باعث می‌شود افراد در رعایت اصول ایمنی کوتاهی کنند‌.

زارع عنوان کرد: هم اکنون ۴۶ درصد کل حوادث ناشی از کار در پروژه‌های ساختمانی اتفاق می‌افتد که متاسفانه ۷۰ درصد آن منجر به مرگ و میر نیروی کار می‌شود. با این حال، گودبرداری و ریزش ساختمان دو علت مهم در بروز حوادث این بخش هستند‌.

آوارهای ساختمان‌ها یکی از حوادث رایج و تکراری در کلانشهر شیراز شده و جان و مال شهروندان را به چالش می‌کشد.ش اید اگر برخی سهل انگاری های شهروندان نبود، اینگونه حوادث بطور مکرر روی نمی‌داد و مردم را دچار مصیبت نمی‌کرد، البته توجه به این نکته نیز مهم است که در کنار برخی ناایمنی‌ها، در حال حاضر بسیاری از پروژه‌های ساختمانی در کلان شهر شیراز با دقت و ایمنی حائز اهمیتی در حال اجرا است‌.

فرمانده ارشد سازمان آتش نشانی شیراز در خصوص کاهش حوادث آوار عنوان کرد: مهندسان ناظر و مجری باید قبل از هر گونه کاری برای ساختمان سازی اطلاعات کافی در مورد شناسایی خاک منطقه و محل داشته باشند‌.

او اضافه کرد: اگر منطقه محل خاکریزهای دستی و ضایعات باشد، عملیات خاکبرداری باید تدریجی و با مهارکردن کامل دیوارهای جانبی گودال انجام شود. اگر گودبرداری دارای عمقی بیش از سه متر باشد، باید قبل از خاکبرداری محل ستون‌ها گودبرداری شود و با اجرای ستون‌ها و مهار آنها به همدیگر از ریزش و رانش خاک‌های سست جلوگیری کرد‌.

این کارشناس آتش‌نشانی خاطرنشان کرد: در مناطقی که ساختمان‌های قدیمی تخریب و بجای آن قرار است ساختمان جدید ساخته شود مهندسین ناظر و مجری باید مقاومت ایستایی ساختمان‌های همجوار را نیز بررسی کنند و چنانچه احتمال داده شود که در اثر گودبرداری ساختمان مجاور دچار حادثه می‌شود باید به اقدامات ایمنی کامل متوسل شد‌.

وی اضافه کرد: هنگام عملیات خاکبرداری با ماشین آلات سنگین از ساکنان ساختمان‌های مجاور بخواهید تا در اثر شنیدن هر صدای مشکوک (شکستن شیشه، ترک در دیوارها و…) فوراً محل مسکونی را ترک کنند‌.

زارع با بیان اینکه در عملیات خاکبرداری سعی شود از افراد باتجربه و حداقل تعداد کارگران استفاده شود؛ گفت: دیوارهای خارجی طبقات ساختمان که قسمت های باز آن تا کف طبقه ادامه دارد، ” به استثنا طبقه همکف و طبقه‌ای که در حال تخریب است، باید تا ارتفاع یک متر حفاظ گذاری شود.”

فرمانده ارشد آتش‌نشانی شیراز گفت: تخریب باید از بالاترین طبقه شروع شده و طبقه به طبقه به ترتیب انجام شود و قبل از تخریب هر طبقه مصالح حاصله از تخریب طبقه بالاتر باید برداشته و در محل مناسبی انباشته شود؛ اگر احتمال خطر نسبت به پایداری ساختمان‌های مجاور به علت گودبرداری باشد باید ایمنی آنها بوسیله شمع و سپر لازم و مهار کردن ساختمان‌ها و شمع کوبی زیر پایه‌ها بطور مطمئن تامین شود و این عوامل حفاظتی باید تا رفع خطر مرتبا بوسیله اشخاص ذی‌صلاحیت بازدید شود تا موجبات حفاظت موثر ساختمان های مجاور تامین شود‌.

زارع در خصوص حادثه‌ی ریزش آوار ساختمانی در شیراز که روز دهم مردادماه حادث شد نیز گفت: این حادثه در ساختمانی به مساحت تقریبی 300 متر  رخ داد و براثر آن 2 کارگری که مشغول کار بودند با تخریب قسمتی از سقف، زیر آوار مدفون شدند‌.

وی افزود: آتش نشانان بلافاصله پس از تحقیقات میدانی و اطلاع از محل تقریبی حضور کارگران، شروع به جستجو و آوار برداری کردند و پس از تلاش‌های مجدانه با استفاده از ابزار تخصصی موفق شدند به یک نفر آنان دسترسی پیدا کنند .

فرمانده سازمان آتش نشانی تصریح کرد: جستجو برای یافتن کارگر دیگر نیز با دقت و سرعت عمل بیشتری ادامه یافت و آتش نشانان پس از تلاش با کمک سگ‌های تجسس موفق شدند کارگر دیگر را که در زیر خروارها خاک گرفتار شده بود، به خارج از محوطه منتقل کنند‌.

متاسفانه در این حادثه هر 2 کارگر، بر اثر ریزش آوار در همان لحظات اولیه جان خود را از دست دادند.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید