ابلاغ نشدن اعتبار بیابان‌زدایی و تثبیت ماسه‌های روان در هرمزگان

‌به گزارش هرمزبان به نقل از ایسنا، ‌حبیب‌الله حاتمی در این خصوص افزود: در صورت تخصیص اعتبار، مالچ پاشی روستای مشکوهی جاسک در اولویت قرار دارد.

وی اظهار کرد: پارسال از اعتبار ابلاغی ۷ میلیارد تومان برای اجرای عملیات بیابان‌زدایی حدود ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای تثبیت ماسه‌های روان در هرمزگان اختصاص داده شد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با بیان اینکه پارسال هزار هکتار از شن‌های روان روستای گتی مالچ پاشی و ۴۰ هزار نهال در ۴۰۰ هکتار کاشته شد، اضافه کرد: در صورت اختصاص اعتبار امکان مالچ پاشی و نهال‌کاری سالانه سه هزار هکتار در استان وجود دارد.

حاتمی با اشاره به اینکه برای مالچ پاشی هر هزار هکتار ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، اضافه کرد: بیش از صد روستا با بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت در این کانون‌های بحران در معرض حرکت ماسه‌های روان قرار دارند که ۲۰ روستا با جمعیت بیش از ۷ هزار نفر وضعیتشان بحرانی‌تر است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان تصریح کرد: تاکنون ۲۲ روستای شرق هرمزگان با جمعیت ۲۲ هزار نفر به علت هجوم شن‌های روان ناگزیر به مهاجرت اجباری شده‌اند که از این شمار ۱۰ روستا زیرخاک مدفون است.

حاتمی بیان کرد: یک‌میلیون و ۵۶۵ هزار هکتار از مساحت هرمزگان چیزی حدود ۲۱ درصد مساحت آن را بیابان تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ۲۸ کانون بحران فرسایشی به وسعت ۳۱۸ هزار هکتار در هرمزگان شناسایی‌شده است، اضافه کرد: کانون‌های بحرانی در بخش‌هایی از شهرستان‌های بندرعباس، جاسک، سیریک، میناب، بندرلنگه و بندرخمیر قرار دارد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با بیان اینکه وجود این کانون‌های بحرانی هرمزگان را در رتبه سوم استان‌های پرخطر کشور قرار داده است، تصریح کرد: وجود 50 درصد بیابان‌های استان در جاسک، این شهرستان را به مهم‌ترین کانون هجوم شن‌های روان تبدیل کرده است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اضافه کرد:  براثر حرکت این ماسه‌ها تاکنون ۷ روستای جاسک زیر شن‌های روان مدفون‌شده‌اند و ۲۱ روستا در معرض مدفون شدن زیر شن‌های روان قرار دارند.

به گزارش هرمزبان به نقل از ایسنا، مالچ پاشی از سال ۸۵ تا ۹۶ به دلیل تخصیص نیافتن مالچ رایگان از طرف وزارت نفت و گرانی قیمت مالچ متوقف‌شده بود و فقط طرح‌های جایگزین مانند بادشکن و کاشت نهال که تأثیر کمتری دارند اجرا می‌شد.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید