خبر فوری

احداث سدها کانون‌های بحران بیابان‌زایی در خوزستان ایجاد کرد/تنها 15 درصد از اعتبارات بیابان‌زدایی اختصاص یافت

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اعزامی به استان خوزستان، خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در جریان بازدید از طرح نهال‌کاری در شن‌زارهای روان منطقه ابوهاون از شهرستان باوی در حدود 40 کیلومتری غرب اهواز گفت: برای بهبود محیط زیست و جلوگیری از پدیده گرد و غبار نیاز به نهال‌کاری است که نهال‌های کاشته شده از جنس کهور پاکستانی است که در طول یکسال به اندازه حدود 2 مترمربع در روی زمین پخش می‌شوند و با پوشش گیاهی مناسب شن‌های روان را تثبیت می‌کنند.

وی گفت: نهال‌های کاشته شده در طول 2 تا 3 سال نگهداری می‌شود و مناطق نهال‌کاری قرق می‌شود تا به وسیله دام‌های اهلی به عنوان علوفه استفاده نشوند و بعد از آن در اختیار بهره‌برداران محلی قرار داده می‌شوند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: از محل اعتبار ماده 10 و 11 حوادث غیرمترقبه بودجه‌های یکساله برای تثبیت کانون‌های بحرانی شن‌زار اختصاص می‌یابد که در سال 94، قرار بود 130 میلیارد تومان اعتبار اختصاص دهند ولی در عمل 16 میلیارد تومان اختصاص داده شد.

جلالی با بیان اینکه بحث محیط زیست، پدیده ریزگردها و آب در اولویت برنامه ششم توسعه قرار دارد، گفت: امیدواریم اعتبارات مناسب در اختیار قرار گیرد تا کانون‌های درجه یک که از فرسایش خاک برخوردار هستند با نهال‌کاری تثبیت شوند و برای تثبیت این کانون‌ها نیاز به 2 تا 3 برنامه پنج‌ساله منظم است.

رئیس سازمان جنگل‌ها افزود: در کل کشور حدود یک میلیون و 200 هزار هکتار عرصه‌های بحرانی بیابانی و 10 میلیون هکتار نیاز به اجرای طرح‌های آبخیزداری است و هم اکنون برای تثبیت شن در هر هکتار از شن‌زارها حدود 2 میلیون تومان مورد نیاز است.

وی با بیان اینکه استان خوزستان حدود 10 درصد عرصه‌های بحرانی و بیابان کشور را در خود جای دارد، گفت: علاوه بر اعتبارات استانی از کمک‌های پروژه‌های نفتی نیز برای تثبیت شن و بیابان‌زدایی استفاده می‌شود.

وی در مورد منشأ کانون‌های بحرانی شن‌های روان،‌گفت: در برخی مناطق خوزستان قبلاً‌ به وسیله تالاب‌ها و هورها از آب پوشیده بود که بعد از احداث سدهای مختلف و همچنین خشکسالی‌های اخیر سطح این تالاب‌ها به محلی برای گرد و خاک تبدیل شده‌اند و برای هر منطقه راه‌حل جداگانه‌ای است.

وی گفت: همچنین چرای بی‌رویه دام در مراتع باعث از بین رفتن پوشش گیاهی و فرسایش خاک می‌شود که با قرق کردن می‌توان برخی از این کانون‌های بحرانی را تثبیت کرد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد منشأ ریزگردهای کشور گفت: حدود 15 درصد منشأ ریزگردها در داخل کشور و 85 درصد نیز منشأ خارجی از کشورهای همسایه مانند عراق و عربستان دارد.

وی به طوفان گرد و خاک در اهواز که در سال 93 روی داد اشاره کرد و گفت: بعد از آن اتفاق هیأت دولت نسبت به مقابله با گرد و خاک حساس شده و اعتباراتی برای مقابله با آن در  نظر گرفته شد.

وی افزود: برای مقابله با کانون‌های گرد و خاک از مالچ‌پاشی که از ترکیبات هیدروکربنی نفتی است، به عنوان پوشش بر روی شن‌های روان استفاده می‌شود که این مالچ‌ها علاوه بر تثبیت شن‌های روان باعث جذب رطوبت خاک شده و همچنین با نهال‌کاری در این مناطق کم کم پوشش گیاهی ایجاد شده  و ظرف 4 – 5 سال تبدیل به یک منطقه جنگلی دست‌کاشت می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: برای مقابله با کانون‌های بحرانی بیابانی مدیریت جامع منابع آب حائز اهمیت است به عنوان مثال از محل خشک شدن تالاب‌ها و حورها حدود یک میلیون هکتار منطقه بیابانی با استعداد تولید گرد و غبار تشکیل می‌شود بنابر این برای احداث سد باید حقابه طبیعی محیط زیست برای تالاب‌ها در نظر گرفته شود.

وی گفت‌: به عنوان مثال در شهرستان امیدیه و هندیجان در استان خوزستان به دلیل احداث سدهای بالادست حقابه تالاب‌ها از بین رفته و کانون‌های بحرانی ایجاد شده است.

همچنین در این بازدید دانایی معاون فنی منابع طبیعی  خوزستان گفت: از 130 میلیارد تومان که قرار بود برای تثبیت شن‌های روان استان خوزستان اختصاص داده شود حدود 17 میلیارد تومان در سال گذشته پرداخت شد و در سال 93، 23 هزار هکتار و برای سال آینده 5 هزار هکتار مالچ‌پاشی و نیز 3 هزار هکتار نهال‌کاری و در مجموع 8 هزار هکتار عملیات مقابله با شن‌های روان در خوزستان طی 5 سال آینده اجرا می‌شود.

همچنین جلالی گفت: از سال‌های قبل در استان خوزستان حدود 7 هزار هکتار مالچ‌پاشی انجام شده و در کل استان خوزستان امسال باید 350 هزار هکتار عملیات مالچ‌پاشی و نهال‌کاری برای تثبیت شن‌های روان اجرا شود در کل کشور نیز 7 میلیون هکتار کانون بیابانی بحران‌زا وجود دارد که 3 میلیون هکتار کانون درجه یک بحرانی است و در طول برنامه ششم توسعه یک میلیون و 200 هزار هکتار کانون بحرانی وجود دارد که باید  عملیات تثبیت شن و نهال‌کاری انجام شود.

جلالی در مورد هزینه مالچ‌پاشی گفت: برای هر هکتار شن‌زار حدود 10 هزار لیتر مالچ‌ هیدروکربنی نیاز است که هزینه خرید آن بین لیتری 800 تا 900 تومان و با هزینه انتقال و پاشیدن مالچ بر روی شن‌زارها در هر هکتار حدود 2 میلیون تومان هزینه نیاز است.

وی همچنین از عملیات نهال‌کاری در روستای گسوان به مساحت 80 هکتار بازدید کرد و نیز در منطقه نگازه بزرگ که عملیات مالچ‌پاشی و نهال‌کاری در آن انجام می‌شود بازدید کرد.

وی در بحث مدیریت جامع منابع آب گفت: کمبود بارش‌های آسمانی و خشکسالی و نیز احداث سدهای متعدد باعث کاهش پوشش گیاهی و کوچ اجباری انسان‌ها می‌شود.

جلالی افزود: با نهال‌کاری و حفظ پوشش گیاهی علاوه بر تثبیت شن می‌توان به بازگشت زندگی در مناطق تثبیت شده کمک کرد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید