خبر فوری

«دعاهایی که بالا نمی‌روند» را در خیمه بخوانید

ماهنامه دینی و فرهنگی خیمه در صدو سی و نهمین شماره خود به دعا و اجابت آن پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان؛ ماهنامه دینی، فرهنگی و مجالس حسینی «خیمه» در تازه‌ترین شماره که به مدیرمسئولی حجت‌الاسلام محمدرضا زائری منتشر می‌‎شود، سرمقاله را به مطلبی با عنوان «هیئت‌های مذهبی بین عقلانیت دوران کرونا و تهدید ایام انتخابات» اختصاص داده است. حرف اول نیز به قلم عطاءالله اسماعیلی، سردبیر ماهنامه درباره دعا و استجابت آن با عنوان «دعا‌هایی که بالا نمی‌روند»، نوشته شده است.

صفحه گفت‌وگوی ویژه به مصاحبه با مسعود نجابتی اختصاص داشته و به تلاقی هنر و دین پرداخته است. وی معتقد است: اساسی‌ترین مسئله هنر به زبان ساده تولید محتوا و پیام است. پیام‌هایی که قادرند اضطراب و افسردگی را از بین برده، با پیام‌های مخرب مبارزه و انرژی و امید و قدرت به انسان بدهند.

چهره ماه این شماره از خیمه درباره آیت‌الله سیدمحمد ضیاءآبادی است. این عالم ربانی سال‌ها در مسجد علی بن موسی الرضا(ع) نماز خواند و در حوزه مجتهدی تدریس کرد و مردم تهران و به ویژه اهالی خیابان ایران، از سلوک معنوی و رفتاری او بهره‌مند بودند، چرا که با وجود مقامات علمی مانند یک روحانی محله بادم معاشرت داشت و در غم‌ها و شادی‌هایشان سهیم بود. تا اینکه به دلیل بیماری همسر و با توصیه پزشکان مجبور شد برای زندگی به شمال شهر برود. وی در آنجا مسئولیت امامت جماعت مسجد علی بن الحسین(ع) دربند را پذیرفت و با کمک اهالی که عموماً از متمولین بودند، علاوه بر جلسات علمی منشأ خدمات رفاهی و خیریه زیادی شد.

در صفحه یادمان، درباره استاد محمدتقی شریعتی این‌گونه می‌خوانیم: کانون نشر حقایق اسلامی محفلی بود که نگاهی اصلاح‌گرایانه، میانه‌روانه و نوگرایانه از اسلام را معرفی کرد. این کانون کوشید تا به مقابله با خرافات بپردازد. کوشید تا فهمی امروزی از دین بیان کند. پاسخ‌هایی به پرسش‌ها و دغدغه‌ها در زمینه دین بدهد. باور اعضای کانون این بود که نباید فلاکت‌ها و نابختیاری‌های گذشته را برجسته کرده و دین را به رخوت و رکودی کشاند باید سویه‌های عقلانی دین و جنبه‌های حکمت‌آموز آن برجسته شده و با دستاورد‌های بشر جدید تلفیق شود.

پرونده ویژه ماهنامه خیمه به «انسان، دعا، اجابت» پرداخته است. در این پرونده گفت‌وگو‌هایی درباره نسبت دعا و اجابت، کارکرد روانشناختی دعا، بررسی تأثیر عینی و ملموس اجابت دعا، نگاهی به جایگاه دعا در سیره معصومین(ع) و اجابت و تأثیر دعا در عالم ماده انجام شده است.

گفت‌وگو با هادی رهنما، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی درباره تفسیر و معناشناسی قرآن، بررسی سنجش اعتبار خطبه هشتادم نهج‌البلاغه، گفتاری از امام موسی صدر درباره دعا و گفتگو با سیدحسین موسوی بلده رئیس اجرایی شورای عالی قرآن شهرداری تهران درباره فعالیت‌های قرآنی در دهه‌های گذشته و مقایسه آن با زمان حاضر در بخش آیین خواندنی است.

بخش پایانی خیمه درباره فرهنگ بوده و به گفت‌وگو با نویسنده کتاب «حیدر» پرداخته شده است. همچنین آموزش گفت‌وگوی درست در مصاحبه با فاطمه صدرعاملی مورد توجه و تأکید قرار گرفته است. در نقد و بررسی کتاب «لهوف» نیز از زبان محمدرضا سنگری می‌خوانیم: سیدبن طاووس در زمان نگارش این کتاب، جوان ۲۹ ساله‌ای بوده است و از منابع گوناگونی در نگارش این کتاب استفاده کرده است. این اثر به زبان عربی است و من هم اینک یازده ترجمه از آن را در اختیار دارم. اما قدیمی‎‌ترین و یکی از مشهورترین این ترجمه‌ها، ترجمه میرزاقلی خان با عناوین «لجةالامم و حجةالاسلام» است. با این حال این کتاب تا چند قرن پس از نگارش به عنوان یک کتاب مرجع و قابل استناد مطرح نبوده تا دوره صفویه به عنوان مرجع و منبع معرفی می‌شود.

صد و سی و نهمین شماره ماهنامه دینی، فرهنگی و مجالس حسینی «خیمه» به قیمت ۳۰ هزار تومان منتشر شده است. علاقه‌مندان می‌توانند این ماهنامه را در تهران از کتابفروشی‌های کتاب اسم، کیهان و به‌نشر، در قم از کتاب مطبوعات شهر، در مشهد از کتابفروشی‌های امام و کافه کتاب آفتاب و در اصفهان از هیئت ام الحسین تهیه و یا از طریق کتابخوان طاقچه نسخه الکترونیکی آن را خریداری کنند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید