خبر فوری

تخریب شبانه حسینیه 300 ساله در رودان

هرمزبان – مسجد و حسینیه تاریخی بخش جغین شهرستان رودان، مشهور به «منبران» که قدمت آن به بیش از 300 سال پیش برمی گردد، شبانه تخریب و با خاک یکسان شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، جغین با قدمت و پیشینه تمدنی بسیار غنی، یکی از حوزه های تمدنی در حوزۀ جنوبی رودان بوده که در منابع تاریخی و متون جغرافیایی به آن اشاره شده است و در مسیر راه های بازرگانی هرموز کهنه به جیرفت واقع شده بود و آثار برجای مانده از گذشتگان بیانگر این مدعاست.

متاسفانه طی سال های گذشته بخاطر غارت آثار باستانی، حفاری های غیرمجاز و ناپدید شدن سنگ قبرهای باستانی توسط عده ای سودجو باعث شده تا سرزمین کهن با پیشینه تمدنی بسیار غنی جغین همچنان ناشناخته بماند و آثار تاریخی آن به دلیل سهل انگاری و عدم مراقبت از هویت تاریخی منطقه تاکنون به ثبت ملی نرسیده است.

در حالی که از سال گذشته عده ای از فعالان فرهنگی و جوانان مطالبه گر روستاهای ناصرآباد و کم جمال بخش جغین با مراجعه مکرر به ادارات کل میراث فرهنگی، اوقاف و امور خیریه و سایر نهادها پیگیر ثبت آثار تاریخی بخش جغین به ویژه قلعه، تپه و قبرستان تاریخی، امامزاده شاه محمد(ص) و مسجد و حسینیه «منبران» بودند، افرادی 9 بهمن ماه جاری خودسرانه اقدام به تخریب این مسجد و حسینیه تاریخی کردند تا بخشی از تاریخ این کهن دیار نابود شود.

«منبران»؛ مسجد و حسینیه ای که از معماری زیبا و منحصر به فردی برخوردار بود و با ورود به آن احساس حضور در تاریخ به انسان دست می داد عاقبت براثر جهل و از روی عناد و لجاجت از ادامه حیات باز ماند.

مجید راستی از فعالان فرهنگی اجتماعی دهستان ناصرآباد بخش جغین نیز که از این اتفاق بسیار ناراحت شده بود، گفت: نمی دانم این عده به چه دلیلی این همه اصرار بر تخریب این اثر تاریخی داشتند.

وی با بیان اینکه غروب دیروز به صورت اتفاقی با همسرم گذرمان به سمت مسجد و حسینیه تاریخی «منبران» افتاد و زمانی که رسیدیم این اثر رو تازه با لودر تخریب کرده بودند، افزود: این افراد بیش از دو سال بود که همه همت و تلاش خود را برای تخریب این مسجد گذاشته بودند و عاقبت در غفلت متولیان امر موفق به نابودی این اثر شدند.

حجت الاسلام ابوطالب سالاری، رئیس هیات امنا مسجد و حسینیه «منبران» و عضو شورای اسلامی روستای کم جمال با ذکر این نکته که این اثر تاریخی، بیانگر هویت تمدنی و دیانت مردم منطقه است، گفت: اداره کل میراث فرهنگی و اوقاف و امور خیریه با صدور نامه های جداگانه، تخریب این مسجد تاریخی را ممنوع اعلام کرده بودند.

وی با بیان اینکه تخریب مسجد نیازمند تشکیل پرونده قضایی و دستور حاکم شرع است، افزود: این مسجد با قدمت که در روستای خالی از سکنه در همسایگی تعدادی مقبره واقع شده بود؛ متاسفانه شیطنت و کینه توزی باعث تخریب این بنای تاریخی شد.

الیاس راستین از دوستداران میراث فرهنگی در بخش جغین با بیان اینکه این اثر سابقه ای بیش از 300 سال دارد، گفت: «منبران»؛ مسجد و حسینیه ای که مصالح بکار رفته در آن خشت و گل و از پیشینیان به یادگار مانده بود.

وی افزود: این اثر ارزشمند تاریخی از نوعی قداست در بین مردم منطقه برخوردار بود و تخریب آن چیزی جز خودخواهی عده ای خاص نیست.

محسن ذاکری، بخشدار جغین نیز با این مطلب که مسجد و حسینیه «منبران» تاریخی نیست بلکه قدیمی است، گفت: به علت فرسوده بودن ساختمان مسجد و حسینیه یک نفر خیر پیدا شده و قرار است که آن را از نوع بسازد.

وی افزود: افرادی که به من مراجعه کردند و هیات امنا جدید مسجد هستند را راهنمایی کردند به دفتر امام جمعه شهرستان رودان و اداره کل اوقاف و امور خیریه استان برای دریافت مجوزهای لازم مراجعه کنند.

عباس نوروزی، کارشناس میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان هرمزگان در این رابطه گفت: این اداره کل طی صدور نامه ای به اداره کل اوقاف و امور خیریه، تخریب این اثر تاریخی را ممنوع اعلام کرده بود.

وی با بیان اینکه کارشناسان معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در حال بررسی برای ثبت این اثر تاریخی بودند، افزود: واحد حقوقی میراث فرهنگی موضوع تخریب این اثر را از طریق مراجع قانونی پیگیری خواهد کرد.

حجت الاسلام مصطفی آزادی، معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان هرمزگان نیز ضمن ابراز تاسف از تخریب این مسجد و حسینیه تاریخی، گفت: اوقاف و امور خیریه از این اتفاق کاملا بی اطلاع است.

وی تصریح کرد: مدتی قبل عده ای به بهانه بازسازی این اثر تاریخی به اداره کل مراجعه کرده بودند که مجموعه اوقاف با بازسازی آن هم به علت قدمت و تاریخی بودنش مخالفت کرد.

مسجد و حسینیه مشهور به «منبران» با معماری اصیل که در گذر تاریخ جان سالم به در برده بود، عاقبت عده ای خودسرانه با ادعای بازسازی، آن را به کلی نابود و از حافظه تاریخ محو شد و این اتفاق نامبارک و بدیُمن، تلنگر و زنگ هشداری به مسؤولانی است که خواسته یا ناخواسته یا متوجه اهمیت تاریخ بخش باقدمت بسیار بالای جغین نیستند یا نمی‌خواهند ظرفیت گردشگری این منطقه تاریخی دیده شود و اگر اقدامی اصولی در این رابطه انجام ندهند، بزودی شاهد تخریب دیگر آثار باستانی منطقه نیز خواهیم بود.

جغین با جمعیت حدود ۱۸ هزار نفر و مساحتی حدود ۳۴۱ کیلومتر در ۴۰ کیلومتری شهرستان رودان قرار دارد و از شمال شرق و شرق با روستای تجدانو (شهرستان منوجان استان کرمان)، از غرب با روستای برنطین(شهرستان رودان) و از جنوب با بخش توکهور-هشتبندی(شهرستان میناب) هم مرز است.

گزارش: مصیب رجایی

پایان پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

درباره تحریریه خبر هرمزگان

رسالت تحریریه خبر هرمزگان پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، گردآوری اخبار استان هرمزگان از منابع متنوع و معتبر و ارائه آن به خوانندگان گرامی است. چنانچه تمایل دارید اخبار فعالیت های شما در استان پوشش داده شود کافی است از طریق راه های ذکر شده در صفحه «تماس با ما» با تحریریه خبر در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید