خبر فوری
هرمزبان:گروه جامعه: در این نوشتار مروری داریم بر سخنان مقام معظم رهبری که در مناسبت‌های مختلف به موضوع ازدواج پرداخته‌اند و جوانان، خانواده‌ها و مسئولان را مورد خطاب قرار داده‌اند تا شاید تذکری دوباره برای پیدا کردن مسیر و عبور از منیت‌های فردی و کم‌کاری‌های مسئولان باشد.

بازخوانی اهمیت و معیارهای ازدواج سالم در کلام رهبری

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مقام معظم رهبری همواره بر ضرورت اهمیت ازدواج سالم تأکید کرده و به بیان معیارهای شکل‌گیری چنین ازدواجی که باعث رشد و تعالی فردی و اجتماعی می‌شود پرداخته‌اند. همچنین معظم له 13 شهریورماه سال 95 نیز سیاست‌های کلی خانواده را ابلاغ کردند تا مورد توجه و نقشه عمل مسئولان باشد؛ اما با این وجود هنوز آمار ازدواج رو به کاهش و میزان طلاق رو به فزونی است.

در این نوشتار مروری داریم بر سخنان مقام معظم رهبری که در مناسبت‌های مختلف به این مهم پرداخته‌اند و جوانان، خانواده‌ها و مسئولان را مورد خطاب قرار داده‌اند تا شاید تذکری دوباره برای پیدا کردن مسیر و عبور از منیت‌های فردی و کم‌کاری‌های مسئولان باشد.

معیارهای اسلامی یا طاغوتی؟
ایشان هفتم آذرماه سال ۱۳۵۹ در خطبه‌های نماز جمعه فرمودند: ای جوانان! به ازدواج بشتابید. ای پدرها و مادرها! دختران و پسران را که آماده ازدواج هستند ترویج کنید. این همه قید و بند قرار ندهید. ای پدران دخترها! دخترها را برای داماد پولدار و اشرافی و شغل دار و نام و نشان‌دار و اسم و رسم دار نگه ندارید. اگر می‌بینید یک جوان مسلمان مؤمنی است، دختر و پسر هر دو مسلمان، هر دو کفو، وسایل ازدواجشان را فراهم کنید. اینقدر سنگ بر سر راه ازدواج نیاندازید. این پدران پسرها! مخصوصا ای مادران پسرها و خود پسرهایی که می‌خواهید داماد بشوید در ازدواج معیارهای اسلامی را در نظر بگیرید، همه‌اش دنبال زیبایی نروید، چقدر صورت‌های نازیبایی است که بر روی دل‌های زیبایی قرار دارد، این دخترانی که به خاطر نازیبایی محکومند در خانه بمانند چه گناهی کرده‌اند، چرا بعضی‌ها اینقدر ظلم می‌کنند، چرا ارزش‌های اسلامی را نادیده می‌گیرند، چرا مسئله سن و شکل اینقدر به نظرشان تعیین کننده است، چرا باید بعضی از دخترهایی که مؤمن هستند، باسوادند، با فرهنگ هستند، اهل دین هستند، حتی بعضی‌هایشان مبلغ‌اند به جرم اینکه یک مقدار سنشان بالا رفته یا چندان از زیبایی بهره ندارند از نعمت ازدواج محروم بمانند، خوشا به حال آن فرزندی که در دامن چنین زنان پاکی پرورش پیدا کنند، خوشا به حال آن مردی که چنین زن پاک و مقدسی در خانه داشته باشد، این معیارهای طاغوتی را دور بریزید، پدرها! مادرها! تقوای خدا پیشه کنید در امر ازدواج.

هنر ادیان و  اسلام
مقام معظم رهبری مراسم ۲۰ تیرماه سال 1370 در مراسم خطبه عقد ازدواج متذکر شدند: نکته اول این است که در کار ازدواج و این مراسم و رسم و سنتی که در اسلام و در همه ادیان و در بشریت وجود دارد، به نظر اسلام آن چیزی که اصل و محور است، تشکیل کانون خانوادگی است. از نظر اسلام خانواده رکن بزرگ است، اگر باشد و سالم باشد و تربیت درست باشد، پیشرفت کار جامعه به صورتی که اسلام می‌خواهد، تأثیر زیادی دارد. اسلام می‌خواهد این کانون تشکیل بشود و به وجود بیاید. هنر ادیان و بیشتر از همه اسلام در این است که غرایز جنسی و غریزه زوج طلبی انسان را در خدمت تشکیل خانواده قرار داده و کاری کرده‌اند که کانون خانواده با پشتوانه غریزه جنسی یا با پشتوانه آن غریزه دیگر که از غریزه جنسی عمومیتش بیشتر است، تحقق پیدا کنند و باقی بماند.

توکل به وعده الهی
رهبر فرزانه انقلاب یکم مردادماه سال ۱۳۹۳ نیز در در دیدار دانشجویان به موضوع ازدواج اشاره و بیان کرده‌اند: یک مسئله که به صورت حاشیه‌ای مطرح شد و به نظر من حاشیه‌ای نیست و مسئله مهمی است مسئله ازدواج جوان‌ها است. انتظار داشتیم که این جور عکس‌العمل نشان بدهید، مسئله ازدواج جوان‌ها مسئله مهمی است، من از این بیم دارم که نگاه بی‌تفاوت نسبت به مسئله ازدواج -که متاسفانه امروز کم و بیش این نگاه بی تفاوت وجود دارد- در آینده تبعات سختی را برای کشور به وجود بیاورد. خوب حالا شما مسئله سربازی را مطرح کردید، به نظر من سربازی مسئله مشکلی نیست، می‌شود در آن زمینه هم فکر کرد، کار کرد، راه حل مشکل سربازی به عنوان یک مانع در امر ازدواج این نیست که ما مدت زمان سربازی را کوتاه کنیم، می‌توان شیوه‌های دیگری را به کار گرفت، لکن این یک مسئله است، انگیزه برای ازدواج باید تبدیل بشود به یک اقدام عملی، یعنی ازدواج باید تحقق پیدا بکند. اینکه خدای متعال می‌فرماید «ان يَكونوا فُقَراءَ يُغنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ» این یک وعده الهی است؛ ما باید به این وعده مثل بقیه وعده‌های الهی که به آن وعده‌ها اطمینان می‌کنیم، اطمینان کنیم. ازدواج و تشکیل خانواده موجب نشده است و موجب نمی‌شود که وضع معیشتی افراد دچار تنگی و سختی بشود، یعنی از ناحیه ازدواج کسی دچار سختی نمی‌شود، بلکه ازدواج ممکن است گشایش هم ایجاد کند. محیط دانشجویی محیط خوبی و مناسبی است برای زمینه سازی ازدواج؛ به نظر من بر روی مسئله ازدواج جوان‌ها خود جوان‌ها، اولیای خانواده‌هایی که جوان‌ها متعلق به آنها هستند و مسئولان ذیربط مرتبط با دانشگاه فکر کنند و تصمیم بگیرند نگذاریم سن ازدواج -که امروز متاسفانه بالا رفته به خصوص در مورد دختران-  ادامه پیدا بکند. بعضی از تصورات و سنت‌های غلط در مورد ازدواج وجود دارد که اینها دست و پا گیر است، مانع از رواج ازدواج جوان‌ها است، این سنت‌ها را باید عملا نقض کرد. شما که جوانید، مطالبه گرید، پرنشاطید، پیشنهاد کننده نقض خیلی از عادت‌ها و سنت‌ها هستید، به نظر من این سنت‌های غلطی را هم که در زمینه ازدواج وجود دارد بایستی شماها نقض کنید. این هم یک مسئله است که من تأکید آن را لازم می‌دانم. البته در گذشته معمول بود که برای ازدواج افراد خیر و مؤمنی پیدا می‌شدند، واسطه گری می کردند، دخترهای مناسب را، پسرهای مناسب را معرفی می‌کردند؛ ازدواج ها را راه می‌انداختند، این کارها باید انجام بگیرد، باید واقعا در جامعه یک حرکتی در این زمینه به وجود بیاید.
مقام معظم رهبری در مراسم اجرای خطبه عقد ازدواج که 20 تیرماه سال ۱۳۷۰ برگزار شده بود نیز به این موضوع مهم اشاره و فرمودند: اینکه ما اینجا مراسم، ازدواج را صحنه تفاخر قرار بدهیم غلط اندر غلط است، هم محیط ازدواج را آلوده به مادیات می‌کند، هم این صحنه پاک و لطیف وجدانی را صحنه تفاخرها و تنافس‌ها و زیاده روی‌ها می‌کند. بعد هم این دختر و پسر از اول عادت می‌کنند که بایستی زندگی آنان بر تجمل و تشریفات بگذرد، چرا؟ بگذارید از اول به یک زندگی متوسط عادت کنند.

رهبر انقلاب در دیدار ویژه بانوان به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) به موضوع تشخص اجتماعی اشاره و فرمودند: جنبه دیگری که اصلا نباید مورد نظر باشد عبارت است از تشخص اجتماعی؛ این هم اصلاً نباید مورد نظر باشد، من شنیده‌ام بعضی افراد که می‌گردند تا پسری را برای دخترشان یا دختری را برای پسرشان انتخاب کنند – خوشبختانه در خود دخترها و پسرها کمتر است مربوط به پدرها و مادرها است – می‌گردند تا عروسی یا دامادی را انتخاب کنند که حتما وابسته به بیت و شخصیت شهیر یا سمت معروف باشد، این هم به نظر من معیار غلطی است و نبایستی مورد نظر باشد. بعضی از جاذبه‌هایی هم که به شکل صوری جوانان را جذب می‌کند به نظر من برای ازدواج نباید به شکل معیار به آنها نگاه کرد.

شکل‌گیری ازدواج بدون محبت نباشد
از دیگر مواردی که مقام معظم رهبری به موضوع ازدواج اشاره کرده‌اند می‌توان از دیدار ویژه بانوان به مناسبت میلاد حضرت فاطمه زهرا(س) در۱۸ آبان‌ ماه سال ۱۳۷۷ نام برد. معظم له در این دیدار فرمودند: البته من لازم می‌دانم که سلیقه و خواست دختر و پسر رعایت شود، من حقیقتا این را شرط می‌دانم. اگرچه رضای دختر و رضای پسر شرط صحت عقد است، اما آن رضای در عالم مباحث حقوقی غیر از آن چیزی است که من در شرط تحقق ازدواج دو نفر دنبالش هستم، من دلم می‌خواهد شرایط به نحوی باشد که حتما محبتی به وجود بیاید، یعنی اصلا بدون محبت انجام نشود، نه اینکه بگویم بایستی قبل از ازدواج محبت باشد، نه؛ این را نمی‌گویم. اما در مجموع پسندی وجود داشته باشد – هم دختر، آن پسر را بپسندد و هم پسر، آن دختر را -که این پسند زمینه ایجاد محبت ماندگاری باشد…البته محبت قابل زوال است؛ اما قابل عمق دادن هم هست، این دست خود آدم است.

بنابر گزارش ایکنا؛ مقام معظم رهبری در موارد متعددی در سال‌های متوالی به موضوع ازدواج و شاخصه‌های آن اشاره فرموده‌اند که ما در این نوشتار به بخش کوچکی از آن اشاره کردیم.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید