هرمزبان:گروه فرهنگی: قرآن طلانویس به خط زین‌العابدین بن‌محمد کاتب شیرازی متعلق به قرن 9 هجری در موزه آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود.

نگهداری از قرآن طلانویس متعلق به قرن نهم

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، نسخه‌های خطی هم از حیث تاریخی و هم از منظر علمی حائز اهمیت‌اند. در اهمیت و ارزش این منابع، همین بس که همچنان راهگشای دانشمندان و پژوهشگران است و گاه نکته‌ای مذکور در این نسخ، کلید حل سؤالات ذهن بشر امروز. با وجود این، از میان تمامی نسخ خطی کتابت شده، قرآن‌های خطی بیش از دیگر منابع، حائز اهمیت‌اند.این امر نه تنها از وجه قدسی بودن قرآن، که از منظر ارزش‌های هنری به کار بسته در نسخه نیز اهمیت دارد. از منظر کارشناسان هنری، بیشترین هنر اسلامی در دوره‌های مختلف در قرآن‌های خطی به کار رفته است. از این نظر چه در خط و چه در تذهیب و سایر هنرهای به کار بسته در متون، می‌توان این آثار را سرآمد دیگر نسخ خطی دوره‌های مختلف دانست. از سوی دیگر، قرآن‌های خطی نفیس عموماً به دستور شاهان و امیران کتابت می‌شده و علاوه بر تمام و کمال بودن از حیث هنری، از منظر تاریخی نیز ارزشمند و قابل مطالعه‌اند.محمدرضا ساقی، مسئول موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری، در گفت‌وگو با ایکنا، در خصوص یکی از قرآن‌های نفیس قرن نهم هجری که در موزه قرآن آستان قدس رضوی نگه‌داری می‌شود، افزود: این قرآن کامل در 876ق/ 850ش به دستور جهانگیر شاه، یکی از معروف‌ترین پادشاهان هند، توسط زین‌العابدین بن‌محمد کاتب شیرازی با طلا کتابت شده است.مسئول موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری‌ ادامه داد: این قرآن دارای ترجمه فارسی و ابعاد 8/25 × 5/17 س.م. است.یادآور می‌شود، موزه قرآن و هدایای مقام معظم رهبری در ایام نوروز از ساعت، 8 تا 19 به غیر از روزهای «اول و سیزده فروردین»، پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید