خبر فوری
شهرک بزرگ مهک در شهر دماوند با توجه به اینکه تأخیر 20 ساله‌ای در توسعه آن وجود داشت امروز روی ریل پیشرفت قرار دارد.

شهرک بزرگ مهک روی ریل توسعه و پیشرفت در دماوند/ دلایل تأخیر 20 ساله توسعه مهک چه بوده است؟

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری فارس از دماوند، شهرک مهک در ضلع شمالی بلوار بزرگ بعثت امروز به قطب جمعیتی این منطقه تبدیل شده است؛ تأسیس شهرک مهک از سال 1375 آغاز شد و در این جهت، سازمان مسکن و شهرسازی اقدام به قطعه‌بندی و واگذاری زمین به اقشار کم‌درآمد کرده و فازهای یک و دو این مجموعه نیز به فرهنگیان شهرستان دماوند تخصیص داده شد.

نام اصلی این شهرک براساس مصوبه شورای نامگذاری شهر دماوند «البرز» نام گرفت، اما این شهرک به دلیل اینکه پیمانکار آماده‌سازی شهرک به نام مهک بوده در مکاتبات مسکن و شهرسازی نیز به همین نام نامگذاری شد و امروز بین اهالی به این نام معروف است و کسی این شهرک را به نام البرز نمی‌شناسند.

*شهرک مهک چگونه شکل گرفت؟

با توجه به قدرت پایین خرید مردم و اندازه مناسب قطعات شهرک مهک، این منطقه محل مناسبی برای ساخت و ساز به حساب می‌آمد و امتیاز دیگر این منطقه، استفاده از حداکثر سطح اشغال زمین‌ها برای ساخت و ساز متقاضیان بود.

در ارتباط با شکل‌گیری شهرک مهک می‌توان گفت که در ابتدا زمین‌های قسمت فاز یک فرهنگیان واگذار شد که بیشتر به فرهنگیان شهرستان دماوند داده می‌شد که قیمت مناسب این زمین‌ها نسبت به سایر مکان‌های شهرستان دماوند باعث شد تا استقبال خوبی از این شهرک صورت گیرد.

از واگذاری اراضی شهرک مهک حدود دو دهه می‌گذرد و این در حالی بود که رشد ساخت و سازها در دهه دوم چشم‌گیرتر بوده؛ به صورتی که امروز در بیش از 80 درصد اراضی آن ساخت و ساز شده است.

*مواجهه شهرداری دماوند با عمل ناخواسته برای صدور جواز

با رشد ساخت و ساز و افزایش جمعیت در شهرک مهک، نیازهای ضروری اهالی همچون بهسازی معابر، ایجاد بوستان، مدرسه، مسجد و … بیش از پیش احساس شد؛ چراکه هنوز بسترهای لازم برای سکونت جمعیت در این منطقه فراهم نشده بود.

شهردار دماوند در این خصوص به خبرنگار فارس می‌گوید: شهرک مهک با 250 هکتار در سال 1375 از سوی سازمان مسکن و شهرسازی تفکیک و واگذار شد که براساس قانون باید به صورت کامل آماده‌سازی می‌شد، سپس واگذاری آن صورت می‌گرفت، اما مشخص نیست بنا به چه دلایلی اقدامات لازم در این خصوص انجام نشد.

عباس صفری افزود: با توجه به واگذاری زمین‌ها، شهرداری را با عمل ناخواسته‌ برای صدور جواز مواجه کردند؛ در صورتی که هنوز به شهر ملحق نشده بود و تأسیسات برق و … آن جای بحث داشت؛ بر این اساس شهرداری وقت اقدام به صدور جواز می‌کند و شهروندان برحسب نیاز ساخت‌وساز خود را آغاز می‌کنند.

*آغاز مطالبات مردمی با افزایش ساخت و سازها/ مهک به منطقه‌ا‌ی بزرگ در شهر تبدیل شده است

با افزایش ساخت و سازها در شهرک مهک، مطالبات مردم به لحاظ تأمین زیرساخت آغاز شد و باید زیرساخت‌های آن توسط اداره واگذارکننده انجام می‌شد؛ در سال 1382 سازمان مسکن و شهرسازی به منظور ساماندهی مهک تصمیم گرفت که برای تأمین زیرساخت‌ها، اراضی را به دستگاه‌های خدمات‌رسان واگذار کند و همچنین اراضی نیز به شهرداری برای تأمین فضاهای آموزشی، تفریحی، ورزشی، تجاری، پارکینگ و … واگذار کرد.

با توجه به اینکه بسیاری از کوچه‌ها هنوز در شهرک مهک شکل نگرفته بود، شهرداری به تدریج عملاً وارد حوزه خدمات‌رسانی شد؛ از سال 1375 تا 1395، 20 سال می‌گذرد و امروز مهک به یک منطقه بزرگ در شهر تبدیل شده است.

در شکل‌گیری معابر شهرک مهک، نبود زیرساخت‌ها به‌ شدت احساس می‌شد و در این زمینه طی مدت کوتاهی سعی شد تا خدمات خوبی به شهروندان ارائه شود؛ امروز بین 90 تا 95 درصد معابر شهرک مهک شکل گرفته و جدول‌گذاری و آسفالت شده یا در حال آسفالت است.

*بزرگ‌ترین بوستان‌های شهر دماوند در مهک/ کلنگ‌زنی احداث سالن ورزشی ویژه بانوان در مهک

شهردار دماوند تصریح کرد: احداث نخستین بوستان بزرگ شهرک مهک با عنوان «بوستان خانواده» از دیگر اقدامات خوب شهرداری در حوزه توسعه فضای سبز است که در سال‌های گذشته آغاز شده بود و این پروژه در دو سال اخیر به نقطه تکمیلی رسید؛ این بوستان شامل بخش‌های مختلفی همچون فضای بازی، سبز، آب‌نما، آلاچیق، وسایل ورزشی، زمین چمن مصنوعی فوتبال، زمین والیبال، فضای اسکیت و … است.

صفری گفت: پارک پویش و دانش نیز دومین بوستان بزرگ شهرک مهک محسوب می‌‌شود که مراحل احداث آن رو به اتمام است و امیدواریم در دهه مبارک فجر امسال به بهره‌برداری برسد.

وی بیان کرد: در راستای تأمین نیازهای ورزشی اهالی شهرک مهک به خصوص بانوان اخیراً کلنگ‌ احداث سالن ورزشی ویژه بانوان در شهرک مهک به زمین زده‌ شد؛ انعقاد قرارداد پیمانکار این پروژه انجام شده و در مرحله تهیه نقشه‌‌برداری قرار دارد که امیدواریم در مدت کوتاهی به نتیجه برسد.

*مهک جزو کدام نوع شهرک‌سازی‌هاست؟

شهرها براساس نقشه‌ها و واگذاری‌های زمین شهری گسترش پیدا می‌کنند و در این جهت دو نوع شهرک‌سازی وجود دارد؛ نوع اول به صورتی است که اداره مسکن و شهرسازی اراضی را به افراد واجد الشرایط واگذار کرده و اقدام به نقشه‌کشی و خیابان‌سازی می‌کند و سپس به شهرداری ابلاغ می‌شود تا شهرداری خدمات‌رسانی کند؛ بر این اساس شهرداری پس از دریافت سهم عوارض خود اقدام به صدور مجوز ساخت و ارائه خدمات به آن شهرک می‌کند.

در نوع دوم شهرک‌سازی‌ها، مالکیت اراضی با اشخاص است؛ در اینگونه شهرک‌سازی‌ها آماده‌سازی و ارائه خدماتی نظیر جاده‌سازی، ایجاد شبکه‌های برق، آب، گاز و … بر عهده مالک است و شهرداری پس از توافق با مالک، اقدام به صدور مجوز ساخت به آن شهرک می‌کند که از نمونه آن در دماوند می‌توان به شهرک هشت بهشت اشاره کرد.

اما شهرک مهک جزو دسته اول شهرک‌سازی‌هاست که اداره مسکن و شهرسازی پس از انجام تعهدات خود، شهرک را برای ارائه خدمات به شهرداری واگذار کرد؛ این در حالی بود که اداره واگذارکننده اراضی بخشی از تعهدات خود را بنابر دلایلی انجام نداده بود.

*تقویت راه‌های ارتباطی مهم‌ترین اقدام در شهرک مهک/ نصب پل‌های عابر برای تسهیل در عبور عابران در مهک

در قوانین ارائه خدمات به شهرک‌ها، اداره برق زمانی‌ که ساخت ساختمان به 10 درصد از پیشرفت خود برسد، خدمات‌رسانی می‌کند؛ اما شهرداری تا زمانی که پروژه به 70 یا 80 درصد از ساخت نرسیده باشد، خدماتی نظیر زیرسازی، جدول‌گذاری و آسفالت معابر را ارائه نمی‌دهد، زیرا امکان دارد که آن ساختمان نیمه‌کاره برای انشعاب آب، آسفالت قسمتی از معابر را از بین ببرد.

شهردار دماوند عنوان کرد: از مهم‌ترین اتفاقاتی که برای شهرک مهک در سال‌های اخیر انجام شده تقویت راه‌های دسترسی و ارتباط این شهرک با خیابان اصلی به خصوص بلوار بزرگ بعثت بوده است؛ خیابان‌های ولی عصر (ع) شمالی، باهنر شمالی، رجایی شمال، یادگار امام و فرهنگیان جزو معابر خوبی هستند که هویت خوبی به جهت سهولت در دسترسی به این منطقه داده‌اند.

صفری ادامه داد: نصب پل‌های عابر پیاده از دیگر اقدامات شهرداری در حوزه ایمن‌سازی معابر بوده که یک دستگاه پل عابر پیاده در محل دسترسی بلوار رجایی شمال و جنوبی نصب و یک دستگاه دیگر نیز در ورودی فاز فرهنگیان در نظر گرفته شده تا عبور عابران پیاده تسهیل یابد؛ همچنین اختصاص ناوگان حمل و نقل و استقرار ایستگاه‌های تاکسی در مهک از فعالیت‌های خوب شهرداری به حساب می‌آید.

وی خاطرنشان کرد: امروز تمام مسیر بلوارها و معابر شهرک مهک درختکاری شده است و در این شهرک فضای سبز خوبی ایجاد شده که امیدواریم با مساعد شدن وضعیت آب و هوا مابقی قسمت‌ها نیز درختکاری شود.

*نمره قبولی اهالی مهک به رشد قابل توجه این شهرک

اکنون شهرک مهک به یک مرکز جمعیتی قوی شهر دماوند تبدیل شده و با توجه به خدماتی که شهرداری در ساماندهی معابر آن انجام می‌دهد، این شهرک در مسیر توسعه قرار گرفته است.

شهردار دماوند اظهار کرد: در حال حاضر زباله‌های شهرک مهک به موقع‌ توسط واحد خدمات شهری جمع‌آوری می‌شود و در زمان بارش برف نیز عملکرد این واحد در برف‌روبی و نمک‌پاشی در شهرک مهک قابل ملاحظه است.

صفری اضافه کرد: در خصوص میزان رضایت‌مندی شهروندان از خدمات شهرداری در شهرک مهک می‌توان اشاره داشت که طی چند سال اخیر اکثر کسانی که برای اعتراض به وضعیت شهرک مهک به شهرداری مراجعه می‌کردند، اذعان داشتند که امروز پیشرفت و توسعه این شهرک رشد قابل قبولی داشته و از شهرداری به جهت خدمات‌رسانی مطلوب قدردانی می‌کنند.

*فضاهای تجاری و جایگاه‌های سوخت از خدمات قوی شهرک مهک/ اجرای برنامه‌های فرهنگی و مذهبی در مساجد و بوستان مهک

فضاهای تجاری هم در شهرک با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در جهت تأمین مایحتاج شهروندان ایجاد شده و همچنین جایگاه سوخت سی.ان.جی در حال استفاده شهروندان است و همچنین احداث جایگاه سوخت بنزین و گازوئیل در انتهای بلوار بعثت که در دهه مبارک فجر افتتاح می‌شود، جزو مهم‌ترین خدمات‌رسانی قوی این منطقه محسوب خواهد شد.

در حوزه فرهنگی نیز به ساخت مساجد صاحب‌الزمان‌(عج) شهرک مهک می‌توان اشاره کرد که واگذاری زمین و مساعدت برای ساخت ساختمان مسجد توسط شهرداری انجام شد و امروز بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و مذهبی اهالی در مساجد حضرت ابوالفضل (ع) و صاحب‌الزمان (عج) انجام می‌شود و همچنین پارک خانواده هم شاهد برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ورزشی متنوعی در این شهرک است.

امید می‌رود با توجه به پیشرفت چشم‌گیر مناطق مختلف دماوند از جمله گیلاوند و مشاء شاهد خدمات‌رسانی مطلوب مدیریت شهری در این مناطق باشیم و خود شهروندان نیز به توسعه و آبادانی محل خود با مشارکت و رعایت حقوق شهروندی کمک کنند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید