خبر فوری

تابش بارقه امید به توسعه قشم با تدبیر دولت یازدهم

قشم به تعبیری در خط مقدم تهاجم فرهنگی، جنگ اقتصادی، سیاسی و تقابل اندیشه های جمهوری اسلامی ایران قرار دارد و از این جهت شایسته توجهی درخور بود اما بررسی شاخص های برخورداری این شهرستان به خوبی نشان می دهد که با وجود شعارهای دهان پر کن و درآمدهای سرشار نفتی دولت های نهم و دهم، تا زمان روی کار آمدن دولت یازدهم همچون سایر نقاط کشور از آن خان گسترده محروم ماند.
دولت یازدهم در شرایطی روی کار آمد که کشور سوای محدودیت های مالی و تحریم های ظالمانه با مشکلات بسیاری در زمینه های مختلف رو به رو بود که با وجود همه این موانع دولتمردان گام های مدبرانه ای برای رفع کاستی ها و زدودن محرومیت از چهره جنوبی ترین شهرستان جمهوری اسلامی ایران در دل آب های نیلگون خلیج فارس برداشتند.
هیچ کس منکر مشکلات موجود نیست و باید راهی طولانی تا تحقق برنامه های پنج ساله توسعه و سند چشم انداز پیموده شود اما دولت تدبیر و امید با توجه به منابع موجود در زمانی محدود تلاشی درخور برای جبران بخش قابل توجهی از کاستی ها صورت داد و 'علیرضا نصری' فرماندار قشم در گفت و گویی صمیمانه با خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) دفتر قشم به بیان گوشه ای از اقدام های صورت گرفته در سال آخر پرداخت.

**ایرنا: جناب آقای نصری، یکی از بارزترین نارسایی های قشم در بخش های زیربنایی بود؛ چه اقدام هایی توسط دولت در زمینه هایی همچون آبرسانی و برق رسانی صورت گرفته است؟
***علیرضا نصری: پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید شاخص برخورداری از آب آشامدینی سالم در 65 روستای قشم صفر بود و بیشتر مردم از آب انبارها استفاده می کردند که با تلاش های صورت گرفته طی چهار سال گذشته با اعتبار 460 میلیارد ریال آبرسانی به حدود 70 درصد روستاهای جزیره انجام شد.
سلخ، گمبرون، مسن، شیب دراز، جی جیان، دیرستان، تنبان، زیرانگ، رمکان، رمچاه، کووه ای، کابلی، دفاری و حمیری از جمله این این روستاها هستند و امید می رود تا پایان سال جاری همه روستاها از این نعمت برخوردار شوند.
بهره برداری از نیروگاه تولید آب و برق مپنا (50 مگاوات برق و 18 هزار مترمکعب آب در روز)، آب شیرین کن کووه ای (چهار هزار و 500 مترمعکب در روز) و آبرسانی به زیرساخت های مسکن مهر از دیگر پروژه های شاخص آبرسانی بودند که در دوره خدمت دولت تدبیر و امید به اجرا درآمد.
500 میلیارد ریال نیز برای 56 پروژه برق رسانی هزینه شد که از جمله می توان به برق رسانی مسکن های مهر، روستایی، پست های 63 کیلووات، روشنایی معابر و شبکه های توزیع زمینی و هوایی فشار قوی و متوسط اشاره کرد.

**ایرنا: راه به عنوان یکی از مهمترین شریان های ارتباطی شرق و غرب قشم می باشد که با توجه به پراکندگی روستاها در نقاط مختلف بزرگترین جزیره غیرمستقل جهان از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ در زمینه عمرانی و راه سازی چه کارهای شاخصی انجام شده؟
***فرماندار قشم: 190 میلیارد ریال در این بخش هزینه شد که پنج پروژه کلی عبارت است از 200 کیلومتر روکش راه روستایی به ویژه در غرب جزیره و تعریض و شانه سازی.
همچنین یک هزار و 320 میلیارد ریال به 67 پروژه شاخص عمران شهری و روستایی اختصاص داده شد که شامل پروژه های آسفالت معابر شهری و روستایی، احداث و نوسازی فضاهای سبز و بوستان ها، لکه گیری آسفالت، تسطیح راه ها و حریم آنها اختصاص یافت.

**ایرنا: این جزیره از منابع قابل توجه نفت و گاز برخوردار است اما مردم از این نعمت های بی بهره بودند؛ در این زمینه چه گام هایی برداشته شد؟
***نصری: 360 میلیارد ریال برای پنج پروژه گازرسانی در این دولت تخصیص یافت که از جمله شاخص ترین آنها گازرسانی به شهرک های صنعتی، نیروگاه مپنا و کارخانه سیمان است.
افتتاح نخستین جایگاه سی. ان. جی. جزیره قشم در شهر درگهان با اعتبار 50 میلیارد ریال با مساحت یک هزار و 500 متر مربع با ظرفیت کمپرسور یک هزار و 500 مترمکعب در ساعت با برخورداری از سه دیسپنسر و 6 نازل با ظرفیت سوخت رسانی به 2 هزار خودرو در شبانه روز یکی از پروژه های مهم بود که در ایام الله دهه فجر سال گذشته بهره برداری رسید.
شاخص ترین اقدام در این بخش بهره برداری از فاز نخست پروژه گازرسانی به شهر قشم 38 سال پس از انقلاب اسلامی با تلاش دولت تدبیر و امید بود که با 12 کیلومتر خط تغذیه و 15 کیلومتر خطوط توزیع و شبکه با اعتبار 79 میلیارد ریال به اجرا درآمد.
در فاز دوم و سوم نیز به همه نقاط شهر قشم گازرسانی خواهد شد اما باید دست کم 50 درصد انشعاب های ظرفیت موجود واگذار شود.

**ایرنا: در دوره ارتباطات و فرا اطلاعاتی قشم با کمبودهای بسیاری در این زمینه مواجه بود، دولت یازدهم چه اقدام های در حوزه ارتباطات و مخابرات انجام داده است؟
***فرماندار قشم: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از وزارتخانه های موفق دولت تدبیر و امید بود و گام های مهمی در زمینه تسهیل ارتباط هرچه بیشتر شهروندان برداشت که نمونه آن دسترسی آسان اقشار مختلف به اطلاعات، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی در چهار سال گذشته است اما به طور خاص از اقدام های صورت گرفته در قشم می توان به افتتاح 21 طرح مخابراتی و ارتباطی اشاره کرد که با اعتبار 310 میلیارد ریال به بهره برداری رسید و از جمله مهترین آنها راه اندازی دومین مرکز فضایی کشور در این جزیره با اعتبار 100 میلیارد ریال است.

**ایرنا: از جمله محرومیت های قشم در حوزه بهداشت و درمان است و مردم همواره در این زمینه گلایه مندند؛ دولت در این زمینه چه خدماتی ارایه کرد؟
***نصری: دولت تدبیر و امید با اجرای طرح تحول نظام سلامت گام بسیار بزرگی در زمینه تامین سلامت و بهداشت شهروندان برداشت؛ هزینه های درمان همواره یکی از مشکلات اصلی مردم و به ویژه اقشار کم برخوردار جامعه بود که با اجرای این طرح میزان پرداخت ها از جیب مردم در مرکزهای درمانی دولتی در نقاط شهری به 6 درصد و در نقاط روستایی به سه درصد رسید که در نهایت کاهش چشمگیر هزینه خانوارها را به دنبال داشته است.
کاهش 400 میلیون دلاری واردات و افزایش 2 برابری صادرات دارو و کاهش 44 درصدی بهای تجهیزات پزشکی پرمصرف از جمله خدمات دولت یازدهم در حوزه بهداشت و درمان است.
در شهرستان قشم نیز به طور ویژه می توان به تخصیص 850 میلیارد ریال برای احداث بیمارستان 140 تختخوابی پیامبر اعظم (ص) اشاره کرد که دارای بخش های زنان، جراحی، سی. سی. یو و آی. سی. یو، داخلی، اطفال، فوریت های پزشکی، رادیولوژی، آزمایشگاه و 6 اتاق جراحی است.
همچنین احداث خانه های بهداشت گمبرون و درمانگاه روستای طبل، خریداری چهار دستگاه آمبولانس جدید و به کار گیری چهار تن متخصص طب اورژانس در جهت رفع کمبود نیروی درمانی در این شهرستان از دیگر اقدام های صورت گرفته در حوزه بهداشت و درمان می باشد.
تلاش داریم تا درمانگاه های طبل، سوزا و درگهان نیز به زودی به صورت شبانه روزی خدمات مورد نیاز مردم را ارایه کنند و با توجه به ظرفیت های ویژه و بکر قشم همچون همجواری با کشورهای حوزه خلیج فارس باید تمهیداتی نیز برای تبدیل این جزیره به قطب گردشگری سلامت در حوزه ملی و منطقه ای به تدریج صورت گیرد.

**ایرنا: یکی از مشکلات بخشی از مردم کم برخوردار شهری و روستایی این شهرستان مسکن و به ویژه پروژه های نیمه تمام مسکن مهر است، با توجه به انتظارات دولت یازدهم چه اقدامی در این زمینه انجام داد؟
***فرماندار قشم: بخشی از واحدهای مسکونی تکمیل شده اما فاقد امکانات زیرساختی بودند و با توجه به تعهد اخلاقی دولت برای تکمیل آنها در این زمینه اقدام هایی صورت گرفت که از جمله می توان به تخصیص یک هزار و 55 میلیارد ریال برای زیرساخت های 352 واحد مسکونی در قالب تعاونی خانه طلایی قشم اشاره کرد که سال 1390 آغاز شد و احداث آن سال 93 به پایان رسید اما به دلیل نبود هیچ یک از امکانات زیرساختی مورد نیاز قابل سکونت نبودند، اما امروز تکمیل شده و خانوارها در آنجا اسکان یافتند.
در مجموع 20 پروژه در قالب مسکن مهر در شهرستان اجرا شد که درصد پیشرفت فیزیکی متفاوتی دارند که در مجموع حدود بیش از چهار هزار و 600 واحد انعقاد قرارداد شده و حدود بیش از 2 هزار و 900 واحد نیز فروش اقساطی شده است.
56 روستا بیش از 25 خانوار جمعیت دارند که مطالعه همه آنها به اتمام رسیده و طرح هادی در 37 روستا به اجرا درآمده است.
از دیگر اقدام های صورت گرفته می توان به صدور 177 سند روستایی و 21 سند شهری، 37 هکتار زمین و واگذاری 125 قطعه زمین پس از مطالعه و تملک تنها در سال 95 اشاره کرد.

**ایرنا: کشاورزی در شهرستان قشم به رغم برخورداری از خاک حاصلخیز به دلیل های مختلفی از جمله نبود آب کافی به نظر می رسد رونق گذشته را ندارد؛ دولت در این زمینه اقدامی انجام داده است؟
***نصری: کاهش شدید بارش ها طی 2 دهه دلیل اصلی این موضوع است اما دولت تدبیر و امید برای احیای این بخش به سوی احداث شهرک های گلخانه ای در سه نقطه قشم روی آورد که این طرح هم اکنون در دست مطالعه است.
ترویج کشت گیاهان دارویی، احداث باغ گیاه شناسی، توزیع نهال یارانه ای، کاشت و پرورش 30 هزار نهال کشت بافت خرما، توسعه سیستم های آبیاری نوین با کمک و اختصاص تسهیلات کم بهره، پرورش ریز جلبک، قارچ، کشت و احداث کارخانه فرآوری آلوئه ورا و توسعه کشت محصولات هیدرو پونیک مانند توت فرنگی از جمله تلاش های دولت در راستای احیای بخش کشاورزی با همکاری کشاورزان و سرمایه گذاران بخش خصوصی می باشد.
راه اندازی پنج صندوق خرد زنان روستایی با یک هزار و 350 میلیون ریال سرمایه در گردش و 200 تن عضو فعال در زمینه های صنایع دستی و پروررش دام، معرفی 19 طرح از جمله در زمینه های دامداری، پرورش شترمرغ، صنایع تبدیلی شیلاتی و پرورش توت فرنگی با اعتبار 57 میلیارد ریال به استان از دیگر اقدام های صورت گرفته است.

**ایرنا: پاسداری و احیای منابع طبیعی به طور مستقیم و غیر مستقیم می تواند در حفظ سیمای زیست محیطی منطقه، کشاورزی و گردشگری اثرگذار باشد؛ در این زمینه دولت چه فعالیت هایی داشته است؟
***فرماندار قشم: تولید، کشت و پاسداری 100 هزار اصله نهال حرا در 100 هکتار از ساحل شمالی جزیره، ثبیت مالکیت دولت و دریافت سند زمین های ملی مرتع گیما و طلا حاجی به مساحت بیش از 2 هزار و 300 هکتار، اقدام برای دریافت مالکیت جنگل های حرا با 21 هزار هکتار وسعت، پروژه های اصلاحی و تکمیلی سدهای خاکی و ملاتی، رفع تصرف و خلع ید از زمین های ملی از جمله اقدام های صورت گرفته توسط مجموعه منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان می باشد.
همچنین پایش 85 میلیون هکتار جنگل های حرا در روستاهای گورزین، گوران، لافت، طبل و سهیلی، پاسداری از 300 راس جبیر در زیست بوم های طبیعی این گونه در جزیره های لارک و هنگام، پایش 300 کیلومتر خط ساحلی جزیره های قشم، هنگام و لارک جهت حفاظت از گونه های مرجانی، لاک پشت های پوزه عقابی و دلفین ها، نظارت و پایش 30 کارخانه همچون سیمان، ذوب روی، دخانیات، آسفالت، لنج سازی، نفت و پودر ماهی از نظر آلودگی هوا و پساب ها از اقدام های صورت گرفته توسط حفاظت محیط زیست شهرستان قشم است.

**ایرنا: قشم در احاطه آب های نیلگون خلیج فارس قرار دارد؛ در زمینه دریانوردی و بندرها چه فعالیت هایی انجام شده است؟
***نصری: باید توجه داشت که تنها بخشی از فعالیت ها در حیطه اختیارات اداره بنادر و دریانوردی قشم قرار دارد و بخش دیگر در محدوده منطقه آزاد است؛ راه اندازی خط مسافری درگهان- بندرعباس، راه اندازی و تسهیل تردد قشم (بندر بهمن)- خصب (کشور عمان)، خط گردشگری قشم- لارک، توسعه بندر بهمن، افزایش ظرفیت ناوگان مسافربری، ساماندهی شناورهای گردشگری در قالب تعاونی ها و تامین تجهیزات ایمنی از جمله اقدام های صورت گرفته در این بخش است.

**ایرنا: به دلیل وجود منطقه آزاد قشم، گمرک به عنوان یکی از کهن ترین سازمان های اقتصادی کشور در کنار بندرهای جزیره نقش اساسی در حوزه اقتصادی ایفا می کنند؛ لطفا گزارش کوتاهی در مورد فعالیت گمرک ارایه دهید.
***فرماندار قشم: فرجام برجام موجب دستاوردهای قابل توجهی در حوزه های مختلف شد و گوشه ای از آن در بخش بازرگانی نمود پیدا کرد به طوری که بر اساس اعلام اداره کل گمرک قشم، تنها در سال 95 واردات از نظر وزنی 6 درصد و از نظر ارزش دلاری 26 درصد در مقایسه با سال 94 رشد داشت و صادرات نیز به ترتیب از نظر وزنی و ارزش دلاری 86 درصد و 69 درصد افزایش یافت.
مچنین درآمدهای وصولی 1395 نسبت به سال پیش از آن 90 درصد رشد داشت؛ ترانزیت خارجی صادره سال 95 در مقایسه با سال 95 به ترتیب از نظر وزن و ارزش دلاری 56 درصد و 39 درصد کاهش داشت و ترانزیت خارجی وارده نیز 74 درصد و 83 درصد به ترتیب از نظر وزن و ارزش ریالی افزایش نشان می دهد.

**ایرنا: در حوزه ورزش چه اقدامی انجام شده است؟
***نصری: برگزاری بیش از 60 رویداد ورزشی محلی، استانی و کشوری در رده های سنی مختلف و رشته های گوناگون که می تواند نقش مهمی در ترغیب جوانان به ورزش داشته باشد در کنار احداث سالن های ورزشی جدید و برگزاری همایش های وزش همگانی از جمله اقدام های صورت گرفته در این حوزه بود.

**ایرنا: در حوزه های فرهنگی و آموزشی چه اقدام هایی صورت گرفته است؟
***فرماندار قشم: صدور مجوزهای برگزاری کنسرت های موسیقی گونا گون، نمایش ها و تئاترها، جشنواره های شعر، برگزاری هفته های فرهنگی استان ها در قشم در کنار برگزاری محفل های دینی و قرآنی توسط دستگاه های متولی حوزه فرهنگ و هنر صورت گرفته است.
همچنین تلاش برای افزایش باسوادی جمعیت به ویژه در رده سنی 10-49 سال در شهرها و روستا، افزایش کلاس های درسی روستایی، ساخت و تجهیز سالن های چند منظوره، هوشمند سازی مدرسه ها، تعمیر و تجهیز مدرسه ها، برچیدن کلاس های کانکسی از جمله اقدام های صورت گرفته در حوزه آموزش و پرورش است.
در کنار این برگزاری بیش از 150 هزار نفر- ساعت در قالب 538 نفر- دوره کلاس های آموزشی در نقاط شهری، روستایی، صنایع و اصناف از جمله تلاش های صورت گرفته توسط مجموعه فنی و حرفه ای شهرستان برای آموزش و توانمندسازی می باشد.

** جناب آقای نصری فرماندار محترم قشم، با سپاس از فرصتی که برای تنویر افکار عمومی در اختیار خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) دفتر قشم قرار دادید.
انتشاردهنده: محمد ملاحمزه زاده
8123

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید