خبر فوری

کرونا چراغ سینماهای هرمزگان را نیمه خاموش کرد

هرمزبان – سینمای ایران در پی پاندمی کرونا به‌شدت آسیب‌پذیر شده و ماه‌های سخت و طاقت‌فرسایی را پشت سر می‌گذارد و شاید در مقایسه آماری بتوان به راحتی عمق فاجعه وار در فروش فیلم ها و استقبال علاقه مندان از فیلم ها را نسبت به قبل از شیوع کرونا و پس از آن مشاهده کرد.

سینما نیز همانند تمام بخش‌ها و اقشار انسانی و دیگر هنرهای همگانی از آسیب‌های جبران‌ناپذیر ویروس کرونا دور نمانده است. در ایران نیز از اسفندماه ۹۸ متأثر از همین حال و هوای اندوه زده است و به لحاظ اقتصادی و مدیریتی نیز آسیب‌های بسیاری وارد شده است، اما همچنان سینما زنده است و تولیداتی را پیش روی داشته و نمایش آثارش در سینماها و پلتفرم‌های اینترنتی به شکل گیشه‌ای و آنلاین پیش می‌رود. هرچند آن روال عادی را به دنبال نداشته و آسیب و زیان‌ها رفته‌رفته خودنمایی می‌کنند. اما هنوز سینما و اهلش پابرجایند و چشم امید به روزهای خوش دارند.

اگرچه شیوع کرونا از سال ۱۳۹۸ در ایران آغاز شد، اما تاثیر مهلک آن بر مشاغل مختلف در سال ۱۳۹۹ نمود پیدا کرد. سینما از جمله مشاغل و صنعت‌هایی در جهان است که ضربه شدیدی از پاندمی خورده و این ضربه به سینما در کشور ما به دلایل متعدد آسیب‌زننده‌تر بوده و با وجود اینکه ترس و وحشت عمومی از کرونا بعدد از یک سال کم شده سینما هنوز جزء مشاغل نیمه تعطیل محسوب می‌شود، چرا که علیرغم باز بودن سالن‌های سینما آمار حضور مخاطب به شدت پایین است.

گزارش اکران سازمان سینمایی براساس تعداد مخاطب ( تهران/غیر تهران و کل) ، فروش کل و گروه نمایشی اعلام شده و «شنای پروانه» با ۲۰۰۳۸۸ بیشترین تماشاگر را داشته است. مجموع فیلم‌ها هم بیش از ۶۷۰ هزار نفر مخاطب داشته‌اند و در نهایت فروش کلی سینما در سال گذشته به حدود ۱۰ میلیارد تومان رسیده است.

از آنجا که عایدی سینما در سال ۱۳۹۸ با اکران حدود ۷۰ فیلم نزدیک به ۳۰۰ میلیارد تومان بود که همان زمان هم خیلی‌ها آن را رقمی بالا نمی‌دانستند اما اکنون با ۲۹۰ میلیارد تومان کاهش به ۱۰ میلیارد تومان رسیده، با توجه به آنچه در یک سال گذشته بر سر سینما آمده و نیز شرایطی که همچنان ادامه دارد، مطمئنا وضعیت بحرانی و رو به ورشکستگی سینما بیش از پیش راهکار اصولی می‌طلبد.

عنوان پرفروش‌ترین فیلم که در سال ۹۸ با بیش از ۳۸ میلیارد تومان به نام «مطرب» ثبت شده بود، در سال کرونازده ۹۹ به فیلم «شنای پروانه» با رقم سه میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان رسید.

حال طبق اطلاعاتی که در سایت سازمان سینمایی براساس سامانه سمفا منتشر شده سری به سینماهای استان هرمزگان زدیم تا مشاهده کنیم در آمار فروش و استقبال از فیلم ها وضعیت چگونه است که وخامت اوضاع در هرمزگان شاید شدیدتر از سایر استان ها باشد.

سینما ستاره شهر بندرعباس با ۲۲۲ صندلی و استقبال ۳۳۹۱ نفری توانسته درآمدی ۴۸۵ میلیون و ۱۷۰ هزار و ۷۵۰ ریالی داشته باشد این در حالی است که وضعیت در سایر سینماها وخیم تر بوده به طوری که برای سینما ستاره جنوب با ۲۷ صندلی و استقبال ۴۲۱ نفری رقمی بالغ بر ۷۸ میلیون و ۳۹۹ هزار و ۵۲۵ ریال، سینما سیتی سنتر قشم با ۲۷۶ صندلی و ۱۱۰ نفر استقبال درآمد ۲۲ میلیون و ۶۵۰ هزار ریال، سینما گوهر بندرلنگه با ۳۶۰ صندلی و ۵۹ نفر تماشاگر درآمدی ۳ میلیون و ۸۱۵ هزار ریالی ثبت شده و سینما غدیر بندرعباس به طور کل فیلمی را بر روی پرده نبرده است.

در آمار فروش فیلم ها نیز فیلم “خورشید” با استقبال ۲۱۶ نفری در ۳۷ سانس توانسته ۴۶ میلیون و ۱۷۵ هزار ریال، “هفته ای یک بار آدم باش” با ۱۹۷ نفر استقبال در ۴۹ سانس ۴۳ میلیون و ۳۷۵ هزار ریال، تک خال با ۲۶ سانس و استقبال ۹۹ نفری ۲۰ میلیون و ۲۵۰ هزار ریال و “لاله” با ۱۳ سانس استقبال ۲۳ نفری، ۵ میلیون و ۷۵۰ هزار ریال درآمد را ثبت کرده اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، در مدت شیوع کرونا چراغ بسیاری از سالن های سینما خاموش شد، برخی پنهانی تغییر کاربری دادند و بسیاری از مدیران سینما مجبور به تعدیل عوامل خود شدند چرا که وقتی فیلمی برای اکران وجود نداشت و تماشاگری به سالن های سینما نمی آمد سینمادار ها حتی از تامین هزینه های روز سالن ها اعم از آب، برق و گاز و… بر نمی آمدند و در این شرایط متاسفانه بسیاری از عوامل زحمت کش سالن های سینما خانه نشین شدند؛ حال باید امیدوار بود در روزها و ماه های آتی شاهد رونق مجدد سالن های سینمایی باشیم که هر فردی خاطرات شیرین و تلخی را با آن تجربه کرده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید