خبر فوری

اندیشه‌های شهید سلیمانی فرامرزی است/ تا هالیوود دروغ نساخته حقیقت سردار را بسازیم

کارگردان «آواز سنگ غمگین» گفت: این نمایش سعی دارد به مخاطب خود بگوید اندیشه‌های شهید سلیمانی محصور در مرزی خاص نیست، پس بیایم تا زمانی که دروغ‌های هالیوود شروع نشده خود معرف سردار سلیمانی برای جهانیان باشیم.

پدرام رحمانی، کارگردان تئاتر در گفت‌و‌گو با ایکنا با بیان اینکه حاج قاسم سلیمانی تنها یک فرد نیست، بلکه یک تفکر است اظهار کرد: اندیشه‌های سلیمانی به اندازه‌ای وسیع است که نمودش را در همه جای دنیا می‌توان مشاهده کرد. برای مثال اگر به سوریه، عراق یا لبنان بروید خواهید دید مردم او را شناخته و برایش احترام فراوان قائل هستند. کاری که ایشان کرد بزرگ بود. وی با تلاش و ایثار امنیت را برای مردم منطقه و جهان به ارمغان آورد، برای همین کار کردن درباره او می‌تواند تا سال‌ها الهام‌بخش آثار هنری باشد.

وی افزود: در «آواز سنگ غمگین» مجاهدت رزمندگان فلسطینی، علیه صهیونیست‌ها نشان داده می‌شود اما در این کار باز هم حضور حاج قاسم را شاهدیم، چون رزمندگان آن سرزمین با الهام از اندیشه‌های سردار سلیمانی دست به جهاد زدند. این نمایش سعی دارد به مخاطب خود بگوید اندیشه‌های شهید سلیمانی محصور در مرزی خاص نیست، بلکه بین تمام آزادیخواهان جهان جاری و ساری است.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: نمایشنامه این کار تا به حال چندین بار بازنویسی شده اما هرگاه که به سمت تولید پیش می‌رفتیم با مشکلی رو‌به‌رو می‌شدیم که امکان اجرا را از ما می‌گرفت. خوشبختانه در تئاتر مقاومت این موقعیت فراهم شد تا کار اجرا شود، البته شرایط کرونایی کارمان را سخت کرد اما وقتی هدفی آرمانی پیش رو باشد لازم است با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار کرد.

سلیمانی فرد نیست، بلکه تفکر است

وی در پاسخ به این سوال که چرا باید درباره سردار سلیمانی اثر هنری تولید شود، اینگونه جواب داد: اگر نخواهیم درباره این اسطوره که تبدیل به اندیشه شده، حرف نزنیم پس باید در چه رابطه کار تولید کنیم؟ توصیه می‌کنم فیلم یا سریالی درباره ایشان ساخته شود وگرنه اگر زمان بگذرد و کاری انجام ندهیم به آرمان‌های ایشان پشت کرده‌ایم.

رحمانی تاکید کرد: درک می‌کنم فیلمی که در این رابطه می‌خواهد تولید شود باید از امکانات خوبی بهره برده باشد، برای همین شاید هر فیلمسازی این امکان را نداشته باشد در این رابطه وارد عمل شود. در این حوزه این دولت است که باید وارد عمل شده و با سفارش کارهای فاخر فیلمساز را به تولید تشویق کند. در تئاتر نیز باید حداقل سالی یک یا دو کار درباره سردار سلیمانی داشته باشیم؛ کارهایی که نه تنها در جشنواره، بلکه در اجراهای عمومی هم دیده شوند.

کم‌کاری‌های سینما و تئاتر در حوزه تاریخ انقلاب

وی در ادامه به فیلم «آرگو» اشاره کرد و گفت: چند سال پیش فیلمی درباره تسخیر لانه جاسوسی ساخته شد که توانست جایزه اسکار را به خود اختصاص دهد. این فیلم دروغی آشکار بود، اما وقتی ما خود در این رابطه کاری تولید نمی‌کنیم نباید انتظار داشته باشیم دشمنان این انقلاب بیکار نشسته و کاری انجام ندهند. درباره سردار سلیمانی نیز این موضوع صادق است. پس بیایم تا زمانی که دروغ‌های هالیوود شروع نشده خود معرف سردار سلیمانی برای جهانیان باشیم.

این کارگردن تئاتر با بیان اینکه هنر نتوانسته زبان گویایی سرداران شهید باشد تصریح کرد: چند فیلم یا سریال را سراغ دارید که به شکلی درست بزرگانی چون شهید همت، شهید جهان آرا و… در تصویر کرده باشند؟ اگر کاری هم تولید شده در اندازه‌های محدودی بوده است. هرچند در این میان فیلم سینمایی «چ» یک استثناء محسوب می‌شود. امیدوارم این کم‌کاری‌ها درباره شهید سلیمانی رخ ندهد و همه بخش‌های هنر بتواند با الهام از ایشان کارهای فاخری تولید کنند.

وی با پرهیز از اغراق‌گرایی تاکید کرد: اگر قرار است زندگی سردار سلیمانی را در قالب فیلمی یا سریالی نشان دهیم باید از اغراق‌گویی درباره وی دوری کنیم، زیرا وی در زندگی عادی با مردم همراه و همدم بود، پس نیایم برای احترام از وی تصویری بسازیم که برای مردم دست‌نیافتنی باشد.

این کاگردان تئاتر در پاسخ به این سوال که آیا تئاتری محلی مناسبت‌تر برای پرداختن به زندگی شهید سردار سلیمانی است یا سینما بیان کرد: این دو را با هم مقایسه نکنیم، چون هر یک در ظرف خود سنجیده می‌شوند و نمی‌توان پیرامون آن به یک شکل قضاوت کرد، البته قبول دارم که جذابیت سینمای به لحاظ تصویری بیشتر است، اما گاهی اوقات تاثیرگذاری یک نمایش قابل مقایسه با چند فیلم نیز نیست.

رحمانی متذکر شد: در حوزه هنرهای تجسمی هم می‌توان کارهای خوب و تاثیرگذاری را تولید کرد. به ویژه در حوزه نقاشی اتفاق‌های خوبی می‌تواند رخ دهد. در این میان موسیقی را هم نباید فراموش کرد، البته خوشبختانه در این عرصه کارهای خوبی تولید شده، اما امیدوارم جدا از استعدادهای جوان بزرگان موسیقی نیز در این رابطه اثر تولید کنند. 

این کارگردان تئاتر در پایان تاکید کرد: توصیه اکید من روی کیفیت است، چون متاسفانه برخی کارهایی که در این رابطه تولید می‌شود به شدت سفارشی است. این تولیدات نه تنها جذابیت و تاثیرگذاری ندارد، بلکه بسیاری مواقع نتیجه معکوس نیز می‌دهد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید