خبر فوری

تیاب ته آب؛ بندری زیبا در جنوب غربی میناب+فیلم

‌به گزارش هرمزبان به نقل از ایسنا، ‌بندر تیاب زیباترین و منحصر به فرد ترین پدیده های طبیعی را در خود جا داده است.

شگفتی‌های تیاب از تالاب بین المللی گرفته تا جنگل های حرا

از تالاب بین‌المللی آن گرفته تا جنگل‌های حرا، تیاب شما را با زیبایی‌هایش شگفت زده می‌کند.

این جنگل‌ها یکی از پدیده‌های کمیاب طبیعی در دنیا به شمار می‌آیند و در تمام طول سال سبز هستند و طولشان به ۳ تا ۶ متر می‌رسد.

ویژگی جالب این درختان این است که در طی میلیون‌ها سال، سازگاری خوبی با آب شور پیدا کرده‌اند، به طوری که از آب شور تغذیه کرده و با دفع نمک آن، آب را به طور طبیعی شیرین می‌کنند.

جنگل‌های حرا تیاب به دلیل شرایط مناسب‌، زیستگاهی امن برای پرندگان مهاجر از مناطق گرمسیری هستند.

‌پرندگانی مثل حواصیل بزرگ، اگرت بزرگ، اگرت ساحلی، حواصیل هندی، کفچه نوک تیز، سلیم خاکستری، گیلانشاه و کاکائی، همچنین این جنگل‌ها زیستگاه بسیار خوبی برای ماهیان، نرم تنان و سخت پوستان نیز هستند.

سطح آب این جنگل در حالت عادی در حدود 1.5 متر است، اما در زمان مد دریا، درختان این جنگل به زیر آب می‌روند و حالت جزر و مد در این جنگل ها هر ۶ ساعت یکبار اتفاق می‌افتد و جالب‌تر آنکه در حالت جزر، به نظر می‌آید که این درختان در زمینی خشک رشد کرده‌اند.

گره خوردن تاریخ بندر تیاب (هرمز کهنه) با شهر میناب

در گذشته دور شهرستان میناب بیشتر نزدیک به دریا و به عنوان بندر هرمز شناخته می شده است.

تیاب، بندری آباد در مصب رودخانه مبناب که بوسیله خوری به دریا وصل ، صدها کشتی از سرا سر آسیا بخصوص هند و چین، و افریقا در بندر هرمز مشغول تخلیه محموله‌های تجاری خود بوده و یا بادبان‌ها بر کشیده منتظر باد مناسب بوده تا راهی مقصد گردند.

بندر تیاب در انتهای تالاب بین المللی تیاب واقع شده و بدین جهت یکی از بنادر تجاری و گردشگری استان هرمزگان است.

هر ساله خیل عظیمی از گردشگران از تالاب بین المللی تیاب بازدید می‌کنند و ضمن لذت بردن از مناظر دیدنی و جنگل حرا و درختان مانگرو در این تالاب بی نظیر و دیدنی تجربه مفرح قایق سواری ایمن را در طول ۱۱ کیلومتری تالاب با خود به همراه می‌برند.

بازارچه ملوانی تیاب نخستین بازارچه ملوانی هرمزگان

تیاب به سبب جذابیت‌های لازم ساحلی و ظرفیت تجاری و  بازار کالای ملوانی یکی از نقاط گردشگر پذیر هرمزگان معرفی شده است.

غرفه داران بازارچه ملوانی تیاب از خانواده های ملوانان این منطقه هستند و آنها می توانند بار ملوانی یا همان ته لنچی را در این بازارچه به فروش برسانند.

قیمت اکثر اجناس در این بازارچه حتی از بندرعباس و میناب و سایر شهرستان‌های اطراف هم پایین تر است.

تردد شناورهای مسافری باهدف جابجایی گردشگران

آمارها نشان می‌دهد از ۲۸ اسفند سال گذشته تا ۱۳ فروردین ماه سال جاری ۴۵ هزار گردشگر در قالب طرح نوروزی با حضور در تیاب از مواهب طبیعی این بندر بازدید کرده‌اند.

تجهیز قایق‌ها به جلیقه و حلقه‌های نجات در اندازه بزرگسال و کودک و حضور یک غواص حرفه‌ای مجهز به تجهیزات کامل غواضی از اقداماتی است که در طرح گردشگری دریایی با هدف حفظ و ارتقاء ایمنی گردشگران در بندر تیاب فراهم شده است.

در طرح نوروزی سال گذشته شناورهای زیادی از بازرسی از نظر فنی و ایمنی و دریافت مجوز موقت طرح گردشگری، کار جابجایی مسافران و گردشگران نوروزی در تالاب بین المللی و خور تیاب و بعضا به جزیره هرمز را بر عهده داشتند.

بهترین زمان سفر به بندر تیاب، از اواسط پاییز تا اردیبهشت است که در این زمان دمای هوای این منطقه مناسب تر است و برای اقامت در اطراف آن می توانید در کنار این زیبایی‌های طبیعی کمپ بزنید و مدتی را دل طبیعت زیبای آن بگذرانید.

به گزارش هرمزبان به نقل از ایسنا، همه ساله در روزهای آغازین بهار مقارن با حضور گردشگران و مسافران نوروزی در تالاب تیاب شاهد پرواز انواع پرندگان مهاجر در بین درختان مانگرو و در طول تالاب هستیم و صحنه‌های زیبایی را از این همایش بی بدیل انسان و طبیعت مشاهده می‌کنیم.

گزارش از عین اله چملی نژاد، خبرنگار ایسنا، منطقه خلیج فارس

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید