خبر فوری

تحلیلگر عرب:مصر با چالش های داخلی و خارجی سختی روبرو است

به گزارش هرمزبان به نقل از ایرنا، عبدالباری عطوان در این مقاله در روزنامه اینترنتی «رای الیوم » نوشت: این روزها رویدادها و تحولات مصر، بخش زیادی از اخبار رسانه های عربی و بین المللی را به خود اختصاص داده است، بازتاب این حوادث و تحولات در رسانه ها، تنها به دلیل اهمیت مصر و همچنین اهمیت این تحولات نیست بلکه این تحولات،حاکی از سیاست های حساب نشده ای است که چه بسا تاثیر منفی بر امنیت و ثبات این کشور در میان مدت و طولانی مدت به جا بگذارد.

عطوان در ادامه نوشت:می توان گفت مهم ترین تحولات اخیر در مصر این سه مورد است:
نخست:شبکه ضد دولتی «مکملین» به تازگی فایلی صوتی مربوط به تماس تلفنی یک افسر اطلاعاتی مصری به نام «اشرف الخولی » منتشر کرد که او به تهیه کنندگان برنامه های تلویزیونی در مصر دستور می دهد رام الله را پایتخت فلسطین بدانند نه قدس .خبرنگار روزنامه نیویورک تایمز در قاهره نیز پیش از این، از این تماس ها، دستورها و مضمون آن پرده برداشته بود.
دوم:انصراف «احمد شفیق» از نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری مصر و منتشر کردن بیانیه ای که در آن گفت با بررسی های دقیق به این نتیجه رسیده است که ممکن است مناسب ترین نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری نباشد و پس از آن نیز تاکید کرد هیچ گونه فشاری بر او برای انصراف از نامزدی در این انتخابات وارد نشده است و او این تصمیم را در جهت منافع عمومی اتخاذ کرده است.
سوم:انفجار دوباره اختلاف های سیاسی و دیپلماتیک مصر با سودان در مورد مثلث «حلایب» پس از دیدار«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه از خارطوم و امضا شدن چندین توافقنامه همکاری اقتصادی، امنیتی و نظامی میان دو کشور و واگذاری جزیره «سواکن» به ترکیه برای ایجاد پایگاه نظامی ترکیه ای و همچنین توسعه بخش گردشگری در آن و همچنین انتشار اخباری مبنی بر اینکه دولت مصر شماری نیروی نظامی به شهر «کسلا» اعزام کرده تا به جزیره سواکن حمله کند و همچنین تقویت حضور مصر در حلایب و شلاتین که البته مصر این خبرها را تکذیب کرد.

عطوان در خصوص تحول نخست در مصر نوشت: در خصوص دستورهای افسر اطلاعات مصری به اهالی رسانه این کشور که البته قاهره ضمن تکذیب آن ،اعلام کرد افسری به این نام وجود خارجی ندارد، باید گفت که رسانه های مصری طی ده های اخیر مستقل نبوده و خود تصمیم گیرنده نبوده اند؛ این رسانه ها همانند دیگر رسانه ها در بیشتر کشورهای عربی، پیوسته در پوشش خبری رویدادهای مختلف، بر اساس دستورالعمل های رسمی عمل کرده اند. رسانه های مصری تنها در مدتی بسیار کوتاه پس از پیروزی انقلاب مصر و برکناری حسنی مبارک استقلال داشتند اما از زمان پیروزی «عبدالفتاح السیسی » در انتخابات ریاست جمهوری در سال 2014 و کسب 97 درصد آرا، مقام های مصری کنترل شدیدی بر رسانه ها داشته اند و پس از این زمان شماری از اهالی رسانه به خارج گریختند و برخی دیگر نیز به بازنشستگی اجباری تن دادند.
این تحلیلگر عرب در خصوص رویداد مهم دیگر در مصر نوشت: در خصوص انصراف احمد شفیق از نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری نیز باید گفت که بر اساس اعلام روزنامه نیویورک تایمز، او به اجبار، انصراف داد هرچند سخنگوی او این امر را رد کرد اما به نظر ما این اقدام تاثیر زیادی در آینده دمکراسی و آزادی ها در مصر و همچنین انتخابات ریاست جمهوری در سال 2018 به جا می گذارد.
عطوان در ادامه نوشت: ظاهرا مقام های مصری نمی خواهند عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری کنونی که هنوز اعلام نکرده برای این انتخابات نامزد می شود، رقیبی قدرتمند در انتخابات آتی داشته باشد.
وی افزود: دو شخصیت قدرتمند ابتدا برای نامزدی در این انتخابات اعلام آمادگی کردند ، احمد شفیق که کار او پس از اعلام نامزدی در این انتخابات در امارات و اخراج شدن از این کشور با یک هواپیمای اختصاصی، به اقامت اجباری در هتل شیک «ماریوت» قاهره کشیده شد و سرهنگ« احمد قنسوه» نیز که بد اقبال تر از احمد شفیق بود زیرا او پس از ابراز تمایل برای نامزدی در این انتخابات ،به اتهام دخالت در سیاست در حالی که همچنان لباس ارتش بر تن دارد، بازداشت و زندانی شد و البته بعید نیست «خالد علی» وکیل دادگستری و مخالف سرسخت واگذاری دو جزیره تیران و صنافیر به عربستان،به سرنوشتی مشابه یا بدتر از سرنوشت دو نامزد دیگر دچار شود زیرا او نیز با شکایت هایی مواجه است که اگر در آن محکوم شود، روانه زندان می شود که البته این احتمال هم قوی است.«محمد انور سادات» نماینده سابق مجلس و نوه «انور سادات» رئیس جمهوری اسبق مصر که برای نامزدی در این انتخابات ابراز تمایل کرده است نیز پیش از این به دلیل انتقاد سخت از نظام،از مجلس کنار گذاشته شده است و بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند طی روزهای آینده پرونده هایی ضد او در خصوص فساد تشکیل می شود تا او نیز از گردونه رقابت ها خارج شود و البته این هم بعید نیست .
عطوان در خصوص رویداد سوم یعنی اختلاف های مصر و سودان نیز نوشت: این چیز جدیدی نیست اما دیدار رئیس جمهوری ترکیه از خارطوم و فراخوانده شدن سفیر سودان از قاهره و همچنین پیوستن سودان به محور قطر-ترکیه و بخشیدن جزیره راهبردی سواکن واقع در دریای سرخ به ترکیه، هر یک به تنهایی مسائلی هستند که باعث سردرد شدید مقام های مصری می شود، به ویژه اینکه سودان شریک راهبردی مصر در مذاکرات سد النهضه اتیوپی و حفظ سهمیه آبی دو کشور از آب رود نیل در مقابله با توطئه ها برای کاهش این سهمیه است.
‘کتاب «آتش و خشم» که اسرار سال اول ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا را فاش کرده است به نقل از«استیو پانون» مشاور راهبردی پیشین ترامپ و چند مقام آمریکایی دیگر، از آشوب ها و بی ثباتی هایی که ممکن است در مصر و عربستان روی دهد، پرده برداشته است .جالب اینکه این دو کشور از جمله نزدیکترین کشورها به دولت کنونی آمریکا و دولت های گذشته این کشور اند .برخی ناظران سیاسی اعتقاد دارند دولت های عربستان و مصر سیاست هایی در پیش گرفته اند که باعث تقویت مخالفانشان و بی ثباتی این دو کشور می شود.
مردم مصر که در آستانه جشن گرفتن پیروزی انقلاب ضد نظام دیکتاتوری خود اند، به دمکراسی، آزادی، عدالت اجتماعی ، مبارزه با فساد و توزیع عادلانه ثروت چشم دارند اما نکته قابل توجه این است که این آزادی ها در این کشور در حال کم رنگ شدن است ،روند دمکراسی در این کشور در حال عقبگرد است و شفافیت انتخابات ریاست جمهوری و مجلس درآن کمتر از هر زمانی دیگر است و از سوی دیگر گرانی ها روز به روز مشکل سازتر می شود. ‘
سردبیر روزنامه رای الیوم در ادامه نوشت:’مصر با مشکل تروریسم مواجه است و وارد جنگی سخت ضد آن شده است ،با اوضاع اقتصادی سختی دست و پنجه نرم می کند ، اوضاع سیاسی آن در شرف انفجار است و اگر به گونه عاقلانه ای این بحران ها مهار نشود، شرایط بسیار وخیم می شود و البته تصور نمی رود سیاست کنونی که سیاست مشت آهنین است، بهترین راه برای رویارویی با این چالش ها باشد.
انتخابات ریاست جمهوری آینده، آزمونی واقعی برای مقام های مصری به ویژه عبدالفتاح السیسی است و شواهد و قرائن حاکی از آن است که ممکن است این انتخابات در حد مطلوب شفاف نباشد. قید و بندهای زیادی که برای آزادی رسانه ها ایجاد شده، موید این امر است.’
عطوان در پایان نوشت:ما خواستار حفظ ثبات و امنیت مصر و خارج شدن این کشور از بحران های کنونی هستیم زیرا مصر ستون اصلی خیمه عرب ها است اما ( مقام های )مصر نیز برای حفظ جایگاه مصر در میان کشورهای عربی باید به مقابله با ‘اسراییل’ و حمایت های آمریکا از آن بپردازند و بر مردم خود که سرشار از ملی گرایی هستند، تکیه کنند و به خواسته های آن ها پاسخ مثبت دهند.
خاورم **2041**انتشار دهنده: سید شاهپور حسینی

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *