عدم بهینه سازی مصرف آب در هرمزگان خطرات جدی خواهد داشت

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار مهر، هوشنگ ملایی ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران بیان داشت: آب مایه حیات است و بنا به فرموده ی خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم  (و من جعلنا من ماء کل شیء حی.) و هر چیزی را از آب زنده کردیم) و این نعمت الهی غیر قابل جایگزین و از جمله انفال متعلق به همه ساکنین یک سرزمین بوده و دسترسی به آب به خصوص برای شرب و بهداشت حق همه اولیه ی همه ی  انسانهاست و ما و تمام مجموعه ی شرکت  می کوشیم تا همه گان را از این حق مسلم برخوردار شوند.

ملایی افزود: باید در هر سه بخش «شرب»، «کشاورزی» و «صنعت» الگوی مصرف بهینه آب جایگزین و از استفاده بی حد و مرز و غیر مجازآب که باعث تخریب محیط زیست و منابع آب های زیر زمینی می شود به صورت جدی ممانعت به عمل آید.

وی ادامه داد: تمام فعالیت های انسانی اعم از زندگی، کشاورزی، صنعت، دامداری همه بستگی به وجود آب دارد و باید با مدیریت مصرف و حفاظت از منابع آب و با برنامه ریزی و هدف گذاری مناسب، در راستای بهینه سازی و بالا بردن بهره وری آب قدم برداشت.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان اظهارداشت: آب دریا، نزولات آسمانی، پساب ها و سیلاب ها و سفره آب زیرزمینی از منابع آب در دسترس به شمار می آیند که برای استفاده صحیح از هر کدام روش های مختلفی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرند.

وی تاکیدکرد: یکی از راه های بالا بردن بهره وری و جلوگیری از هدر رفت آب استفاده از، سیستم آبیاری نوین در اراضی کشاورزی است، ما باید با توجه به مشکل کمبود آبی که داریم  از آبیاری غرقابی فاصله بگیریم و بیشتر به سمت آبیاری قطره ای برویم که در این صورت هم بازده و بهره وری محصولات بالا می رود و هم از مصرف بی رویه آب جلوگیری می شود.

ملایی ابرازداشت: یکی از ظرفیت های موجود که می توان هم در بحث صنعت و هم در بحث کشاورزی از آن استفاده  کرد ظرفیت فاضلاب های تولید شده در شهرها است که با تصفیه ی اصولی و صحیح آن هم از آلودگی محیط زیست می توان جلوگیری کرد و هم بار روی سدها و سفره های آب زیر زمینی را کاهش داد.

رئیس شورای هماهنگی و انسجام  بخشی صنعت آب و برق  هرمزگان بیان داشت: خوشبختانه استان هرمزگان از منبع عظیم دریا نیز برخوردار است که احداث آبشیرین کن یکی دیگر از راه های تامین آب است که نیازمند ورود و سرمایه گذاری بخش خصوصی در آن است.

ملایی ساماندهی پساب ها و سیلاب ها و ذخیره ی آنها را یکی دیگر از راه های تامین آب و جلوگیری از هد رفت آب دانست و تاکید کرد: با مدیریت صحیح سیلاب ها و پساب ها و هدایت آن به مکان های از پیش تهیه شده می توانیم گامی بزرگ در جهت تامین آب برداریم و همچنین از خسارات ناشی از سیلاب ها جلوگیری کنیم.

وی همچنین تولید آب از هوا را باتوجه به هوای شرجی منطقه یکی دیگر از راه های علمی تولید آب برشمرد.

ملایی تاکید کرد: ما در زمینه ی بهینه سازی مصرف آب و بالا بردن راندمان کشاورزی نیازمند تعامل بیشتر با وزارت جهاد کشاورزی هستیم و با اصلاح الگوی کشت و کشت محصولاتی که مصرف آب کمتری دارند می توانیم هم راندمان محصولات کشاورزی را بالا ببریم که در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی است و هم با بهینه سازی مصرف آب جلوی هدر رفت آب را بگیریم.

مدیرعامل آب منطقه ای هرمزگان برداشت بی رویه ومصرف  نامتعارف آب را خطری جدی قلمداد کرد و هشدار داد: در صورت ادامه ی  برداشت های بی رویه و مصرف نامتعارف آب  کشور با خطراتی همچون؛ هجوم ریزگردها، فرونشست زمین، نابودی مزارع و باغات،عدم تولید برق، افزایش شوره زار ها و عدم وجود آب شرب کافی و سالم روبرو خواهد بود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید