خبر فوری

صدور خارج از نوبت مجوز سمن‌های حوزه کتاب 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایسنا، حسن جعفری در آیین گشایش بیست و یکمین نمایشگاه کتاب مشهد که شامگاه گذشته در سالن همایش‌های نمایشگاه بین‌المللی مشهد برگزار شد، عنوان کرد: در دین اسلام، کتاب اهمیت خاصی دارد. معجزه اصلی نبی مکرم اسلام کتاب است. اولین آیاتی که نازل شده است با کتاب، قلم و علم آغاز شده است.  ۱۵۵ بار واژه کتاب و ۵۸۲ بار واژه علم در قرآن به‌کار رفته که نشان‌گر اهمیت علم، کتاب و دانش‌آموزی در حوزه اسلام است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: براساس تحقیقات، در سال دوم هجرت پیامبر در حوزه بغداد و مصر کارخانه کاغذسازی ایجاد شده بود که این نشان‌گر اهمیت کتاب است. یعنی نوشتن و کتابت به اندازه‌ای اهمیت داشت که علی رغم همه مشکلات، دو کارخانه کاغذسازی ایجاد شد که فرهنگ نوشتن و کتابت را ترویج کند.

جعفری ادامه داد: مساجد نیز در دوران صدر اسلام کتابخانه‌های اصلی بودند، یعنی علاوه بر عبادت، کتب سایر علوم هم در آن‌ها وجود داشت و مورد تبادل نظر علما قرار می‌گرفت. بنابراین اسلام نقش ویژه‌ای را برای کتاب، کتاب‌خوانی و ترویج فرهنگ کتاب قائل است اما در وضعیت فعلی کتاب مورد کم مهری و بی‌مهری قرار گرفته است.

وی گفت: کتاب‌خوانی ۲۹ فایده عمده در حوزه جسم و روان دارد. اولین ویژگی، افزایش آگاهی‌های اجتماعی در مقابل شبکه‌های اجتماعی است. امروزه متأسفانه به جای پرداختن به آگاهی اجتماعی، شبکه‌های اجتماعی که عمدتاً دارای محتویات غنی اسلامی و در حوزه‌های ایرانی نیستند، رواج پیدا می‌کند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی  ادامه داد: ارتقای سطح علمی دومین فایده است. هر کسی که کتاب بخواند، سطح علمی او در حوزه‌های مختلف افزایش پیدا می‌کند و قادر است در آن حوزه مباحث کارشناسی را بیان کند. آشنایی با تاریخ، فرهنگ، سیاست، طرز فکر و سرگذشت انسان‌ها از فواید مختلف کتاب است که متأسفانه به آن کمتر پرداخته شده است.

جعفری عنوان کرد: نکته بسیار مهم در حوزه کتاب‌خوانی که ضرورت دارد به آن بپردازیم دلایل عدم استقبال از کتاب است. آیا بررسی کرده‌ایم که چرا کتاب‌ها امروز در گنجینه‌ها خاک می‌خورند؟ کتاب‌خانه‌ها چرا در برخی مدارس و ادارات مورد استقبال قرار نمی‌گیرد؟ این موضوع دلایل بسیار زیادی دارد اما دلیل عمده آن این است که زمانی می‌توانیم به سمت کتاب برویم که آگاهانه و از روی اختیار باشد، یعنی به گونه‌ای فرهنگ کتاب‌خوانی را ترویج کنیم که جوانان و نوجوانان از روی اختیار به سمت کتاب بروند نه الزام. نکته دیگر این است که کتاب‌های موجود در راستای افزایش آگاهی باشند، یعنی فردی که به کتاب مراجعه می‌کند بتواند با استفاده از محتوای کتاب، آگاهی‌هایی را که مد نظر دارد، به دست آورد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: نکته سوم تجربه لذت مطالعه است. متاسفانه بسیاری از افرادی که به کتاب مراجعه می‌کنند یا از روی اجبار است مثلاً برای قبول شدن در یک واحد درسی یا جمع‌آوری مطلب علمی، یا به توصیه دیگران است، مثلاً برای استخراج مطلب؛ در جامعه ما کمتر به این پرداخته می‌شود که کتاب برای مخاطب لذت داشته باشد؛ ما باید این آسیب را اصلاح کنیم.

جعفری بیان کرد: نکته بعد که در فرهنگ کتابخوانی باید به آن توجه شود این است که هیچ اجبار مستقیم و غیرمستقیمی در کتاب‌خوانی نباید وجود داشته باشد و فرد باید با اختیار به سمت کتاب برود.

وی اظهار کرد: برخی موارد، در حوزه عدم رغبت به کتاب‌خوانی را افراد زیادی بیان می‌کنند یا پیگیری می‌کنند اما نکته بسیار مهمی که در این زمینه مورد غفلت قرار می‌گیرد، غرور و دانش کم است. برخی مواقع ما به دلیل غرور می‌گوییم این مطلب را می‌دانیم و این غرور کاذب باعث می‌شود که کمتر به سمت مطالعه و دانش‌آموزی برویم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: ابوعلی سینا برای به دست آوردن یک کتاب فلسفی که برخی گفته‌اند متعلق به فارابی بوده است، سال‌ها و ماه‌ها مسافرت کرد. زمانی که نتوانست آن را به دست آورد به مسجد رفت دو رکعت نماز خواند و به خدا گفت که این کتاب را در اختیار من قرار بده. زمانی که از مسجد به سمت خانه خود می‌رفت پیرزنی را دید که برای فروش تعدادی وسیله بساط پهن کرده است. چند کتاب کهنه نیز در بساطش موجود بود. سوال کرد که این‌ کتاب‌ها چیست؟ پیرزن گفت:«این کتاب‌ها متعلق به پدربزرگ من بوده است که فردی ملا بوده و فوت کرده است. امروز چون نان ندارم آمده‌ام که آن‌ها را بفروشم.

وی ادامه داد: ابوعلی سینا در بین آن کتاب‌ها کتاب مورد نظرش را پیدا کرد و از پیرزن قیمت آن را پرسید. پیرزن گفت:« یک شاهی». به اندازه قیمت یک قرص نان. ابن سینا چند سال و در کشورهای مختلف به دنبال این کتاب گشت و در نهایت کتابی را به دست آورد که برای یک پیرزن به قیمت یک قرص نان و برای این سینا بی‌قیمت و بی‌نهایت ارزشمند بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی اظهار کرد: باید در حوزه کتاب و اهمیت آن بسیار فعالیت کنیم چون هجمه فرهنگی بسیار زیاد است. اطلاع دارم که بسیاری از ناشران با حداقل دستمزد و حتی با ضرر در این زمینه فعالیت دارند. به ایشان خسته نباشید می‌گویم. این کار آن‌ها یک کار پایدار و باارزش است.

جعفری بیان کرد: ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی وظیفه تک تک مردم است. همه مسلمانان با توجه به آنچه به آن اشاره شد، موظفند که کتاب و کتاب‌خوانی را در حوزه‌های مختلف مخصوصاً علوم انسانی و اسلامی ترویج دهند.

وی عنوان کرد: در سبد هزینه خانوارهای ایرانی جایی برای کتاب نداریم که می‌طلبد مد نظر قرار گرفته شود. یعنی خانواده‌های ایرانی از کتاب به عنوان یک ابزار تربیتی موثر در سبد هزینه خود استفاده کنند. وظیفه همه مسئولین مخصوصاً در حوزه فرهنگ و ارشاد این است که این اتفاق را رقم بزنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: یکی از انتظارات، حضور خیرین در ساخت کتاب‌خانه‌هاست. امروز ما با کمبود ۱۰ هزار کتاب‌خانه در کشور مواجه هستیم. انتظار داریم خیرینی که در حوزه‌های مختلف حضور پیدا کردند امروزه در حوزه کتابخانه‌سازی نیز حضور پیدا کنند و کتب باارزش را به عنوان یک صدقه جاریه در اختیار مردم قرار دهند.

جعفری ادامه داد: درخواست دیگر توسعه صنعت کتاب دیجیتال است. با توجه به توسعه فناوری و فضای مجازی و سایبری ضرورت دارد که ما نیز به سمت صنعت دیجیتال برویم. ۱۱ ناشر در حوزه دیجیتال در این نمایشگاه حضور پیدا کردند که از آن‌ها تشکر می‌کنم و امیدوارم در نمایشگاه‌های بعدی این تعداد بیشتر شود.

وی اضافه کرد: یکی دیگر از انتظارات، حضور سازمان‌های مردم نهاد است. خواهش من این است که سازمان‌های مردم نهاد در ترویج فرهنگ مقدس و واجب دینی کتاب‌خوانی حضور پیدا کنند. قول می‌دهم مجوز کلیه سازمان‌های مردم نهادی که قصد فعالیت در حوزه کتاب را دارند، خارج از نوبت در دستور کار قرار دهیم و صادر کنیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی گفت: امیدوارم نیاز به کتاب و کتاب‌خوانی را بتوانیم به عنوان یک باور عمومی در بین همه هموطنان ترویج دهیم و روزی برسد که همه عزیزان بتوانند در حوزه فرهنگ و مطالعه بهره مناسب را ببرند.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید