خبر فوری

مهناز کردگاری اطلس ماهیان خلیج فارس و دریای عمان را منتشر کرد

هرمزبان – مهناز کردگاری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس با همکاری فرخ پر افکنده حقیقی دانشیار موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، اطلس ماهیان خلیج فارس و دریای عمان را منتشر کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از ایسکانیوز ، مهناز کردگاری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس با اشاره به اهمیت حیاتی و استراتژیک خلیج فارس و دریای عمان، مطالعه ی گونه های گیاهی و جانوری در این اکوسیستم که از ذخیره گاه های ارزشمند و طبیعی کشورمان ایران است را نیز حائز اهمیت زیادی دانست و بر حفظ آن تاکید کرد.

کردگاری شناسایی آبزیان ارزشمند این منطقه را قدم اول و ضروری برای مدیریت پایدار و برنامه ریزی زیست محیطی عنوان کرد و افزود: به دلیل اهمیت استراتژی و موقعیت سوق الجیشی این منطقه و شناخت گونه های جانوری و گیاهی نیز به تبع آن از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

این محقق و پژوهشگر علوم دریایی با بیان اینکه به دلیل بالا بودن اهمیت این منطقه مطالعه و شناسایی آبزیان ارزشمند به قلم «بلگواد» و همکارانشان در سالهای 1315 تا 1317؛ گزارش سازمان خواربار و کشاورزی جهانی در سال 1358 و موسسه تحقیقات شیلات ایران در سال 1375 از جمله این انتشارات هستند اضافه کرد: ما سعی نموده ایم در «اطلس ماهیان خلیج فارس و دریای عمان» با نگاهی متفاوت، ماهیان این پهنه آبی را گردآوری و منتشر کنیم و امیدواریم مورد قبول جامعه فرهیخته دانشگاهی، محققان و پژوهشگران قرار گیرد

عضو هیات علمی گروه شیلات و محیط زیست دریایی با یادآوری اینکه؛ روند صنعتی شدن جوامع بشری اگر چه پیشرفت و آسایش را برای بشر رقم می زند ولی زنگ خطر را برای بقای کره زمین به صدا درآورده که تغییرات اقلیمی، گرمایش زمین و به مخاطره افتادن محیط زیست از جمله مسائل روز و مورد بحث جهانی است که کشور ما ایران نیز از این دگرگونی و تغییر اقلیم دور نمانده است، لذا پایش، مطالعه و شناخت وضعیت موجود در راستای حفاظت از گونه های در معرض تهدید و انقراض دریایی و مقایسه آن با گذشته از اهمیت خاصی برخوردار است.

نویسنده کتاب اطلس ماهیان خلیج فارس و دریای عمان با بیان اینکه؛ این کتاب در قطع رحلی با جلد گالینگور براق در 478 صفحه مصور و رنگی با معرفی رده ماهی های استخوانی و غضروفی با شمارگان 1000 نسخه توسط انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی منتشر شده، افزود: این کتاب هم اکنون با قیمت 2 میلیون تومان در کتاب فروش های سرتاسر کشور در دسترس علاقه مندان به زیست بوم دریایی ایران است.

انتهای پیام /

درباره تحریریه خبر هرمزگان

رسالت تحریریه خبر هرمزگان پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، گردآوری اخبار استان هرمزگان از منابع متنوع و معتبر و ارائه آن به خوانندگان گرامی است. چنانچه تمایل دارید اخبار فعالیت های شما در استان پوشش داده شود کافی است از طریق راه های ذکر شده در صفحه «تماس با ما» با تحریریه خبر در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید