خبر فوری

خودروسازان با چه ترفندی خودرو را گران کردند؟

به گزارش هرمزبان به نقل از گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، این روزها قطعه‌سازان و خودروسازان همگی از افزایش هزینه‌های تولید و مواد اولیه سخن می‌گویند و به دنبال افزایش قیمت‌خودرو و جلب رضایت شورای رقابت برای گران‌کردن خودروهای زیر 45میلیون تومان هستند. این در حالی است که با وجود افزایش قیمت خودرو از سوی خودروسازان، قیمت خودرو در بازار آزاد با افزایش قیمت روبه‌رو نشده، به طوری که برخی از خودروها مانند دنا نیز با کاهش قیمت همراه بوده است.
نوسانات اخیر نرخ ارز، افزایش قیمت مواداولیه از جمله فولاد، آلومینیوم، مس و هزینه دستمزد‌ها در یک‌ماه اخیر از یک سو و بلاتکلیفی قراردادهای خودرویی با شرکت‌های خارجی و انتشار اخبار مربوط به زیان انباشته گروه خودروسازی سایپا از سوی دیگر، موجب شده تا بار دیگر خودروسازان ساز افزایش قیمت و گرانی خودرو را در سال‌جاری کوک کنند. به گفته فعالان بازار خودروسازان، در هفته‌های اخیر قیمت خودروهای بالای 45میلیون تومان را افزایش دادند، اما به دلیل اینکه شورای رقابت باید قیمت خودروهای زیر 45میلیون تومان را تعیین کند، نتوانستند تغییری در قیمت خودروها ایجاد کنند. اما از طرفی با کاهش عرضه خودرو به بازار موجب افزایش تفاوت بین قیمت بازار و کارخانه شدند. سعید مؤتمنی رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل و نمایشگاه‌داران در این‌باره اظهار کرد: خودروسازان در سال جدید خودروی زیادی به بازار عرضه نکردند و خودروهای موجود مربوط به قبل از عید است که در نمایندگی‌ها باقیمانده مانده. اگر خودروسازان به اندازه کافی به بازار خودرو عرضه کنند به این شدت اختلاف قیمت به وجود نخواهد آمد.
براساس این گزارش، ایجاد محدودیت در عرضه تنها مختص به خودروسازان نبوده، به طوری که از ابتدای امسال برخی تولید‌کنندگان بخش‌های صنعتی با عدم عرضه کالا به بازار افزایش قیمت‌ تولیدات خود را رقم زدند. براین اساس تولید‌کنندگان لوازم خانگی به بهانه انبارگردانی بعد از تعطیلات نوروز از عرضه کالا به بازار خودداری کردند و از ابتدای اردیبهشت ماه با افزایش 10تا 15درصدی قیمت‌ها، اقدام به عرضه کالا در بازار کردند.
تولید‌کنندگان خودرو هم با افزایش قیمت دلار اقداماتی برای افزایش قیمت تولیدات خود انجام دادند. به عنوان مثال در حالی که شرکت خودروسازی سایپا در مورخ 4/2/97 برای خریداران خودروهای پیش‌فروش خود دعوت‌نامه صادر کرده تا خریداران مابه‌التفاوت وجه خرید خودرو را تا تاریخ 15/2/97 براساس بخشنامه 4/2/97 پرداخت و سپس خودرو خود را تحویل بگیرند. در اقدامی متناقض با حقوق شهروندی با صدور بخشنامه‌‌ای در مورخ 8/2/97 بخشنامه قبلی به تاریخ 4/2/97 را باطل کرده و با افزایش حدود 10درصدی قیمت خودروها در بخشنامه جدید از مشتریان خواسته تا نسبت به تکمیل وجه خودرو اقدام کنند.

احتکار به منظور افزایش قیمت
علی انصاری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این رابطه به «فارس» گفت: اعضای کمیسیون نامه‌ای به وزیر صنعت ارسال کرده‌اند و در آن خواستار شدند که به موضوع افزایش قیمت‌ خودروهای پیش‌فروش شده رسیدگی شود.
همچنین نادر قاضی‌پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز از اقدام دیگر دو خودروساز بزرگ کشور یعنی سایپا و ایران‌خودرو در احتکار 90هزار خودرو که منجر به افزایش قیمت خودرو شده بود، خبر داد. قاضی‌پور با انتقاد از افزایش قیمت خودروهای تولید داخل گفت: شرکت خودروسازی سایپا 60هزار خودرو و شرکت ایران‌خودرو 30هزار خودرو را احتکار کرده‌اند و از عرضه به بازار امتناع می‌کنند.
وی با بیان اینکه خودروسازان در سال گذشته با دلار 3هزار و 200 تومانی خودروهای خود را تولید کرده‌اند، گفت: این خودروسازان از پیش‌فروش خودرو خود با قیمت دلار 3هزار و 200تومانی امتناع کرده‌ تا خودروهای خود را با دلار 4 هزار و 200 تومانی بفروشند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اگرچه اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص گران‌شدن یا گران‌نشدن قیمت خودرو با یکدیگر اختلاف‌نظر دارند، اما طرح تحقیق و تفحص از خودروسازی‌ها توسط این کمیسیون آماده شده تا برای رأی‌گیری در صحن مجلس مورد بررسی قرار گیرد.
وی با بیان اینکه هرگونه افزایش قیمت خودرو را در سال حمایت از کالاهای ایرانی محکوم می‌کند، گفت: خودروهای احتکار شده باید به بازار عرضه شوند تا بازار اشباع شده و از افزایش قیمت‌ها خودداری شود.

قیمت خودرو در بازار آزاد
روز گذشته بازار خرید و فروش خودرو به رغم افزایش 5میلیون تومانی قیمت کارخانه خانواده دنا تغییراتی به وجود نیامد و حتی قیمت خودرو دنا معمولی با کاهش 300هزار تومانی با قیمت 48میلیون و 100هزار تومان به فروش رسید.
همچنین دنا پلاس هم با کاهش یک‌میلیون و 500هزار تومان نسبت به روزهای گذشته با قیمت 58میلیون و 800هزار تومان مورد معامله قرار گرفت. پژو پارس اتوماتیک با کاهش 500هزار تومانی با قیمت 53میلیون تومان، سمند EF7 با 200هزار تومان با قیمت 35 میلیون و 400هزار تومان به فروش می‌رسد. البته اخبار رسیده از بازار بورس حاکی از آن است که روزگذشته شاخص کل بورس تحت تأثیر خودروسازان جاده مخصوص دوباره رشد کرد و زمزمه افزایش نرخ خودرو و رشد صنایع خودرو در بورس، موجب پیشروشدن سهام این گروه در بازار شده است. اکنون باید منتظر بود و دید، آیا شورای رقابت به درخواست خودروسازان جواب مثبت می‌دهد یا خودروسازان با تمام ترفندهایی که به کار می‌گیرند، در رسیدن به خواسته خود ناموفق خواهند بود.

منبع: روزنامه جوان

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید