خبر فوری
قیمت خرید و فروش سمند سورن در تهران و شهرستان ها

قیمت خرید و فروش سمند سورن در تهران و شهرستان ها

از زمانی که سمند در سال 1381 به عنوان خودروی ملی معرفی شد، تاکنون تیپ‌های مختلفی روی همان پلتفرم به بازار عرضه شده و بh اسامی مختلف به مشتریان فروخته شده‌اند. یکی از پراقبال‌ترینِ این محصولات، سمند سورن است که خودش تیپ‌های مختلفی دارد. سورن ابتدا با پیشرانه معمولی عرضه شد، اما بعدا با معرفی موتور EF7، به سورن ELX تغییر نام داد. اواخر دهه نود هم سورن پلاس روانه بازار شد.

سمند سورن البته هیچ‌گاه موفقیت پژو پارس یا پژو 206 را در امر فروش کسب نکرد، اما با توجه به ایمنی قابل قبول و ظاهر موجهی که داشت، مورد توجه بسیاری از خانواده‌های ایرانی قرار گرفت. برای کسانی که به دنبال خرید سورن هستند، انتخاب از بین تیپ‌های مختلف یک مسئله است، و اینکه از چه شهری خرید کنند تا قیمت ماشین مناسب‌تر باشد، یک مسئله دیگر.

در مطلب زیر ضمن بررسی مشخصات سمند سورن elx، از تفاوت‌های سورن پلاس را با سورن elx گفته‌ایم و قیمت این خودرو را در شهرهای مختلف کشورمان بررسی کرده‌ایم. با ما همراه باشید.

سورن پلاس، جایگزینی برای سورن ELX

در همه جای دنیا وقتی ظاهر خودرویی قدیمی می‌شود یا امکاناتش نیاز به بهبود دارد، کارخانه سازنده نسخه جدید آن ماشین را روانه بازار کرده و جایگزین ماشین قبلی می‌کند.

در ایران اما به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد (مثل هزینه تولید بالا و دشواری در تامین قطعات)، معمولا خودروی فیس لیفت شده با قیمتی گرا‌ن‌تر در کنار نسخه قدیمی به بازار عرضه می شود. این موضوع صرفا به نفع خودروساز است و قیمت نسخه جدید را بالا می‌برد؛ سیاستی که در همه جای دنیا منسوخ شده، ولی در تولید بعضی خودروهای ایران خودرو و سایپا دیده می‌شود.

خوشبختانه ایران خودرو در خصوص سورن پلاس سیاستی درست را انتخاب کرد و آن را به عنوان جانشین سورن ELX به بازار عرضه کرد. در حال حاضر فقط سورن پلاس در خط تولید ایران خودرو قرار دارد و چند سالی است که ساخت سورن elx و سورن معمولی متوقف شده است.

تفاوت‌های ظاهری سورن پلاس نسبت به سمند سورن ELX

از نظر ظاهری و نمای بدنه، سورن پلاس تفاوت زیادی با سورن ELX ندارد. تنها گرافیک چراغ‌ها در سورن پلاس عوض شده‌ و سیستم روشنایی چراغ در روز در آن‌ها به کار رفته است. این چراغ ها تم مشکی رنگ دارند که با جلوپنجره جدید و مشکی سورن پلاس، هماهنگی خوبی در پروفیل جلو ایجاد کرده‌اند.

در نمای بغلی خودرو نیز تغییر زیادی دیده نمی‌شود و فقط رینگ‌ها آلومینیومی شده‌اند و دستگیره‌های آسان بازشو به جای نمونه های قدیمی نشسته‌اند. در قسمت عقب هم گرافیک چراغ‌ها تغییر کرده و یک اسپویلر به صندوق اضافه شده است.

مقایسه طراحی کابین سورن پلاس با سورن ELX

مقایسه طراحی کابین سورن پلاس با سورن ELX

طراحی کابین سورن پلاس نسبت به نسخه پیشین یعنی سورن ELX به وضوح بهتر شده است. در این خودرو غربیلک فرمانی جدید با کلیدهای کنترلی مشابه نمونه نصب شده روی دنا دیده می‌شود. طراحی رودری‌ها و داشبورد هم با سورن ELX متفاوت است و متریال بهتری دارد.

ایران خودرو همچنین از کف پایی و تودوزی با دوخت و تم قرمز رنگ در سورن پلاس استفاده کرده تا حس و حال اسپرت به سرنشینان منتقل شود. روی رودری ها نیز شاهد تریم مشکی پیانویی هستیم که نسبت به نمونه نصب شده در سورن معمولی طراحی و کیفیت بهتری دارند.

مشخصات فنی سمند سورن elx و سورن پلاس

سورن پلاس از پیشرانه EF7 تنفس طبیعی بهره می‌برد. این پیشرانه 1.7 لیتری می‌تواند حداکثر 115 اسب بخار با بیشینه گشتاور 159 نیوتن متری تولید کند. این قدرت با گیربکس 5 سرعته دستی به محور جلوی ماشین منتقل می‌شود و ماشین را ظرف 12 ثانیه به 100 کیلومتر در ساعت می‌رساند. حداکثر سرعت ماشین نیز طبق اعلام کارخانه 190 کیلومتر در ساعت است.

موتور سمند سورن elx دقیقا همان موتور سورن پلاس است؛ پیشرانه EF7 با توان تولید 115 اسب بخار با گشتاور 159 نیوتن متر. آمار و ارقام از نظر شتاب و سرعت نیز در این دو ماشین عینا مشابه هم هستند و هیچ تفاوتی از این نظر به چشم نمی‌خورد. به نظر می‌رسد از آن‌جایی که این موتور طی سال‌ها عملکرد خوبی داشته، ایران خودرو به آن دست نزده و روی سورن پلاس هم از آن استفاده کرده است.

آپشن‌ها و امکانات ایمنی سورن پلاس و سورن ELX

آپشن‌ها و امکانات ایمنی سورن پلاس و سورن ELX

نوبت به بررسی مشخصات خودروی سمند سورن پلاس و سورن elx در قسمت امکانات رفاهی و ایمنی می‌رسد. در این بخش سورن پلاس دست بالاتر را دارد، هرچند که امکانات هیچ‌یک از این دو اتومبیل چندان مناسب نیست.

در سورن پلاس امکانات معمولی مثل سنسور دنده‌عقب، ترمز ABS و EBD، دی‌لایت، دکمه‌های کنترلی روی فرمان، ایربگ راننده و سرنشین و آیینه‌های جانبی تاشو برقی به همراه گرم‌کن، کروز کنترل و سیستم مالتی مدیا (در بعضی از تیپ‌ها) در این خودرو به چشم می‌خورد.

قیمت سمند سورن پلاس و سورن ELX

قیمت سمند سورن پلاس و سورن ELX

و اما می‌رسیم به بحث شیرین قیمت‌ها. خبر خوب اینکه نسبت به خیلی از ماشین‌های دیگر، سمند سورن نسبت به کیفیتی که دارد، قیمتش به ارزش واقعی آن نزدیک‌تر است. هرچند که در اینجا هم حباب قیمتی بالاست و خرید چنین خودروهایی در این رنج قیمتی هیچ توجیهی ندارد، اما در هر حال در مقایسه با رقیب مستقیم سورن، یعنی پژو پارس، قیمت‌ها کمی منطقی‌تر است.

در حال حاضر تیپ‌های مختلفی از سورن پلاس در بازار موجودند که قیمت‌های متفاوتی دارند. ارزان‌ترین نمونه، سمند سورن پلاس بنزینی XU7P است که نمونه خشک 1402 آن حدودا 600 میلیون تومان قیمت دارد. فول‌ترین مدل سورن پلاس، یعنی سورن پلاس دوگانه سوز EF7 مجهز به مالتی مدیا و کروز کنترل، در نمونه‌های صفر کیلومتر 1402 حدودا 690 میلیون تومان قیمت دارد.

قیمت سمند سورن ELX نیز با توجه به آنکه آخرین مدل‌های آن در سال 1399 تولید شدند، اصلا ثابت نیست، یعنی این قیمت‌گذاری فروشندگان و میزان تقاضا است که قیمت ماشین دست دوم سورن را مشخص می‌کند. به طور کلی اما یک خودرو سالم سورن ELX مدل سال 1398 یا 1399 حدود 500 میلیون تومان قیمت دارد. مدل‌های پایین‌تر هم به همین نسبت قیمت ارزان‌تری دارند.

خرید و فروش سمند سورن در تهران و شهرستان‌ها؛ چه شهری قیمت‌های مناسب‌تری دارد؟

اصولا خرید خودروهای جدید در شهرهای بزرگی مثل تهران، مشهد و اصفهان بسیار بهتر است، زیرا عرضه ماشین در این شهرها بیشتر است و تقاضا هم به آن حدی نیست که قیمت‌ها زیاد بالا بروند. اما در مورد خودروهای قدیمی‌تر مثل سمند سورن، شهرستان‌های کوچک اغلب شهرهای ارزان‌تری برای خرید به حساب می‌آیند. براساس بررسی‌هایی که انجام دادیم، قیمت سورن مثلا در شهری در استان سمنان، چند میلیون از نمونه مشابه آن در تهران ارزان‌تر است.

این قاعده البته فقط مختص سورن نیست و دیگر ماشین‌های ایران خودرو و حتی سایپا همین حالت را دارند. حتی در کلان شهرهایی مثل مشهد و اصفهان به مراتب قیمت‌های مناسب‌تری برای خرید سورن پلاس و سورن ELX نسبت به تهران پیشنهاد می‌شود. از این جهت اگر توان سفر و خرید خودرو از شهرستان‌های کوچک‌تر را دارید، توصیه ما این است که ماشین خود را از آنجا بردارید تا حداقل چند میلیون تومان سود کنید.

در حال حاضر تولید سمند سورن ELX متوقف شده و علاقه‌مندان به سمند سورن که می‌خواهند ماشین سفر کیلومتر بخرند، فقط می‌‌توانند از بین تیپ‌های مختلف سمند سورن پلاس انتخاب کنند.

انتهای رپورتاژ آگهی/

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید