خبر فوری
حجت الله فیروزی : آغاز اجرای قانون واردات خودرو در آذرماه سال جاری

موافقت مجلس با کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده

هرمزبان – نمایندگان مجلس شورای اسلامی با کلیات لایحه واردات خودروهای کارکرده موافقت کردند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان  ، نمایندگان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 22 خردادماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به کلیات لایحه دوفوریتی الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو، با 212 رأی موافق، 4 رأی مخالف و 3 رأی ممتنع از مجموع 226 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

روح‌الله عباسپور در توضیح کلیات لایحه مذکور، گفت: در زمان حاضر خودروسازی دو مشکل کیفیت خودرو و قیمت تمام‌شده را دارد و برای ارتقاء کیفیت خودرو، کاهش قیمت تمام‌شده، همکاری با مراکز علمی و دانشگاهی و رقابت با خودروسازی جهانی باید واردات خودرو صورت گیرد.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه دو خودروساز کشور بازار را انحصاری تلقی می‌کنند، اضافه کرد: با واردات خودرو، خودروساز داخلی دیگر نمی‌تواند خودروی بی‌کیفیت ارائه کند و در رقابت با خودروی خارجی نسبت به ارتقاء کیفیت و کاهش قیمت توجه خواهد داشت.

این نماینده مجلس تأکید کرد: برای حمایت از مصرف‌کننده باید اقدام جدی داشته باشیم و با تصویب لایحه دولت واردات خودروهای 5 سال کارکرده با کیفیت مناسب و قیمت ارزان را رقم بزنیم تا بر کیفیت و قیمت تولیدات داخل تأثیرگذار باشد.

همچنین قاسم جعفری معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست‌جمهوری در دفاع از کلیات لایحه مذکور گفت: در دو دوره استیضاح وزیر صمت موضوع خودرو پررنگ‌ترین بحث استیضاح بود و اگر حاکمیت تصمیم درست و قاطع نگیرد، همچنان مشکلات خودرو تکرار می‌شود.

وی تأکید کرد: با تنوع‌بخشی به محصولات خودرو و تسهیل ارائه این کالا می‌توانیم تأثیر مثبتی در قیمت خودرو داشته باشیم. برخی نمایندگان به جزئیات لایحه اشاره داشتند که می‌توان در زمان مناسب آن را اصلاح کرد اما نباید تسلیم فضای مجازی افسارگسیخته شویم.

مصطفی طاهری رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تصریح به اینکه “به واردات خودروهای کارکرده اصرار داریم”، توضیح داد: مجلس و دولت برای تنظیم بازار خودرو به واردات آن ورود کرده‌اند، 15 کشور اروپایی، عربی و آمریکایی واردات خودروهای کارکرده را انجام داده‌اند بنابراین این روش متعارف بوده است.

وی خاطرنشان کرد: در قانون واردات خودروی کارکرده وجود دارد اما برخی محدودیت‌ها ورود این خودروها را قفل می‌کند، با این حال باید گفت با واردات خودروهای کارکرده ارز کمتری مصرف می‌شود و در بازه زمانی کوتاه‌مدتی می‌توان آثار واردات خودرو بر بازار داخل را مشاهده کرد. در زمان حاضر قیمت خودروهای خارجی 8 برابر قیمت آن در کشورهای همسایه است که با واردات خودرو می‌توان این موضوع را مدیریت کرد.

این نماینده مردم در مجلس با اشاره به سه کارکرد لایحه دولت برای واردات خودروهای کارکرده ابراز کرد: انتقال فناوری، خدمات پس از فروش و حقوق ورودی در لایحه دیده شده است و شماره‌گذاری آنها باید بر اساس استانداردهای داخلی صورت ‌گیرد.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید