خبر فوری

نقش نظامی در موصل نداشته و نداریم/تغییری در سیاست موشکی ایران رخ نمی‌دهد/برخورد گزینشی با برجام نمی‌تواند صورت گیرد/بحرین خویشتندار باشد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز (دوشنبه) در نشست مطبوعاتی با حضور خبرنگاران داخلی و خارجی فرا رسیدن ماه مبارک رمضان را تبریک گفت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

*منویات مقام معظم رهبری مورد توجه ما خواهد بود

وی در پاسخ به سؤالی درباره اظهارات اخیر مقام معظم رهبری درباره عربستان با بیان اینکه بیان ایشان برای ما بسیار مهم و شیوا بود، گفت: باید با ذکاوت و هوشمندی تمام بتوانیم از مواضع به  حق جمهوری اسلامی بهنگام دفاع کرده و سیاست‌های خودمان را به طرز دقیق و درستی در چارچوب دستگاه دیپلماسی مطرح کنیم و انشاءالله این روند همچون گذشته ادامه خواهد یافت. 

قاسمی اظهار داشت: منویات مقام معظم رهبری مورد توجه ما خواهد بود و با دقت بیشتری در این زمینه توجه می‌کنیم. 

* سفر ترامپ به مأمن و مرجع خشونت و تروریسم

خبرنگاری به اظهارات اخیر ترامپ که ایران را به حمایت از تروریسم متهم کرده اشاره کرد و نظر سخنگوی وزارت خارجه را جویا شد که وی در پاسخ مواضع نابجا، غلط و بی‌ربط برخی کشورها در مورد ایران در خصوص تروریسم را جدید ندانست و فرافکنی خواند و آن را غیرقابل باور، غیرقابل قبول برشمرد. 

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان ادامه داد: سفر ترامپ به کشوری که مأمن، مرجع، مولد و مروج خشونت و تروریسم است همین ادعا را باطل می‌کند و ایشان به این تناقض باید پاسخ دهد که چگونه ایرانی که در همان روزها درگیر انتخابات بزرگ و شکوهمند است می‌تواند مروج تروریسم باشد و کشوری که در دادگاه‌های آمریکا محکوم شده و به صورت رسا مواضع چند دهه گذشته آن نسبت به موضوع تروریسم و افراطی‌گری مشخص است، این سفر به آن کشور انجام می‌شود؟

*پیگیری‌ها درباره هشت صیاد ایرانی اسیر دزدان دریایی

وی در خصوص وضعیت هشت صیاد ایرانی که در اسارت دزدان دریایی به سر می‌برند و همچنین اخبار منتشر شده درباره ربایش یک لنج ایرانی در آب‌های سومالی عنوان کرد: در سال 1394 تعداد 37 صیاد ایرانی به اسارت دزدان دریایی در سومالی در آمدند که تعدادی از آنها فرار کرده و تعدادی هم آزاد شدند و متأسفانه تعدادی نیز جان خود را از دست دادند و در حال حاضر هشت نفر هنوز در اسارت دزدان دریایی به سر می‌برند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه پرونده این هشت نفر مفتوح و پرونده‌ای بسیار پیچیده است، خاطرنشان کرد: کانال‌های مختلف به صورت هفتگی موضوع را در دستگاه‌های مختلف تحت پیگرد دارند و امیدواریم با اقداماتی که در جریان است شاهد آزادی آنها باشیم و بتوانند به وطن و نزد خانواده خود بازگردند. 

قاسمی با بیان اینکه خانواده این افراد نامه‌ای را به رئیس جمهور نوشته‌اند، گفت: دستورات لازم در این زمینه صادر شده، ولی پیچیدگی‌های مسیر، کار را از گذشته تا حدی ناهموار کرده بود، اما تلاش‌ها در این خصوص ادامه دارد. ارتباطات وجود دارد و امیدواریم بتوانیم هر چه زودتر اخبار مثبتی را در این خصوص داشته باشیم.

وی درباره لنج دیگری که در آب‌های سومالی توسط دزدان دریایی ربوده شده نیز عنوان کرد: این موضوع را در حال بررسی دارم و نمی‌توانم اطلاعات دقیقی ارائه کنم که چند نفر به اسارت در آمده‌اند و چند نفر آنها ایرانی هستند. تصور ما این است که همه سرنشینان این لنج ایرانی نیستند و از یکی، دو ملیت دیگر نیز در آنها هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: هنوز اخبار دقیق‌تر را در این زمینه دریافت نکرده‌ایم. 

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از فارس، خبرنگار دیگری درباره اعلام مناطق کاهش تنش در سوریه و اعزام نیروی ایران به سوریه سؤال کرد که قاسمی با بیان اینکه بحث آستانه با محوریت سه کشور ضامن اجرای ‌آتش‌بس به طور دائم و مرتب در جریان است و گفت‌وگوها ادامه دارد، گفت: بین کارشناسان سه کشور در خصوص نقاط کاهش تنش مذاکرات و تماس‌ها وجود دارد و تلاش‌های خوبی صورت گرفته است

وی ادامه داد: اگر زمینه‌های لازم انجام گیرد لازم است نیروهایی نظارت کنند و اینکه تحت چه نامی این نیروها اقدام به نظارت بر آتش‌بس در نقاط کاهش تنش کنند، احتمالاً باید از سوی سه کشور و بر اساس تعهدی که دارند این نیروها اعزام شوند و ما در این زمینه آمادگی داریم که در صورت تفاهم لازم و رسیدن به نقشه راه این اقدام را مبذول داریم و کمک خود را برای تقویت آتش‌بس در این نقاط صورت دهیم. 

خبرنگار دیگری درباره اتفاقات پیش آمده در مناسبات قطر با کشورهای عربی در پی نشست ریاض سؤال کرد که قاسمی با اشاره به اتفاقاتی که در حد رسانه‌ها و مطبوعات منطقه در مورد روابط قطر و عربستان و مجموعه حوزه خلیج‌فارس مطرح شده اظهار داشت: باید از چند زاویه به این مسأله نگاه کرد چرا که نگاه تک‌بعدی، خیلی جامع نیست. 

وی به نشست ریاض اشاره کرد و افزود: حضور قدرت‌های خارجی و دعوت از آنها همواره مخل امنیت، وحدت و تفاهم کشورهای منطقه بوده و نشست ریاض نیز با اهداف خاصی صورت گرفت اگر چه با ناکامی‌ها و مشکلات عدیده‌ای مواجه شد که برخی از آن مشکلات خود را نشان می‌دهد و در ‌آینده می‌تواند باز عوامل دیگری ظهور کند. 

قاسمی اضافه کرد: نکته مسلم این است که دولت عربستان از برخی کشورهای اسلامی و عربی دعوتی را به عمل آورد و نشستی را در ریاض برگزار کردند که بر اساس رصدی که ما از این تحولات و نشست داشتیم و با دقت مورد توجه ما بود و تماس‌هایی که قبل و بعد از اجلاس کشورهای عربی و اسلامی با ما در پایتخت‌ها داشتند، به ما اطلاع دادند که از هیچ گونه بیانیه‌ای آگاه نبودند و متنی از بیانیه را ندیده‌اند و صحبتی از بیانیه نبوده و با مفاد قید شده در آن موافق نیستم. 

وی ادامه داد: برخی به صورت علنی این موضوع را اعلام کردند و برخی نیز بنا به دلایلی سکوت کرده‌اند اما در تماس‌ها از طریق کانال‌های دیپلماتیک این موضوع را به ما منعکس کردند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: بیانیه یک جانبه‌ای از سوی کشور میزبان صادر شد و تبلیغاتی که صورت گرفت حاکی از این بود که با اجماع و اتفاق‌نظر در بین شرکت‌کنندگان این تفاهم حاصل شده است. 

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از فارس، قاسمی با ذکر این نکته که سیاست‌های قدرت‌های بزرگ در منطقه هیچ گاه وحدت‌بخش و کمک‌کننده به دوستی، مودت و ثبات منطقه نبوده، اظهار داشت: اتفاقاتی که در برخی کشورها در حوزه خلیج‌فارس رخ می‌دهد ناشی از همین اجلاس است و عوارضی که این اجلاس و سفر یک کشور فرامنطقه‌ای به منظور تسلیح یک کشور و فروش سلاح‌های سنگین و بسیار عظیم صورت گرفت و با تعابیر تحقیرکننده‌ای راجع به این کشور صحبت شد که جای تأسف دارد. 

وی گفت: آنچه در مورد قطر و سایر کشورها وجود دارد مسائلی است که بین کشورهای حوزه خلیج‌فارس وجود دارد، من اصرار ندارم که در مورد کم و کیف آن اظهارنظر کنم ولی همه این مشکلات که اگر مشکلی باشد که هست، ناشی از همین اجلاس و چیدمان نابهنگام و نادرستی بود که به نام جمع در آنجا اتفاق افتاد. 

سخنگوی وزارت خارجه سیاست جمهوری اسلامی ایران را در مورد کشورهای همسایه و همسایگان جنوبی در خلیج‌فارس را روشن خواند و افزود: ما همواره سعی کرده‌ایم با زبان دوستی و مودت با آنها صحبت کرده و سعی کنیم فاصله‌ها را کمتر و بر داشته‌های خودمان و اشتراکات بیفزاییم. 

وی گفت: روابط با عمان، کویت، قطر و کشورهای دیگر در همین حوزه همواره وجود داشته و ارتباطات برقرار بوده و با هم گفت‌وگو می‌کردیم و اختلاف سلیقه حتماً بوده و هست که امری طبیعی است و لازمه وجود دو عضو زنده و دو کشور در کنار هم است.

قاسمی بار دیگر سیاست ایران در قبال همسایگان را روشن خواند و تصریح کرد: ما برای دیگران تعیین تکلیف نمی‌کنیم و قبل از اجلاس هم به همه کشورهای عربی و اسلامی هشدار دادیم که نسبت به توطئه‌های رژیم صهیونیستی برای انشقاق بین جامعه اسلامی و جوامع منطقه و حوزه خلیج‌فارس هوشیار باشند. 

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: امیدواریم بتوانیم بر مشکلات منطقه فائق آمده و منطقه‌ای باثبات‌تر  آرامتر داشته باشیم که این گونه ملاحظات که گهگاهی شاهد آن هستیم را شاهد نباشیم. 

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از فارس، خبرنگار دیگری درباره لغو سایر تحریم‌ها که رئیس جمهور از آن سخن گفت و بدون اینکه به دستاوردهای موشکی آسیبی وارد آید سؤال کرد که سخنگوی وزارت خارجه عنوان کرد: موضوع برداشتن بقیه تحریم‌ها که توسط رئیس جمهور مطرح شد و نگاه ما و نگاه کلان‌مان به جهان و آنچه که می‌خواهیم در سیاست خارجی داشته باشیم و احترام به همه کشورها و رابطه بهتر و ایجاد فضای مناسب‌تر و با اتکا به قدرت دیپلماسی، فکر می‌کنید اگر به جا، بهنگام و با برنامه‌ریزی مشخص و توانمندی لازم و با اتکا به قدرت حضور مردم که در انتخابات نیز شاهد آن بودیم، این کار انجام شود بسیاری از ناشدنی‌ها که برخی تصور می‌کردند نشدنی است می‌تواند شدنی، سهل و آسان شود. 

قاسمی در عین حال گفت: هر پروژه و  هدفی بر اساس میزان و نوع خودش می‌تواند دشواری‌ها و ناهمواری‌هایی را داشته باشد ولی بحثی است شدنی و امکانپذیر. 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره طرحی که در سنا مطرح شده نیز گفت: طی یک سال گذشته از این نوع طرح‌ها در کمیته خارجی سنا بیش از چند  ده طرح داشتیم که طرح‌هایی ناقص بود که به جایی نرسید و برای ما نه لازم‌الاجرا، نه قابل توجه و نه قابل اعتناست و آنچه که برای ما معیار و ملاک و قابل اعتنا است، سیاست‌ها و اقدامات خود دولت آمریکاست که اگر این لوایح در کمیته خارجی سنا به تصویب و پس از آن به تصویب مجلسین و کنگره برسد و در نهایت رئیس جمهور ‌آن را امضا کند، قابلیت اجرا می‌یابد و سیاست دولت آمریکا می‌شود که ما در آنجا باید نسبت به نوع تصمیمی که اتخاذ شده واکنش داشته باشیم.

وی تصریح کرد: ما برای هر گونه اقدام و سیاستی آمادگی لازم را در کشور داریم و نگران هیچ نوع حرکتی از جانب دیگران نیستیم. 

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از فارس، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در مورد بحث موشکی نیز عنوان کرد: سیاست‌های جمهوری اسلامی در مورد مسائل موشکی بسیار شفاف و روشن است و با هیچ قطعنامه‌ای منافات ندارد. سیاست موشکی ایران مستمر خواهد بود و تحت‌تأثیر هیچ گونه القائات و نظراتی از خارج از کشور قرار نخواهد گرفت. 

قاسمی ادامه داد: بحث موشکی ایران کاملاً دفاعی و بازدارنده و در جهت حفاظت از کیان کشور با توجه به تجربیات تاریخی و از جمله جنگ هشت ساله است و در این سیاست هیچ گونه تغییری رخ نخواهد داد و سیاستی پابرجا و مستمر است. 

خبرنگاری درباره مشارکت ایرانیان خارج از کشور در دوازدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری سؤال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی در این باره، گفت: همپای مردم شریف ایران در داخل کشور که حضوری قابل اعتنا در انتخابات اخیر داشتند و خودشان را به شکل بارزی در جهان و منطقه نشان دادند که چگونه ملتی هستند و در چگونه کشوری زندگی می‌کنند، ایرانیان عزیز خارج از کشور نیز در این انتخابات با رشد چشمگیری که در میزان مشارکت خودشان داشتند، در پای صندوق‌ها حضور یافتند و در بسیاری از کشورها صف‌های طویلی تشکیل شد.

وی اضافه کرد: در این انتخابات تعداد زیادی از افراد برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب در این انتخابات شرکت کردند و بررسی‌ها نشان می‌دهد که سیاست‌های دولت و وزارت خارجه و تلاش‌هایی که در طی سالیان اخیر داشته به ارتباط بیشتر جامعه ایرانی با داخل کشور کمک کرده و شاهد همبستگی و وحدت بیشتر در صفوف ایرانیان خارج از کشور بودیم.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از فارس، خبرنگار دیگری به اظهارات محمود نبویان که دولت را متهم کرده با دولت آمریکا به توافق رسیده که در صورت کاهش برخی تحریم‌ها ایران سردار سلیمانی را به آمریکایی‌ها تحول دهد اشاره کرد و نظر سخنگوی وزارت خارجه را در این باره جویا شد و اینکه آیا دستگاه دیپلماسی در 4 سال اخیر پیگیری حقوقی و قضایی نسبت به این اتهامات نداشته؟ که وی با بیان اینکه نمی‌دانم این شخص کیست اظهار داشت: این موضوع خنده‌دار است و صحبت عجیبی است و امیدوارم چنین چیزی واقعیت نداشته باشد. یک ایرانی در حدی از درایت و درک باشد که  این گونه بی‌پروا، ناروا، دروغ و نادرست سخن نگوید و این حرف بسیار ناپسند و غلط است و نمی‌فهمم که این نوع سخنان را بر چه اساسی و بر کدام اصول دینی و اخلاقی می‌توان مطرح کرد.

وی ادامه داد: تنها می‌توانم فکر کنم که شاید این صحبت‌ها از درون موساد و یا سازمان سیا شنیده می‌شود و در آنجا مطرح می‌شود و نمی‌توانم باور کنم که در ایران عزیز کسی بتواند در این حد سخن غلط و دروغ را به این شکل مطرح و اتهاماتی را وارد کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه سیاست ما در وزارت خارجه علی‌رغم همه بی‌حرمتی‌هایی که طی چند سال اخیر صورت گرفته، سیاست صبر و مدارا بوده، اظهار داشت: هرگز فکر نکردیم که به سیستم قضایی مراجعه کنیم و گفتیم با توضیح و سخنی این موضوع حل و فصل می‌شود ولی اگر این بحث جدی باشد و این سخن درست باشد حتماً یک کار قضایی خواهیم کرد و موضوع را با تمام توان و جدیت وافر پیگیری خواهیم کرد. زیرا این سخن بسیار تلخ و ناروا است که نمی‌توان از کنار آن به راحتی عبور کرد که در روز روشن چنین دروغ‌هایی را در برابر ملت یا علیه مسئولانی که زندگی، کار و حیثیت خود را برای منافع ملی گذاشتند، گفته شود. 

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از فارس، خبرنگار دیگری درباره اخبار منتشر شده مبنی بر پیشروی نیروهای شیعه تحت حمایت ایران از غرب موصل به مرز سوریه سؤال کرد که قاسمی در این باره عنوان کرد: حضور ما در عراق یک حضور مستشاری است و دولت عراق به اندازه کافی از توانمندی لازم برخوردار است که بتواند در مبارزه با تروریسم و اخراج آنها از سرزمین خودش تلاش کند و ما هم با توجه به حضوری که در سوریه داریم به تلاش‌ها برای ایجاد یک فضای مطلوب‌تر به منظور رسیدن به آتش‌بس ادامه خواهیم داد. 

وی تصریح کرد: ما به عنوان ایران نقش نظامی در موصل نداشته و نداریم و بحث ما مستشاری است که بنا به درخواست دولت عراق از ابتدا و در بحث مبارزه با تروریسم و داعش در آنجا اتفاق افتاده و باید منتظر بود که ببینیم تحولات در آینده چگونه خواهد شد. 

خبرنگار دیگری درباره شهادت دو تن از مرزبانان ایرانی در هنگ مرزی در ارومیه و اقدامات دستگاه دیپلماسی در این خصوص سؤال کرد که قاسمی در این باره، گفت: این موضوع از طریق مجاری دیپلماتیک به دولت ترکیه اعلام شده و منتظر پاسخ آنها هستیم و با جدیت تمام این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی افزود: ما علاقه‌مند هستیم مرزهایمان با ترکیه شاهد این گونه اقدامات ناگوار نباشد و امیدواریم با درایت و مسئولیت‌پذیری و پاسخی که دولت ترکیه خواهد داد، بتوانیم در این خصوص اتخاذ تصمیم کنیم و منتظر پاسخ دولت ترکیه در این زمینه هستیم. 

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از فارس، خبرنگار دیگری درباره برگزاری نشست کابینه رژیم صهیونیستی در حاشیه دیوار ندبه سؤال کرد که قاسمی در این باره، عنوان کرد: موضع ایران نسبت به رژیم صهیونیستی کاملاً روشن و تغییرناپذیر است و تا اشغال، مقاومت و نبرد در این منطقه این موضع وجود خواهد داشت. مواضع ما کاملاً شفاف، روشن و جدی است و تا اشغالگری هست، مقاومت هست و مبارزه نیز وجود خواهد داشت.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در خصوص اقدامات رژیم آل‌سعود در منطقه العوامیه و استفاده از سلاح‌های ممنوعه علیه شیعیان این منطقه با بیان اینکه ثبات و امنیت منطقه منوط به ایجاد آرامش و رعایت حقوق بشر و موازین دموکراتیک در برخی کشورها و دولت‌ها است اظهار داشت: اینکه برخی کشورها و دولت‌ها این گونه موازین را رعایت نکنند می‌توانند با مشکلاتی مواجه باشند ولی در این موضوع خاص معتقدم که این مسأله داخلی عربستان است و به آن ورود نمی‌کنم ولی نهایتاً توصیه‌ام این است که دولت‌ها در برخورد با مردم خودشان از رأفت و ملایمت لازم برخوردار باشند و اجازه حق اظهارنظر را به آنها بدهند و آزادی آنها را تأمین کرده و به خاطر هر سخنی آنها را به زندان، تبعید و حبس نفرستند. 

وی درباره تحریم‌های جدید علیه ایران در کمیته سیاست خارجی مجلس سنا و اعمال آنها و مغایرت آن با برجام که سؤال یکی از خبرنگاران بود، اظهار داشت: وقتی که در مورد فرضیات صحبت می‌کنید که اگر چنین شد چه خواهد شد نمی‌توان پاسخ داد اگر چنین اتفاقی بیفتد و این تحریم‌ها به تصویب رئیس جمهور برسد تصمیمات خود را بر اساس چارچوب‌هایی که تهیه کرده‌ایم اتخاذ خواهیم کرد. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره دیدار وزیر خارجه قطر با سردار سلیمانی در عراق نیز گفت: در این مورد نظری ندارم.

خبرنگار دیگری درباره سیاست خارجی در دولت دوازدهم سؤال کرد که قاسمی با بیان اینکه در 4 سال گذشته در دستگاه دیپلماسی و دولت موضوع روابط با سایر کشورهای جهان هرگز مغفول و فراموش شده نبود، خاطرنشان کرد: برجام به عنوان یک بحث مهم مطرح بود و شاید بیش از سایر مسائل خود را نشان می داد اما اگر مجموعه روابط سیاسی ما با سایر کشورها را مرور کنید و از جمله سفرهای وزیر خارجه و معاونان و دیگر وزرا را با مجموعه نقاط جهان از آمریکای لاتین، آفریقا، آسیا و اروپا مدنظر قرار دهید تفاهمات و رایزنی‌ها برقرار بود و این مسیر حتماً ادامه می‌یابد. 

وی با بیان اینکه سیاست خارجی یک بُعدی نخواهیم داشت و نمی‌توانیم داشته باشیم اظهار داشت: نگاه ما به همسایگان اصلی جدی است که با جدیت بیشتری در دولت دوازدهم پیگیری می کنیم و بحث همسایگی و گسترش مناسبات دوجانبه با همسایگان را در دستور کار داریم و امیدواریم با شتاب و توان بیشتری در این حوزه به راهمان ادامه دهیم. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در عین حال یادآور شد: ما تنها گذشته معطوف به برجام نبودیم و سایر موضوعات و از جمله همسایگان و دیگر کشورها از اولویت‌ها و جایگاه خود در سیاست خارجی برخوردار هستند و نمی‌توان یک عامل را فدای عاملی دیگر در سیاست خارجی کرد و هر چیزی را باید در زمان خود مورد توجه و دقت قرار داد. 

وی خاطرنشان کرد: اهمیت برجام و آثار آن شاید باعث شد که یک مقدار بیشتر از سایر موضوعات دیده شود که قطعاً هم باید دیده می‌شد زیرا بحثی اساسی، کلیدی، نقطه عطف و کار تاریخی بزرگی بود که رقم خورد و امیدوارم با این روش به سایر مسائل ورود کنیم و به منافع و امنیت ملی کشور کمک کنیم. 

خبرنگار دیگری درباره اظهارات یکی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها در خصوص تغییرات در چارچوب وزارت خارجه و تشکیل دو میز اقتصادی در این وزارتخانه سؤال کرد که سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: دستگاه سیاست خارجی دستگاهی نیست که بتواند در یک شکل و قالب خاص متوقف بماند. بسیاری از مسائل در حوزه سیاست خارجی، لحظه‌ای و تصمیم‌گیری در مورد آنها آنی است. 

وی ادامه داد: پریشب با این نماینده مجلس گفت‌وگو شد. بحث تشکیل دو میز اقتصادی در وزارت خارجه برای ما عجیب بود. آن نماینده تکذیب کرد و گفت چنین مصاحبه‌ای نداشته است. 

قاسمی اضافه کرد: ما با هیچ تحول و به روز شدن تغییری در وزارت خارجه مشکلی نداریم و اگر در تغییراتمان نیاز به مجوزهای لازم از سازمان امور استخدامی داشته باشیم به این سازمان مراجعه می‌کنیم و اگر مجوزها را به دست بیاوریم تغییرات را اعمال خواهیم کرد. آن تصوری که وزارت خارجه احتمالاً در حال کن فیکون شدن است و تغییرات اساسی در آن رخ می‌دهد، چنین چیزی فعلاً مطرح نیست. ما بر اساس اولویت‌های جدید سیاست خارجی در ماه‌های آینده ممکن است در بخش‌هایی تقویت و در بخش‌هایی کاهش نیرو داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: وزیر خارجه همواره تأکید دارد که کارآمدی وزارت خارجه را افزایش دهد و در شورای معاونان وزارت خارجه این موضوع از مباحث ما است که چگونه می‌توان کارآمدی و بهینه شدن را در مجموعه سفارتخانه‌ها و وزارت خارجه در ستاد داشته باشیم. 

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از فارس، خبرنگار دیگری درباره عملیات ترکیه علیه پ ک ک در هفته گذشته و ادعای رسانه‌های ترکیه مبنی بر حضور تعدادی از اعضای این گروه در مرزهای شمال غرب ایران سؤال کرد که قاسمی در این باره عنوان کرد: این فرافکنی‌ها و اخبار کذب جدید نیست. ما در خاک خودمان هیچ گروه تروریستی خشن و گروه‌هایی که به خشونت روی می‌آورند یا علیه همسایگان ما بخواهند از درون خاکمان اقدامی را انجام دهند نداریم و این دروغ است و من شدیداً تکذیب می‌کنم.

قاسمی افزود: هیچ گروه مخالف دولت ترکیه در درون خاک ایران حضور ندارد و این یک فضاسازی رسانه‌ای و با اهداف مشخص است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از فارس، خبرنگار دیگری درباره اقدامات اخیر آل خلیفه در بحرین و معترضان بحرینی سؤال کرد که قاسمی در این باره اظهار داشت: ما در روابط با سایر کشورها و همسایگانمان از اصل عدم مداخله در امور داخلی این کشورها همواره پیروی کرده‌ایم و پیروی خواهیم کرد. آنچه در پس این حوادث اخیر در بحرین شاهد بودیم، تلخ و نقض حقوق بشر است و متأسفانه این گونه اقدامات در منطقه بعد از اجلاس اخیر در یکی از کشورهای منطقه شدت گرفت و اتفاقاتی در اقصی نقاط جهان اسلام و حتی خارج از جهان اسلام رخ داد که قابل تأمل و تفکر است.

وی ادامه داد: آنهایی که ادعاهای دیگری را مطرح می‌کنند و مدعی ارزش‌های دیگری هستند توجه کنند که در چه مسیر و راهی قدم برمی‌دارند و چگونه با برخی رفتارها و اقدامات خودشان در شکل ظاهر این شعار را جا می‌اندازند که برای به دست آوردن پول و دوشیدن دست به هر کاری می‌زنند و منطقه را و برخی از حکام را به روش‌هایی وا می‌دارند که خشونت‌های خود را افزایش دهند. 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: آنچه در بحرین رخ می‌دهد اقدامات ناگواری است که محکوم، قابل سرزنش و نکوهش است و توصیه ما به دولت بحرین خویشتنداری، متانت، احترام به عقاید و افکار دیگران و دست کشیدن از مزاحمت و ایجاد زحمت برای شهروندانش است. 

وی گفت: تاریخ باید به آنها آموخته باشد که متصل کردن ناراضیان داخلی به خارج و سرکوب، نهایتاً تا یک ظرف زمانی مشخص می‌تواند پاسخگو باشد، ولی در جایی در نقطه جوش خود فوران خواهد کرد و مشکلات را بیشتر می‌کند.

قاسمی افزود: علاقه نداریم که همسایگان ما با این مشکلات مواجه باشند و چاره‌ای نداریم جز اینکه به آنها توصیه کنیم و از آنها بخواهیم در یک مشی مشوقانه با شهروندان خودشان محترمانه و از سر صدق برخورد کنند. 

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از فارس، سخنگوی دستگاه  دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری درباره هدف عربستان از انعقاد قرارداد تسهیلاتی با آمریکا اظهار داشت: طی چند هفته گذشته شاهد اتفاقات متعددی در سطح جهان بودیم که می‌تواند برای ما روشنگر و قابل تأمل باشد. 

وی با اشاره به نشست ریاض، اجلاس ناتو و نشست گروه 7 در سیسیل ایتالیا و وضعیتی که یک کشور خاص در مجموعه این نشست‌ها ایفا می‌کند عنوان کرد: اینها مجموعه قابل تحلیل،‌تفسیر و نتیجه‌گیری خوبی می‌تواند باشد. عربستان تصور می‌کند نیازمند حمایت قدرت‌های فرامنطقه‌ای است و فکر می‌کند می‌تواند با سلاح و پول امنیت خریداری کند. در صورتی که تاریخ نشان می‌دهد امنیت خریدنی و خریداری شدنی نیست و از سوی دیگر در کشوری دیگر که شعار پول اول را انتخاب کرده یعنی همه چیز را فدای پول می‌کند و برای پول دست به هر اقدام می‌زند، نه دموکراسی و نه حقوق بشر و نه سایر ارزش‌ها را مدنظر قرار می‌دهد برای پیش فروش سلاح است و شوربختانه اینکه در بیان عنوان می‌شود که میلیاردها دلار سلاح فروختیم که چند جوان آمریکایی شغل پیدا کنند و ما هزاران نفر از مردم را به کشتن خواهیم داد تا چند جوان در نقطه‌ای دیگر از جهان شغل به دست آورند.

قاسمی ادامه داد: از هر زاویه‌ای که بنگریم وضعیتی دشوار و خطرناک است که می‌تواند موجب گمراهی و  ایجاد ذهنیت غلط برای برخی‌ها شود که می‌توان با سلاح به اهداف رسید. در صورتی که تاریخ نشان داده سلاح، زرادخانه و تجهیزات نظامی حرف اول و نهایی را نمی‌زنند و نمونه آن ناتوانی این کشور (عربستان) در مبارزه با کشور کوچکی مثل یمن است. 

وی توضیح داد: الان بیش از دو سال است که بمباران‌ها، موشک‌پراکنی‌ها، تجاوزات و کشتار صورت می‌گیرد و ادعا می‌شود که آنها 50 هزار نفر بیشتر نیستند. اگر 50 هزار نفر هستند شاهدیم که هنوز موفقیتی برای آنها حاصل نشده است. 

خبرنگار دیگری درباره تغییرات در دستگاه دیپلماسی و سیاست خارجی سؤال کرد که قاسمی گفت: سیاست خارجی دولت یازدهم مشخص بود و در دولت دوازدهم باید سیاست‌هایی که آغاز کردیم را ادامه دهیم. احتمالاً برخی از آنها ناتمام باقی مانده که باید با درایت، هوشمندی و پشتکار جدی آنها را به سامان برسانیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه اولویت بیشتری در حوزه همسایگان و کشورهای پیرامونی قائل خواهیم بود، اظهار داشت: مسائل مهمترین وجود دارد که فکر می‌کنم فرصت است که بیش از گذشته به آنها بپردازیم و جلو ببریم. البته هنوز تا تشکیل دولت دوازدهم فرصت داریم با این حال دوستان ما در کمیته‌های مختلف در وزارت خارجه در حال تدوین راهبردهای خودشان هستند که آن را در معرض دید دولت قرار می‌دهیم و بعد از تصویب می‌‌توانیم آن را ادامه داده و به برنامه‌های خود  اضافه کنیم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره احتمال تحریم‌های جدید و تأثیر آن بر فروش هواپیما با بیان اینکه مفاد برجام یکپارچه است و همه تفاهمات با هم معنا پیدا می‌کند، تصریح کرد: هیچ کس و هیچ دولتی نمی‌تواند مفاد برجام را گزینشی و دلخواه تعریف کرده و بخشی از آن را بپذیرد و یا نپذیرد.

قاسمی تصریح کرد: برجام یک مفهوم کلان است و برخورد گزینشی نمی‌تواند با آن صورت گیرد و اگر چنین چیزی جدی باشد ما پاسخ‌ها و اقدامات لازم را برای آن پیش‌بینی کرده‌ایم و سکوت نخواهیم کرد و اقدامات لازم را در جای خود انجام می‌دهیم.

خبرنگار دیگری درباره برخی مطالب مطرح شده مبنی بر تخلفات انتخاباتی در خارج از کشور سؤال کرد که قاسمی این اخبار را تکذیب کرد و گفت: در گذشته شاهد هیچ گونه تخلفی در این زمینه نبودیم و اگر شکایتی هم وجود داشته باشد این در صلاحیت شورای نگهبان است که بررسی کند و آن چه که شورای نگهبان اعلام کند ملاک عمل است و من به عنوان عضوی از وزارت خارجه اعلام می‌کنم که چنین چیزی دروغی محض و کذب است و انتخابات در خارج از کشور در سلامت کامل برگزار شد.

وی در خصوص اظهارات تیلرسون درباره دیدار با ظریف و احتمال دیدار معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا با بیان اینکه چنین خبر و تصمیمی وجود ندارد، اظهار داشت: البته در دیپلماسی که دامنه وسیع و حوزه‌ای مشخص است هر اتفاقی می‌تواند یک روزی بیفتد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره عدم تعیین سفیر ایران در سوئیس نیز گفت: دلیل خاصی در این زمینه وجود ندارد و با استقرار دولت جدید سفیر جدید نیز مشخص می‌شود. سفارت ایران با تمام توان و با دیپلمات‌هایش وظایف خود را انجام می‌دهند. 

خبرنگار دیگری درباره حضور رئیس جمهور آذربایجان در اجلاس ریاض و اقدامات دو پهلوی الهام علی‌اف در قبال ایران سؤال کرد که قاسمی گفت: ما مانع حضور دیگران در اجلاس‌هایی که در جاهای مختلف تشکیل می‌شود نیستیم. رؤسای کشورها و همسایگان ما می‌توانند در هر جایی که می‌خواهند شرکت کرده و رفت و آمد کنند و آنچه برای ما ملاک است آن چیزی است که به ما گفته می‌شود.

وی افزود: ما روابط خوبی با آذربایجان داریم که امیدواریم در ارتقای این روابط بیفزاییم و هر دو طرف به خوبی حق همسایگی را انجام دهیم و همسایگان خوبی برای یکدیگر باشیم.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید