خبر فوری

جزئیات بودجه ۴۳ نهاد مذهبی / ۸۵ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب هر ایرانی!+( اینفوگرافیک و جدول)

۴۳ دستگاه مذهبی در بودجه امسال ۷۲۵۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه می‌گیرند؛ رقمی معادل با هزینه واکسیناسیون بیش از نه میلیون‌ نفر از جمعیت کشور در برابر کرونا. بودجه برخی از این نهادها چندین برابر سهم وزارت‌خانه‌ها یا سازمان‌های بزرگ کشور است و بعضا در سال ۱۴۰۰ چند ده برابر نسبت به سهم امسال خود رشد کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، جدول هفتم لایحه بودجه ۱۴۰۰ «خلاصه بودجه دستگاه‌های اصلی و زیرمجموعه» نام دارد و در آن نام نهادها و موسسات مذهبی گوناگونی به چشم می‌خورد. در این گزارش از میان این دستگاه‌ها ۴۳ دستگاه انتخاب شده‌اند که مشخصا با فعالیت کلی دین و مذهب تعریف شده‌اند.

کف دریافتی این دستگاه‌ها پنج میلیارد تومان و سقف آن بیش از دو هزار میلیارد تومان است. در میان آن‌ها فعالیت برخی به روشنی مشخص نیست و برخی دیگر هم از جمله مجمع جهانی اهل بیت و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی فعالیت‌های مشابهی دارند.

بعضی دیگر نیز زیرمجموعه دیگری هستند اما در ردیفی جداگانه و به طور مجزا بودجه می‌گیرند. مثلا دانشگاه اهل بیت که زیرمجموعه مجمع جهانی اهل بیت است اما بیش از ۱۷ میلیارد تومان بودجه جداگانه دریافت می‌کند.

شاید ارقامی مثل ۱۷ میلیارد تومان در میان ارقام درشت بودجه‌ای به نظرتان ناچیز بیاید اما برای درک بهتر این میزان دریافتی خوب است بدانید که بودجه کل ستاد بحران کشور۱۳ میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان است، یعنی حدود چهار میلیارد کمتر از دانشگاه اهل بیت.

تقریبا تمام نهادهای مذهبی که هر سال صدها میلیارد از بودجه عمومی کشور دریافت می‌کنند، اگر حوزه‌های فعالیت مشابه یا مشترکی نیز نداشته باشند، دست‌کم در یک مورد شباهت دارند: گریز از نظارت و عدم پاسخگویی به مقامات رسمی.

رییس سازمان برنامه و بودجه قبلا درباره آنها گفته بود «برخی از این نهادها و مؤسسات را اصلا ما نمی‌دانیم چه می‌کنند و نمی‌شود به آنها نزدیک شد. نه‌تنها نمی‌توانستیم از آنها سؤالی بپرسیم، بلکه آنها از ما می‌پرسیدند که چطور به خودتان جرات داده‌اید از ما بپرسید با بودجه چه می‌کنیم؟».

حسام‌الدین آشنا، مشاور رییس‌جمهوری هم درباره آن‌ها در صفحه توییترش این‌طور نوشته بود: «وقتی می‌خواهیم بودجه‌شان را قطع کنیم، کل بودجه کشور را گروگان می‌گیرند، تا تکلیف آن یک ردیف مشخص شود».

بهرحال سال ۱۴۰۰ نیزاین ۴۳ نهاد جمعا هفت هزار و ۲۵۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بودجه دریافت خواهند کرد. یعنی از جیب هر شهروند ایرانی ۸۵ هزار و ۳۰۰ تومان خرج پوشش بودجه این نهادها خواهد شد.

سهمی معادل چهارشهر یا دانشگاه بزرگ کشور!

در میان این ۴۳ دستگاه، بسیج که البته تنها نهاد جدول است که فعالیت‌هایش به فعالیت‌های فرهنگی محدود نمی‌شود، بیشترین دریافتی را دارد.

این سازمان با دریافت دو هزار و ۱۲۱ میلیارد به اندازه تقریبا مجموع بودجه چهار دانشگاه صنعتی شریف، تهران، شهید بهشتی و الزهرا و یا بیش از مجموع چهار استان کردستان، سمنان، همدان و چهار محال و بختیاری بودجه دریافت می‌کند.

دومین دستگاهی که بیشترین بودجه را می‌گیرد مرکز خدمات حوزه‌های علمیه است. این دستگاه هزار میلیارد تومان از بودجه ارتزاق می‌کند؛ یعنی کمی بیش از مجموع بودجه مجلس شورای اسلامی و سازمان اورژانس کل کشور.

شورای عالی حوزه‌های علمیه نیز ۶۵۱ میلیارد تومان بودجه دریافت خواهدکرد.این مبلغ تقریبا دو برابر بودجه سازمان غذا و دارو و بیش از پنج برابر بودجه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور است.
جامعه المصطفی‌العالمیه و سازمان تبلیغات اسلامی نیز به ترتیب چهارمین و پنجمین نهاد بودجه بگیر در این فهرست هستند که اولی چیزی معادل بودجه آموزش و پرورش کشور و دومی حدود دو برابر بودجه کتابخانه ملی و یا چهار برابر بنیاد ملی نخبگان ایران بودجه می‌گیرد.

از کاهش بودجه نهادهای مهم تا رشد ۱۵۰ درصدی بودجه یک نهاد

مابقی دستگاه‌ها نیز مبالغی دریافت می‌کنند که شاید در نگاه اول چندان دندانگیر به نظر نرسد اما وقتی نگاهی به سایرردیف‌ها می‌اندازیم درمی‌یابیم که نه تنها نسبت به سایر نهادها عدالت به خوبی در حق این‌ها رعایت شده بلکه رشد آن‌ها نشان می‌دهد تازیانه صرفه‌جویی و کسری بودجه سال آینده نیز کمتر به تن آن‌ها خورده است.

افزایش بودجه برخی از این نهادها تا ۱۵۰ درصد در شرایطی صورت گرفته که بودجه برخی ردیف‌های مهم بودجه از جمله سازمان آموزش و پرورش یه یک سوم تقلیل یافته است.


بودجه نهادها یا واکسن رایگان کرونا برای ۱۰ میلیون نفر!

برای درک بهتر قدرت دریافتی این میزان بودجه خوب است بدانید که با این میزان پول در شرایط فعلی چه اقداماتی می‌شود انجام داد.

همانطور که گفته شد سهم هر ایرانی از این بودجه حدود ۸۵ هزارتومان است. یعنی با این مقدار پول می‌توان به هر ایرانی برا یک ماه تا دو برابر یارانه دریافتی ماهانه‎‌اش را( ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان) پرداخت کرد.

مورد مصرف دیگر این میزان بودجه می‌تواند واکسن کرونا باشد. میانگین قیمت هر واکسن مدرنا ۳۱ دلار است. با در نظر گرفتن هر دلار ۲۵ هزارتومان، با این پول می‌شد برای ۹ میلیون و ۳۵۸هزار ۱۹۳ ایرانی واکسن کرونا تهیه کرد.

گزارش اخیر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشان داده که در‌حال‌حاضر و با افزایش هزینه‌ها، ۷٫۶ میلیون نفر نیازمند حمایت ویژه هستند بنابراین طبیعتا توانایی خرید واکسن کرونا نخواهند داشت. با این میزان بودجه می‌توان حتی بیشتر از کل این جمعیت را در سال پیش‌رو رایگان واکسینه کرد.

همچنین دفتر توسعه عدالت آموزشی میزان دانش‌آموزانی که از امکانات آموزش مجازی محروم هستند را سه میلیون و ۲۵۵ هزار نفر اعلام کرده است. با این میزان پول می‌توان برای دو میلیون ۴۱۷ هزارو ۵۳۰ نفر از این دانش آموزان تبلتی که قابلیت نصب برنامه شاد را داشته باشد( با میانگین قیمت سه میلیون تومانی)تهیه کرد.

 

 

 

 

منبع: تجارت نیوز

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید