خبر فوری

جلوه‌های ارتقای تراز فنی کشور در آبرسانی/ سهم هرمزگان از بزرگ‌ترین آبشیرین‌کن کشور چقدر است؟

بزرگ‌ترین آب‌شیرین‌کن ایران با ظرفیت یک میلیون مترمکعب در شبانه‌روز در غرب شهر بندرعباس ساخته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان از بندرعباس، ساخت بزرگ‌ترین آبشیرین‌کشور با ظرفیت تولید روزانه یک میلیون مترمکعب در شبانه‌روز از سال ۱۳۹۲ در غرب شهر بندرعباس به عنوان یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های کشور کلید خورد و تأمین مالی این پروژه بزرگ را چند بانک مهم کشور از جمله بانک ملی، ملت و رفاه کارگران به عهده گرفتند.

این آبشیرین‌کن عظیم برای تأمین آب به منظور انتقال به استان‌های کرمان و یزد ساخته می‌شود و برای فاز اول آن که شامل فاز اول آبشیرین‌کن به ظرفیت ۲۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز، خط انتقال و ایستگاه‌های پمپاژ در طول مسیر تا سیرجان است، بیش از ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تاکنون هزینه شده است.

سهم ۳۰ درصدی هرمزگان

یکی از مهم‌ترین پرسش‌های مردم هرمزگان که میزبان اجرای این پروژه عظیم ملی است، آن است که سهم هرمزگان از آب تولیدی این مجتمع بزرگ آبشیرین‌کن چقدر است؟

این سوالی است که استاندار هرمزگان به آن پاسخ داده است. فریدون همتی گفت: در فاز اول این طرح کل آب مورد نیاز مردم شهرستان بندر خمیر بالغ بر ۴۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز از محل این پروژه تأمین می‌شود و اکنون با تولید آزمایشی این پروژه، کار انتقال آب به بندرخمیر نیز آغاز شده و مردم این شهرستان اکنون از آب این مجتمع استفاده می‌کنند.

 

وی همچنین تأکید کرد: این پروژه آمادگی خود را برای تأمین آب مورد نیاز مردم غرب هرمزگان در نقاط مختلف آن نیز اعلام کرده و ما بدنبال ایجاد و تکمیل خطوط آبرسانی به شبکه‌های توزیع در شهرهای غربی هرمزگان هستیم تا این آب بتواند ضمن آن که کویر مرکزی ایران را از تشنگی نجات می‌دهد، مردم ساحل‌نشین را نیز از نعمت آب با کیفیت و پایدار برخوردار کند. علاوه بر این روستاهای غربی شهرستان بندرعباس نیز از این آب با کیفیت بهره‌مند می‌شوند.

اهمیت این پروژه ملی چیست؟

پروژه آب‌شیرین‌کن یک میلیون مترمکعبی که تأمین اعتبار لازم برای آن را صنایع دو استان کرمان و یزد انجام داده‌اند، تراز اجرای پروژه‌های آبرسانی از مناطقی با ارتفاع پست‌تر به مناطقی در ارتفاعات بالاتر را ارتقا بخشیده و به نوعی در کشور منحصربفرد بشمار می‌رود.

برای رساندن آب به کویر مرکزی ایران از آبشیرین‌کن بندرعباس لازم است تا در طول مسیر، چندین استخر عظیم آب احداث و ایستگاه‌های پمپاژ ویژه‌ای با تأسیسات گسترده، آب را از شبکه دریافت و دوباره پمپاژ کنند و لذا تأمین تجهیزات مورد نیاز این پروژه نیز با بهره‌گیری از توان داخلی اهمیت فراوانی داشت و اکنون بیش از ۳۰۰ کیلومتر از این طرح ۹۰۰ کیلومتری آماده بهره‌برداری است.

لوله‌های فولادی این پروژه به قطر ۱٫۶ متر، آب شیرین‌شده در سایت آبشیرین‌کن بندرعباس را با خود به سمت معدن گل‌گهر سیرجان منتقل می‌کنند.

تجهیزاتی استثنایی برای انتقال آب به کویر مرکزی

بنابر اطلاعات ارائه شده از سوی این پروژه، در فاز اول این طرح ۳۰۳ کیلومتر طرح انتقال از بندرعباس تا سیرجان، فاز اول آبشیرین‌کن به ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز، ۱۰ پست برق در طول مسیر این پروژه، ۱۵۰ کیلومتر خط انتقال برق برای ایستگاه‌های پمپاژ، ۱۰ مخزن اتمسریک، یک مخزن ذخیره و ۶ مخزن در ایستگاه‌ها جمعا به ارزش ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان آماده بهره‌برداری است.

ایجاد تحرک در ۱۹۴ سازنده داخلی

از جمله نکات بسیار مهم اجرای این پروژه، تأمین تجهیزات هر بخش با اتکای به توان داخلی است که سبب شده تا ۱۹۴ تولیدکننده تخصصی داخلی در این امر مشارکت یافته و از توان فنی و مهندسی آنها در این زمینه بهره برده شود. همچنین تجهیزات مهم اجرای این پروژه از قبیل شیرهای بزرگ صنعتی، خط لوله، پمپ‌ها و الکتروموتورها، خطوط برق و … از تولیدات داخل تأمین شود. 

این پروژه برای ۱۶ هزار نفر در مجموع اشتغال ایجاد کرده است.

رصد دقیق ملاحضات زیست‌محیطی این پروژه

یکی از دغدغه‌ها در زمینه احداث و بهره‌برداری از آبشیرین‌کن‌ها در پیرامون خلیج فارس که ایران کمترین سهم را در آن دارد، موضوعات زیست‌محیطی است. در این پروژه که مطالعات زیست‌محیطی دقیقی دارد، روزانه عملکرد سیستم‌های سنجش آلایندگی و زیست‌محیطی پایش و رصد و نظارت می‌شود و قرار است طی سال‌های آینده برای بهره‌برداری از پساب این آبشیرین‌کن و تأمین برخی از عناصر موجود در آن، کارخانه‌ای در مجاورت آبشیرین‌کن بزرگ یک میلیون مترمکعبی احداث شود.

انتهای پیام/ ۸۸۰۵۵

منبع: فارس

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید