خبر فوری

مواظب باشیم دورهمی‌های هوشمندانه زندگیمان را تهدید نکند

به گزارش هرمزبان به نقل از ایکنا از آذربایجان‌شرقی، پیش از این دورهمی‌های اعضای خانواده‌ها کنار یکدیگر رنگ و بوی مهربانی داشت، آنها در کنار همدیگر می‌گفتند، می‌خندیدند، شاد بودند و از حال و احوال هم باخبر می‌شدند و مطمئنا در همین دورهمی‌ها اگر هر یک از اعضای خانواده و فامیل مشکلی و گرفتاری داشت با همفکری و مساعدت همدیگر راهکاری برای آنها پیدا می کردند. 

مواظب باشیم دورهمی‌های هوشمندانه زندگیمان را تهدید نکند
اما این روزها دورهمی‌ها نیز هوشمند شده‌اند، دورهمی‌ها نیز مجازی شده و افراد خانواده کمتر از 10 دقیقه در کنار هم جمع شده و با همدیگر گفت وگو می کنند. امروزه دیگر به ندرت می‌توان کسی را یافت که از گوشی‌های هوشمند تلفن همراه استفاده نکند. طی دو سال اخیر استفاده از این نوع گوشی‌های تلفن همراه به مدد نرم‌افزارهای چت موبایلی همچون تانگو، وایبر، واتس‌آپ و مخصوصا اینستاگرام و تلگرام رشد فزاینده‌ای یافته است.
در حال حاضر در بین نرم افزارهای موبایلی، تلگرام بیشترین مخاطب را به خود اختصاص داده است و کمتر کسی را می‌توان سراغ گرفت که از فضای مجازی تلگرام استفاده نکند و این موضوع اکنون زنگ خطر را برای خانواده‌های ایرانی به صدا در آورده است.
آن چنان که اکبر محمدجعفری، رئیس اداره تشخیص و پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا استان آذربایجان‌شرقی در رسانه ها اعلام کرده است: 82 درصد کاربران تلگرام، ایرانی هستند و هر ایرانی روزانه نزدیک به پنج ساعت در تلگرام حضور دارد.
وی، هدف اصلی پلیس فتا در بحث سالم‌سازی فضای مجازی را اطلاع رسانی و آموزش همگانی در این زمینه اعلام کرده وضمن توصیه به کاربران تلگرام گفته است استفاده‌کنندگان از تلگرام و یا فضای مجازی، از وارد کردن اطلاعات شخصی و گروهی و خانوادگی و نشر مطالب غیرمطمئن و کذب و مجرمانه خودداری کرده و در فضای مجازی به کسی اعتماد نکنند.
«موبایل که آمد، دیدن را به صدا باختیم، شبکه‌های مجازی که آمد، صدا را به کلمه باختیم اما حالا داریم واژه را می‌بازیم به استیکرها » و حتی بعضی‌ها آنقدر غرق فضای مجازی شده‌اند که از دنیای واقعی عقب مانده‌اند و فکر می‌کنند هرچه بخواهیم می‌توانیم در این روزهای تلگرام پیدا کنیم.
شاهد موسوی، مشاور خانواده در گفت‌وگو با ایکنا  می گوید: امروزه انسان ها در فضای مجازی و به اصطلاح فضای تلگرامی و اینیستاگرامی زندگی می کنند و در واقع همه زندگی تحت الشعاع فناوری‌های هوشمند قرار گرفته است. به طوری که ما شاهد هستیم افزایش چنین روندی به گوشه گیری و انزوا طلبی اعضای خانواده و دوری از همدیگر منجر شده است.
وی افزود: به موازات افزایش این نوع رفتارها جرایم فضای مجازی چقدربه طور گسترده یافته است و هر روز افراد به نیت سرگرمی، تفریح، انتقام‌جویی از طریق فضای مجازی به انواع جرائم خانوادگی و کلاهبرداری دست می‌زنند و از این طریق بنیان خانواده‌ها با آسیب جدی مواجه می‌شود.
مشاور خانواده ادامه داد: جذابیت و تنوع محتوای شبکه‌های مجازی باعث استفاده بی‌رویه از این شبکه‌ها و فضای مجازی شده است و گستردگی این شبکه ها که با اهداف خاصی راه اندازی شده و اکنون نیز با اهداف خاصی به سمت و سوی تعیین شده هدایت می شوند باعث می گردد افراد به دلیل بی‌اطلاعی و نداشتن اطلاعات جدید و کافی در این زمینه آسیب ببینند.
وی رفتار ایرانیان در مقابله با فناوری های ارتباطی را طبق نظریات ارتباطات و جامعه‌شناسی برخورد دو گانه اعلام کرد و افزود: در کشورهای کمتر توسعه یافته و در حال توسعه مانند ایران وقتی یک تکنولوژی وارد این کشورها می‌شود در ابتدا یک جبهه‌گیری و حالت تدافعی در مقابل آن وجود دارد اما پس از مدتی استفاده از این تکنولوژی به قدری گسترش می‌باید که حالت اعتیاد به این تکنولوژی پیدا می‌شود و اکنون جامعه ایران به این حالت است که افراد به صورت اعتیاد وار از شبکه های مجازی استفاده می کنند بدون اینکه لازم و ضروری باشد.
وی با اشاره به این که استفاده افراطی از فناوری‌های دیجیتال و هوشمند در کشورهای کمتر توسعه یافته بسیار زیاد است خاطرنشان کرد: کشورهای سازنده این تکنولوژی‌ها و طراحان فضای مجازی فیس‌بوک، اینیستاگرام، تلگرام و …. خودشان به صورت اعتیاد گونه ازا ین نوع فضای مجازی استفاده نمی‌کنند.
مشاور خانواده با اشاره به رواج و پخش انواع شایعات در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی که توزیع کنندگان آن میلیون ها نفر از شبکه جهانی هستند که در اکثر مواقع هیچ شناختی از همدیگر ندارند خاطر نشان کرد: گاهی اوقات در شبکه های اجتماعی شایعاتی رد و بدل می شود که فضای امنیتی جامعه را متشنج می کند چون هر لحظه یک مطلبی ارسال می‌شود بعد از چند لحظه مطلبی دیگر برخلاف آن در فضای مجازی دست به دست می‌شود و سپس می‌گویند برای اطلاع از صحت و سقم آن به سایت شایعات مراجعه کنید تا ببینید این مطلب شایعه است و به این ترتیب شایعات رواج می‌یابد و تشخیص درست از نادرست امکان‌پذیر نیست.
موسوی از مباحث، عکس‌ها و دیالوگ‌هایی که در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی دست به دست می شود به حرکت آرام و خزنده برای اختلاف بین خانواده‌ها تعبیر کرد و افزود : گفت وگو و مصاحبه با افرادی که برای مشاوره حضوری به مراکز مشاوره مراجعه می کنند نشان می دهد که فضای مجازی زندگی شخصی و خانوادگی انها را با مشکلات عمده مواجه کرده است، خانمی که ساعت ها در این شبکه با آقایان متعددی مشغول صحبت بوده و برعکس آن نیز آقایان با خانم های زیادی مشغول گفتگو هستند زندگی خانوادگی را با چالش های جدی مواجه می کند و علاوه بر آن از نظر اخلاقی نیز محیط مناسبی برای نوجوانان کم و سن سال نیست.
وی با اشاره به استفاده های خوب و علمی که در جای خود بسیار کاربرد نیز دارد می گوید: البته فضای مجازی در کنار همه معایب خود یک نقطه قوتی هم دارد به شرطی که ما از این تکنولوژی درست و بهینه استفاده کنیم. مثلا زمانی که مسافری داریم در سفر حج یا سفر تفریحی می‌توان برای صحبت با دوستان و آشنایان و یا ارسال عکس و مدارک پزشکی علمی، کارت ملی، کارهای بانکی و تبادل اطلاعات درست از این فضا استفاده کرد.
باید توجه داشته باشیم تکنولوژِی شمشیر دو لبه است. ما باید به فرزندان و دانش‌آموزان خود یاد بدهیم خیلی از افراد در فضای مجازی با هویت واقعی خود در این فضا اقدام به دوستی نمی‌کنند همچنان که توصیه‌ها و هشدارهای پلیس فتا نیز تاکید دارد افراد مواظب و مراقب باشند فضای مجازی فضای ناشناخته‌ای است و به جز افراد معدودی که حقیقتا آنها را در کنار خود می‌شناسید بقیه افراد ناشناس که در فضای مجازی دست دوستی به سوی شما دراز می‌کنند صد درصد با هویت واقعی خود فرق دارند.
گزارش از معصومه درخشان

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *