خبر فوری

توأمان بودن اسلام و انقلاب ایران، لزوم تبلیغ اسلام در خارج از مرزها را اثبات می‌کند/ دلایل ثبوت تبلیغ بین‌الملل از دیدگاه رهبر انقلاب

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت باید در کمال جامعیت و مانعیت باشد. این جامعیت باید در مبانی، افق، رسالت و تدابیر کاملاً دیده شود. به نظر می‌رسد تبلیغ بین‌المللی اسلام به عنوان یکی از مهم‌ترین خواسته‌های شریعت الهی و رسالت‌های ایران اسلامی به جامعیت الگو لطمه زده است. با بررسی آنچه تا کنون در روند تکمیل الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت به دست می‌آید این است که تبلیغ دین مبین اسلام در عرصه بین‌الملل که از آیاتی مانند آیه 39 سوره احزاب «الذین یبلغون رسالات الله و یخشونه و لا یخشون احدا الا الله و کفی بالله حسیبا»، آیه 110 سوره آل عمران «کنتم خیر امه اخرجت للناس تامرون بالمعروف و تنهون علی المنکر و تومنون بالله» و اصولی چون اصل جهانشمولی اسلام قابل اثبات است و از طرفی توسط امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری مورد تأکید قرار گرفته، مورد غفلت واقع شده است.

*توأمان بودن اسلام و انقلاب ایران، لزوم تبلیغ اسلام در خارج از مرزها را اثبات می‌کند

احمد اولیایی کارشناس ارتباطات در مقاله‌ای با عنوان «عدم توجه به تبلیغ بین‌الملل اسلام؛ نقض جامعیت الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» در ششمین الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت با اشاره به اینکه الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت در صدد است بر مبنای خداشناسی توحیدی و دین‌شناسی اسلامی نقشه راه پیشرفت ایران اسلامی قرار گیرد، ابراز داشت: طبیعی است که با این نگاه، الگو باید در درجه اول تمام مبانی اسلام و اصول دین و لوازم و توصیه‌های دین مبین اسلام را در نظر و تضمین کند. تبلیغ اسلام به عنوان دین خاتم و اکمل با توجه به آیات و روایات از واجبات دین اسلام بر شمرده می‌شود و بر مبنای نگاه جهانشمولی اسلام، از نظر عقل نیز مورد تأیید است.

وی افزود: تطبیق اسلام با فطرت و گسترش موج بیداری در جوامع غربی نیز لزوم تبلیغ جهانی اسلام را پررنگ‌تر می‌کند. در نگاه انقلاب اسلامی نیز انقلابی که بر مبنای اسلام به وجود آمده و در حال شدن و استمرار نیز هست، باید صادر شود. لذا توأمان بودن اسلام و انقلاب ایران، لزوم تبلیغ اسلام در خارج از مرزها را نیز اثبات می‌کند. اگر پیش نویس اسناد الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت را بررسی کنیم به نظر می‌رسد به تبلیغ بین‌الملل اسلام در این اسناد اشاره نشده و در نتیجه در الگو اشاره نخواهد شد.

*امام خمینی(ره) یکی از صاحبنظران حوزه تبلیغ بین‌الملل است

اولیایی با اشاره به جایگاه تبلیغ بین‌المللی در نگاه امام خمینی(ره) بیان داشت: تبلیغ از دیدگاه اسلام، جز ابلاغ و رساندن پیام نیست، آن هم به منظور بسط آگاهی نه حذف آن. اگر تبلیغات اسلامی را ادامه حرکت تبلیغی انبیا بدانیم با توجه به اینکه رسالت انبیا ابلاغ پیام خداوند متعال به بشریت است، بی‌تردید تبلیغات اسلامی نیز عمدتاً در همین راستا قابل تفسیر و تبیین است. امام(ره) به عنوان بزرگترین کسی که در وادی معرفی جهانی اسلام در قرن معاصر برآمد می‌تواند یکی از صاحبنظران حوزه تبلیغ بین‌الملل باشد.

وی ادامه داد: امام خمینی(ره) بارها بر این وظیفه تبلیغی مسلمانان و علمای اسلام تأکید کرده است؛ «مسلمانان، مخصوصاً علمای اسلام موظفند اسلام و احکام آن را گسترش بدهند و به مردم دنیا معرفی کنند». البته معرفی اسلام و تبلیغ اسلام به صورت صرف تبلیغ فایده ای نخواهد داشت و بلکه باید در عمل هم بدان متعهد بود. این موضوع از موارد بسیار مهم تفاوت تبلیغ اسلامی و تبلیغ غربی است. عدم تعهد عملی به اسلام نه تنها تبلیغ را بی‌اثر می‌کند که خود اسلام را در معرض تهدید قرار می‌دهد.

*دلایل ثبوت تبلیغ بین‌الملل از دیدگاه رهبر انقلاب

این پژوهشگر دینی اظهار داشت:‌ امام خمینی(ره) به خصوص برای تبلیغات خارجی اهمیت قائل بود و در واقع تبلیغ در عرصه روابط بین‌الملل را در اولویت قرار می‌داد؛ «تقویت و توسعه تبلیغات خصوصاً در خارج از کشور، از اهم امور است». مقام معظم رهبری بارها هم در گفتار و هم در عمل ضرورت تبلیغ جهانی اسلام را تبیین کرده‌اند. نامه اخیر ایشان به جوانان اروپا یکی از نمونه‌های عملکردی ایشان از مصادیق تبلیغ بین‌الملل بود. از نظرات مقام معظم رهبری می‌توان چنین نتیجه گرفت آمادگی جهان برای پذیرش اسلام، قابلیت همه فهم بودن و استدلال پذیر بودن اسلام، ارزشی و فطری بودن دین اسلام، گسترش بیداری اسلامی و اسلامی بودن نظام ایران، همه از دلایل ثبوت تبلیغ بین‌الملل اسلام است.

اولیایی با اشاره ببه نتایج بررسی‌اش درباره پیش‌نویس اسناد الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت گفت: در بند سوم مبانی انسان شناختی از سند مبانی باید به فطرت اسلام جو نیز اشاره می‌شد. هر چند در مبانی دین شناحتی به حقانیت اسلام اشاره شده است. در بند چهارم مبانی دین شناختی سند مبانی باید دین اسلام به جای دین به وجه مطلق می‌آمد. در مبانی دین‌شناختی سند مبانی هیچ اشاره‌ای به صفت جهانشمولی اسلام نشده است.

وی با بیان اینکه لزوم تبلیغ بین‌المللی اسلام از طرف ایران اسلامی کاملاً با قید فرامکانی در عبارات سند آرمان قابل تطبیق است،‌ افزود: لذا از بررسی سند آرمان‌ها نیز می‌توان به ضرورت تبلیغ جهانی (فرامکانی) دین اسلام رهنمون شد. در سند رسالت، «گسترش تمدن اسلام» که در تبلیغ بین‌الملل دین اسلام معنا پیدا می‌کند، به عنوان رسالت نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران ذکر شده است. با این وجود در سند افق به وضعیت اسلام در جهان که از ناحیه ایران ایجاد خواهد شد یا باید ایجاد شود، هیج اشاره ای نشده است. فقط در فراز پایانی، به خاستگاه بودن و مطلع بودن تمدن نوین اسلامی ایرانی اشاره شده است.

این پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد:  در سند تدابیر، قسمت تدابیر تعلیم و تربیت ذیل شماره‌های یک، سه، چهار، پنج و دوازده تقریباً به طور مستقیم به امر تبلیغ دین یا یکی از مصادیق آن اشاره شده است، اما در هیچ کدام از شماره‌ها مخاطب این تبلیغ در سطح بینالملل معرفی نشده و فقط و فقط نگاه داخلی به جامعه هدف این تدابیر دارد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید