خبر فوری

ظریف برای دومین بار سکاندار دستگاه دیپلماسی شد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر پیشنهادی دولت دوازدهم برای تصدی وزارت امور خارجه امروز (یکشنبه) 29 مرداد ماه با کسب 236 رای موافق، 26 رای مخالف و 26 رای ممتنع، از 288 رای اخذ شده سکاندار دستگاه دیپلماسی در دولت دوازدهم شد.

ظریف 25 مرداد ماه پس از اظهارات نماینده‌های موافق و مخالف به سؤالات مطرح شده پاسخ داد و به تشریح برخی از برنامه‌هایش در 4 سال آینده پرداخت.

 

 

*پورمختار: روابطمان با برخی مناطق از جمله آمریکای لاتین ضعیف شده

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از فارس، محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس 25 مرداد ماه سالجاری در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه،‌ گفت: متاسفانه حمایت از اتباع ایرانی ضعیف بوده و حتی برخی از سفارتخانه‌ها به دنبال کاسبی،‌ مسائل مالی و تحصیلات خود هستند که باید به این مسائل سامان بخشید.

وی با بیان اینکه ما شاهدیم که در این 4 سال روابط ما با برخی از مناطق جهان مانند آمریکای لاتین، ضعیف شده است و این هم از نقاط ضعف عملکرد آقای ظریف است، خاطرنشان کرد: در کشورهای حوزه خلیج فارس ما نیاز به تدبیر بهتری داریم، در آسیای میانه، کشورهای استقلال یافته از شوروی و آفریقا روابط ما رو به سردی نهاده است.

پورمختار با بیان اینکه وزارت امور خارجه نتوانسته در موضوعات مهمی همچون حقوق بشر آمریکایی اجماع ایجاد کند، یادآورشد: با اینکه آمریکا هزاران پرونده نقض حقوق بشر، رفتارهای دوگانه، حمایت تروریست و کشورهای تروریست‌پرور داشته است اما اقدام بین‌المللی مناسبی از سوی وزارت امور خارجه صورت نگرفته است وحتی قطعنامه‌هایی علیه ایران صادر می‌شود ولی با این وجود گزارشی از وزارت خارجه که این موضوع را تحلیل کند، شاهد نبودیم.

نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: سؤال ما این است که چرا وزارت امور خارجه نتوانسته است فضا را طوری مدیریت کند که این قطعنامه‌ها صادر نشود لذا امیدواریم آقای ظریف این مسائل را سامان دهد.

*پورابراهیمی: رویکرد سفرا امنیتی و سیاسی است

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از فارس، محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی، در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه اظهار داشت: رویکرد سفرای ما امنیتی و سیاسی است و تنها چیزی که بلد نیستند مسائل اقتصادی است؛ لذا امیدواریم مجلس و دولت با کمک یکدیگر در این زمینه و اجرای برنامه ششم گام‌های بلندی بردارند.

*رضازاده: گفت‌وگوهای هسته‌ای و برجام اولین آزمونی بود که ظریف با موفقیت به اتمام رساند

حسین رضازاده نماینده مردم کازرون در موافقت با ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: روزها و ماه‌ها بحث کردن با نمایندگان کشورهایی که سابقه طولانی در استعمار و خنجر زدن از پشت دارند کاری بس دشوار و طاقت‌فرساست که آقای ظریف با اقتدار از آنها گذشت.

نماینده مردم کازرون با بیان اینکه توجه به فرمایشات رهبری از دیگر ویژگی‌های ظریف است، گفت: اعتماد مقام معظم رهبری به آقای ظریف بزرگترین نعمت الهی برای او و بزرگترین دلیل برای نمایندگان در دفاع از ایشان است.

وی افزود: برای متوجه شدن عملکرد ظریف باید تصویری از وضعیت سیاست خارجی و روابط خارجی قبل از دولت یازدهم را بررسی کنیم. وضعیت نامطلوب سیاست خارجی در آن زمان تاثیر بدی روی وضعیت اقتصادی کشور داشت که تحریم‌ها هم به دنبال آن بود.

رضازاده تصریح کرد: گفت‌وگوهای هسته‌ای و برجام اولین آزمونی بود که آقای ظریف با موفقیت به اتمام رساند. برد مذاکرات هسته‌ای و تعامل سازنده با دنیا منجر به گشایش‌هایی در روابط خارجی ایران شد.

رضازاده در پایان اظهار داشت: آقای ظریف با ایجاد معاونت اقتصادی رویکرد اقتصادی را در مقابل رویکرد سیاسی و امنیتی در وزارت خارجه تقویت می‌کند و قطعا با رای قاطع نمایندگان انتخاب خواهد شد.

*پارسایی: دفاع از ظریف راحت‌ترین دفاع در بین وزراست

بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در موافقت با ظریف، اظهار داشت: مخالفتی در سخنان نمایندگان مخالف آقای ظریف ندیدم که این نشان از اقتدار دیپلماسی کشور ماست. 

وی افزود: موقعیت ما در سیاست خارجی بسیار تقویت شده و ایران در بین کشورهای همسایه اثرگذارترین کشور منطقه به واسطه سیاست خارجی‌اش است.

پارسایی با بیان اینکه سفیران ما سفیرانی بسیار کارآمد هستند، اظهار داشت: همراهی تیم‌های اقتصادی ما در سفرهای ظریف گویای این حقیقت است که اقتصاد در وزارت خارجه مورد اهمیت واقع شده است. 

نماینده شیراز تاکید کرد: ما انتظار داریم سرداران و سربازان دیپلماسی ما در مبازره با دشمن تمام قد حاضر شوند اما این سرداران و سربازان را در داخل مورد اهانت قرار می‌دهیم. 

وی در پایان گفت: دفاع از آقای ظریف راحت‌ترین دفاع در بین وزراست و آن به دلیل عملکرد موفق وی در وزارت خارجه است.

* ظریف فردی کاملا حرفه‌ای و متخصص در حوزه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از فارس، زهرا ساعی نماینده مردم تبریز هم در موافقت با وزیر پیشنهادی امور خارجه طی سخنانی اظهار داشت: آقای ظریف با اتخاذ راهبرد مناسب در سیاست خارجی مبتنی بر فضای ایران هراسی و حل و فصل موضوع هسته‌ای طی مذاکرات فشرده و دشوار با شش قدرت جهانی به توافقی دست یافت که ضمن حفظ و تثبیت دستاوردهای هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران،‌شناسایی حق غنی سازی و جلب همکاری‌های بین‌المللی در زمینه هسته‌ای به بحران ساختاری غرب علیه برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان پایان داد.

نماینده مردم تبریز تصریح کرد: آقای ظریف به عنوان فردی کاملا حرفه‌ای و متخصص در حوزه روابط بین‌الملل و سیاست خارجی است و در چارچوب ارتقای جایگاه کشور و ائتلای هر چه بیشتر جمهوری اسلامی ایران و در راستای حفظ مصالح کشور براساس رویکرد عزت، حکمت و مصلحت تلاش و کوشش وافری کرده است.

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: با توجه به این مساله وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با رای اعتماد بالای مجلس شورای اسلامی انتخاب می‌شود تا در مذاکرات و پیشبرد اهداف جهانی و منطقه‌ای قدرت چانه‌زنی بیشتری داشته باشد و بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند.

*سیاوشی شاه‌عنایتی: وزارت خارجه به ریاست ظریف توانست روابط در حال سقوط با کشورهای اروپایی را به تحرک وادارد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از فارس، طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی نماینده مردم تهران نیز به‌ عنوان موافق با وزیر پیشنهاد‌ی امور خارجه طی سخنانی اظهار داشت: اقدامات و تلاش‌های وزارت امور خارجه نه تنها منجر به دستیابی به توافق هسته‌ای و خروج از قرار گرفتن در ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد شد، همچنین موجبات خروج ایران از انزوای بین‌المللی را فراهم کرد.

وی افزود: به‌رغم قرار گرفتن کشورمان در منطقه پرتلاطم خاورمیانه و تحولات عمیق در جهان عرب و همچنین محیط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، وزارت امور خارجه با مهار تهدیدهای ایجادشده، توانست با حداکثرسازی فرصت پدیدآمده برای ایران توفیقات مهمی را در رابطه با کشور عراق در زمینه تحولات سیاسی و اقتصادی پیش ببرد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی همچنین تصریح کرد: وزارت امور خارجه دولت یازدهم توانست روابط بحرانی با عربستان سعودی را به‌خوبی مدیریت کند. همچنین گسترش روابط سازنده با دیگر کشورهای همسایه ازجمله ترکیه، ایران را تبدیل به یک بازیگر صلح‌ساز و شریک در حل سیاسی بحران‌ها در عرصه سیاست منطقه‌ای کرده است.

سیاوشی ادامه داد: در عرصه بین‌المللی وزارت امور خارجه به ریاست دکتر ظریف توانست روابط در حال سقوط با کشورهای اروپایی را به تحرک و با دستیابی به توافق هسته‌ای عرصه سیاست بین‌الملل شاهد حضور فعال ایران در روابط دوجانبه با کشورهای اروپایی باشد.

وی بر همین اساس اضافه کرد: به‌رغم چالش‌های فراوان در عرصه سیاست خارجی به‌ویژه پس از روی کار آمدن رئیس جمهوری جدید آمریکا، وزارت امور خارجه به صدارت آقای ظریف و با به‌کارگیری توان دیپلماسی خود همچنان در مقابله با عناد دولت جدید آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای منطقه ابتکار عمل را حفظ کرده است.

سیاوشی همچنین عنوان کرد: وزارت امور خارجه کشورمان به ریاست آقای ظریف توانسته با اولویت قرار دادن منافع ملی و رعایت مصالح عمومی کشور، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را از شرایط پیچیده و بعضاً خطرناک به سلامت خارج سازد و ائتلاف کشورها به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی علیه کشورمان را متزلزل کند.

وی ادامه داد: مشی تدبیر و اعتدال و توانایی آقای ظریف و تیم قدرتمند دستگاه سیاست خارجه کشورمان گفتمان جدیدی را وارد عرصه بین‌المللی کرده است. رویکردی که ناشی از خودباوری و اتکا به همه توانمندی‌های داخلی با هدف احتراز از قوانین آن کشور در حوزه تهدیدات است تا بدین ترتیب نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به کمک این سربازان فداکارش پویاتر از گذشته تعاملات سازنده و مؤثر با جهان خارج را محقق سازد.

*ابطحی: تیم دیپلماسی را عوض کنیم

سید محمد جواد ابطحی در جلسه علنی مجلس (25 مرداد 96) و در مخالفت با وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: آقای ظریف شما و آقای روحانی بارها گفتید در صورت نقض برجام از سوی آمریکا چه‌ها و چه‌ها خواهید کرد. سئوال من این است که آمریکا دیگر چه کاری باید انجام دهد که شما بپذیرید که برجام نقض شده است.

وی افزود: آقای ظریف شما گفتید ما هدیه نقض برجام از سوی ایران را به آمریکایی‌ها نمی‌دهیم. معنای این حرف این است که آمریکا می‌تواند هر قدر که بخواهد تحریم پشت تحریم اضافه کند و مطمئن باشد که ایران به طور یکطرفه به برجام وفادار خواهد ماند و هیچ اقدام متقابلی نخواهد داشت. بدین ترتیب چرا بیشتر تحریم نکنند وقتی برایشان هزینه‌ای ندارد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی اظهارداشت: اگر دستاورد برجام همین باشد که ما دیگر به آمریکا اعتماد نکنیم بزرگترین دستاورد برجام بوده است. آمریکا 400 قرارداد با سرخپوست‌ها نوشت و همه را زیر پا گذاشت. آمریکا به چه کسی وفادار بوده؟ 

ابطحی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی ببینیم دشمن در مقابل تیم دیپلماسی ما ایستاده ترفند دیگر این است که تیم دیپلماسی را عوض کنیم. آقای ظریف تعهداتی را داده و تلاشش را روز افزون کرده اما در این موقعیت و با این دولت یک تیم دیگر با یک زبان دیگر باید وارد کارزار شود.

 

 

*ظریف در جلسه رای اعتماد چه گفت؟

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از فارس، ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه 25 مرداد ماه در جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در بخشی از سخنانش خطاب به ابطحی نماینده مخالف وی گفت: به لطف خدا در دولت یازدهم گام‌هایی بلند و بعضا تاریخی برداشته شد که مهمترین آن گذر از پرونده هسته‌ای و تحمیل پذیرش حق مردم ایران در بهر‌ه‌برداری از فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای به قدرت‌های جهانی بود.

ظریف افزود: با فضل الهی و حمایت‌ها و رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری و مدیریت شجاعانه ریاست جمهوری و با پشتوانه توانمندی‌های کشور و حمایت مردم، خطرات متعددی از فراروی نظام مرتفع و موانع ظالمان برای بالندگی اقتصادی و علمی کشور رفع شد. بهبود معیشت مردم به عنوان هدف اصلی وزارت خارجه از موانع تهی و شرایط بین‌المللی دگرگون شد.

ظریف خطاب به نمایندگان مجلس افزود: بپذیریم که مردم بزرگ ایران تنها نمونه خروج از فصل هفتم منشور ملل متحد در تاریخ هفتاد ساله این سازمان را با افتخار به نام خود ثبت کردند.

 

 

*گشوده شدن قفل مناسبات خارجی

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از فارس، ظریف با یادآوری این نکته که دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی منحصر به مذاکرات هسته‌ای نیست، خاطرنشان کرد: قفل مناسبات خارجی به صورت متوازن، هدفمند و هوشمندانه گشوده شد که حضور نمایندگان عالی 105 کشور و سازمان بین‌المللی در مراسم تحلیف در مجلس نماد مهم و نمود بارزی از این گشایش و اقبال جهانی است.

وی گفت: حضور 30 هیأت از اروپا شامل 10 هیأت به ریاست مقامات رده اول و 20 وزیر و نماینده ویژه، 27 هیأت از آسیا و با 16 مقام رده اول و 11 وزیر و نماینده ویژه، 26 هیأت از آفریقا با 14 مقام رده اول و 12 وزیر و نماینده ویژه،‌9 هیأت از قاره آمریکا با 3 مقام رده اول و 6 وزیر و نماینده ویژه در هیچ مراسمی از آغاز انقلاب باشکوه اسلامی تا امروز سابقه نداشته و مجلس این افتخار را به نام خود ثبت کرده است.

وزیر پیشنهادی امور خارجه در ادامه گفت: سیاست خارجی به جای تحمیل هزینه در خدمت بهبود شرایط اقتصادی مردم قرار گرفته و توفیقات فراوانی اعم از عادی شدن فروش نفت با حذف دلالی‌های پرفساد و بازگشت قانونمند درآمد حاصله باز شدن مسیر تعاملات بانکی، فراموش نکنیم 4 سال پیش در کجا بودیم، رفع موانع حمل و نقل هوایی، دریایی و ریلی حاصل شده است.

*دستاوردهای ملت قهرمان ایران را کوچک نکنید

ظریف در بخش دیگری از اظهاراتش افزود: اینها دستاوردهای بزرگ این ملت است و ارتباطی به وزارت خارجه ندارد. برداران و خواهران عزیز دستاوردهای ملت قهرمان ایران را کوچک نکنید.

وی با بیان اینکه پیوند با ایرانیان خارج از کشور علیرغم کمبودهای مالی از پیش گسترده‌تر و عمیق‌تر شد، اظهار داشت: جلوه‌ای از آن را در صف‌های طولانی هموطنان مقیم خارج از کشور برای شرکت در انتخابات شاهد بودیم که بطلان ادعاهای معاندین نظام را به بهترین وجه ثابت کرد.

*حتما بنده آخرین نفری خواهم بود که بخواهم در این کشور در حوزه سیاست خارجی تک صدایی ایجاد کنم

وی با بیان اینکه در چهار سال گذشته با موانعی از درون و بیرون کشور مواجه بودیم، خطاب به انتقادات ابطحی عنوان کرد: جناب آقای ابطحی حتما بنده آخرین نفری خواهم بود که بخواهم در این کشور در حوزه سیاست خارجی تک صدایی ایجاد کنم و حتما چنین خواسته‌ای را ندارم و نخواهم داشت، چرا که تعدد گفتمان‌ها در کشور را عامل قدرت، قوام و تقویت مشروعیت نظام جمهوری اسلامی ایران می‌دانم.

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: ملاحظات جناحی، شتاب‌زدگی در تجزیه و تحلیل، عدم انضباط در کلام و گفتار، اقدامات موزای و ناهماهنگ در حوزه‌های گوناگون سیاسی و اقتصادی چالش‌های عمده سیاست خارجی بوده که باید در دوره جدید نه با قوانین بلکه با اقناع، همدلی و هم افزایی مرتفع شود.

*مناطق پیرامونی و رفتار برخی از کنشگران منطقه‌ای مهمترین چالش خارجی پیش رو

وی اضافه کرد: مناطق پیرامونی ایران و رفتار برخی از کنشگران منطقه‌ای مهمترین چالش خارجی پیش روی سیاست خارجی ما و نه تنها سیاست خارجی ما بلکه منطقه و جهان بوده است.

*آنهایی که مرتکب اشتباه محاسباتی شده‌اند

وی گفت: آنها که نهایت تلاش خود را برای جلوگیری از برجام، که انشالله به عنوان سند افتخار مقاومت مردم ایران باقی خواهد ماند، به کار بستند، اکنون تلاش دارند با همدستی صهیونیست‌ها، فضای شیعه هراسی و ایران هراسی را در منطقه و جهان تشدید کنند و از تغییراتی که در آمریکا پیش آمده برای تنش و بحران آفرینی بیشتر منطقه‌ای بهره‌برداری کنند.

ظریف یادآور شد: گرچه این کشورها و گروه‌ها مرتکب اشتباه اساسی محاسباتی شده‌اند، ولی این واقعیت و چالش‌ها وظیفه سیاست خارجی که به سامان رساندن این منطقه است را سنگین‌تر می‌کند.

*توهم و کج‌ فهمی دولتمردان آمریکا

وزیر پیشنهادی امور خارجه خاطرنشان کرد: تحولاتی که در مدیریت سیاسی آمریکا رخ داده و به دنبال آن لفاظی‌هایی که از سوی دولتمردان این کشور بر ضد ایران انجام می‌شود ناشی از توهم و کج فهمی توامان است. وظیفه سنگین وزارت خارجه در دولت 12 با هم افزایی هوشمندانه سایر نهادها، نه با سکوت آنها، تقویت این باور در نخبگان سیاسی آمریکاست که ایران ستیزی سکه‌ای از رونق افتاده است که در بازار جهانی خریدار ندارد.

وی عنوان کرد: این مهم از طریق مقاومت در برابر زیاده‌خواهی‌ها از یک سو و گسترش همه جانبه روابط سیاسی و اقتصادی با دیگر نقاط جهان از سوی دیگر دست یافتنی است و تاکنون توفیقات بسیار خوبی در این حوزه داشته‌ایم.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از فارس، وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: دیپلماسی هوشمندانه و هدفمند ما باید با نشان دادن عقلانیت و قانونمندی ایران از یک سو و انتخاب‌های متنوع کشور از سوی دیگر برای تصمیم گیرندگان آمریکا تردیدی باقی نگذارد که تکرار تجربه‌های شکست خورده قبلی نتیجه‌ای جز نگرانی افزون‌تر و انزوای بیشتر برای آمریکا نخواهد داشت.

*برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست/آمریکا نمی‌تواند تعهداتش در برجام را فراموش کند

وی گفت: برجام حاصل اعتماد به آمریکا نیست. جمله جمله آن نشانگر بی اعتمادی جدی ما نسبت به سیاست‌های آمریکا از نخستین روز مذاکرات تا واپسین لحظه پایان مذاکرات و در مسیر اجرای برجام بوده است. اجماع و انسجام داخلی، طراحی فراگیر و استفاده هم افزا از تمام توان کشور یعنی توان تمام نهادها و جامعه مدنی، ضرورت غیرقابل انکار دستیابی به این هدف است. باید با اجماع و هماهنگی این واقعیت را برای نخبگان سیاسی آمریکا برجسته کنیم که دولت‌های قبلی آمریکا پس از سال‌ها تجربه تهدید و تحریم به میز مذاکره آمدند و اکنون نیز نه تنها آمریکا به عنوان یک عضو برجام نمی‌تواند تعهداتش را فراموش کند و با عهدشکنی یک تفاهم بین‌المللی را نادیده بگیرد، بلکه چنین سیاستی باعث انزوای آمریکا خواهد شد و دست ایران برای اقدامات مهم همانطور که رئیس جمهور در سخنرانی دیروز اعلام کرد باز است و این اقدامات حتی در قالب برجام نیز دیده شده است و این نشانه بی اعتمادی ما در دوران مذاکره به آمریکاست.

ظریف خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این منظور بهره‌برداری از دیپلماسی عمومی و روش‌ها و ابزار نوین و کارآمد اطلاع رسانی برای تبیین دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در ابعاد گفتمانی و معنایی و ارتقای جایگاه ایران در افکار عمومی ضروری است.

وی گفت: حمایت همه جانبه از حقوق ایرانیان و کسب حمایت آنها به عنوان مدافعان غیور و توانمند منافع ملی از یک سو و نیز جلب مشارکت ارزشمند آنها برای بازسازی کشور و به ویژه استان‌های پدری و مادری آنها از مهمترین ظرفیت‌های قدرت معنایی و مادی ایران است که با تلاش و با کمک شما و بودجه‌ای که در اختیار ما برای حمایت از ایرانیان خارج از کشور قرار خواهید داد، اقدام خواهیم کرد که لایکلف الله نفسا الا وسعها.

 

 

*بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و راهنمایی‌های نمایندگان

ظریف اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی به عنوان نماد مردمسالاری دینی نقش برجسته‌ای در تقویت قدرت معنایی ایران دارد، بهره‌گیری از دیدگاه‌ها و راهنمایی‌های نمایندگان در کمیسیون‌های مختلف از یک سو و نقش آفرینی موثر و هوشمندانه نمایندگان در صحنه جهانی از طریق دیپلماسی پارلمانی دو مولفه مهم اقتدار ملی و سیاست خارجی است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از فارس، وزیر پیشنهادی امور خارجه خطاب به نمایندگان مجلس گفت: در صورتی که افتخار تداوم خدمت با رای نمایندگان ملت بزرگ ایران را پیدا کنم، با توجه با چالش‌های موجود دو ابراولویت تقویت روابط با همسایگان و حل و فصل مشکلات منطقه‌ای و کمک به دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی و بهبود وضعیت معیشت مردم را پیگیری خواهم کرد.

وی عنوان کرد: حل مشکلات منطقه‌ای و گسترش روابط مطلوب با همسایگان، زمینه‌های بی ثباتی و تنش و درگیری را در حوزه‌های پیرامونی کاهش داده و بستر مناسبی برای دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی فراهم خواهم کرد.

*همسایگان بهترین و مهمترین شرکای اقتصادی ما

ظریف با بیان اینکه همسایگان بهترین و مهمترین شرکای اقتصادی ما هستند و حضور بخش خصوصی در کشورهای همسایه با حمایت دولت ابزاری کارآمد جهت تقویت اعتماد متقابل و بهترین ظرفیت برای افزایش تولید و اشتغال داخلی است، خطاب به نمایندگان گفت: با یاری و همفکری شما بزرگوران سیاست‌های اعتمادسازی در منطقه را با جدیت دنبال خواهیم کرد و حمایت‌های لازم برای حضور موثر کارآفرینان داخلی در بازارهای حوزه پیرامونی را فراهم خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از فارس، وزیر پیشنهادی امور خارجه ادامه داد: گسترش شبکه‌های همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه از سیاسی، امنیتی، اقتصادی و فرهنگی در منطقه گرفته تا اعتمادسازی با همسایگان برای ایجاد محیطی امن و با ثبات چه در منطقه و چه در داخل کشور ضرورتی انکارناپذیر است. این ضرورت را هم در برنامه‌ها و هم در ساختار وزارت خارجه دیده‌ایم.

*ایجاد مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس

وی گفت: در این مسیر تلاش برای ایجاد نهادهای منطقه‌ای به ویژه مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای در خلیج فارس و ایجاد جبهه واحد منطقه‌ای در مبارزه با افراط و تروریسم مهمترین دستورکار سیاست خارجی را شکل می‌دهد. همکاری با جهان اسلام برای مقابله با صهیونیسم و حمایت از مقاومت و مردم فلسطین و بازگرداندن موضوع فلسطین به عنوان مهمترین اولویت جهان اسلام، رمز اتحاد منطقه‌ای ما خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از فارس، وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: در حوزه دیپلماسی اقتصادی راهبرد ملی ما تامین پایدار منافع ملی در محیط ناپایدار منطقه و جهان است. تحقق این امر مهم در وزارت خارجه با محور قرار دادن اقتصاد در متن دیپلماسی تبلور می‌یابد. دیپلماسی اقتصاد محور، نیازمند هماهنگی قانونی و فرهنگی روابط اقتصاد خارجی در وزارت خارجه و جهت دادن منافع فعالان اقتصادی، بنگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی اقتصادی در مسیر تامین منافع ملی است.

ظریف ادامه داد: وزارت امور خارجه با تقویت جهت‌گیری راهبردی اقتصادی در ساختار مرکز و سفارتخانه‌ها و با ایجاد انگیزه و آموزش‌های لازم برای مدیران، سفرا و کارشناسان معاونت جدید اقتصادی و سفارتخانه‌ها را در جهت تقویت اقتصاد مقاومتی به کار خواهد گرفت. در این مسیر حمایت از ورود به بازارهای جهانی و منطقه‌ای برای صادرات کالا و خدمات فنی و مهندسی، تسهیل تامین مالی و جذب سرمایه، فناوری و گردشگر و ارتقای جایگاه جهانی کشور در اقتصاد دانش بنیان در اولویت کاری ما قرار خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از فارس، وی عنوان کرد: ایجاد زمینه‌های لازم برای حضور موثر اقتصاد کشور و به ویژه بخش خصوصی در زنجیره ارزش جهانی، تعمیق و توسعه روابط اقتصادی با همسایگان و قدرت‌های نوظهور و تسهیل توافق با کشورهای اروپایی برای مشارکت در پروژه‌های بزرگ اقتصادی و توجه به ظرفیت‌های اقتصادی بازارهای جدید برای دستیابی به اهداف بسیار مهم است.

*چابک سازی تشکیلات و اصلاح ساختار وزارت خارجه امروز امضا می‌شود

وزیر پیشنهادی امور خارجه گفت: برای پیگیری این دو ابراولویت، چابک‌سازی تشکیلات و اصلاح ساختار با هدف برجسته کردن همکاری منطقه‌ای و اقتصاد مقاومتی، آخرین مراحل خود را طی می‌کند و انشالله بین ما و سازمان امور اداری و استخدامی امضا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از فارس، ظریف ادامه داد: افزایش انگیزه، کاهش فاصله بین کارشناسان و مدیران عالی و استقرار نظام شایسته‌سالاری در جذب و استفاده از سرمایه‌های انسانی و همراه با توجه ویژه به زنان، جوانان و قومیت‌ها در رده‌های مدیریتی در داخل و نمایندگی‌های وزارت خارجه از مبانی تغییرات ساختاری ما خواهد بود.

وی گفت: اجتناب از تصمیمات و حرکت‌های شتابزده، خودباوری، اتکا به خرد جمعی، استقبال از نقد سازنده، همفکری نهادینه با نخبه‌های دانشگاهی و نمایندگان مجلس، راستگویی در ارتباط با مسئولان و مردم و تنظیم مطالبات عمومی بر مبنای واقعیات، راهنمای جهت‌گیری اجرایی وزارت خارجه خواهد بود.

*از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنم

ظریف خطاب به نمایندگان خاطرنشان کرد: پایه‌های اقتدار دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران بر انسجام داخلی، مشارکت همگانی سیاسی و مدنی، توان علمی و فناوری، رشد و پیشرفت اقتصادی و قدرت بازدارندگی کشور استوار است. برای حضور فعال در عرصه منطقه‌ای و جهانی باید توانمندی‌ها و مزیت‌های نسبی کشور شناسایی و مورد بهره‌برداری قرار گیرد و فرصت‌های موجود و ظرفیت‌های مورد نیاز تولید شود.

وی در پایان گفت: در صورتی که دوباره از رای ارزشمند شما برخوردار شوم، با توکل به خدا و توسل به معصومان، تمسک به عنایات ولی عصر و پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری با اعتماد به مردم هوشیار و دلاور ایران از هیچ کوششی فروگذار نخواهم کرد و ما توفیقی الا بالله علیه توکلت و الیه انیب.

*سکانداری وزارت خارجه در دولت یازدهم

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از فارس، محمدجواد ظریف 24 مرداد 1392 نیز به عنوان گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارت امور خارجه در دولت یازدهم توانست با کسب 232 رای موافق، 36 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 281 رای اخذ شده به عنوان یازدهمین وزیر امور خارجه راهی وزارت امور خارجه شود و دو روز بعد یعنی در 26 مرداد ماه کار خود را به عنوان سکاندار دستگاه دیپلماسی در محل وزارت خارجه واقع در میدان مشق سابق آغاز کرد.

جلسه بررسی صلاحیت محمدجواد ظریف به عنوان وزیر پیشنهادی وزارت امور خارجه بعدازظهر سه‌شنبه (22 مرداد ماه 1392) در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. 2 نماینده به عنوان مخالف و 4 نفر نیز به عنوان موافق ظریف برای تصدی این پست، در صحن علنی مجلس به ایراد سخنرانی پرداختند.

* نیم نگاهی به کارنامه ظریف

محمدجواد ظریف متولد 1338 تهران، دارنده مدرک دکترای مطالعات بین‌المللی از دانشگاه دنور آمریکا [3] و دانش آموخته دبستان و دبیرستان علوی تهران است.

معاون بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی در سال 1390، دستیار ارشد وزیر خارجه در سال‌های 1386 تا 1389، سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نیویورک در سال‌های 1381 تا 1386، معاون حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه در سال‌های 1371 تا 138، سفیر و معاون نماینده دائم ایران در سازمان ملل در سال‌‌های 1368 تا 1371، مشاور وزیر امور خارجه در سال‌های 1367 تا 1368، مشاور سیاسی، رایزن و کاردار نمایندگی ایران در سازمان ملل در سال‌های 1361 تا 1367 و مشاور سرکنسولگری ایران در سانفرانسیسکو در سال‌های 1357 تا 1359 از جمله سمت‌های این دیپلمات باسابقه است.

رئیس کمیسیون فرهنگی یونسکو، معاون مجمع عمومی سازمان ملل، رئیس کنفرانس آسیایی نژادپرستی و تبعیض نژادی، رئیس کمیسیون خلع سلاح سازمان ملل، رئیس کمیته متخصصان گفت‌وگوی تمدن‌ها، رئیس سمپوزیوم اسلامی گفت‌وگوی تمدن‌ها، رئیس کمیته سیاسی دوازدهمین اجلاس سران عدم تعهد، سخنگوی هشتمین اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی، رئیس کمیته سیاسی هشتمین اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامی، رئیس کمیته حقوقی مشورتی آسیایی – آفریقایی، رئیس کمیته حقوقی چهل و هفتمین مجمع عمومی سازمان ملل از دیگر سمت‌های ظریف بوده است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *