خبر فوری

دانشگاه فرهنگیان از نبود توجه رنج می‌برد/ هراس دانشجومعلمان از ورود به مسائل سیاسی/ ممنوع‌الورود بودن برخی چهره‌های فرهنگی معروف به دانشگاه فرهنگیان

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، یکی از بندهای سند تحول، ایجاد دانشگاه فرهنگیان بود که در دی‌ماه سال 90، اساسنامه آن در شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی نهایی شد.

در مصوبه شورا آمده است: «دانشگاه فرهنگیان» با هدف ارتقای سطح علمی، آموزشی و پژوهشی فرهنگیان آموزش و پرورش و معلمان و ساماندهی آموزش‌ عالی در وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی می‌شود.

البته اختصاص مرکزی برای تربیت تخصصی معلم، ریشه صدساله در کشور دارد و می‌توان دانشگاه فرهنگیان را وارث تجربیات صدساله تربیت معلم در ایران البته به روش تخصصی و پیشرفته نامید. این دانشگاه تازه تأسیس در لسان مقام معظم رهبری بارها تحت عنوان یک دانشگاه مهم ذکر شده است اما با وجود این نگاه مقام معظم رهبری، دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از مشکلات فراوانی رنج می‌برند که ناشی از مهم نبودن این دانشگاه برای مسئولان است.

در ایام پاسداشت مقام معلم، 10 نفر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در میزگرد بررسی مشکلات و آسیب‌های این دانشگاه و راهکار‌های برون‌رفت از آن که در خبرگزاری فارس برگزار شد به بحث و اظهارنظر پیرامون مهم‌ترین مشکلات و معضلات این دانشگاه و راه‌های برطرف شدن آن پرداختند.

این دانشجو معلمان اکثرا سال آخر تحصیل خود را می‌گذرانند و به قول خودشان قرار است این دانشگاه را با همه کاستی‌هایش بگذارند و به مدرسه بروند، اما چون این دانشگاه و شغل معلمی را با عشق و علاقه انتخاب کرده‌اند، نسبت به مشکلات این دانشگاه احساس مسئولیت دارند و نگرانی عمیق نسبت به آینده فرزندان ایران اسلامی، آنها را مصمم برای گام برداشتن در جهت رفع مشکلات دانشگاه کرده‌ است.

محمد امین مظلوم دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان، در ابتدای نشست با اشاره به اهمیت دانشگاه فرهنگیان در لسان مقام معظم رهبری که بارها این دانشگاه را مهم نامیده‌اند، اظهار داشت: با وجود اینکه معلمان مسئولیت سنگینی در زمینه تربیت نسل آینده بر دوش دارند اما همواره دغدغه‌هایشان با وعده‌های دور و دراز پاسخ داده می‌شود و سرمایه‌گذاری مناسبی نسبت به آنها صورت نمی‌گیرد.

وی افزود: در آستانه انتخابات امیدواریم فردی که رئیس جمهور آینده کشور می‌شود نگاه مهربان‌تری به دانشگاه فرهنگیان داشته باشد و توجه بیشتری به این دانشگاه صورت گیرد تا دانشگاهی در تراز نظام اسلامی باشد.

عضو شورای تبیین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کلمه توجه را بسیار مهم دانست و گفت: این دانشگاه از نبود توجه رنج می‌برد با وجود اینکه مأموریت مهمی چون ساختن شخصیت معلمان را بر عهده دارد.

مظلوم، سرمایه‌گذاری جامع و برنامه‌ریزی دقیق را راه‌حل برون‌رفت از مشکلات دانشگاه فرهنگیان دانست و گفت: دانشگاه فرهنگیان برای رسیدن به نقطه اوج نیاز به نگاه و توجه بیشتری دارد تا به دانشگاه تراز نظام اسلامی برسد اما در این چند سال نگاه مهربانانه به این دانشگاه وجود نداشت.

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری بزرگ بر روی معلم باید وجود داشته باشد تا شأن معلم افزایش یابد و معلمان هم باید کسی را در انتخابات انتخاب کنند که کمر همت بر رفع مشکلات معلمان ببندد.

عضو شورای تبیین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: مسئولان نظام باید دغدغه این دانشگاه را داشته باشند ولی تفسیرهای متعدد و درک‌های متفاوتی از رسالت دانشگاه فرهنگیان در میان مسئولان وجود دارد. مأموریت دانشگاه فرهنگیان تأمین و تربیت معلمان است، تربیتی که اگر درست صورت نگیرد، وضعیت مدارس ما چگونه خواهد شد؟ زمانی که درک درستی از تربیت معلم به وجود بیاید وضعیت مدارس تغییر خواهد کرد.

مظلوم با اشاره به محیط کسل‌کننده و غیرجذاب دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: این فضا باعث دلزدگی دانش‌جومعلمان شده است آنها وارد دانشگاه می‌شوند و منتظرند که دوره آنها خیلی زود تمام شود و از دانشگاه بروند.

وی به دوره کوتاهی که افراد برای جذب در کسوت معلمی می‌بینند، اشاره کرد و افزود: برون سپاری و جذب معلم از خارج دانشگاه و گذراندن یک دوره کوتاه نمی‌تواند جایگزین دانشگاه فرهنگیان شود.

عضو شورای تبیین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: برخی منابع مورد استفاده در دانشگاه فرهنگیان مبتنی بر فرهنگ اسلامی نیست و با پذیرفتن سند آموزش 2030 راه برای نفوذ فرهنگ غربی باز شده است.

محدثه نفرآبادی یکی دیگر از اعضای شورای تبیین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، در این میزگرد اظهار داشت: ما نماینده هزاران دانشجومعلم هستیم و مسائل و مشکلات زیادی وجود دارد که ذهن ما را به خود مشغول کرده است و امیدواریم رئیس‌جمهوری در دوره بعد انتخاب شود که این دانشگاه طبق تأکیدات رهبری اولویت دهد.

وی افزود: یکی از مشکلات ما موانع ادامه تحصیل در دانشگاه فرهنگیان است. هر چند این دانشگاه ذیل آموزش و پرورش تشکیل شده است اما آموزش‌ عالی باید همه حمایت‌های خود را از آن به عمل بیاورد؛ بخشنامه‌ای که در سال 95 صادر شد، دارندگان مدرک کارشناسی دانشگاه فرهنگیان تا 3 سال بعد از دریافت مدرک از ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد ممنوع شده‌اند مگر اینکه 3 سال سابقه خدمات آموزشی یا اداری داشته باشند.

عضو شورای تبیین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: مگر غیر از این است که افزایش علم معلمان باعث افزایش علم متعلمان می‌شود و گذشتن چند سال از فارغ‌التحصیلی باعث سخت شدن شرایط ادامه تحصیل شده و مانع ادامه تحصیل و کاهش فرصت می‌شود و ما خواهان لغو این ممنوعیت هستیم.

نفرآبادی به لزوم تعیین رتبه شغلی بر اساس رتبه دانشجومعلمان اشاره کرد و ادامه داد: هرچند دانشگاه فرهنگیان در رشته‌های گوناگون اقدام به جذب دانشجو کرده اما در عمل برخی دانشجویان مثلا رشته علوم اجتماعی مجبورند که در مقطع ابتدایی تدریس کنند و این مسئله می‌تواند ضربه بزرگی به آموزش و تعلیم و تربیت بزند.

وی ابراز داشت: ما برنامه‌ریزی تک شخصیتی نمی‌خواهیم. ما به عنوان دانشجومعلم انتظار داریم که از تعداد واحدهایی که می‌گذرانیم اطلاع داشته باشیم و یکی از مشکلات ما گذراندن واحدهای غیرضروری است ما انتظار داریم هر رشته‌ای مدیر گروه داشته باشد و چارت دروس و پیش‌نیازها مشخص شود.

عضو شورای تبیین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: یکی از بزرگترین مشکلات ما وجود اساتیدی است که سابقه معلمی نداشته‌اند. اساتید باید تخصص لازم را داشته باشند در پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان شاید به تعداد انگشتان دست استاد تمام وجود داشته باشد.

نفرآبادی به لزوم یادگیری هنرهایی مثل نقاشی و خوشنویسی توسط معلمان، اظهار کرد: تحقق این مهم در ساعات فرهنگی است که متأسفانه در دانشگاه فرهنگیان جدی گرفته نمی‌شود و در جشنواره‌های فرهنگی هم دانشجومعلمان بدون آموزش قبلی و صرفاً به صورت ظاهری با توجه به توانایی‌های خود عنوان و مقام می‌‌‌‌‌آورند.

وی ادامه داد: هشدار رهبر انقلاب درباره محتوای درسی دانشگاه‌ها، راهبردی است و برنامه درسی هرچند تغییرات مثبتی داشته اما کافی نیست و از محتواها نباید غافل شد و نگرانی درباره برخی برنامه‌های درسی و کتاب‌ها، جزوات درسی و منابع مشکل‌داری که برخی اساتید معرفی می کنند، همچنان وجود دارد.

این دانشجو معلم با طرح این سوال که، آیا هر دانشگاهی نباید هیأت علمی متخصص خود را داشته باشد، خاطرنشان کرد: تعیین هیأت علمی بر اساس چه ضابطه‌ای است و ملاک تعیین مناطق خدمت دانشجو معلمان چیست؟ متأسفانه ضابطه این مسائل در دانشگاه فرهنگیان مشخص نشده است.

*خفقان سیاسی دانشگاه قابل تحمل نیست

در ادامه نشست، حسین ضرغامی یکی دیگر از دانشجو معلمان به صحبت پرداخت و گفت: دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان سردرگمند که دانشجو هستند؟ دانشجومعلمند؟ یا معلم؟

ضرغامی اضافه کرد: در دانشگاه فرهنگیان مصونیت در برابر انواع تهدیدهای فرهنگی وجود ندارد و اشخاصی که قرار است خود معلم و الگوی یک نسل شوند در معرض انواع تهدیدات فرهنگی هستند که دانشگاه کمک خاصی برای عبور از این مشکلات به آنها نمی‌کند.

وی به مشکلات حراستی موجود در دانشگاه اشاره کرد و ادامه داد: مشخص نیست حراست دقیقا وظیفه‌اش چیست. آیا فقط به مسائل اعتراضی و سیاسی حساس است؟ یا اینکه مسائلی مثل نشت عقیده دانشجومعلمان هم برایش اهمیت دارد؟ آیا این مسائل به اندازه مسائل سیاسی برای مسئولان دانشگاه مهم است یا خیر؟

این دانشجو معلم محور دیگر صحبت‌هایش را به شأن دانشجو معلمان اختصاص داد و اضافه کرد: این دانشگاه مهم است چون شخصیت ساز است اما این دانشگاه استراتژیک، چهار سال متخلفانه توسط سرپرست اداره می‌شود و حد عمر سرپرستی 3 تا 6 ماه است، این مسئله بی‌توجهی به شأن دانشجومعلمان است.

ضرغامی بیان کرد: شورای انقلاب فرهنگی چرا در این زمینه سکوت کرده است و چرا سرپرست فعلی دانشگاه فرهنگیان با وجود اینکه در مقالات خود با اساسنامه دانشگاه فرهنگیان دچار مشکل است، تغییر نمی‌کند؟

وی افزود: چرا جهاد کبیر که از تأکیدات رهبری است در این دانشگاه جدی گرفته نمی‌شود و چرا میزان مناظره و میتینگ‌ها و فعالیت‌های سیاسی دانشگاه کم است و دانشجو معلمان از فعالیت سیاسی هراس دارند؟ 

این دانشجو معلم با اشاره به عدم ملاقات دانشجومعلمان با سرپرستان پردیس‌ها برای بیان مشکلات گفت: ملاقاتی صورت نمی‌گیرد و آنها هم از مشکلات ما گاهاً بی‌خبر هستند؛ رئیس جمهور هم تا کنون یک جمله درباره این دانشگاه ابراز نداشته است.

ضرغامی اضافه کرد: گزینش دانشگاه یک مسئله مهم است و جدی گرفته نمی‌شود و ناکارآمد است؛ چگونه است که افراد رد صلاحیت شده دوباره در تکمیل ظرفیت جذب می‌شوند مگر ما به دنبال تربیت نسل مؤمن نیستیم؟ گزینش‌ها سطحی و ساده است و افرادی که مسئول گزینش هستند تخصص کافی ندارند و سوالات سطحی عقیدتی می‌پرسند.

این دانشجو معلم با اشاره به امکانات، بودجه و فضای علمی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان گفت: امکانات اصلا مناسب نیست، اکثر ساختمان‌ها قدیمی است و فضای کافی وجود ندارد.

وی به ناکارآمدی بیمه تکمیلی دانشجومعلمان بیان کرد: بیمه مرکزی در واقع بیمه تکمیلی دانشجومعلمان را قبول ندارد.

ضرغامی ادامه داد: از پرداخت معوقات ممنونیم اما خب، حواسمان هم هست که در آستانه انتخابات این اقدام صورت گرفته است.

این دانشجو معلم اظهار داشت: کارت دانشجویی ما قابلیت چندانی به نسبت دانشگاه‌های دیگر ندارد و بهتر است خدمات بیشتری با این کارت داده شود.

وی ابراز امیدواری کرد: رئیس جمهور آینده نگاه انقلابی و اسلامی به این دانشگاه داشته باشد.

*رحیم‌پورازغدی، نقوی حسینی، حسن عباسی از جمله افراد معروفف  ممنوع الورود به دانشگاه فرهنگیان هستند

دانشجو معلم دیگری به نام سعید زارع در ادامه نشست جمع‌بندی مشکلاتی که در چهار سال تحصیلش در دانشگاه به آن رسیده بود را برشمرد و اظهار داشت: عدم کیفیت اساتید دانشگاه یکی از مشکلات عمده است. دانشگاه فرهنگیان حیاط خلوت مدیران شده است.

وی افزود: کم توجهی دولت به دانشگاه فرهنگیان در این دوره مشهود بود تا پیش از این ورودی‌های 91 هیچ هزینه‌ای پرداخت نمی‌کردند بحث 45 درصد با مصوبه‌ای به دانشگاه فرهنگیان اضافه شد اما از طرف دیگر با وجود اینکه در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان نام شبانه‌روزی بودن آورده شده اما سرانه آموزش عالی به اسم دانشگاه روزانه به آن پرداخت می‌شود.

این دانشجو معلم ادامه داد: جزوه محوری اساتید و نبود منابع کافی برای مطالعه دانشجویان یکی از مشکلات ماست که لازم است منابع کافی برای ما پیش‌بینی شود.

 زارع گفت: سال قبل تصویب شد که تعداد واحدها نهایتا 151 باشد اما این مسئله رعایت نمی‌شود و بعضاً سلیقه‌ای با آن برخورد می‌شود.

وی با برشمردن استانداردهای مختلف در رشته‌های مختلف ابراز داشت: سرفصل‌های تربیت اسلامی حدود 31 واحد است و به ورودی‌های 91 یکباره به آنها این واحدها را اضافه کردند و یک ترم و نیم فقط واحدهای تربیت اسلامی پاس کردند و آنها را معطل کردند مشخص نیست که چرا رشته دبیری الهیات باید 176 واحد بگذراند؟

این دانشجو معلم اضافه کرد: در مدیریت دانشگاه فرهنگیان افرادی حضور دارند که با ماهیت این دانشگاه مخالفند.

زارع به خفقان حاکم در دانشگاه اشاره کرد و گفت: افرادی فقط به این دلیل که علیه دانشگاه فرهنگیان صحبت کرده‌اند با وجود دعوت بسیج دانشجویی اجازه حضور در دانشگاه را نیافتند با وجود اینکه همین افراد در بسیاری دانشگاه‌های دیگر سخنرانی می‌کنند آقایان رحیم‌پورازغدی، نقوی حسینی، حسن عباسی از جمله افراد معروف ممنوع الورود به دانشگاه فرهنگیان هستند.

وی گفت: استان‌هایی مثل قم و خراسان رضوی به طور کامل معوقات را پرداخت کردند و بعضی اصلا پرداخت نکردند مثل فارس و تهران و برخی مثل کرمان ابتدا پرداخت کردند و بعدا کم کردند.

این دانشجو معلم به سخنان سرپرست دانشگاه در تاریخ‌های مختلف در خصوص پرداخت معوقات دانشجومعلمان اشاره کرد و گفت: ایشان بعد از قول به پرداخت تمام معوقات در سال 95 چند روز پیش گفت که هنوز پیگیر پرداخت معوقات هستیم.

زارع به نداشتن کتابخانه مناسب در این دانشگاه اشاره کرد و بیان داشت: کتابخانه کثیف و بدون داشتن امکانات و کتاب مناسب است که عملا قابل استفاده نیست.

وی با اشاره به تفسیر نامناسب از ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان گفت: گاهی افرادی برای معلمی جذب می‌شوند که رشته‌های آنها در دانشگاه فرهنگیان هم وجود دارد و خیلی از آنها دغدغه معلم شدن ندارند و صرفا به دنبال داشتن شغل هستند.

دانشجویان مسائلی مثل نظارت ناکارآمد در کارورزی‌ها، اجاره دادن فضای دانشگاه برای کسب درآمد، نداشتن برنامه برای اوقات فراغت دانشجویان خوابگاهی، کم شدن امید برای ادامه راه را از دیگر مشکلات این دانشگاه مهم برشمردند و اتفاق نظر داشتند راه‌حل این مشکلات در نگاه مهربانانه و توجه مسئولان به دانشگاه فرهنگیان است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید