«مدرسه علمی» صاحب «پلاک ۴۰ شهید»/ پیوند همسنگران دیروز و امروز

خبرگزاری فارس ـ همدان؛ چند وقت پیش خبرهایی مبنی بر حذف نام شهدا از تابلوهای کوچه‌های برخی از شهرهای کشور خصوصا تهران بزرگ باعث واکنش شدید مردم شد و این واکنش‌ها به رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی هم رسید.

اتفاق نامبارکی که ظاهرا عده‌ای خودباخته و اسیر غرب با برنامه‌ای مدون و هدایت شده می‌خواستند غیرت مردم این دیار را که شهادت و ایثار با پوست و خونشان عجین است محک بزنند،‌ عده‌ای که می‌خواهند کم‌کم و آرام آرام با حذف نام شهدا از کوچه‌ها، معابر و کتاب های درسی و… به خیال خودشان نام و یاد و خاطره‌های هزاران شهید را از ذهن و قلب این مردم پاک کنند، هرچند همگان واقف هستند هدف از این کار چیزی نیست جز چاکری برای غرب و به اصطلاح کدخدا!

تا زمانی که مردم خصوصا جوانان واژه «شهید»،‌ «شهادت»،‌ «ایثار» و «جهاد» را می‌بینند و می‌شنوند هرگز زیر بار زور نمی‌روند و تسلیم برجام‌های نافرجام نمی‌شوند.

کسانی که این کار را کردند خوب می‌دانند تا زمانی که این مردم خصوصا جوانان واژه «شهید»،‌ «شهادت»،‌ «ایثار» و «جهاد» را می‌بینند و می‌شنوند هرگز زیر بار زور نمی‌روند و تسلیم برجام‌های نافرجام نمی‌شوند.

واکنش و ورود جدی کاربران انقلابی فضای مجازی و برخی رسانه‌ها در مقابل این اقدام زشت قابل تقدیر است اما می‌توان کارهایی دیگر در بخش‌های مختلف خصوصا برای نسل‌ چهارم و پنجم انقلاب انجام داد که آنها را با فرهنگ شهادت و شهید آشنا کرد.

آموزش و پرورش به عنوان نهادی که بیشترین ارتباط را با کودکان و نوجوانان ما دارد باید نقش مهمی را در این زمینه بازی کند و از خواب خرگوشی که سال‌هاست دچار آن شده بیدار شود.

در این میان دبستان اسلامی «علمی» در شهر همدان یکی از آن مدارسی است که به کمک مدیر و معلمانش در اقدامی خودجوش دست به کاری جالب زده‌اند و جالب‌تر آنکه این کار با استقبال خوب بچه‌ها روبرو شده است.

نام «شهید» قداست دارد و باید این قداست و احترام را به بچه‌های خود از همان کودکی منتقل کنیم.

وقتی وارد مدرسه می‌شوی ۴۰ پلاک را می‌بینی که به اسم ۴۰ شهید مزین شده و در دیوار مدرسه نصب شده است، هر پلاک مربوط به یک دانش‌آموز است که در خصوص آن شهید اطلاعات جمع کرده و اگر هر سوالی از او در مورد شهیدش بپرسی بسیار زیبا و روان جوابت را می‌دهد گویا سال‌هاست او را می‌شناسد.

مدیر دبستان دخترانه علمی در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: نام «شهید» قداست دارد و باید این قداست و احترام را به بچه‌های خود از همان کودکی منتقل کنیم.

فاطمه دائمی افزود: وظیفه والدین،‌ مدرسه و جامعه در بخش‌های مختلف شناساندن،‌ معرفی و ترویج فرهنگ شهادت و ایثار در جامعه است و باید از روزی بترسیم که یاد، ‌اسم و خاطره این شهیدان از ذهن مردم پاک شود.

وی با اشاره به برنامه « ۴۰ پلاک شهید» در مدرسه خود ادامه داد: این کار اقدامی کوچک برای معرفی شهدا به دانش‌آموزان است، درصدد هستیم برنامه‌های متنوع و البته جذاب دیگری را در طول سال برای آنها با هدف ترویج فرهنگ ایثار و  شهادت برگزار کنیم.

دائمی گفت: مخاطب‌شناسی و شناختن نیاز دانش‌آموزان و کار براساس آن و برگزاری برنامه‌های مختلف امروز لازمه کار در مدرسه است و برای انجام برنامه‌های اعتقادی و دینی باید این مهم را مدنظر بگیریم که باعث جذب دانش‌آموز شود نه اینکه نتیجه عکس دهد.

معاون پرورشی مدرسه علمی هم در گفت‌و‌گو با فارس هدف از اجرای برنامه «۴۰ پلاک شهید در مدرسه» را آشنایی هر چه بیشتر بچه‌ها با سیره شهدا عنوان کرد و گفت: متأسفانه دانش‌آموزان ما آن طور که باید با کلمه شهید و شهادت مأنوس نیستند و این نقص کار ما بزرگترهاست که در این زمینه فعالیت گسترده‌ای نداشته‌ایم.

از بچه‌ها خواستیم به کمک والدین خود به تحقیق در مورد شهید و یا شهدایی در اطراف خود می‌شناسند بپردازند و در این مسابقه به نوعی خانواده‌ها هم درگیر شدند.

لیلا فرهادی افزود: در این برنامه به شکل یک مسابقه است؛ از بچه‌ها خواستیم به کمک والدین خود به تحقیق در مورد شهید و یا شهدایی در اطراف خود می‌شناسند بپردازند و در این مسابقه به نوعی خانواده‌ها هم درگیر شدند.

وی با بیان اینکه این مسابقه دومنظوره بود اظهار کرد: در وهله اول بچه‌ها باید بعد از شناخت شهید و تحقیق در ارتباط با زندگینامه‌اش سر صف برای بقیه دانش‌آموزان و معلمان در این زمینه توضیح دهند که با این کار فن بیان بچه‌ها را محک می‌زنیم و خود یک تمرین برای آنهاست.

وی ادامه داد: در منظر دوم مسابقه خطی بود برای بچه‌ها، به این ترتیب که باید نام شهید انتخابی خود را روی پلاکی که به آنها داده شده با خط خوش خود بنویسند.

فرهادی گفت: این مسابقه با استقبال خوب بچه‌ها مواجه شد ولی ظرفیت ما محدود بود بنابراین ۴۰ دانش‌آموز را با برای تهیه ۴۰ پلاک با توجه به ۴۰ سالگی انقلاب انتخاب کردیم.

وی با بیان اینکه مسابقه همچنان ادامه دارد و هر روز دو نفر از دانش‌آموزان سر صف صبحگاهی در مورد شهید خود توضیح می‌دهند اظهار کرد: بعد از این نیز نمایشگاه عکس شهیدان انتخابی بچه‌ها را برپا خواهیم کرد و به کسانی که بهترین فن بیان و خطاطی را داشته باشند جوایزی اهدا خواهد شد.

دعوت از برخی خانواده شهدا مانند همسر شهید و یا دختر شهید به مدرسه

معاون پرورشی دبستان دخترانه علمی بیان کرد: در طول سال برنامه بازدید از خانواده شهدا را داریم، دعوت از برخی خانواده شهدا مانند همسر شهید و یا دختر شهید را طبق روال سال‌های قبل در دستور کار داریم.

وی خاطرنشان کرد: این مسابقه با استقبال خوبی از طرف بچه‌ها مواجه شده که این اتفاق برای ما بسیار جای خرسندی دارد.

فرهادی تأکید کرد: البته این موضوع وظیفه ما را هم سنگین‌تر می‌کند زیرا باید برای پرورش روح این کودکان بیش از این‌ها وقت بگذاریم و برنامه‌های جذاب‌تری داشته باشیم.

انتهای پیام/۸۹۰۰۱/

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید