خبر فوری

خلیج فارس معبر تغییر و تحول بوده است/ تبادلات فرهنگی منطقه مدیون نقش هرمزگانی‌ها است

صالح دریانورد گفت: خلیج فارس یک معبری است که در آن اتفاقات زیادی رخ داده است و مردمان آن نیز در این گذر، متأثر شده‌اند. مردمانی که در برخی مواقع غالب و گاه مغلوب بودند و لذا به طور طبیعی صدمات و لطماتی دیده‌اند اما از بوته آزمایش تاریخ سربلند بیرون آمده‌ و با صبر، فرهیختگی و نجابت بر این سختی‌ها غلبه کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان از بندرعباس، صالح دریانورد امشب در مراسم مجازی هفته هرمزگان اظهار کرد: خلیج فارس یک معبری است که در آن اتفاقات زیادی رخ داده است و مردمان آن نیز در این گذر، متأثر شده‌اند. مردمانی که در برخی مواقع غالب و گاه مغلوب بودند و لذا به طور طبیعی صدمات و لطماتی دیده‌اند اما از بوته آزمایش تاریخ سربلند بیرون آمده‌ و با صبر، فرهیختگی و نجابت بر این سختی‌ها غلبه کرده‌اند.

وی افزود: این چهارراه بین المللی کانون رخدادهای زیادی بوده است و در یک نمونه پرتغالی‌ها با هجومی که به این منطقه می‌برند بیش از 100 سال در مناطقی مستقر می‌شوند.

این هرمزگان شناس مطرح عنوان داشت: هرمزگانی‌ها عمدتا در دانش دریانوردی و تجارت و بازرگانی فعال بوده‌اند و در گذر زمان با توجه به نقاطی که سفر می‌کردند، آثار خود را نیز به جای گذارده‌اند.

تفاهم متقابل بخشی از فرهنگ هرمزگان است

دریانورد گفت: عرضه کالاهای ایرانی و گذاردن تأثیرات فرهنگی در دیگر بلاد و همچنین اثرپذیری از دیگر ملل، نوعی تفاهم متقابل است و اکنون در پوشش زنان هرمزگان نیز رگه‌هایی از فرهنگ هندی و پوشش هندی را می‌بینیم که طبیعتا بواسطه همین ارتباطات بوده است. 

وی خاطرنشان کرد: نقش اقتصادی هرمزگان در کشور نقشی بی‌بدیل است و این نقش را در کشور هیچ کدام از استان‌های کشور ندارند و علاوه بر این هرمزگان، جزایر منحصربفردی دارد که در حوزه گردشگری و ترانزیت در منطقه صاحب نام هستند و در تأمین کالاها و خدمات به دیگر کشورها نیز نقش دارد.

هرمزگان پیشانی ایران است

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی هرمزگان، این استان را پیشانی کشور دانست و عنوان کرد: بیش از 50 درصد کل بنزین کشور در هرمزگان تولید می‌شود و این نقش در کنار فولاد، کشتی‌سازی، بنادر و سواحل و مناطق آزاد و … سبب شده تا این نقش بیش از پیش جلوه کند.

دریانورد بیان کرد: اثرگذاری هرمزگانی‌ها در معماری، موسیقی، تجارت، امور اداری، امور فرهنگی و اجتماعی در کشورهای جنوب خلیج فارس مشهود است و سازگاری این مردم سبب شده تا پتانسیل‌های اجتماعی رشد یافته‌ای را شاهد باشیم که در خدمت ایران اسلامی قرار دارد.

بخش خدمات در هرمزگان بهترین بستر برای اشتغال است

وی در بخش دیگری از اظهارات خود خطاب به جوانان هرمزگانی گفت: هرمزگان یکی از استان‌های جوان کشور است و درک نقش و جایگاه خویش در جغرافیای ایران اهمیت فراوانی دارد. بخش خدمات در هرمزگان که عمدتا بر حمل و نقل استوار است. از سوی دیگر با سفر سالانه 3 تا 5 میلیون مسافر به هرمزگان، تقاضاهای متنوع و متعددی در حوزه حمل و نقل دریایی، خدمات اقتصادی، تجاری، غذایی، اقامتی و … وجود دارد که برنامه‌ریزی برای انجام گوشه‌ای از این نیازها می‌تواند فرصت‌هایی برای اشتغال باشد.

دریانورد با تجلیل از رشد سطح و رفاه در حوزه حمل و نقل دریایی، گفت: روزی با قایق‌هایی بسیار فرسوده و لنج مجبور به تردد به جزایر بودیم اما اکنون به همت بخش خصوصی شاهد شرایط بسیار مناسب‌تری هستیم که باید این ارتقای سطح را در حوزه تفریحات دریایی و خدمات گردشگری دیگر مبتنی بر دریا نیز متمرکز شویم.

تولید مبتنی بر دریا به تدریج در هرمزگان رونق گرفته است

این هرمزگان شناس پیشکسوت تصریح کرد: در حوزه آبزی پروری، پرورش میگو، فعالیت‌های کشاورزی صادراتی و … فرصت‌های خوبی در استان داریم که همه این ها می‌تواند کانونی برای فعالیت و اشتغال و توسعه باشد. هم اکنون در کیلو میگوی صادراتی هرمزگان در بازارهای جهانی بیش از 5 دلار ارزش دارد و این نشان می‌دهد که این صنعت تا چه میزان می‌تواند برای کشور ارزآور بوده و به دنبال آن پایه‌های اشتغال استان را تقویت کند.

دریانوردی در ابتدا مختص ایرانیان بوده است

وی در ادامه گفت: در کتاب دریانوردی ایرانیان نوشته دکتر احمد اقتداری، اثبات شده که دریانوردی در ابتدا مختص ایرانیان در خلیج فارس بوده است و ایرانیان پایه گذار دریانوردی در خلیج فارس بودند و ابن ماجد که اکنون کشورهای عربی جنوب خلیج فارس ه او می‌بالند، اهل کنگ بوده است. یا در پی پشت در قشم به صورت استاد و شاگردی مهارت ساخت لنج در این منطقه توسعه یافته و مردانی که لنج 1000 تنی را بدون محاسبات دقیق رایانه‌ای و … در گذشته ساخته و به آب انداختند و تا آفریقا رفتند، از سرمایه‌های فرهنگی و اجتماعی ما بشمار می‌روند و در ردیف مفاخر ایران قرار می‌گیرند.

دریانورد تأکید کرد: ضرورت دارد تا تاریخ شفاهی هرمزگان را ثبت و ضبط کنیم و فرهنگ مادی و معنوی مرتبط این بخش را تثبیت کنیم تا بیگانگان آنان را به نام خود نزنند.

وی در پایان با یادکردی از سید محمد علی سدیدالسلطنه کبابی که بخشی از تاریخ هرمزگان را ثبت کرده‌، گفت: اطلاعات خوبی درباره نقش و جایگاه هرمزگان در زمینه صید مروارید و … و همچنین کتاب نقش بندرعباس و خلیج فارس از او که سرمایه بزرگ معنوی است، به یادگار مانده که می‌توان از نوشته‌های او و مدل و سبک ثبت تاریخ توسط او الهام گرفت و تاریخ شفاهی اخیر هرمزگان را نیز ثبت کرد تا برای آیندگان و تاریخ به یادگار بماند.

انتهای پیام/ 88055

منبع: فارس

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید