خبر فوری

ایران در شاخص‌های توسعه انسانی رتبه ۶۴ جهانی را دارد

زنجان – ایرنا – معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش گفت: ایران در شاخص‌های توسعه انسانی رتبه ۶۴ جهانی را دارد و کشورهای نروژ، نیوزلند و استرالیا رتبه‌های برتر را در این خصوص به خود اختصاص داده‌اند. 

رضو ان حکیم زاده شامگاه دوشنبه در جلسه شورای معاونان آموزش و پرورش استان زنجان با اشاره به شاخص های توسعه انسانی متعلق به سایت سازمان ملل که کشورهای مختلف در آن رده بندی شده اند، افزود: در این شاخص ها کشورها بر اساس سه نشانگر امید به زندگی، آموزش، اقتصاد و زیرشاخه های متعدد دیگر مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

این مسوول ادامه داد: مقایسه شاخص های جهانی نشان می دهد در پوشش تحصیلی دبستانی تفاوتی با دیگر کشورهای برتر نداریم اما در آموزش عالی به لحاظ توسعه کمی بهتر هستیم.

وی با بیان اینکه پوشش پیش دبستانی کشورهای برتر ۱۰۰ درصدی است، اظهار داشت: هر چند ایران در سال تحصیلی جاری در پایه چهارم و دروس  ریاضیات ۱۲ نمره و علوم ۲۰ نمره نسبت به چهار سال گذشته رشد داشته است، اما همچنان با نمره ۵۰۰ میانگین جهانی، فاصله زیادی دارد.

حکیم زاده افزود: ایران در ورود دانش آموزان به دوره پیش دبستانی ۱۲۰ نمره با میانگین جهانی فاصله دارد و نتایج نشان می دهد دانش آموزانی که وابستگی به مدرسه دارند، بطور معنا داری نمرات بالاتری کسب می کنند.

وی خاطرنشان کرد: دانش آموزانی که منابع یادگیری آنان در خانواده ها بالاتر است، در مقایسه با خانواده هایی که منابع یادگیری کمتر دارند، نمرات بالاتری را کسب می کنند و این مهم نشان می دهند که دانش آموزانی که به پیش دبستانی نمی روند از خانواده هایی هستند که منابع یادگیری کمتری دارند.

حکیم زاده با تاکید بر اینکه برای اجرای کارهای ماندگار نباید به مراکز پیش دبستانی دید اقتصادی داشت، ادامه داد: باید برای توسعه تربیتی برای حوزه پیش دبستانی سرمایه گذاری لازم را انجام داد و یکی از اقدامات انجام گرفته وزارتخانه آموزش و پرورش در چند سال گذشته برای کاهش این فاصله‌ها، توسعه مراکز پیش دبستانی بوده است.

وی اظهار داشت: طراحی مدل تربیت یکپارچه دوران کودکی از قبل از تولد تا ورود به دبستان و حضور فعال در جلسات تخصصی شورای عالی انقلاب فرهنگی در رابطه با طراحی الگو و تامین استلزامات اجرای فرامین رهبر معظم انقلاب و ایفای نقش حاکمیتی وزارت آموزش‌وپرورش درخصوص تربیت در مهدکودک و دوره پیش‌دبستانی از اقدامات دیگر در زمینه اهمیت موضوع دوره پیش‌دبستانی و مهدکودک‌ها است.

حکیم زاده یادآوری کرد: توسعه پیش دبستانی یکی از کارکردهای ایجاد برابری آموزش بوده و دانش آموزان کم برخوردار و برخوردار می توانند از این آموزش ها استفاده کنند.

 معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به اهمیت تعلیم و تربیت افزود: با کارهای انجام گرفته و بنا بر ابلاغ وزیر آموزش و پرورش بسته تحولی تهیه شد تا بتواند اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را پوشش دهد و به این فکر رسیدیم که مهارت های زبانی را با مهارت های اصلی ترکیب کنیم.

وی اضافه کرد: این کار مهم انجام گرفت تا نگاهمان ۱۰۰ درصد تربیتی باشد و در این میان نقش تربیتی از کار معلم تفکیک نشده است و تمامی مربیان پرورشی راهبر جریان های تربیتی هستند.

این مسوول با اشاره به وضعیت کرونایی کشور گفت: بطور معمول انسان ها در شرایط سخت جوهره خود را نشان می دهند و در شرایط کرونایی کارکردهای آموزش نسبت به گذشته با تغییراتی مواجه شده است.

وی کار اصلی معلمان در شرایط کرونایی را فرصت آفرینی برای دانش آموزان نیازمند آموزش عنوان کرد و گفت: کودکانی هستند که در شرایط عادی فرصت دسترسی به آموزش و یادگیری با کیفیت را ندارند و بر این مبنا این آموزش برای این قشر باید با دقت بیشتری انجام گیرد.

حکیم زاده با تاکید بر اینکه معلمان باید این مهم را بررسی کند تا چه میزان جهت گیری ها  مطابق با برابری عدالت آموزشی  بوده است، افزود: مدیریت در جامعه اسلامی جزو این معنی دیگری ندارد و این در حالی  است مدارس در شرایط عادی فعالیت های خود را انجام می دهند.

این مسوول ادامه داد: شرایط کرونایی نشان داد که معلمان در تولید محتوا به خوبی درخشیده اند و همیشه نگرانی این بود که اگر یک کتاب درسی در دسترس نباشد، معلمان کاری نمی توانند انجام دهند اما همین وضعیت حاکم خلاقیت، نوآوری آموزشی و مسوولیت پذیری این قشر را نمایان کرد.

منبع: ایرنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید