خبر فوری

فعالیت‌هایی که کتابخانه یک روستا را بر سر زبان‌ها انداخت

‌عبدالواحد حسینی گزیر در گفت‌و‌گو با  ایسنا، ‌در  این خصوص گفت: کتابخانه روستا در سال ۹۲ تأسیس و در سال ۹۴بهترین کتابخانه مشارکتی (با کمک مردم کنترل می‌شود) معرفی شد.

وی با بیان اینکه در همایش عشایر و روستای دوستدار کتاب، روستای گزیر یکی از ۱۰ روستای دوستدار کتاب انتخاب شد، ادامه داد: برای انجام فعالیت‌های متعدد سعی کردیم از نیروهای انسانی موجود در جامعه بخصوص دانشجویان و فارغ‌التحصیلآن‌که مشغول به کار نیستند، بهره بگیریم.

حسینی با اشاره به فعالیت‌های کتابخانه روستا اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اقدامات، راه‌اندازی کلاس‌های زبان در داخل کتابخانه با استفاده از دانشجویان و افراد توانمند برای تدریس بود که از حدود ۳۰ شرکت‌کننده اکنون حدود ۲۰۰ نفر در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند.

وی برگزاری کلاس‌های متعدد (اعم از نقاشی، خیاطی، خط و تجوید قرآن در ماه رمضان) در کتابخانه را راهی برای اشتغال‌زایی اعضای خانواده‌ها و جلوگیری از تهاجم فرهنگی بیان کرد و گفت: به‌عنوان‌مثال در کلاس‌های خیاطی ما تاکنون حدود ۲۰۰ نفر دوره دیده‌اند و با این کار چرخه اقتصادی روستا حفظ‌ شده است.

حسنی اضافه کرد: برای آن‌که از کتاب‌های بخش‌های مختلف کتابخانه ازجمله آشپزی نیز استفاده شود، برگزاری مسابقات آشپزی برای بانوان رونق گرفت و با استقبال خوبی هم مواجه شد.

مدیرمسئول کتابخانه مشارکتی راسخ گزیر با بیان اینکه هفته‌ای دو الی سه روز در کتابخانه از افراد سالمند برای قصه‌گویی محلی به دانش‌آموزان بهره گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: یکی از طرح‌های ما برای آینده، ایجاد نویسنده‌های کوچک است که با توجه به کمبود نویسنده در منطقه ما قرار است اجرایی شود.

وی با اشاره به این طرح ادامه داد: درواقع از نوجوان خود می‌خواهیم که قصه‌هایی که مادربزرگ و پدربزرگانشان برای آن‌ها تعریف می‌کنند را بنویسند و به این طریق عادت به نوشتن و نویسندگی در آن‌ها تقویت شود که البته در این راه ما آن‌ها را کمک خواهیم کرد.

حسینی اضافه کرد: متأسفانه آن‌قدر که مردم با کتابخانه‌ها ارتباط قوی نداشتند آن‌ها به مکان‌هایی متروکه تبدیل شدند، لذا سعی کردیم کلاس‌های مختلف را برای آشتی مردم با کتابخانه در آنجا برگزار کنیم. همچنین چند سالی است آزمون‌های آمادگی کنکور علاوه بر کلاس‌های آموزشی و تقویتی در این کتابخانه برای دانش‌آموزان برپا می‌شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه فعالیت‌های فوق‌الذکر توانسته جوی مثبت را در سطح روستا ایجاد کند و کتابخانه بسیار مطرح و ملموس شود تا جایی که مردم به این باور رسیده‌اند که کتابخانه حتی می‌تواند روستا را به‌عنوان روستای دوستدار کتاب و برگزیده کشور مطرح کند.

مدیرمسئول کتابخانه مشارکتی راسخ گزیر با بیان اینکه بین کتابخانه و خانواده‌ها اعتماد خوبی شکل‌گرفته و کتابخانه به‌عنوان یک محیط امن برای دانش‌آموزان شناخته‌شده است، گفت: جهت انجام فعالیت‌های مختلف فقط نهاد کتابخانه‌های استان هرمزگان برای ارائه نرم‌افزار، مجوز و چندین مورد قفسه کتاب با ما همکاری کردند و کتابخانه ما با بودجه کمتر از یک‌میلیون تومان در ماه با مشارکت خیرین کنترل می‌شود.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید