خبر فوری

عبدالمجید صلغی : روستای سهیلی به عنوان نامزد روستای جهانی برگزیده شده است

هرمزبان – عبدالمجید صلغی رئیس شورای روستای سهیلی قشم گفت: روستای سهیلی به عنوان نامزد روستای جهانی برگزیده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ،  به همین منظور جلسه بررسی موارد پرونده روستای سهیلی و آمادگی فعالان گردشگری برای ارزیابی بین‌المللی عصر امروز با حضور مدیر محیط زیست، مدیر میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم، فعالان گردشگری و بومگردی‌های فعال در این روستا برگزار شد.

در این جلسه عبدالمجید صلغی، رییس شورای سهیلی و رییس شورای بخش شهرستان قشم با اشاره به دستورالعمل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مبنی بر رفع کاستی‌های پرونده روستاهای جهانی گفت: تولید کلیپ، تصاویر حرفه‌ای از جاذبه‌ها روستا، بارگذاری پست و لینک‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی، تهیه تابلوهای اطلاع‌رسانی، بهبود زیرساخت‌های گردشگری از جمله مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: برنامه‌های حمایتی برای اشتغال زنان و جوانان، تامین سرویس حمل و نقل عمومی، برگزاری جشنواره گردشگری، مرمت آثار و بناهای تاریخی، اقدامات زیست محیطی، احیای خانه‌های بهداشت نیز از دیگر مواردی است که باید برای آن برنامه‌ریزی شود.

صلغی عنوان کرد: انجام این اقدامات نیازمند تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی استان هرمزگان می‌باشد که امیدواریم با برگزاری جلسات پیرو این موضوع این همکاری حاصل شود.

وی در پایان اضافه کرد: روستای کندوان، ابیانه، پالنگان، میمند، بیشه، قاسم‌آباد و کندلوس نیز به همراه روستای سهیلی به عنوان کاندید روستای جهانی برگزیده شده‌اند.

با توجه به ایجاد اشتغال در این روستا حرکت جمعیتی معکوس بوده و از حالت مهاجرت از روستا تبدیل به روستای مهاجر پذیر شده است.

روستای سهیلی قشم با دارا بودن نزدیک به ۲ هزار و ۳۰۰ نفر جمعیت (۵۵۰ خانوار) که هم اکنون تعداد ۹۴۰ نفر به صورت مستقیم اشتغال بکار دارند همگام با توسعه گردشگری توانسته سهم بسزایی در توسعه ابعاد مختلف گردشگری پایدار در جزیره قشم را پایه‌ گذاری کند.

حفظ و حراست از میراث ناملموس برگزاری کلاس‌های آموزشی بوم گردی، نگهداری ترویج و توسعه جنگل های حرا (مانگرو) و نظایر آن تنها بخشی از فعالیت‌های این روستا در جهت توسعه پایدار گردشگری مسوولانه در سال‌های اخیر در جزیره قشم نگین خلیج فارس است.

شناخت جاذبه های طبیعی مانند کوه سموران (بام سهیلی)، جنگل های حرا (مانگرو)، موقعیت توپوگرافی روستا از عواملی هستند که در ایجاد مشاغل جدید نظیر اقامتگاه‌های بوم‌گردی پخت و سرو غذاهای بومی (میراث ناملموس)، گسترش و تولید صنایع‌ دستی نظیر گلابتون دوزی، کیف، روبان دوزی، صنایع دستی دریایی و نظایر آن نقش داشته است و باعث پیشرفت اقتصاد سالم در بین مردم این روستا شده است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.
شهرستان قشم شامل جزیره‌ های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آب‌ های خلیج فارس گسترده شده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری فارس

درباره تحریریه خبر هرمزگان

رسالت تحریریه خبر هرمزگان پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، گردآوری اخبار استان هرمزگان از منابع متنوع و معتبر و ارائه آن به خوانندگان گرامی است. چنانچه تمایل دارید اخبار فعالیت های شما در استان پوشش داده شود کافی است از طریق راه های ذکر شده در صفحه «تماس با ما» با تحریریه خبر در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید