خبر فوری
اسماعیل جهانگیری : سوگواری سنتی میناب دارای ریشه‌ای عمیق و پیشینه‌ای دیرینه است

اسماعیل جهانگیری : سوگواری سنتی میناب دارای ریشه‌ای عمیق و پیشینه‌ای دیرینه است

هرمزبان – اسماعیل جهانگیری مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان گفت : سوگواری و عزاداری برای شهدای دشت نینوا به شیوه سنتی دارای ریشه‌ای عمیق و پیشینه‌ای دیرینه در میناب هرمزگان است .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان ، اسماعیل جهانگیری روز شنبه در آئین پایانی دهمین سوگواره نوحه‌های نشسته در روستای حاج خادمی میناب با بیان این که خدمت به  سیدالشهدا (ع) فضیلت و قیمت فراوانی دارد، افزود: ما باید به خود ببالیم که هر ساله در قالب سوگواره نوحه‌های نشسته برای سید و سالار شهیدان و یاران با وفای آن حضرت سوگواری می‌کنیم.

اسماعیل جهانگیری در ادامه با اشاره به شکل‌گیری سوگواره نوحه های نشسته در میناب، اظهار داشت :در هرمزگان و به ویژه شهرستان میناب و روستاهای آن آداب و رسوم زیبایی در زمینه عزاداری برای امام حسین(ع) و دیگر ائمه هدی وجود دارد و در همه این آداب، مردم و محبان اهل بیت (ع) از هنر به خوبی و زیبایی هر چه تمام برای نشر معارف اهل بیت (ع) استفاده می کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان ضمن اشاره به متون نوحه ها و اشعار موجود در رثای سیدالشهدا(ع) در هرمزگان، یادآور شد: حسینعلی قضایی به عنوان شاعر و مرثیه سرا نماد دلدادگی مردم هرمزگان و به ویژه مردم میناب به اهل بیت(ع) است.

اسماعیل جهانگیری با ذکر این مطلب که موسیقی و نوای نوحه‌ها در هرمزگان پیام و مصائب کربلا را به خوبی به مخاطب و شنونده انتقال می دهد، اضافه کرد: همه نوحه ها و مرثیه‌هایی که در منطقه خوانده می شود دارای نوایی حزین است به گونه ای که حتی اگر کسی با شیوه خوان آن هم آشنایی نداشته باشد اما از شنیدن آنها دگرگون و اندوهگین می شود.

حجت الاسلام محسن ابراهیمی امام جمعه میناب نیز در این آئین با اشاره به وظایف مسلمانان در قبال رسول گرامی اسلام، اظهار داشت:برخی وظایف نظیر شناخت و معرفت نسبت به اهل بیت(ع) عقلانی است، برخی دیگر همانند ایمان، از وظایف قلبی محسوب می شود و نوع دیگر از وظایف همانند محبت و مودت به اهل بیت(ع) جز وظایف احساسی است.
وی گفت:رفتاری مثل اطاعت که آثار بیرونی و خارجی دارد جزو وظایف رفتاری خارجی است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی میناب بیان کرد: نوحه خوانی، مرثیه سرایی و آئین های عزاداری جزو وظایفی است که مودت نسبت به اهل بیت(ع) را نشان می دهد.
وی تاکید کرد: مودت به اهل بیت(ع) خواسته و تاکید پیامبر عظیم الشان اسلام است که ما را به سعادت می رساند.
ابراهیمی اظهار داشت: نوحه های نشسته در حقیقت مودت نسبت به اهل بیت(ع) است که در قالب شعر، نوای حزن انگیز و سینه زنی توسط محبان سیدالشهدا (ع) ارائه می شود.
مجید سلحشور معاون استاندار و فرماندار ویژه میناب هم در ادامه ضمن قدردانی از دست اندرکاران انجمن نوحه های نشسته میناب، گفت: تلاش این تشکل طی ۱۰ سال برپایی سوگواره نوحه های نشسته برای حفظ آئین های عزاداری کاری ارزشمند و قابل تحسین است.
وی ادامه داد: عزاداری به سبک نشسته و ویژه در منطقه، بیانگر وسعت عشق مردم نسبت به اهل بیت(ع) به ویژه سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) است و  پیشینیان ما در نوحه های نشسته از هنر به شکل زیبا و هنرمندانه ای برای انتقال فرهنگ عاشورا و کربلا بهره گرفته اند که باید این مسیر توسط جوانان و نوجوانان با قوت هر چه بیشتر طی شود.
فرماندار ویژه میناب ثبت نوحه های نشسته میناب به عنوان اثر معنوی، در فهرست آثار ملی کشور را حرکتی ارزشمند در راستای حفظ این سنت زیبا دانست و گفت: باید تلاش شود سایر آداب و سنت هایی که در میناب وجود دارد و بیم فراموشی آن می رود، شناسایی، حفظ و احیا شود.
گفتنی است سینه زنی به سبک نشسته (پامنبری) میناب در چهاردهمین اجلاس پیرغلامان حسینی در سال ۹۵ به شماره ۱۲۹۰ به عنوان اثر معنوی، در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
شهرستان میناب با جمعیت ۳۰۰ هزار نفر در ۹۰ کیلومتری شرق بندرعباس قرار دارد .

منبع: ایرنا

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید