خبر فوری

تا پیش از پایان امسال دو طرح جدید بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس و لاوان به بهره برداری می رسد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از دوشنبه شب خبرنگار ایرنا از وزارت نفت، عباس کاظمی با اعلام این خبر اظهار داشت: سه مرحله پالایشگاه ستاره خلیج فارس به ‌عنوان بزرگترین پالایشگاه کشور با ظرفیت تولید روزانه ٣٦ میلیون لیتر بنزین تا پایان سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
وی تاکید کرد: پالایشگاه ستاره خلیج فارس ظرفیت تولید روزانه حدود ٣٦ میلیون لیتر بنزین با اکتان ٩٥، حدود 14 میلیون لیتر گازوئیل، چهار میلیون لیتر گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت جت و 130 تن گوگرد را دارد.
کاظمی ادامه داد: با راه‌اندازی این طرح‌ها فاصله موجود میان تولید و مصرف به طور کامل پر می‌شود و از سال 96 واردات بنزین کشور متوقف خواهد شد.
وی تاکید کرد: آمار مصرف نشان می‌دهد که با وجود رشد حدود ٩,٣ درصدی متوسط مصرف بنزین در طول هفت ماه امسال، رشد مصرف تا پایان سال به کمتر از دو درصد کاهش یابد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش، از صفر شدن بودجه واردات بنزین در لایحه بودجه سال ٩٦ خبر داد و گفت: برنامه‌ای برای ارائه لایحه دریافت مجوز واردات بنزین در قالب بودجه سال 96 به مجلس نداریم.
کاظمی تصریح کرد: با توجه به طرح‌های پالایشی امسال آخرین سالی است که بنزین از بنادر کشور تخلیه می‌شود و از سال آینده با کلید خوردن خودکفایی بنزین، واردات این فرآورده استراتژیک و پرتقاضا نیز متوقف می‌شود.
شرکت پالایش نفت بندرعباس یکی از ٩ شرکت پالایشی کشور است که در فضایی به وسعت تقریبی ٧٠٠ هکتار در کرانه شمالی آب های خلیج فارس و مجاورت شهر بندرعباس احداث و به منظور تامین بخشی از فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور و امکان صدور فرآورده های مازاد ،در سال ١٣٧٦ مورد بهره برداری قرار گرفت.
ظرفیت اسمی پالایشگاه بندرعباس تا پایان تیرماه سال ١٣٨٧، ٢٣٢ هزار بشکه در روز بوده است که با تلاش نیروهای متعهد و متخصص داخلی در مردادماه ١٣٨٧ به ظرفیت ٣٢٠ هزار بشکه در روز رسید.
هم اکنون حدود ١٨ درصد پالایش نفت خام داخل کشور و به تبع آن فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور در پالایشگاه بندرعباس تولید می شود.
این شرکت در سال ١٣٩١ با اجرای موفقیت آمیز طرح مبتکرانه، بدون سرمایه گذاری، ٣٠ هزار بشکه در روز خوراک پالایشگاه را افزایش داد و هم اکنون با ظرفیت ٣٥٠ هزار بشکه در روز مشغول فعالیت است.
خوراک این پالایشگاه شامل ٣٠٠ هزار بشکه نفت خام سنگین و ٣٠ هزار بشکه میعانات گازی استحصالی از منابع گازی سرخون و ٢٠ هزار بشکه نفت خام سبک جزیره هنگام است و بیشترین فرآورده های میان تقطیر را تولید می کند.
پالایش نفت لاوان در سال 1355 با ظرفیت 60 هزار بشکه نفت در روز بهره برداری شد و شامل واحدهای تولیدی تقطیر در اتمسفر، تقطیر در خلاء، گاز مایع، تصفیه های هیدروژنی نفتا ،نفت سفید، نفت گاز، تبدیل کاتالیستی بستر ثابت، ایزومریزاسیون و واحدهای جانبی است.
در اطلاعات منتشر شده آمده که 75 درصد تولید فرآورده نفتی ( بنزین، گازوییل و بخش از گاز مایع) پالایشگاه لاوان برای تامین نیاز استان های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان اختصاص می یابد و 25 درصد از فرآورده ها ( نفت کوره و بخشی از گاز مایع) تولید این پالایشگاه به بندر فجیره امارات و کشورهای آسیای شرقی و پاکستان صادر می شود.
لاوان جزیره ای است مرجانی و مربوط به دوره چهارم زمین شناسی ،از توابع دهستان لاوان در بخش کیش شهرستان بندر لنگه استان هرمزگان می باشد و در مقابل منطقه گاوبندی)پارسیان) و شیبکوه قرار دارد ،طول این جزیره 25 و عرض آن 4/5 الی 7 کیلومتر است.
وسعت این جزیره 76 کیلومتر مربع است و پس از قشم و کیش بزرگ ترین جزیره ایران در آب های خلیج فارس است.
فاصله این جزیره تا بندر لنگه 147 کیلومتر (91 مایل) و دورترین جزیره نسبت به مرکز استان هرمزگان است.
سکوهای نفتی بلال ، رسالت ، سلمان ورشادت در اطراف این جزیره که در 147کیلومتری جنوب بندرلنگه هرمزگان واقع شده ، قرار دارد .
پالایشگاه 360 هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگ ترین پالایشگاه در دست ساخت میعانات گازی منطقه خلیج فارس و حتی خاورمیانه، از ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا برخوردار بوده و در کنار این دو فرآورده استراتژیک نفتی محصولات دیگری همچون دو هزار تن در روز گاز مایع، سه میلیون لیتر سوخت هواپیما و 130 تن گوگرد تولید وعرضه خواهد شد.
در شرایط کنونی، ساخت کل طرح پالایشگاه ستاره خلیج فارس به میزان 86 درصد کامل شده و پیشرفت ساخت و راه اندازی فاز نخست این طرح پالایشگاهی ایران و خاورمیانه از مرز 90 درصد عبور کرده است.
بر اساس برنامه زمان بندی، امسال واحد تقطیر و سال آینده دیگر واحدهای فرآیندی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در مدار بهره برداری قرار می گیرد که در این صورت در مرحله نخست امکان تولید و عرضه روزانه 12 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو4 فراهم می شود.
7198/6048
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده

درباره

دیدگاهتان را بنویسید