خبر فوری

‌‌نگران ورشکستگی بانک‌ها هستم

‌به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایسنا،‌ علیرضا رشیدیان عصر روز گذشته، 24 آذر ماه، در آیین تجلیل از صادرکنندگان برتر استان در اتاق بازرگانی خراسان رضوی اظهار کرد: چرخه کار اقتصادی ما تکمیل نخواهد شد، مگر بتوانیم به بازار بین المللی وارد شویم. مسئولان عالی نظام و دولت به اهمیت فعالیت اقتصادی تاکید دارند و مقام معظم رهبری هم امسال را به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نامگذاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: این چرخه‌ایی که از نیاز در بازار آغاز شده و به مطالعه ظرفیت‌های یک منطقه می‌انجامد، در قالب اقتصاد مقاومتی صورت می‌گیرد. ما بایستی بتوانیم از شرایط بالقوه خود یعنی مزیت‌های معدنی، زراعی، دامی، صنعتی، نیروی انسانی، توانمندی‌های فنی و علمی و… به نحو احسن استفاده کنیم. زمانی این ظرفیت‌ها قابل بهره برداری است که عنصر تاجر و تجارت در این میان نقش آفرین باشد.

استاندار خراسان رضوی بیان کرد: تولید ما در عرصه اجرا از بخش‌های دولتی و خصوصی و در حوزه‌های تئوریک از دانشگاه‌ها برخوردار است. همچنین ما از بخش‌های بانکی کشور برخوردار هستیم که باید از آن برای تولید و اشتغال بهره برد. با این وجود ما برای رقابت در این دنیای پررقابت نیازمند کار مداوم و کوششی همه جانبه هستیم. 

رشیدیان تصریح کرد: بانک‌ها امسال نسبت به سال گذشته در همکاری با تولیدکنندگان اقدامات قابل توجهی انجام دادند، ولی این فعالیت‌ها کفایت لازم را ندارد. من نگران شکست صنعت نیستم، بلکه نگران ورشکستگی بانک‌ها هستم. چون پول بانک‌ها اگر نتواند به جریان افتد و به افزایش سرمایه در جریان تولید برسد، ورشکست خواهد بود. از نظر اقتصادی زمانی که سپرده‌های بانکی بیش از تسهیلات آن باشد، ورشکسته است.

وی افزود: این چه مدیریت بانکی است که پول ما در آن به انجماد می‌رسد؟ همین انجماد پول فسادآور می شود. این پول باید وارد چرخه تولید شود تا بتواند ارزش افزوده بیافریند. 

استاندار خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تک نرخی شدن ارز خیلی خوب است ولی اگر این اتفاق رخ دهد، برخی واحدها دچار مشکلات زیادی می شوند؛ با این حال باید این کار را کرد و در شرایط برابر اقتصادی وارد رقابت جهانی شد. ما بایستی برای شرایط برابر آماده شویم ولی تا آن زمان باید تدابیر زیادی اندیشید تا به این ظرفیت دست یابیم که ارز تک نرخی شده و قیمت تولید واقعی شود. 

رشیدیان عنوان کرد: در این شرایط است ما می توانیم براساس نظام بهره وری و شاخص‌های قیمت نهایی تولید قابلیت رقابت در جهان را کسب کنیم. ما باید در این مسیر حرکت کنیم ولی تا آن زمان باید شرایط موجود را مدیریت نماییم. در واقع حرکت ما در مسیر اقتصاد باید به گونه‌ای باشد که کالاهای ما براساس نظام بهره وری و با قیمت مناسبی تهیه شود.

وی با بیان اینکه آن زمانی که نگاه برخی به بازرگان، صرفا به عنوان یک دلال بود، گذشت، گفت: بزرگترین مصیبت ما در صنعت این است که تولیدکننده و صادرکننده با سیستم تجاری ارتباط نزدیکی ندارد. تولیدکننده باید ظرفیت تولید خود را با ظرفیت بازار همراه کرده و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی ما بازار را مطالعه کند. در حال حاضر ما به 80 کشور صادرات داریم، ولی اغلب صادرات ما به 11 کشور صورت می‌گیرد.

استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: ما چقدر برای گرفتن بازارهای جدید جسارت داشته‌ایم. واقعا ظرفیت حضور ما در بازار روسیه همین قدر است؟ قطعا توانمندی خیلی بیشتر از این است، ولی ما ظرفیت لازم برای این کار را نداشته‌ایم و باید خود را با این نیاز تنظیم کنیم. دولت یازدهم در چارچوب اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی این کار را دنبال کرده و در این مدت تلاش شده موانع تولید کم شود، ولی واقعیت‌هایی داریم که در اختیار ما نیست. در این راستا برخی از اختیاراتی که به استان‌ها واگذار شده باید افزایش یابد.

ما در برجام چیزی را نباختیم بلکه ظرفیت یک دولت و ملت را به رخ جهانیان کشیدیم

وی اظهار کرد: مساله برجام هم که برخی از آن به عنوان یک موضوع سیاسی برای کوبیدن دولت استفاده می‌کنند، یکی از افتخارات ماست. ما اصلا در برجام چیزی را نباختیم، بلکه ظرفیت یک دولت و ملت را در عرصه جهانی به رخ جهانیان کشیدیم. بدعهدی امریکا به دلیل عمل بد ما نبوده است، بلکه آن ها بد عمل می‌کنند. اگر افکار عمومی دنیا پیش از برجام اعتقاد داشتند که ایران کشوری عاصی است ولی ما ثابت کردیم که این ظرفیت را داریم که با کشورهای دنیا گفت و گو کرده و با استدلال به یک تفاهم برسیم.

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: قطعا ما به شرایط قبل از تحریم‌ها باز نخواهیم گشت. آن کسی که بدنام می‌شود، کسی است که بدعهدی کرده است. امروز کشور ژاپن از آمادگی خود برای سرمایه گذاری در ایران یاد می کند و بوئینگ به ما هواپیما می‌فروشد. بنابراین در چنین شرایطی ما به وضعیت پیش از تحریم بازنمی‌گردیم. دولت نیز در همین راستا و براساس بند 12 سند اقتصاد مقاومتی موانع سیاسی و تجاری را از پیش پای فعالان اقتصادی برخواهد داشت.

رشیدیان ادامه داد: پیش از این گمرک ما به مرکزی پر از کاغذ تبدیل شده بود. امروز فرایندهای روان سازی صورت گرفته و این ظرفیت در برخی مناطقی که ظرفیت صادرات مستقل دارد، در حال توسعه است. در نیشابور با توجه به ظرفیت صادراتی این شهرستان مرکز گمرک ایجاد شده و به زودی در گناباد نیز شاهد راه اندازی چنین مرکزی خواهیم بود. همچنین اعلام شده گمرک متحرک برای افزایش فعالیت‌های گمرکی ایجاد خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه در حال حاضر دستگاه های دولتی در همکاری مناسب با فعالان اقتصادی اراده داشته اما برخی مقاومت‌ها در سیستم برای این تغییرات وجود دارد که باید با یکدیگر بر آن فائق شویم. امیدواریم بتوانیم در کنار بخش خصوصی از ظرفیت‌های بخش خصوصی بهره کامل ببریم.


انتهاي پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *