خبر فوری

برنامه مجلس برای هدایت بودجه مدیریت بحران به حوزه پیشگیری

نماینده مجلس با اشاره به ضرورت هدایت بودجه 1400 مدیریت بحران به حوزه پیشگیری گفت: به نظر می‌رسد دولت فعلی در حوزه آموزش و مقابله با بحران هیچ برنامه‌ای ندارد.

غلامرضا شریعتی اندرانی، ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی مدیریت بحران و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار شهری پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان، درباره نگاه دولت به حوزه بحران اظهارداشت: به عملکرد دولت در این راستا نقد دارم نگاه مجموعه دولت به حین و پس از وقوع بحران است ازاین‌رو هنگام تصویب بودجه 1400 و در کمیسیون تلفیق تلاش می‌کنیم بودجه این حوزه را به سمت آموزش، پیشگیری و مقابله با بحران هدایت کنیم.

وی با تأکید بر این‌که روح حاکم بر قانون مدیریت بحران موضوع پیشگیری است، عنوان کرد: درصورتی‌که بحرانی رخ دهد تمام افراد و دستگاه هایی که امکان همکاری دارند به صورت خودجوش ورود می کنند. اما آنچه اهمیت دارد مقابله با وقوع بحران است.

لزوم جهت‌دهی امکانات برای پیگیری و مقابله با بحران

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بسیاری از امکانات برای حوزه پیشگیری و مقابله با بحران در اختیار دستگاه‌ها وجود دارد، خاطرنشان کرد: کافی است با تسریع تدوین و تصویب آیین‌نامه اجرایی بسیاری از این امکانات و اختیارات را جهت‌دهی کنیم.

شریعتی گفت: مدیریت در حوزه بحران بیش از سرمایه‌گذاری به این نیاز  دارد که در اولویت و مورد توجه قرار بگیرد. اگر در یک کارگاه ساختمانی کوچک نوشته‌شده اول ایمنی سپس کار، در حوزه بحران کشور نیز مدیران می‌توانند با چنین دیدگاهی امور را پیش ببرند. این در حالی است که نگاه مدیران ما به حوزه بحران به حین و پس از وقوع بحران است.

ناظر مجلس شورای اسلامی در شورای عالی مدیریت بحران در ادامه افزود: دلیل تاخیر در تصویب آیین‌نامه اجرایی قانون جدید مدیریت بحران یا انحلال شورای هماهنگی مدیریت بحران در سطح استان‌ها دقیقا چنین نگاهی است.

وی خاطرنشان کرد: شورای عالی مدیریت بحران تنها زمانی شکل می‌گیرد که یک حادثه بزرگ در کشور رخ دهد این در حالی است که باید در شرایط عادی با تشکیل جلسه و هم اندیشی امور پیشگیری و مقابله را در اولویت قرار داد تا هنگام وقوع بحران کمترین خسارت و تلفات را داشته باشیم.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد دولت فعلی در حوزه آموزش و مقابله هیچ برنامه‌ای ندارد، عنوان کرد: درصورتی‌که دولت در این حوزه برنامه‌ای داشت، قطعا اجرا می‌کرد و اگر نیاز به بودجه داشت به مجلس اعلام می‌کرد.

وی در ادامه افزود: تا زمانی که مسئول مستقیم حوزه مدیریت بحران در کشور این حوزه را در اولویت قرار ندهد، بودجه آن به‌جای دیگری می‌رود.
شریعتی دلیل نبود استقلال در بودجه حوزه مدیریت بحران را این موضوع عنوان کرد و گفت: بخشی از بودجه این حوزه در وزارت کشور و بخش دیگر در سازمان برنامه بودجه است. درنتیجه این بودجه نه برای مقابله و پیشگیری بلکه برای بازسازی و جبران خسارت‌های بحران تخصیص داده می‌شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: چنین تصمیماتی نشأت گرفته از نگاه شخصی است که در راس دولت قرار دارد. بدون شک وزرا و معاونین وزرا نیز از این نگاه متاثر هستند. هنگامی‌که رئیس جمهور به‌عنوان رئیس شورای عالی مدیریت بحران، تنها هنگام وقوع بحران این شورا را شکل می‌دهد، سازمان برنامه‌وبودجه نیز ضرورت تخصیص بودجه به حوزه پیشگیری و مقابله نمی‌بیند.

وی تأکید کرد: بدون شک نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی هنگام تصویب بودجه 1400 و در کمیسیون تلفیق، تصمیم‌های لازم را برای هدایت بودجه حوزه بحران به بخش آموزش، مقابله و پیشگیری اتخاذ خواهند کرد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید