اصلی‌ترین وظیفه اساتید بسیجی، حفظ روحیه‌ جهاد و شهادت در دانشگاه است

«حسین جدیری» در گفت‌وگو با ایسنا، با تأکید بر این‌که امید است بتوانیم خط سرخ حسینی را برای خود الگو قرار دهیم، اظهار کرد: بسیج اساتید با فرمان مقام معظم رهبری و در سالروز شهادت استاد بسیجی «شهید دکتر چمران» به عنوان الگویی برای اساتید، تشکیل یافته است.

وی با تأکید بر این‌که بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی با 17 کانون در دانشگاه‌های مختلف حضور داشته و به رسالت خود عمل می‌کند، ادامه داد: این مجموعه در استان بیش از 2000 نفر عضو داشته و این اساتید بسیحی با توجه به رسالت خود که از سوی مقام معظم رهبری تعریف شده است، نسبت به انجام فعالیت‌های مختلف علمی، پژوهشی و فرهنگی اقدام می‌کنند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که اساتید بسیجی، فرماندهان جنگ نرم هستند، خاطرنشان کرد: علاوه بر این‌که کشور ما از سوی مستکبران جهان با تهدیدات نیمه سخت مواجه بوده با تهدیدات جنگ نرم نیز مواجه است، از این‌رو مقام معظم رهبری تبیین کرده‌اند که اساتید فرماندهان این جنگ نرم بوده و دانشجویان نیز افسران جوان آن هستند.

رئیس سازمان بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: مبارزه و مقابله در جنگ نرم، تکلیفی است که از سوی مقام معظم رهبری بر عهده‌ی اساتید و دانشجویان گذاشته شده تا با تولید محتوای فرهنگی در جامعه روشنگری کنند، بسیج اساتید با برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های آموزشی مختلف، مربیان مبارزه با جنگ نرم را تربیت کرده که در اقشار مختلف بسیج نیز از این مربیان استفاده می‌شود.

وی با بیان این‌که بسیج اساتید به‌عنوان یکی از اقشار بسیج، نقشی محوری در راستای روشنگری و تولید محتوا دارد، تصریح کرد: اساتید بسیجی و مربیان ما به اقشار دیگر بسیج نیز خدمات ارائه داده و ما تعامل بسیاری خوبی با اقشار دیگر بسیج داریم، اخیراً در بحث پیوست نگاری فرهنگی و در راستای لبیک گویی به فرامین رهبری مبنی بر اینکه هیچ پروژه‌ی عمرانی، فرهنگی و اقتصادی انجام نگیرد مگر اینکه پیوست فرهنگی داشته باشد، کارگاه پنج روزه‌ی تخصصی را برگزار کردیم.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه پنج روزه‌ی تخصصی در بحث پیوست‌نگاری فرهنگی، خاطرنشان کرد: در این راستا دوسال پیش کارگاه مقدماتی برگزار شده بود و اخیراً نیز کارگاه تخصصی تکمیلی آن به مدت پنج روز به صورت منطقه‌ای در زنجان برگزار شد و 20 استاد بسیجی از آذربایجان شرقی نیز در این کارگاه شرکت کردند تا امور پیوست نگاری فرهنگی را پیش ببرند.

جدیری با اشاره به برگزاری همایش مشروطیت در دانشگاه تبریز، خاطرنشان کرد: این همایش دو ماه پیش در راستای تبیین ابعاد مختلف قانونی حقوقی، تاریخی و فرهنگی مشروط طبق روال هر ساله در سالروز مشروطیت برگزار و 22 مقاله رسیده به دبیرخانه همایش نیز بصورت سخنرانی ارائه شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به آغاز سال تحصیلی که متقارن با هفته‌ی دفاع مقدس و همچنین محرم الحرام است، برنامه‌های مختلفی چون دیدار اساتید بسیجی و هیئت رئیسه‌ی دانشگاه‌ها با امام جمعه محبوب تبریز را در برنامه داشته و همچنین تجلیل از رزمندگان و ایثارگران و تجلیل و دیدار با خانواده‌های شهدا با شعار “من انقلابی‌ام” از دیگر برنامه‌های ما خواهد بود.

وی یادآور شد: دیدار با خانواده شهدای مدافع حرم و تجلیل از مدافعان حرم از دیگر برنامه‌های ما بوده و همچنین در دانشگاه‌ها و کانون‌های مختلف دانشگاهی نیز فراخور حال، برنامه‌هایی اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی گفت: برخی اساتید بسیجی دانشگاه‌های ما جزو آزادگان، جانبازان و رزمندگان هستند که حضور این اساتید در دانشگاه،  عطر و بوی دفاع مقدس را در دانشگاه حفظ کرده و فرهنگ ایثار و جهاد را نشر می‌دهد و در ادامه نیز این اساتید باید تلاش کنند تا این روحیه مقدس در فضای دانشگاه حفظ شود.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر این‌که دفاع مقدس گنجی است که باید استخراج شود، بیان کرد: اساتید بسیجی با زنده نگه داشتن روحیه ایثار و شهادت در فضای دانشگاه باعث انتقال فرهنگ ایثار و جهاد به دانشجویان و جوانان که میراث‌داران ایام طلایی دفاع مقدس هستند، می‎شود.

وی با تأکید بر منویات رهبری مبنی بر این‌که اساتید بسیجی باید صاحب تحلیل بوده و بتوانند درست تحلیل کرده و در جهتی به کار گیرند که دانشجویان نیز صاحب تحلیل شوند، خاطرنشان کرد: اساتیدی که دغدغه‌ی فرهنگی، اسلام و نظام را دارند در این راستا می‌توانند نقش بیشتری ایفا کنند.

جدیری با اشاره به این‌که  دانشگاهیان ما قشر فرهیخته‌ای هستند، یادآور شد: اساتید بسیحی قصد ندارند که یک پکیج آماده را به دانشجویان تحویل دهند بلکه هدفشان ایجاد ذهن کاوش‌گر و سوال‌گر است تا دانشجویان خودشان سرنخ‌ها را جستجو کرده و به این تحلیل برسند که چرا هشت سال جنگیده و در مقابل متجاوزان ایستادیم؟.

وی با بیان این‌که ایام طلایی و پرافتخار دفاع مقدس برای ما سرمایه بود، متذکر شد: هر چند که ما مخالف جنگیم و جنگ خرابی و کشت و کشتار در پی داشته و سرمایه‌های اقتصادی را نابود می‌کند، اما با نگاهی به گذشته علارغم این موارد، ما توانستیم به گنجینه‌ی بزرگی چون دفاع مقدس که سرشار از جهاد و ایثار است، دست یابیم.

وی با تأکید بر اهمیت اقدام جهادی خاطرنشان کرد: در هر کجا که به تاسی از ایام دفاع مقدس، جهادی عمل کرده‌ایم، به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته‌ایم و هر کجا که محاسبه‌گرانه پیش رفته ایم، نواقص و رکودها را متحمل شده‌ایم.

رئیس سازمان بسیج اساتید آذربایجان‌شرقی یادآور شد: ما در اوایل دوران دفاع مقدس حتی در تهیه‌ی سیم خاردار مشکل داشتیم اما اکنون جزو چند قدرت اول موشکی، چند قدرت اول فضایی و چند قدرت اول انرژی هسته‌ای و غیره هستیم که همگی ثمرات ایام دفاع مقدس است که جوانانمان را به این باور رساند که «ما می‌توانیم».

وی با اشاره به عملکرد بسیج اساتید در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: اگر بگوییم که در دانشگاه‌ها به همه اهداف خود رسیده‌ایم، در نتیجه به دور باطل افتاده و از سویی باعث ایستایی ما می‌شود، ما همواره به‌دنبال این هستیم که در حوزه‌های جدید موفقیت‌هایی را کسب کنیم و در این راستا نیز فعالیت‌هایی با فراز و فرودهای مختلف انجام شده که امید است با همت اساتید بسیجی و تلاش مضاعف به اهداف مورد نظر که «آماده‌سازی دانشگاه‌ها برای عصر ظهور است» برسیم.

وی با اشاره به مراحل تعریف‌شده برای انقلاب اسلامی، یادآور شد: این مراحل شامل «انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، حکومت اسلامی، جامعه اسلامی و در نهایت تمدن اسلامی است» باید بگوییم آنگونه که انتظار می‌رفت نتوانستیم در این راستا پیش برویم و هنوز حکومت اسلامی را تشکیل نداده‌ایم، قطعاً این مسیر انرژی و تلاش می‌طلبد و تاکید مقام معظم رهبری نیز بر این است که تمامی قوا و آحاد مردم تلاش کنند تا به مرحله تشکیل تمدن اسلامی دست یابیم.

جدیری با اشاره به این‌که قشر دانشگاهی بستر لازم برای رسیدن به تمدن اسلامی را دارند، افزود: فقط باید مسأله را باز کرده و تبیین کنیم تا این مفاهیم در شریان‌های جامعه نیز جاری شود؛ برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و بحث نظریه‌پردازی در دانشگاه‌ها در این راستا است.

وی در پاسخ به این‌که برخی‌ها به جای این‌که تبلیغ‌گر انقلاب باشند، اقدام به تبلیغ علیه نظام می‌کنند، یادآور شد: دور از انصاف است که فردی که در داخل مجموعه‌ای کار کند و در نهایت علیه آن مجموعه سخن بگوید؛ ما حقایق را می‌بینیم و در این اوضاع اسفناک منطقه، جمهوری اسلامی ایران به برکت خون شهدا، رهبری‌های عالمانه‌ی امام(ره) و مقام معظم رهبری، در امنیت کامل قرار دارد، از این رو علیه این نظام مقدس صحبت کردن، دور از انصاف است.

جدیری گفت: مردم ما در دوران دفاع مقدس سختی‌های فراوانی را کشیدند اما ایستادند تا کشور اسلامی‌شان که در مسیر آرمان‌های اسلامی حرکت می‌کند، حفظ شود؛ امروز اگر کسی با استفاده از این امکانات، آرامش و امنیت که در نتیجه خون شهداست، نسبت به آرمان‌های این نظام دهن کجی کند حداقل آن، این است که فرد بی‌انصافی کرده است.

وی تصریح کرد: قطعاً کاستی و نواقصی در جامعه وجود دارد که تلاش می‌کنیم برطرف شوند، اما اینکه افرادی بخواهند صرفا ایرادگیری کرده و بدون ارائه و کاوش راه‌حل، انتقاد کنند، عمق بی‌انصافی را نشان می‌دهد؛ آموزه‌های دینی ما حکم می‌کند که هر کجا نقصی بود امر به معروف و نهی از منکر کنید تا اصلاح شود اما اینکه برخی فقط ایراد و عیب جویی کنند، به دور از انصاف بوده و در مراحل بعدی ردپای عناد و دشمنی نیز دیده می شود که یکی از مصادیق نفوذ است.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان یادآور شد: متأسفانه رد پای نفوذ را بعضاً در دانشگاه‌ها نیز می‌بینیم که باید مقامات مسئول و کسانی که در این راستا وظیفه دارند، بیش از پیش، دقیق‌تر و حساس‌تر اوضاع را رصد کنند تا ردپای نفوذ را حداقل در فضای دانشگاه‌ها نبینیم.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید