خبر فوری

نرخ بیکاری در هرمزگان افزایش نداشته است/تشریح دلایل کاهش بیکاری

محمد علی سلیمی در گفتگو با خبرنگار مهر، در مورد نرخ بیکاری و نرخ مشارکت اقتصادی در استان هرمزگان بیان داشت: بررسی نرخ مشارکت اقتصادی نشان می دهد که ۳۸درصد جمعیت در سن کار استان ( ۱۰ ساله و بیشتر ) از نظر اقتصادی فعال بوده اند یعنی در گروه شاغلان و یا بیکاران قرار گرفته اند . بررسی این شاخص در مقایسه با سال ۱۳۹۲ نشان می دهد که نرخ مشارکت اقتصادی از ۳۳.۸درصد به ۳۸.۸درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه یکی ازمهم ترین دستاوردهای دولت یازدهم کاهش واقعی تعدادبیکاران است عنوان کرد: علی رغم اینکه این دولت با موجی ازجوانان جویای کار روبرو بوده است که در سالهای گذشته به دلیل افزایش پذیرش دانشگاه ها مشغول به تحصیل بوده اند اما مقایسه وضعیت بازار کار در سالهای ۹۵با سال ۹۲نشان می دهد نرخ مشارکت نیروی کار در این مدت رشد مثبت داشته و به رغم افزایش جویندگان کار نرخ بیکاری افزوده نشده که نشان می دهد تعداد شاغلان افزایش داشته است.

به گفته سلیمی، انتظار می رود طی سالهای آینده باورود نیروی کار تحصیلکرده بیشتر مسئولیت دولت برای ایجاد فرصتهای منتظر جدید بیشتر شود. بر همین اساس در برنامه ششم توسعه تدابیر لازم در سطح کلان اقتصادی و سیاست های بازار کار اندیشیده شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اثبات کاهش نرخ بیکاری و ایجاد اشتغال در هرمزگان از افزایش ۱۱ درصدی تعداد بیمه شدگان اصلی تحت پوشش تامین اجتماعی از ۲۷۷هزار و ۵۳۶ نفر در سال ۹۲ به ۳۰۸هزار و ۲۵۲نفر در سال ۹۵ خبر داد و افزود: سال گذشته ۱۵ هزار و ۴۶۵ نفر  از طریق کاریابی های غیر دولتی استان به بخشهای مختلف اقتصادی معرفی و مشغول به کار شده اند.

وی همچنین تشکیل ۴۵۵تعاونی با جذب عضو ۹۵۲۱ نفر و اشتغال شش هزار ۶۷۹نفر، تثبیت اشتغال پنج هزار و ۴۴۱نفر طی سالهای ۹۲ الی ۹۵ و ایجاد اشتغال ۸۵۶ نفر از طریق  معرفی واحدهای  مشکل دار به کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را از جمله دلایل ایجاد اشتغال در سال ۹۵ عنوان کرد.

سلیمی ابرازداشت: یک هزار و ۸۰۲ میلیارد و ۲۵۹ میلیون ریال تسهیلات با اشتغال ۴۶هزار و ۱۳ نفر از اعتبارات دستگاههای زیرمجموعه و دستگاههای حمایتی (کمیته امداد و بهزیستی  پرداخت شده است.

وی از تشکیل ۲۳تعاونی توسعه روستایی با جذب عضو هزار و ۴نفر و ایجاد اشتغال برای هزار و ۶۱۵ نفر طی سال گذشته خبر داد و افزود:  ۷۶ تعاونی بانوان با جذب عضو ۸۳۶نفر و فرصت شغلی هزار و ۶۵۱ نفر هم طی سال ۹۵ راه اندازی شد.

سلیمی اظهارداشت: طبق آمار مرکز آمار ایران تعداد شاغلان در دستگاههای دولتی استان هرمزگان در سال ۹۵، ۹۰ هزار و ۹۹۸ بوده است که نسبت به سال ۹۲ ۲۰درصد افزایش یافته است.

مدیرکل تعاون کار و رفاه اجتماعی هرمزگان تصریح کرد: علی رغم افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در سالهای (۹۲ الی ۹۵)که به طبع آن به معنی ورود جمعیت فعال آماده به کار است کاهش نرخ بیکاری نشان دهنده عملکرد مناسب استان در بخشهای مختلف اقتصادی در کنترل بیکاری در استان است.

وی اعلام کرد: بسیاری از افراد در مشاغل خرد ایجاد شده (مشاغل خانگی و خود اشتغالی )و همچنین شاغلان فصلی در کارهای کشاورزی به علت اینکه فاقد بیمه هستند در آمارها لحاظ نگردیده اند این دسته از افراد عمدتا تحت پوشش بیمه سلامت و یا بیمه عشایری و روستایی هستند.

سلیمی افزود: یک میلیون و ۷۶هزار و ۱۳۵ نفر در استان هرمزگان تحت پوشش بیمه سلامت و ۱۵ هزار نفر تحت پوشش بیمه عشایر و روستایی و کشاورزی هستند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید