خبر فوری

توضیحات فارس درباره واکنش شرکت آدیش جنوبی به گزارش واردات کالای مشابه داخلی

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خبرگزاری فارس در تاریخ ۶ مهرماه گزارشی با عنوان «واردات کالای مشابه داخلی در صنعت نفت/ وقتی صندوق توسعه ملی دور زده می‌شود+سند» درباره واردات کالاهای مشابه داخلی توسط شرکت پالایش میعانات گازی آدیش جنوبی منتشر کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش میعانات گازی آدیش جنوبی در واکنش به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از خبرگزاری فارس که متکی به مستندات وزارت صنعت و این شرکت بود، توضیحاتی ارسال کرد که این توضیحات در تاریخ ۱۳ مهرماه در این خبرگزاری منتشر شد.

توضیحات خبرگزاری فارس درباره واکنش مدیرعامل شرکت پالایش میعانات گازی آدیش جنوبی به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هرمزبان به نقل از این خبرگزاری به شرح زیر است:

۱- در بخشی از توضیحات مدیرعامل این شرکت آمده است: «شرکت پالایش میعانات گازی آدیش جنوبی با استناد به نامه به شماره ۳۳۸۳۵۵ مورخ ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ اعلام نمود با ۲۵۴٫۳ میلیون دلار و از طریق تامین مالی توسط سهامداران، مسئولیت اجرای پروژه را پذیرفته است. یعنی قبول نمود با ۷۲ میلیون دلار کمتر از آنچه وزارت صمت اعلام نموده بود، پروژه را به اتمام می رساند، این موید اینست که این شرکت دقیقا در جهت منافع ملی، حاضر به صرفه جویی ارزی بالغ بر ۲۰ درصد گردیده است. در حالیکه می‌توانست بدون قبول مسئولیت اصرار بر دریافت ۳۲۶٫۶ میلیون دلار نماید!».

درباره این موضوع سه نکته زیر قابل ذکر است:

الف-در مجوز صادره توسط دفتر کل امور طرحها و تامین مالی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) مورخ ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ موضوع پروژه بخش اصلی و بخش یوتیلیتی طرح با مبلغ کل ۳۲۶،۶۰۶،۴۹۲  دلار با میزان ساخت داخل ۱۹۴،۶۱۰،۱۸۴ دلار ذکر گردیده است. علیرغم مکاتبه صورت گرفته و پیرو جلسه ۱۳۹۶/۰۳/۱۶ با مدیر کل دفتر امور طرحها و تامین وزارت صمت که در خصوص کسر بودجه درخواست مطرح شده است، مجوز متاخر در تاریخ ۱۳۹۶/۰۵/۳۱ با میزان ارزی  کل ۳۲۶،۶۰۶،۴۹۲ دلار با میزان ساخت داخل ۱۹۴،۶۱۰،۱۸۴ دلار با این توصیف که در این اعلام نظر صرفا تجهیزات خط تولید مورد ارزیابی قرارگرفته است که از وزارت صمت به بانک صنعت معدن ابلاغ شده و قابل استناد است. این سوال مطرح است که اگر قرار بود سهامداران آورده داشته باشند چرا این نامه سال ۹۶ ارسال شده است؟ بر همین اساس، اینکه پالایشگاه به نامه مورخ ۱۳۹۵/۱۱/۰۵ استناد کرده است، عجیب به نظر می رسد.

ب- با فرض اینکه کل پروژه آورده سهامداران باشد، شیرآلات کنترلی این پروژه در لیست کالاهای ممنوعه هیئت دولت مصوب ۱۳۹۶/۰۴/۱۵  قرار دارند و واردات این کالاها جرم بوده و به هیچ وجه از مبادی قانونی امکان پذیر نیست و قاچاق محسوب می شود.

ج-این سوال مهم بی پاسخ مانده که چگونه کالاهای با کیفیت ساخت داخل که در لیست ممنوعه واردات مصوب هیات دولت است از طرف وزارت صمت مجوز واردات برای طرحی پیدا می‌کنند که از منابع صندوق توسعه ملی نیز بهره‌مند شده است؟ اینکه چرا رویکرد وزارت صمت درباره این موضوع در بازه زمانی سه ماه (از نامه شماره ۹۱۸۸۶ مورخ ۱۳۹۸/۰۳/۲۹   به نامه شماره ۱۷۰۸۷۲ مورخ ۱۳۹۸/۰۶/۲۴) تغییر می کند؟ آیا این بی قانونی بی‌ارتباط به تعامل وابستگان معاون وزیر نفت در این پالایشگاه با دستگاه مجری بوده است؟

۲- در بخش دیگری از توضیحات مدیرعامل این شرکت آمده است: «هیچ خریدی از شرکت های خارجی از محل اعتبار اسنادی موصوف نداشته است و بهتر بود آن دبیر محترم قبل از اینکه مطلبی به این صورت منتشر نماید از بانک صنعت و معدن سوال می کرد که از محل این اعتبار اسنادی آیا برای خرید شیرهای کنترلی از خارج کشور اقدام شده است یا نه؟».

درباره این موضوع باید گفت که در ابتدا وزارت صمت در نامه به شماره ۵۶۰۹ مورخ ۱۳۹۷/۱۲/۲۶ به مدیریت پالایشگاه هشدار داده و از وی خواسته که کار غیر قانونی را انجام ندهد و در این خصوص گزارش دهد که طبق اعلام رسمی مدیر پالایشگاه در نامه به شماره ۹۲۹ مورخ ۱۳۹۸/۰۳/۲۷ اعلام شده که در حال واردات این شیرآلات از شرکت ایتالیایی بوده و بهانه انتقال فناوری را نیز به عنوان پوششی برای این جرم اعلام نموده است لکن به طور صریح مجددا از سوی وزارت صمت در نامه به شماره ۹۱۸۸۶ مورخ  ۱۳۹۸/۰۳/۲۹ پاسخ داده شده که هیچ نیازی به انتقال فناوری نبوده و این کالا قبلا توسط شرکت دانش بنیان مورد تایید معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در کشور بومی سازی شده است. در این خصوص انتظار می رود شرکت پالایش میعانات گازی آدیش جنوبی با انتشار جزییات و اسناد دقیق خرید اقلام داخلی و خارجی و درست بودن مبنای تخمین میزان خرید اقلام مختلف مورد نیاز پروژه در ابتدای آن شفاف سازی لازم را بعمل آورند و این خبرگزاری آمادگی اطلاع رسانی این موضوع را به عموم مردم ایران دارد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید