۱۰۰ قبرستان‌ تاریخی قشم در انتظار ثبت ملی شدن

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرگزاری مهر، به نقل از منطقه آزاد قشم، سید محمدامین جعفری حسینی با اشاره به اینکه ۴۰ قبر تاریخی مربوط به دوره‌های صفویه و قاجاریه مستند نگاری شد، اظهار کرد: ۱۲ پرونده برای ثبت ملی این آثار تدوین‌شده است.

وی افزود: این مستند نگاری تطبیقی در قبرستان‌های تاریخی روستاهای زینبی، گُربدان، تُم سنیتی و تولا اجراشده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم خاطرنشان کرد: کتیبه‌های قبرستان‌های دوره اسلامی نیز بازخوانی شدند و با مشاهده و ثبت آیه‌های قرآنی، نمونه‌های زیادی از اشعار شاعران مشهور کشور نیز در پرونده اصلی ارجاع به سازمان میراث فرهنگی ثبت و درج‌شده‌اند.

جعفری حسینی اضافه کرد: با ثبت بسیاری از این آثار تاریخی و سنگ‌های کتیبه دار در فهرست آثار ملی، قبرستان‌های قشم نیز در زمره جاذبه‌های مهم گردشگری تاریخی این منطقه قرار می‌گیرند.

وی در پایان بابیان اینکه جزیره قشم بیش از ۱۰۰ قبرستان تاریخی دارد، تصریح کرد: پیش‌ازاین گورپشته‌های دوران اشکانی و ساسانی که واجد ویژگی‌های بارزتری برای ثبت در فهرست آثار ملی است مُستند نگاری شده‌اند.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید