خبر فوری

خرد جمعی بر کمیته اعزام حاکم نیست/ لزوم بازنگری و اصلاح ساختار کمیته اعزام/ اجرای ۳۰۰ محفل در حج

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس نشست خبری مهدی قره‌شیخلو مسئول قاریان اعزامی به حج تمتع در نشستی خبری به تشریح برنامه‌های قرآنی حج 96 پرداخت.

قره‌شیخلو با اشاره به اینکه کمیته اعزام به هر دلیلی نخواستند که امسال قاری به حج اعزام شود، اظهار داشت: امسال بعثه مقام معظم رهبری چند نفر از فعالان قرآنی را به منظور برگزاری برنامه‌های قرآنی به حج اعزام کرد اما اینکه از سوی مسئولان کمیته اعزام اعلام شود که این‌ها قاریان اعزامی از سوی جمهوری اسلامی ایران نیستند جای تعجب دارد.

وی با انتقاد از نگاه برخی فعالان قرآنی به لزوم بازنگری در کمیته اعزام اشاره کرد و گفت: ابتدای تشکیل کمیته اعزام خردجمعی بر آن حاکم بود که سال‌هاست این‌گونه نیست و ساختار این کمیته باید اصلاح شود تا عقل جمعی حاکم باشد. ما از بی‌تدبیری‌ها کم ضربه نخوردیم. هم اکنون عده‌ای خاص بر آن تصمیم‌گیری می‌کنند و خودشان نظرشان را القا می‌کنند.

رئیس سازمان دارالقرآن با بیان اینکه شورای توسعه در این سال‌ها کم‌توجهی کرده است افزود: وظیفه شورای توسعه فرهنگ قرآنی اصلاح ساختارها بود که متأسفانه تاکنون فعالیت مناسبی انجام نشده است.

وی بااشاره به اینکه امسال برنامه بعثه مقام معظم رهبری برگزاری حج آرام و با امنیت خاص بود خاطر نشان کرد: ما در طول ایام حج شاهد حجی آرام بودیم و دولت عربستان هم برنامه‌ریزی خوبی کرده بود.

قره‌شیخلو با بیان اینکه برنامه‌های ما در حج امسال دو بخش بود تصریح کرد: یک بخش برنامه‌های داخلی که مربوط به برنامه‌های کاروان‌ها بود که توسط خود بعثه مدیریت می‌شد که تا 16 شهریورماه ما بیش از 210 برنامه در قالب مراسم انس و معرفت محافل انس با قرآن و غیره داشتیم و اکنون هم همچنان برخی از دوستان قرآنی حضور دارند که فکر کنم حدود 300 برنامه برسد که شامل تلاوت و محافل قرانی و اجرای تواشیح و محفوظات است.

وی با بیان اینکه بخش دیگر فعالیت‌های کاروان قرآنی امسال مربوط به برنامه‌های مسجدالحرام بود گفت: سعودی‌ها اعلام کردند با برگزاری تجمع در مسجدالحرام که تبلیغی هم باشد برخورد می‌کنیم. با توجه به شرایط ویژه امسال شب سوم ذی‌الحجه در مسجدالحرام شروع با اجرای تواشیح اسماءالحسنی برنامه را شروع کردیم که بعد از آن پلیس سعودی مانع شد و اجازه ادامه برنامه را نداد و ما نیز با مشورت با بعثه قرار شد چنین برنامه‌ای نداشته باشیم اما گروه‌های دو تا سه نفره برنامه داشتند تا نیروهای امنیتی آنجا حساس نشوند.

قره شیخلو اقدامات کاروان قرآنی در حج امسال را موفق ارزیابی کرد و افرود: امسال برنامه‌ها بخوبی اجرا شد. دعای کمیل هم به صورت متمرکز برگزار نشد به طوری که در هر شب جمعه پنج تا شش مکان این مراسم برگزار می‌شد.

مسئول کاروان قرآنی اعزامی بعثه مقام معظم رهبری به حج تمتع با بیان اینکه سفر امسال به خاطر حساسیت‌ها متفاوت بود خاطر نشان کرد: با توجه به زمان برگزاری و حجم مسلمانان در آنجا حج تمتع می‌تواند ظرفیت مناسبی باشد. یکی از کارهایی که می‌توان برنامه‌ریزی کرد بحث اصلاح قرائت نماز حجاج است ما در این زمینه مشکل داریم به همین دلیل می‌توان فعالان قرآنی با حضور در کاروان‌ها قرائت نماز زائران خانه خدا را اصلاح کنند. تشکیل جلسات ختم قرآن در بین کاروان‌ها هم می‌تواند فعالیت ارزشمندی در این ایام باشد تا حاجیان با حضور قاریان ختم قرآن درست و خوبی داشته باشند.

وی با بیان اینکه ما برای اولین‌بار این تجربه را در بعثه داشتیم افزود: هر شب قبل نماز مغرب و عشا جلسه ترتیل‌خوانی داشتیم و مردم هم استفاده می‌کردند. تلاوت اذان‌گاهی برای برگزاری نماز جماعت هم توسط کاروان قرآنی انجام شد.

قره‌شیخلو بااشاره به اینکه امسال بعثه مقام معظم رهبری تدبیر خوبی کردند که این حلقه قرآنی قطع نشود گفت: باتوجه به اهمیت برنامه‌های قرآنی یکی از ظرفیت‌های ما نشان دادن توان قرآنی است که با این تدبیر اجازه ندادند حلقه قطع شود. امیدواریم سال آینده با برنامه‌ریزی بهتر و شناسایی ظرفیت‌ها با تأثیرگذاری بیشتری این کار قرآنی را انجام شود.

قره‌شیخلو با ارائه یشنهاد برای حج تمتع سال آینده تصریح کرد: سفرهای خارج از کشور چه حج و چه سایر اعزام‌ها ظرفیت بزرگی است. ما از این توان قرآنی بیشتر می‌توانیم استفاده کنیم. مااکنون با حداقل توان در حال فعالیت هستیم. نگاه استراتژیک همراه با برنامه جامع نیاز است تا مشخص شود با این ابزار چگونه می‌توانیم نوع تعامل با بدنه جامعه دیگر کشورها داشته باشیم. در این سال‌ها فعالیت شاخصی انجام نشده و باید بازنگری جدی صورت گیرد که یکی از اقدامات بازنگری کمیته اعزام است.

وی با انتقاد از کمیته اعزام مبنی بر بی‌توجهی به خردجمعی افزود: این کمیته وقتی تشکیل شد نمایندگانی از نهادهای مختلف بودند که جمع تصمیم‌گیری می‌کرد و اما اکنون مشارکتی از سایر نهادها وجود ندارد.

قره‌شیخلو با بیان اینکه حج به خاطر زمان سفر که بیش از یک ماه طول می‌کشد ظرفیت قابل توجهی است اظهار داشت: یکی از کارهایی که می‌توان وقت حجاج را پر کرد برنامه‌های قرآنی است. در سال‌های اول انقلاب کاروان قرآنی 70 نفر بود که امسال به 13 نفر کاهش یافت. بعثه امسال برنامه‌های انس و معرفت را تا حد امکان برگزار کرد تا جایی که ما در طول روز گاهی 13 برنامه داشتیم. باید تعداد کاروان قرآنی از نظر کمی و کیفی ارتقا یابد.

وی با اشاره به اینکه در این سفر علاوه بر قرآنی بودن خستگی ناپذیری هم شرط است گفت: برخی این حداقل‌ها را هم رعایت نمی‌کردند. باید روحیه کار جمعی و حجیم هم داشته باشند تا فعالیت‌ها به خوبی اجرا شود.

قره‌شیخلو با بیان اینکه جامعه قرآنی منفعل است و به روز نیست و اتقاقات را به خوبی دنبال نمی‌کند افزود: مثلاً در بحث بودجه یک سال بودجه می‌آید و چند سال بودجه‌ای در کار نیست اما متأسفانه اقدام قابل توجهی صورت نمی‌گیرد. ریشه این کار کجاست و چرا ما در جامعه قرآنی باید نگاه تهدید‌آمیز داشته باشیم؟ چرا وقتی روشی پیش گرفته می‌شود که با برنامه‌های نهاد دیگری سازگار نیست تهدید باید صورت گیرد؟ دستگاه‌ها باید آنقدر بالغ شده باشند که نظرات مخالف را بشنویم و بپذیریم نه چکشی عمل کنیم. اینکه کسی مخالف ما حرف زد پرونده‌سازی کنیم موجب می‌شود پویایی جامعه قرآنی از بین برود.

وی با اشاره به اینکه به عنوان عضو کوچک تذکر را اول به خودم و به سایر دوستان می‌دهم که ما مسئولیم و باید پاسخگوی فعالیت خود باشیم ادامه داد: افراط و تفریط ما در برخی حوزه‌ها بار دارد و باید جوابگو باشیم. جامعه قرآنی باید نسبت به تمامی مسائل کشور فعال باشند. در حوزه قرآن وقتی دستگاه مختلف داریم و هر کدام وظایفی دارند یکی از اشکالات تداخل وظایف کاری است و در برخی کارها مسئولیت‌ها شفاف نیست. ما باید دنبال استفاده از خرد جمعی باشیم که در این زمینه خیلی از موراد کم می‌گذاریم.

قره‌شیخلو با بیان اینکه جامعه قرآنی سالم‌ترین جامعه نسبت به سایر حوزه‌ها است خاطر نشان کرد: انتظار ما از جامعه قرآنی آنقدر بالاست که به این امر بسنده نمی‌کنیم. ما باید به سمتی رویم که فضای همدلی بر پایه کار کارشناسی برسیم. رهبر معظم انقلاب هم به فعالیت‌های قرآنی و کارشناسی شده تأکید کردند و این در درجه اول از وظایف ماست که در اجرای برنامه‌ها از افکار و تجربیات مختلف استفاده کنیم. گلایه‌های ما از سر دلسوزی است ما نه خصومتی داریم و نه می‌خواهیم کسی را تضعیف کنیم حرف ما تخلق به اخلاق قرآنی است.

وی با اشاره به اینکه اعتقاد ما این است برای ارتقای فعالیت‌های قرآنی باید از تجارب و ظرفیت‌های هر نهاد استفاده شود خاطر نشان کرد: اگر این استعدادها کنار هم قرار بگیرد قدم اول را بخوبی برداشته‌ایم. چقدر خوب است این ظرفیت‌ها را در کنار هم قرار دهیم تا به موقعیت مناسبی برسیم.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید