خبر فوری

دلیل اقتدار نظام حمایت همه جانبه از اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی و اسلام انحرافی است

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان اخبار هرمزگان به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در پانزدهمین اجلاس روسای دانشگاه فرهنگیان در تشریح اهمیت کار تعلیم و تربیت گفت: با تامل در کارها، مسئولیت‌ها، وظایف و تکالیفی که در دنیا به دوش انسانها گذاشته می‌شود، بنظر می‌رسد هیچ کاری سخت تر  و مهم تر از تعلیم و تربیت نیست. به این دلیل که خداوند متعال، بزرگترین و مهمترین انسانها و بندگان خود؛ یعنی انبیاء و اولیاء الهی را مسئول تعلیم و تربیت کرده است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، پیچیدگی و چالش‌های انسان در عصر مدرن و شرایطی که از آن برخوردار است، اقتضایش این است که مهمترین و بزرگترین انسانها دست بکار شوند و این مسئولیت سنگین را به دوش بکشند. لذا ما و شما برای انجام این تکلیف و مسئولیت سنگین، قطعاً فرصتهای ارزشمند و استعدادهای خوبی را در اختیار داریم.  از طرفی هم، ارزشهای دینی و اخلاقی و انقلابی و تمدنی نیز  مسئولیت و تکلیف را سنگین تر کرده است.

حجت‌الاسلام دادگر  افزود: اکنون آنچه بسیار مهم جلوه می‌کند این است انسانهایی که قرار است رسالت و کار تعلیم و تربیت را بدوش بکشند؛ قاعدتاً باید انسانهای بزرگی باشند و این دانشگاه فرهنگیان است که  وظیفه تربیت این انسانها را دارد و این مسئولیت کمی نیست! و در این مسئولیت عظیم مدیران و مسئولان و اساتید و کارکنان همه وظایف سنگینی بر دوش داریم.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری به برخی از آفت‌های موجود در حوزه تعلیم و تربیت اشاره کرد و اظهار داشت: از جمله این آفت‌ها «حافظه محوری» است که صدمات زیادی به نظام آموزشی وارد کرده و ضروری است که جای خود را به «تفکر و تفکر محوری» بدهد و نقش دانشگاه فرهنگیان در این جایگزینی و تحول بسیار مهم و اثر گذار خواهد بود.

وی از تمرکزگرایی به عنوان یکی دیگر از آفت‌ها یاد کرد و گفت: متاسفانه نه تنها وزارت آموزش و پرورش بلکه دانشگاه  هم از «تمرکزگرایی»، بی نصیب نمانده است. البته بحمدلله گام‌هایی در سال جدید در راستای تمرکززدایی در دانشگاه برداشته شده که ان‌شاءالله امیدواریم عملی و عملیاتی هم بشود. چرا که این نگاه در تعلیم و تربیت مانع خلاقیت و نوآوری هست.

حجت‌الاسلام والمسلمین دادگر افزود:  دوستان دانشجومعلم و دانش آموختگان؛ چه آنها که در قالب معلمی در آموزش و پرورش شروع کرده اند و چه آن عده که در قالب کارورزی، ارتباط دارند، همگی اذعان دارند که این نظام طولیِ آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت موجود، مانع خلاقیت و شکوفایی استعدادهای دانشجومعلمان و دانش آموختگان در عرصه عمل است . لذا تمام چشم ها و امیدها به دانشگاه فرهنگیان و تلاش و اهتمام این دانشگاه دوخته است.

وی ادامه داد: آفت دیگر اینکه؛ متاسفانه در همه ادوار، دولت‌ها کم یا زیاد معمولاً مواجهه سیاسی و جناحی با آموزش و پرورش داشته اند و لذا سیاست زدگی یکی از مسائلی بوده که نظام تعلیم و تربیت با آن مواجه بوده و هست و باید فکری برای آن کرد، چراکه این نوع مواجهه با تعلیم و تربیت از طرفی باعث روزمرگی و از سوی دیگر موجب عدم آینده اندیشی و باعث غفلت از توجه به افق های بلند شده است. مواجهه فراجناحی و نگاه هوشمندانه به رهنمودهای امام راحل و رهبرمعظم انقلاب اسلامی امروز برای آموزش و پرورش یک فریضه است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد: اگر بخواهیم اهداف نظام و انقلاب اسلامی را با رویکرد تحولی، در حوزه تعلیم و تربیت دنبال کنیم باید توجه خاص به اجتهاد داشته باشیم. همانگونه که باور داریم اگر جریان فقاهت و اجتهاد نبود، انقلاب اسلامی به پیروزی نمی رسید، در عرصه تعلیم و تربیت نیز نیاز به اجتهاد داریم؛ احتیاج به خلاقیت و نوآوری داریم.

وی اضافه کرد:  اگر این اتفاق رخ ندهد، حقیقتاً با مشکلات و انسداد جدی تر روبرو خواهیم شد. چرا که تولید علم و نظریه پردازی در حوزه علم نافع و تعلیم و تربیت اسلامی از دانشگاه فرهنگیان مورد انتظار است. به همین دلیل باید با دغدغه و جدیت تلاش کرد تا کمکی به تحول بنیادین در عرصه تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش با رویکرد خردورزانه و اجتهادی و خلاقیت کرده باشیم. تردید نداریم که اگر این تحول محقق شود، دستیابی به حیات طیبه برای جامعه ممکن خواهد شد و  میتوانیم گام های بلند و موثری در جهت افق های روشن در جامعه مطلوب اسلامی با محوریت سند تحول بنیادین برداریم.

حجت الاسلام دادگر گفت: انتظار از مدیران و مسئولین محترم و استادان متدین، انقلابی و متعهد در دانشگاه فرهنگیان این است که در رابطه با تحقق فرهنگ دینی و انقلابی و اخلاق اسلامی جهت دست یابی به گام‌هایی از حیات طیبه پیشرو باشند.

وی گفت: علیرغم تمام توطئه‌های دشمنان اسلام و انقلاب اسلامی، شرایط و تحولات منطقه و بین المللی را که مشاهده و مطالعه می‌کنیم، به وضوح موقعیت مستحکم و اقتدار انقلاب اسلامی را به وضوح می‌بینیم.

وی در ادامه افزود: دلیل این اقتدار و بزرگی، دفاع جانانه انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران از ملتهای مظلوم و حمایت همه جانبه از  اسلام ناب در مقابل اسلام آمریکایی و اسلام انحرافی است؛ اسلام خود ساخته ای که با فرهنگ التقاطی به منطقه رسوخ پیدا کرده است.

دادگر ادامه داد: علاوه بر این دلیل اقتدار جمهوری اسلامی، ظلم ستیزی است که به عینه در سراسر جهان می‌بینیم. بدون شک اگر شعارها و تاکیدات امام (ره) و رهبری هوشمندانه رهبرمعظم انقلاب اسلامی نبود، معلوم نبود این اقتدار و موقعیت و این اتفاقات خوب حادث می شد یا نه ؟ پس این انقلاب و نظام اسلامی در واقع چشم امید مظلومان و مستضعفان عالم است.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان اظهار داشت: جهانی کردن ارزشها و صدور انقلاب را که امام (ره) بر آن تاکید و توصیه فرموده اند، در واقع تکلیفی است که در دانشگاه نسبت به عرصه بین‌المللی به دوش داریم، لذا معلمی که در دانشگاه فرهنگیان تربیت می‌شود باید با نگاه تمدنی و توجه به مقوله صدور ارزشهای انقلاب اسلامی به اقصی نقاط جهان تربیت شود.

وی از شهید محسن حججی یاد کرد و گفت: دشمنان خوب می دانند که جوانان بسیاری جهت دفاع از اسلام و قرآن و ارزش‌های انقلاب و امثال شهید محسن حججی‌ها در جمهوری اسلامی داریم. امروزه در همین دانشگاه فرهنگیان به قدری با خود ما تماس گرفته می شود و فشار و درخواست و گریه که ما می‌خواهیم برویم سوریه، می‌خواهیم برویم عراق برای دفاع از حریم حرم و با داعش بجنگیم! توجه کنیم چنین جوانانی درکشور کم نیستند که آماده جانفشانی در راه امام(ره) و انقلاب و ارزش‌های انقلاب اسلامی هستند.

حجت الاسلام دادگر به قدرت دفاعی ایران اشاره کرد و افزود: توجه به قدرت دفاعی در جمهوری اسلامی ایران یکی از مباحث جدی و ضروری است که امروز الحمدلله بعد از مواجهه خردمندانه و هوشیاری همه بر آن اجماع داشته و  تاکید دارند که باید این مقوله را بدرستی دنبال کنند.

وی همچنین به مسئله رسوایی آمریکا و غرب در حوزه حقوق بشر اشاره کرد و ادامه داد: همین وضعیت منطقه را ببینید وقتی عربستان را با این اقدامات ضد حقوق بشری او در یمن و فضاحتی که با آن روبرو است، بعنوان قله، برای خود در منطقه معرفی می کنند و یا در شرایطی که شیعیان در عربستان از حداقل امنیت و حقوق انسانی حتی برخوردار نیستند! چه ظلم ها که به آنها روا داشته و یا سایر سیاست ها و حمایت ها و اقدامات ضدبشری آنها علیه سوریه کاملا واضح است.

دادگر افزود: بیش از 300 گروه تکفیری و داعشی آمدند علیه ملت و کشور سوریه جنگیدند. ولی می بینیم که به برکت مقاومت ملت سوریه و راهبرد های انقلاب اسلامی ایران به لحاظ مباحث استراتژیک و امنیت، با اراده ملت ایران ،سوریه رو به پیروزی و بشار اسد نیز در سوریه ماند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه در داخل کشور شاهد مردم سالاری دینی و ترسیم سرنوشت مردم توسط خود مردم هستیم، افزود: این یکی از مسائل مهمی است که مرتب تمرین و اقدام می شود و بحمدلله با مشارکت مردم، جمهوریتی که برآمده از اسلامیت نظام است را بعینه شاهد هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر گفت: رهبر معظم انقلاب و حضرت امام (ره) مرتب بر این مشارکت و جمهوریت تاکید کرده اند و این فرمایش به این مضمون حضرت آقا که فرمودند ” اگر این  جمهویت نبود، از این انقلاب چیزی باقی نمی ماند اهمیت موضوع را دوچندان می‌کند. این موضوع آنقدر مهم است که با تمام وجود در هر شرایطی از جمهوریت انقلاب دفاع کرده اند و اکنون هم شاهد تشکیل دولت جدید پس از انتخابات و تنفیذ و رهنمودهای مهم دوازده گانه رهبری معظم انقلاب و مراسم تحلیف و تشکیل دولت جدید برای خدمت به مردم،کشور و انقلاب بودیم.

وی ادامه داد: تردیدی نیست که تلاشهای دشمنان علیه اسلام و انقلاب و مردم جدی است و می بینیم که در تقطیع و تجزیه شعارهای انقلاب،خیلی جدی تلاش و عمل میکنند. در رابطه با تهاجم و نفوذ فرهنگی نیز وضع به همین شکل است و مجدانه سعی دارند کشور و مردم را وابسته کنند تا حرکت انقلاب، دانشگاه ها و دستگاه ها و مردم، اجتهاد و نوآوری نداشته باشند و نهایتا به اهداف شوم خود که ایجاد نارضایتی و شیوعِ ولنگاری و بی حیایی و گناه در جامعه و نهایتا اسقاط نرم نظام است ، برسند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان افزود: دشمن اساس خانواده را نیز هدف قرار داده است. جنگ قدرت و ثروت بین زن و مرد و مباحث جنسیتی را ببینید که چقدر توسط تبلیغات منفی و ویرانگر دشمن، به آن دامن زده می شود. وقتی این مباحث را می بینیم و توجه می کنیم، به این تحلیل اجمالی میرسیم که تنها با رعایت تربیت دینی و ولایی جوانان و نوجوانان به شکوفایی فطرت و  قله که همان حیات طیبه است، می توانیم برسیم.

حجت الاسلام و المسلمین دادگر به اهمیت همت و تلاش و مجاهدت برای تربیت معلمین در دانشگاه فرهنگیان اشاره کرد و اظهار داشت: همه ما باید در راه رشد، ارتقاء کیفی تربیت معلم در دانشگاه فرهنگیان باید اهتمام نماییم.

وی گفت: رهبر، اگر حضرت علی بن ابی طالب (ع) هم باشد و اما ما خدای نکرده با هوش و وظیفه شناس نباشیم و ندانیم که  باید چه کنیم و در خواب به سر برده و وظیفه مان را به درستی انجام ندهیم، بدون تردید شکست خواهیم خورد.

وی ادامه داد: هیچ کس چک سفید امضا نکشیده؛ خدا هم برای هیچ کس چک  سفید امضا نکشیده است! باید آگاه و هوشیار باشیم که مسیری که ما و شما در این دانشگاه در پیش داریم، هوشمندی، کار و مجاهدت می طلبد. شک نداشته باشید ما اگر وظیفه مان را بدانیم و تلاش کنیم، خداوند متعال یاری رسان است و کمک می کند.

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه فرهنگیان در اهمیت خدمت به تربیت معلم گفت: عقل از عشق رنگ می‌پذیرد و در این رسالتی که به دوش می کشیم نیز، همه ما باید با عشق کار کنیم. انسان با کشش عشق و هدایت عقل است که پیش میرود و برای رسیدن به کمال تلاش می‌کند.

وی اظهار داشت: ما هر چه بتوانیم اتصال و ارتباط با خدا و اخلاص خود را بیشتر کنیم، خداوند متعال نیز مسیر را تسهیل و هموار خواهد کرد. لذا با توجه به رسالت مهم و سنگین دانشگاه فرهنگیان، همه ما  باید این نکته را مورد اعتنای ویژه قرار بدهیم.

حجت الاسلام دادگر افزود: باید باتوجه به ماموریت گرایی دانشگاه فرهنگیان و دوره گذار آن مباحث دانشگاه را اولویت بندی کنیم. قطعاً همه میدانیم که در این شرایط گذار، همه ی اولویت ها نیز قابل اجرا نیست.  در این راه لازم است ظرفیت هیات امناء را بسیار مهم بدانیم و مطالبه گری جدی از هیات محترم امناء از اهمیت زیادی برخوردار است. گاهی مشاهده میکنیم که برخی  از اعضای محترم هیات امناء احیاناً  در جریان حقایق و واقعیتهای موجود دانشگاه نبوده و اطلاع کافی از اوضاع دانشگاه ندارند و این برازنده  دانشگاه نیست.

وی در ادامه گفت: مسئولیت پذیری و پاسخگویی را واقعاً برای خودمان یک فرض بدانیم. چراکه گاهی دانشجومعلمان عزیز از این بابت گله مند هستند و انتظارات و توقعات بیشتر و البته بجایی دارند. لذا باید حقوق شهروندی را در همین دانشگاه و با مسئولیت پذیری و پاسخگویی درست نشان داد.

حجت الاسلام دادگر ادامه داد: اگر شرایط بهاری برای دانشجو معلمان ایجاد کنیم، با تربیت خوب این دانشجومعلمان در واقع حسنات خوبی برای خودمان نیز رقم بزنیم . خدای بزرگ را باید شکر کنیم که این جوانان مستعد و خوب و سرمایه های معنوی فراوانی را در این دانشگاه در اختیار ما و شما مدیران قرار داده است.

مسول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با بیان اینکه اگر دانشجو معلمان را مثل فرزندان و برادران خود دوست داشته باشیم، این محبت، از آسیب های اجتماعی پیشگیری می کند، تصریح کرد: به اندازه کافی اسناد بالادستی وجود دارد و فقط قدری به اشراف بر اسناد، مطالعات و برگزاری کارگاه و باور عمیق نیاز است . کارشناسان و معاونان و مدیران ذیربط باید به این اسناد توجه و باور داشته باشند تا حقوق مخاطبان ، دانشجومعلمان ، اساتید و اعضای هیات علمی  و حتی مدیران تضییع نشود.

وی ادامه داد: نهاد نمایندگی به عنوان مجموعه‌ای روحانیتی و حوزوی قبل از اینکه یک مجموعه حاکمیتی باشد، در کنار مدیریت دانشگاه قرار گرفته و فلسفه وجودی این نهاد کمک به مدیریت دانشگاه است تا دانشگاهی در طراز انقلاب و جمهوری اسلامی داشته باشیم . رهبر معظم انقلاب نیز تصریح فرموده اند که نهاد نمایندگی قبل از آنکه یک مجموعه منسوب به معظم له باشد، یک نهاد روحانیتی و حوزوی باید باشد.

حجت الاسلام دادگر در ادامه ضمن تاکید بر اینکه دفاترنهادنمایندگی در دانشگاه نباید در کنار تشکل ها، کانون ها یا معاونت ها ملاحظه شود، خاطرنشان کرد: نهاد نمایندگی، در واقع یک ظرفیت و فرصت است برای آنکه نیروی های انسانی با کیفیت و با انگیزه قوی، برای کشور و انقلاب و نظام عمل کنند و اهداف انقلاب را به درستی پیش ببرند چرا که این مساله بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه دفاتر نهاد در همین راستا “طرح راهبری” را به عنوان اولویت کاری در پیش گرفته است، در توضیح اهداف این طرح، گفت: براساس این طرح، نهاد نمایندگی به تدریج از مدیریت فرهنگی و کارهای اجرایی فاصله گرفته و نقش خود را به عنوان نهاد راهبر اصلاح و تکمیل می کند. در این طرح شناسایی نقاط ضعف و قوت و فرصت ها و تهدیدها برای شناخت وضع موجود بسیار مهم است . گام دوم در این طرح، تعیین راهبردهای قابل سنجش برای پیشرفت حرکت نهاد برای وضع مطلوب است . البته سنجش در کارهای آموزشی و پژوهشی خیلی راحت است اما در عرصه فرهنگی و دینی سنجش ها و تشخیص دقیق میزان پیشرفت خیلی سخت است.

مسول دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری ادامه داد:  در این طرح راهبرد ها به دو بخش تقسیم می شود . یکی راهبردهای الزامی و ذاتی که شامل 5 مورد است که وظایف ذاتی روحانیت بوده و منبعث از منویات رهبرمعظم انقلاب است . دوم راهبردهای اقتضایی است که تشخیص آن بعهده مسوول نهاد و دفتر نهاد است . در ذیل کلیه این راهبردها باید فعالیت ها و برنامه هایی جهت دست یابی به آن راهبردها تعریف و طراحی شود .

وی افزود: راهبرد های اقتضایی نیز با توجه  به شرایط و اقتضاء محیط به تشخیص دفاتر نهاد در پردیس های استانی تعیین می شود و برنامه های متناسب با آن انتخاب می نمایند تا بتوانند ارزیابی کمی و کیفی مناسبی را دنبال کنند. از مزیت های این طرح، این است که ظرفیت‌های مختلف در دانشگاه فعال می‌شود. لذا یکی از بهترین فرصت ها برای مدیریت دانشگاه در عرصه تربیت دینی و انقلابی و اخلاقی، این است که در پردیس‌ها و استان‌ها به دفاتر نهاد نمایندگی به عنوان یک ظرفیت بسیار مهم و مفید نگاه شود.

وی با اشاره به اینکه شورای تخصصی فرهنگی استان‌ها قرارگاه بسیار خوبی برای انسجام و هماهنگی‌های کلان و تقسیم کار بسیار مناسب است، عنوان کرد: خرسندیم که 8 هزار دانشجو معلم در حوزه معارف نماز و شیوه های دعوت به نماز دوره آموزشی دیده اند. در حوزه هم اندیشی اساتید و مجموعه های دانشجویی و تشکل ها و نشریات انتظار می رود تقویت و حمایت لازم صورت پذیرد.

دادگر افزود: گلایه‌هایی از برخی کم دقتی‌ها از وضعیت برخی استادان وجود دارد و لذا دقت در صلاحیت‌های استادان حق‌التدریس و ماموران آموزشی مورد تاکید است و توقع این است که هیچ استاد کم صلاحیت و یا فاقد صلاحیتی چه از حیث علمی و چه از حیث عمومی نباید اجازه داده شود در کلاس درس حضور یابد.

وی درباره گزارش های رسیده در مورد ترویج موسیقی در دانشگاه توضیح داد و گفت: «آیین نامه موسیقایی» تکلیف را روشن کرده است. مدیر استان، مسول دفتر نهاد نمایندگی و 2 عضو هیات علمی با انتخاب شورای فرهنگی استان، تشخیص دهنده موضوع موسیقی در هر استان هستند. ما چون رشته موسیقی و گروه آموزشی موسیقی در دانشگاه نداریم، و اساسا دانشگاه محل ترویج موسیقی نیست. اما با توجه به ظرفیتی که موسیقی فاخر و یا حماسی دارد، اجرای آن در میان برنامه ها با تصویب کارگروه مذکور بلامانع است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید