خبر فوری

تقریظ‌های رهبری تاثیر زیادی بر استقبال جوانان از کتاب دارد

محمد میرکیانی داستان‌نویس در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت تقریظ‌های مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) بر کتاب‌های کودک و نوجوان گفت: به طور قطع تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب‌های حوزه کودک و نوجوان، تأثیر بسیاری در استقبال این گروه سنی و فعالان عرصه کتاب کودک و نوجوان از این دست آثار دارد.

وی با اشاره به قرارگیری کتاب «تن‌تن و سندباد» در صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های نوجوان در سال گذشته، افزود: به‌واسطه فعالیت در حوزه کودک و نوجوان، ارتباط خوبی با کتابخانه‌ها دارم و معمولاً به برنامه‌های نهاد کتابخانه‌ها، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، همچنین کتابخانه‌های شهرداری دعوت می‌شوم و با فعالیت‌های این مراکز آشنا هستم و طرح‌هایی مانند «کتابخوان ماه» و «نشست‌های کتاب‌خوان» را از موفق‌ترین طرح‌های فرهنگی کتابخانه‌های سراسر کشور می‌دانم.

این داستان‌نویس در ادامه گفت: بسیاری از افراد و خانواده‌هایی که پیش‌از این، ارتباط خوبی با کتابخوانی نداشته‌اند، در دوره اخیر به‌نوعی با برنامه‌های عمومی نهاد کتابخانه‌های آشنا شده و در آن مشارکت کرده‌اند. تا چند سال پیش نام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای بسیاری از افراد جامعه ناآشنا بود، اما در حال حاضر بسیاری از مراجعان و مربیان کانون پرورش فکری با نهاد و فعالیت‌های آن آشنا هستند و این امر نشان‌دهنده اجرای طرح‌های کتاب‌محور موفق، توسط نهاد و استقبال جامعه است که توانسته موج فرهنگی مثبتی در عرصه کتاب و کتابخوانی ایجاد کند.

نویسنده کتاب «تن‌تن و سندباد» با اشاره به دغدغه مقام معظم رهبری نسبت به لزوم توجه به تهاجم فرهنگی در اوایل دهه هفتاد، درباره ضرورت تألیف این کتاب برای نوجوانان، گفت: این کتاب در تابستان سال ۱۳۷۳ منتشر و در آبان همان سال به تقریظ مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) مزین شد. تن‌تن و سندباد، اولین کتاب با موضوع تهاجم فرهنگی در حوزه نوجوان است که با هدف حفظ فرهنگ بومی کشور، به رشته تحریر درآمد.

وی ادامه داد: پیش از نوشتن این کتاب، بیشتر در حوزه ادبیات کهن و عامیانه فعال بودم و آشنایی با برخی اساطیر مشرق و مغرب‌زمین و ارتباط با فعالان عرصه ادبیات کودک و همکاری با آنان، زمینه نوشتن رمان تن‌تن و سندباد را فراهم کرد.

میرکیانی درباره ویژگی شخصیت‌های سندباد و تن‌تن برای تقابل با یکدیگر در یک اثر داستانی، گفت: سندباد بحری، جهانگردی ماجراجو است که در جوانی، سفر خود را به نقاط مختلف دنیا آغاز می‌کند و با حوادث، مشکلات و شخصیت‌های متعددی آشنا می‌شود. تن‌تن نیز خبرنگاری است که با سفر به نقاط مختلف دنیا به دنبال اتفاقات مختلف است. این ویژگی مشترک، انگیزه تقابل آنان در داستان تن‌تن و سندباد را به وجود آورد و این رمان در حقیقت به نقد و تحلیل جایگاه شخصیتی و اندیشه‌های قهرمانان مشرق و مغرب زمین می‌پردازد.

نویسنده مجموعه «همیشه قصه‌ای هست» با اشاره به نقش تقریظ مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در افزایش انگیزه برای نوشتن در حوزه کودک و نوجوان، افزود: در حال حاضر، مجموعه‌ای پنج‌جلدی با عنوان «داستان‌های بیگانه» دارم که زیر چاپ است و داستان‌های کوتاهی با موضوع تفکر و تقویت آن در مخاطب نوجوان را شامل می‌شود. قرار است این کتاب توسط انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ شود.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید