«فلسطین» می تواند محور شکل گیری بیداری اسلامی جدید در منطقه باشد

خبرگزاری مهر، گروه بین المللمریم جراح لایق- محمد فاطمی زاده: میزگرد بررسی تحولات اخیر در قدس اشغالی و مسجد الاقصی با حضور دکتر «صادق رمضانی گل افزانی» دبیر کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین و رئیس مرکز مطالعات فلسطین ریاست جمهوری، «مهدی شکیبایی» مدیرعامل خبرگزاری قدس و «سلمان رضوی» معاون آموزش و پژوهش موسسه ندا در خبرگزاری مهر برگزار شد.

در ابتدای این نشست، رمضانی در پاسخ به سوالی در خصوص اهمیت اقداماتی مانند اقدام اخیر صهیونیست ها در بستن مسجد الاقصی اظهار داشت: در خصوص اهمیت کار رژیم صهیونیستی و تحولات اخیر فلسطین به ویژه مسجد الاقصی باید چند نکته را مورد توجه قرار داد. این مسئله را باید از بعد مکان، زمان و اهداف رژیم صهیونیستی مورد بررسی قرار داد؛ از بعد زمانی رژیم صهیونیستی بهترین زمان را انتخاب کرد به این دلیل که شکست های پی در پی آنها و داعش در منطقه در حوزه مقاومت و در عراق و سوریه نگرانی های زیادی را برای آنها ایجاد کرده بود. داعش از فرزندان مشروع رژیم صهیونیستی است که به منظور مقابله با مقاومت مشروعی که ملت های مظلوم در مقابل ظالمان دارند، به وجود آمده است.

وی افزود: از بعد مکانی مسجد الاقصی در نگاه مسلمانان از اماکن مقدس و اولین قبله مسلمانان است و انتخاب این مکان از سوی رژیم صهیونیستی بسیار دقیق و کارشناسانه بوده است و در اتاق های فکر رژیم صهیونیستی این تصمیم گرفته شده است اقدام یک فرد و یک مسئول نیست اگر چه برخی از مقامات رژیم صهیونیستی خطاب به نتانیاهو این مسئله را محکوم میکنند و این اقدام را یک اشتباه استراتژیک می دانند اما اینها بازی های سیاسی است و ما نباید به این بازی ها توجهی بکنیم این یک تصمیم جمعی است و مکان را دقیق مورد هدف قرار داده اند.

مسئله تسلیم شدن در برابر رژیم صهیونیستی است

رمضانی ادامه داد: اهداف این اقدام در چند حوزه تعریف می شود، مهم ترین هدف همان چیزی است که رژیم صهیونیستی برای آن شکل گرفت. مسئله اشغال یک مکان مقدس و منع مسلمانان از اقامه نماز در مسجد الاقصی نیست بلکه مسئله تسلیم شدن در برابر رژیم صهیونیستی است که با توجه به اقداماتی که در ماه های گذشته توسط برخی از گروه های فلسطینی صورت گرفت و بیانیه هایی صادر شد و بحث دو دولت را مورد توجه قرار دادند.

رئیس مرکز مطالعات فلسطین ریاست جمهوری گفت: مسئله بسیار مهم بود و رژیم صهیونیستی تصورش بر این بود که آمادگی کامل وجود دارد برای آنکه در این جداسازی و عملیات سیاسی که توانسته است جریان های مقاومت در فلسطین را به ظن خود با رژیم صهیونیستی همراه کند، فرصتی پیش آمده تا این جریان ها را یکپارچه کند. این اتفاق مهم زمانی می افتد که وحدت گروه های فلسطینی محقق نشده و تشتت در تصمیم سازی وجود دارد و اسرائیل می تواند از این شرایط بهره برداری کند و آن هم از مقدس ترین مکان که حساسیت نه تنها فلسطینی ها بلکه حساسیت تمام جوامع مسلمان را به دنبال دارد.

بحث اصلی ادامه انتفاضه است و تنها راه رهایی این سرزمین مقدس از دست رژیم صهیونیستی انتفاضه و استمرار مقاومت خواهد بودوی همچنین بیان داشت: مسئله گیت ها و مراقبت های الکترونیکی بازی هایی است که نباید ما را به خود مشغول کند هیچ فلسطینی ای به خود مواد منفجره نمی بندد که برود و در مسجد الاقصی منفجر کند، این نظامیان رژیم صهیونیستی هستند که باید مورد بازرسی قرار بگیرند نه فلسطینی هایی که خودشان به عنوان پاسداران و حامیان اصلی این مکان مقدس هستند. جریان مهندسی معکوس در اینجا شکل گرفت و نوعی فرافکنی شد در آغاز این فعالیت به دلیل اینکه رسانه ها دراختیار رژیم صهیونیستی است تلاش شد تا این با جانبداری و حق طلبی به نفع رژیم صهیونیستی این مسئله را جا بیندازند.

رمضانی گفت: همانگونه که امام سجاد (ع) فرمودند “خدا را سپاس میگذاریم که دشمنان ما را از احمق ها قرار داد” رژیم صهیونیستی هرگز پیش بینی امروز را نمی کرد که در ورطه ای گرفتار شده و امکان خروج از آن را ندارد و اسیر مجموعه ای از نسل جوان و جدیدی شده است که عمدتا در گروه فتح بودند و تصور نمی توانست بکند که این نسل جدید که نگاهی اصولی و مبنایی به همه سرزمین فلسطین دارند در مسجد الاقصی و کرانه باختری بتوانند این عملیات های شهادت طلبانه را انجام دهند پیامی که در واقع فلسطینی های جوان به رژیم صهیونیستی دادند این بود که مقاومت ادامه دارد انتفاضه ادامه دارد و اتفاقی که ما در مسجد الاقصی شاهد آن بودیم استمرار انتفاضه است یعنی همان فرمایشی که مقام معظم رهبری در ششمین اجلاس حمایت از فلسطین مطرح فرمودند بحث اصلی ادامه انتفاضه است و تنها راه رهایی این سرزمین مقدس از دست رژیم صهیونیستی انتفاضه و استمرار مقاومت خواهد بود.

انتظارات از نظام، دولت، رسانه ها و مردم بیشتر است

در ادامه شکیبایی مدیرعامل خبرگزاری قدس به بررسی تجاوزات صهیونیست ها علیه قبله نخست مسلمین پرداخت و اظهار داشت: این اتفاق برای رژیم صهیونیستی اهمیت خاصی نداشت چرا که تازگی نداشت از زمانیکه قدس به اشغال رژیم صهیونیستی درآمده است ما همواره شاهد این دست از اتفاقات بوده ایم به ویژه در سال ۱۹۶۹ یکبار این اتفاق افتاد و درهای مسجد الاقصی را بستند و مقداری از آثار باستانی و اسناد را به غارت بردند و سپس در پی اعتراضات فلسطینی ها بعداز مدتی بازگشایی شد و مدتی پس از آن رژیم صهیونیستی تدارک ورود غیرقانونی شهرک نشینان را دید و از این طریق به هتک حرمت مسجدالاقصی هم اقدام کرد.

مدیرعامل خبرگزاری قدس اضافه کرد: این اتفاق برای صهیونیست ها اهمیتی از این حیث نداشت اما از این منظر که خطای محاسباتی ای صورت گرفته باشد بله این اتفاق افتاد و رژیم صهیونیستی با این اقدامی که صورت داد، هرچند که اعلام کردند که اقدام شهادت طلبانه سه جوان باعث شده که برای ایجاد تدابیر امنیتی بهتر درهای مسجد الاقصی را ببندند ولی همین این اتفاق باعث شد که یک اجماعی در بین کشورها عربی اسلامی به ویژه ملت ها در موضوع فلسطین صورت بگیرد و به نظر من فرصت خوبی بود که خود فلسطینی ها هم اگر می خواستند که دنیای اسلام و کشورهای عربی به کمک آنها بیایند و فلسطین را به دستورکار مجدد کشورهای عربی اسلامی بازگردانند نمی توانستند.

تحرکات برای رفع انشقاق و اختلافات موجود میان گروه های فلسطینی

شکیبایی همچنین بیان داشت: اتفاقی که افتاد اول درون فلسطین را متحد کرد پیامی که حماس برای فتح که در حال حاضر بر سر برخی مسائل سیاسی با آن درگیر است فرستاد اتفاقی بود که در دو سال اخیر و به ویژه بعد از توافق قاهره کمتر اتفاق افتاده بود و اتفاق مسجد الاقصی این زمینه را فراهم کرد که حماس در پیامی به فتح از آنها بخواهد که به خاطر سرنوشت مسجد الاقصی با یکدیگر گفتگو داشته باشند و همچنین هشت گروه فلسطینی در چارچوب توافق غزه کمیته ای را تشکیل دادند و به دنبال این هستند که انشقاق و اختلافاتی که بین گروه های فلسطینی وجود دارد را برطرف کنند.

نتانیاهو تلاش میکرد با رقم زدن این اتفاق فشارهای درونی که به خاطر پرونده فساد اقتصادی گریبان گیرش شده کم کند و افکار عمومی را از این موضوع منحرف کند وی تصریح کرد: حوادث مسجد الاقصی برای رژیم صهیونیستی جز یک خطای محاسباتی چیزی نداشت البته نتانیاهو تلاش میکرد با رقم زدن این اتفاق فشارهای درونی که به خاطر پرونده فساد اقتصادی گریبان گیرش شده کم کند و افکار عمومی را از این موضوع منحرف کند و اتفاقی جدید را رقم بزند که بتواند گروه های تند رو را به سمت خود جلب کند و این یک خطا بود چرا که پس از این حوادث دو اتفاق بزرگ افتاد یکی اینکه شکافی که رژیم صهیونیستی و آمریکا بر سر موضوع سوریه توانسته بودند بین کشورهای عربی و اسلامی ایجاد کنند با دست خود پر کردند و این خطری برای رژیم صهیونیستی است چرا که آنها تلاش زیادی کرده بودند که از پنجره تحولات سوریه بتوانند بین کشورهای عربی نفاق ایجاد کنند تا از آن طریق بتوانند به اهداف خود برسند و محاسبه شان این بود که الان فرصت خوبی است.

شکیبایی گفت: اتفاقی که در چهاردهم جولای افتاد در امتداد اتفاقی بود که دو سال پیش رقم خورد و براساس آن انتفاضه سوم شکل گرفت، انتفاضه سوم زمانی شکل گرفت که کنیسه رژیم صهیونیستی قانون تقسیم مکانی و زمانی مسجد الاقصی را تصویب کرد و زمانی که نتانیاهو میخواست آن را اجرا کند منجر به درگیری هایی در مسجد الاقصی شد که آغازگر انتفاضه سوم بود.

بعد از ۶ سال یک بار دیگر فلسطین به اولویت اول ملت ها و دولت ها بازگشت

مدیرعامل خبرگزاری قدس همچنین تصریح کرد: الان می بینیم این اتفاق در امتداد آن اتفاق است و بعداز دو سال دیگر اتفاقات در سوریه، یمن و دیگر کشورهای عربی و به ویژه بحث عادی سازی روابط بین رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی که مطرح شد، رژیم صهیونیستی به این نتیجه رسید که می تواند آن طرح را مجددا اجرا کند یا اینکه دست کم افکار عمومی دنیای اسلام و عرب را تست بزند که با مقاوت شدید فلسطین و حمایت کشورهای عربی مواجه شد و ملت ها و دولت های عربی پای کار آمدند و بعد از ۶ سال یک بار دیگر همه را متوجه فلسطین کرد و بعد از تحولات سوریه و بعد از ۶ سال یک بار دیگر فلسطین به اولویت اول ملت ها و دولت ها بازگشت.

تنها راهی که بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند مقاومت و جهاد استوی افزود: یکی از مهم ترین ویژگی های عملیاتی که منجر به بسته شدن درهای مسجد الاقصی شد این بود که این سه جوان از منطقه ای آمدند که جزو اراضی اشغالی  ۱۹۴۸ بود و آنها دارای شناسنامه اسرائیلی بودند و اکثر آنها بین ۱۸ تا ۲۲ سال سن داشتند یعنی نسل چهارم و پنجم فلسطین هستند و این نشان می دهند از قبل از اشغال فلسطین که مقاومت در فلسطین تنها راه احقاق حقوق فلسطینی ها بود و بعد از گذشت حدود ۷۰ سال نسل پنجم فلسطین نیز به این نتیجه رسیده است که تنها راهی که بتواند حرف خود را به کرسی بنشاند مقاومت و جهاد است.

شکیبایی همچنین اظهار داشت: رژیم صهیونیستی در این ۷۰ سال چند کار را جزو پایه های اصلی سیاست های خود قرار داده بودند، یکی بحث تخریب مسجد الاقصی، بحث توسعه اراضی اشغالی و شهرک سازی و دیگری اینکه فلسطینی هایی که درون اراضی اشغالی ۱۹۴۸ زندگی می کردند در پروژه ای که از آن به نام پروژه اسرائیلی سازی نام می برند بتوانند هضم کنند و امروز بعد از ۷۰ سال نتوانسته اند توفیق زیادی در این اهداف خود بیابند.

اسرائیلی ها در صدد موج سواری بر تحولات مسجد الاقصی بودند

سپس رضوی به بیان دیدگاه و تحلیل خود در این زمینه پرداخت و عنوان کرد: من از بعد دیگر می خواهم به عاملان انجام این عملیات بپردازم، اینکه این افراد مسیری را از شمال فلسطین طی کرده و تا قدس آمده اند و در طول این مسیر موانعی را رد کرده و داخل مسجد الاقصی شده اند و سلاح ها را با خود به داخل مسجد برده اند این سوال را پیش می آورد که آیا اسرائیلی ها واقعا متوجه ورود این افراد و به همراه آوردن این سلاح ها نشده اند؟ یا حتی این سوال پیش می آید که نکند خود اسرائیلی ها غیرمستقیم تحریک به این کار کرده باشند؟ یا اینکه اسرائیلی ها خبر داشته اند، اما مانع نشده اند چون می خواستند بر روی این حوادث موج سواری کنند.

وی در ادامه افزود: بخشی از حوادث اخیر به رقابت های داخلی در کابینه رژیم صهیونیستی باز میگردد، در کابینه رژیم صهیونیستی در عین حال که طیف افراطی هستند باز در درون این افراطی ها تندرو و تند رو تر وجود دارد و در بین خودشان نیز رقابت وجود دارد و برخی از راست گرایان در کابینه در همین قضایای مسجد الاقصی انتقادهای شدیدی را علیه نتانیاهو مطرح کردند.

معاون موسسه پژوهشی ندا اضافه کرد: به نظر می رسد که وقوع این عملیات در بیت المقدس و نتیجه انجام عملیات منجر به اقدامی پیش دستانه و نصب گیت و دوربین باعث شد که قیامی علیه این قضیه رخ بدهد که در بر دارنده چند نتیجه بود. مفتی های فلسطین پس از این حوادث حکم دادند که عبور از این گیت ها حرام است و نباید فلسطینی ها برای خواندن نماز در مسجد الاقصی از این گیت ها عبور کنند و این باعث شد که فضای همبستگی بین فلسطینی ها جدی تر شود و این موضوع چند درس در پی داشته است یکی اینکه فلسطینی ها می تواند در چنین مواقعی توان خود را روی هم بگذارند و اسرائیل را به عقب براند و نکته دوم اینکه مسجد الاقصی همچنان خط قرمز است.

فقط روی دو عامل مردم فلسطین و ملت های منطقه می توان حساب کرد

رضوی همچنین گفت: نکته سوم بحث کشورهای اسلامی است و متاسفانه نمی شود روی سازمان ها و کشورهای اسلامی در این گونه مواقع حسابی باز کرد هرچند که رژیم صهیونیستی برداشتن گیت ها را به درخواست ملک سلمان ربط داد اما واقعیت این است که مردم هستند که پای آرمان های فلسطین ایستاده اند. به نظر می رسد این ها بیشتر فرار از شکست نتانیاهو باشد که برای آن سناریوسازی کرده است.

وی افزود: در این حادثه تاثیرگذاری ملت های اسلامی بیشتر از دولت های اسلامی بود و تظاهرات هایی که در کشورهای اسلامی صورت گرفت این را نشان می دهد و از طرفی بحث سازمان ملل و اتحادیه عرب است که متاسفانه اتحادیه عرب جلسه خود را به تعویق انداخت و سازمان ملل نیز بدون هیچ نتیجه ای جلسه خود را به پایان رساند، در نتیجه تنها دو عامل مردم فلسطین و ملت های منطقه هستند که می توانند از ظرفیت های مسجد الاقصی استفاده کنند.

مقاومت غربی و حامی رژیم صهیونیستی رو به شکست است

رمضانی در خصوص تاثیر تحولات فلسطین و مسجد الاقصی بر روی منطقه و برچیدن برخی از رژیم های مرتجع عربی منطقه نیز گفت: در سال ۲۰۱۱ وقتی که شاهد شکل گیری موج بیداری اسلامی بودیم این مسئله بسیار خودش را نشان داد به عنوان ظرفیتی برای اسلامی ماندن حوزه مقاومت. جریان های اسلامی خودشان را باور کردند و توانستند علیرغم میل و اراده آمریکا و رژیم صهیونیستی و کشورهای همراه آنها پیروزی های خوبی را در سرنگونی دیکتاتورها داشته باشند. سرنگونی مبارک، بن علی و قذافی از نمونه های تاثیرات بیداری اسلامی بود.

بعد از گذشت ۶ سال می بینید که مقاومت هر روز به خود نزدیک تر می شود و هویت پیدا می کند و دفاع از فلسطین به عنوان یک هدف و اصل شناخته می شودوی افزود: اگر آنچه امروز در استمرار انتفاضه در فلسطین رخ می دهد را خارج از بیداری اسلامی بخواهیم ارزیابی کنیم قطعا دچار یک خطای راهبردی خواهیم شد به دلیل اینکه اسلام دارای ظرفیت بزرگی است و می تواند اساسا در برابر استکبار بایستد و اسلام آمد که در برابر ظالم بایستند. پس بنابراین ادامه این قضایا در فلسطین دنبال خواهد شد. شما تنش هایی که در منطقه خاورمیانه شاهد هستیم بعد از گذشت ۶ سال می بینید که مقاومت هر روز به خود نزدیک تر می شود و هویت پیدا می کند و دفاع از فلسطین به عنوان یک هدف و اصل شناخته می شود و آنچه به عنوان مقاومت غربی و حامی رژیم صهیونیستی مطرح بود رو به شکست است.

رئیس مرکز مطالعات فلسطین ریاست جمهوری همچنین اظهار داشت: تمام وقایعی که در منطقه خاورمیانه مدیریت شد برای فراموشی مسئله فلسطین بود برای اینکه فلسطین از اولویت خارح شود و رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخی از کشورهای منطقه سرمایه گذاری های کلانی را برای این موضوع انجام دادند اما با وجود اینکه بر این باور بودند که در یک تا ۲ سال اول می توانند این موفقیت را به دست بیاورند اما امروز در کمال ناباوری به این نتیجه رسیده اند که ظرفیت های جدید و جوانی که در سایه بیداری اسلامی رشد کرد مانع از موفقیت آنها شد و فلسطین مجددا به صحنه بازگشت و ما امروز وظیفه داریم پس از پیروزی های مستمری که در موصل، سوریه و عرسال به دست می آید برمسئله فلسطین تاکید بورزیم و نگذاریم فلسطین مجددا به فراموشی سپرده شود.

نگذاریم فلسطین مجددا به فراموشی سپرده شود

رمضانی به وظیفه امت اسلامی در قبال فلسطین اشاره و تاکید کرد: شما بعد از واقعه مسجد الاقصی شاهد تظاهرات هایی در یمن و اردن بودید  و علیه رژیم صهیونیستی جبهه متحد مردمی شکل گرفت حتی فراتر از مرزهای جغرافیای اسلامی این اعتراضات به کشورهای غربی رسید شنیدن این پیام از سوی مردم توسط حاکمان می تواند کمک کند که ما آینده رژیم های سیاسی را اینگونه مطالعه کنیم که حاکمانی می توانند دوام بیاورند که تکیه گاه شان مردم باشد مردم امروز در دنیای بیداری اسلامی حاکمان ظالم و یک سویه نگر، مدافع رژیم صهیونیستی و غرق شده در آمریکا را بر نمی تابند.

تا حدودی واقعه مسجد الاقصی توانست تکانی در حکومت های منطقه ایجاد کند البته موج بیداری اسلامی همچنان ادامه داردوی افزود: مشخصا تمام ملل به این سو حرکت میکنند که آمریکا به عنوان یکی از قدرت های استعماری و استکباری به دنبال دیکته کردن سیاست های خود در راستای جلب منافع اسرائیل است بنابراین هزینه کردن برای گرایش و نزدیکی به سیاست های آمریکایی جز خسارت برای کشورها نخواهد داشت. مردم ازاینکه هزینه می کنند برای اینکه حاکمانشان در کنار رژیم های استکباری بمانند نگران شده اند و تا حدودی واقعه مسجد الاقصی توانست تکانی در حکومت های منطقه ایجاد کند البته موج بیداری اسلامی همچنان ادامه دارد و این بدان معناست که عده ای از حاکمان که تصور می کردند بیداری اسلامی مهار شد و آمریکا توانست آن را متوقف کند در اشتباه محض هستند.

رئیس مرکز مطالعات فلسطین ریاست جمهوری تصریح کرد: اگر چه جریان های حزبی و تشکل هایی که مدعی این بودند که در چارچوب اسلام منادی اسلام هستند وقتی به حکومت رسیدند نتوانستند پرچم داری حکومت اسلامی را بکنند، تسلیم نسل جوان خود شدند. اگر حاکمان اسلامی جدید، آنهایی که بعد از موج بیداری اسلامی به حکومت رسیدند همسو با مقاومت نباشند و همراه با جمهوری اسلامی ایران در نگرش های ضد استکباری نباشند محکوم به شکست هستند.امروزه جریان های غربی به دنبال ایجاد یک بیداری از نوع مطلوب خودشان هستند به دنبال تغییرات حاکمیتی هستند. چرا که احساس می کنند موج بیداری اسلامی و احیای مجدد آرمان فلسطین ممکن است حاکمان فعلی را مضطرب کرده باشد لذا غرب به دنبال تغییر حاکمانی که با اون همسو نیستند است.

وی در خصوص اقدامات و مداخله های آمریکا در منطقه نیز عنوان کرد: سفر ترامپ به منطقه و اختلافاتی که توانست بین کشورهای عربی اسلامی ایجاد کند و متاسفانه این کشورها به این اختلافات تن دادند نمونه بارزی است که نیازمند ضرورت هوشمندی مردم و حاکمان منطقه است. جمهوری اسلامی ایران معتقد است که آرامش و آسایش مردمان منطقه و حاکمیت ها می تواند به امنیت داخلی ما کمک کند و در زمینه ثبات حکومت ها همیشه جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند. ایران به دنبال تنش نیست و جزو باورها و آرزوهایش تغییر نبوده است بلکه همراهی حاکمان با مردم منطقه خودشان است.

هراس رژیم صهیونیستی از سرنگونی دولت های حامی خود و روی کار آمدن حکومت های مردمی

شکیبایی روند تحولات منطقه را به ضرر صهیونیست ها دانست و تشریح کرد: واقعیت این است که آنچه رژیم صهیونیستی را وادار کرد که بدون قید و شرط از تصمیمات خود عجب نشینی کند ظهور و بروز انتفاضه جدید در کشورهای عربی بود. رژیم صهیونیستی از این ترس دارد که اطرافش خالی شود و دولت های حامی خود را از دست بدهد و حکومت هایی بر سر کار بیاد که مردمی باشند. فلسطین این ظرفیت را دارد و داشته که یک بار دیگر بیداری اسلامی را زنده کند، غرب با ایجاد بحران ساختگی در سوریه تلاش کرد تا بیداری اسلامی را به فراموشی بسپارد و موفق شده بود.

فلسطین این ظرفیت را دارد و داشته که یک بار دیگر بیداری اسلامی را زنده کندوی افزود: معتقدم که سنگینی ظلمی که رژیم صهیونیستی در این ۷۰ سال بر فلسطینی ها کرد بر وجدان کشورهای عربی موجب شد که بیداری اسلامی در کشورهای مانند تونس و مصر اتفاق بیفتد و فلسطین می توان با ظرفیت خود دوباره خیزش های عربی را زنده کند و مردم را علیه حکومت ها به خیابان بیاورد. انقلاب ها یا ضد استبدادی است یا ضد استعماری، تا پیش از ۲۰۱۱ اکثر کشورها عربی وابسته بودند و زمانی که رژیم صهیونیستی ظلم میکرد وابستگی حکومت ها به این رژیم اجازه نمی داد که واکنشی نشان دهند و با آنها هم پیمان بودند.

هدف از ایجاد تنش بین سعودی ها و قطر، دور کردن افکار عمومی از بیداری اسلامی است

مدیرعامل خبرگزاری قدس با تاکید بر امکان وحدت مسلمانان حول محور فلسطین اظهار داشت: فلسطین این ظرفیت را دارد که عامل وحدت بخش بین ملت های مسلمان باشد و امروز بعد از ۶ سال می توان گفت که موضوع سوریه از منظر نظامی پایان یافته و این فرصت برای وحدت پیش آمده است در این ۶ سال غرب، رژیم صهیونیستی و هم پیمانان منطقه ای شان دست به هر کاری زدند تا نظام سوریه را ساقط کنند، اما نتوانستند. من معتقدم که اتفاقی که بین سعودی و قطر افتاده است به منظور ایجاد فضایی برای ایجاد یک بحران جدید و دور کردن افکار عمومی از بیداری اسلامی است تا نگاه ها دوباره به سمت فلسطین بازنگردد.

بازگشت نگاه ها به فلسطین فرصت مناسبی برای زنده شدن مجدد بیداری اسلامی است و این امر برای رژیم صهیونیستی بسیار خطرناک استوی در خصوص سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر نابودی اسرائیل در ۲۵ سال آینده نیز گفت: اینکه مقام معظم رهبری فرمودند رژیم صهیونیستی تا ۲۵ سال آینده نابود می شود روی حساب و کتاب است، بازگشت نگاه ها به فلسطین فرصت مناسبی برای زنده شدن مجدد بیداری اسلامی است و این امر برای رژیم صهیونیستی بسیار خطرناک است. شرایط جغرافیایی منطقه در حال عوض شدن و ارتش آزادی بخش جهان اسلام در حال شکل گرفتن است و به مرزهای فلسطین رسیده است. هیچ دولتی در کشورهای عربی و اسلامی این اطمینان را ندارد که با ضمانت بگوید که دو سال بر سر کار خواهد ماند و این به دلیل موج بیداری اسلامی است که دنیای اسلام را گرفته است.

شکیبایی افزود: اسرائیل دست به هر کاری می زند که ارتش آزادی بخش جهان اسلام شکل نگیرد. مردم عربستان برای دنیای اسلام یک ظرفیت هستند و در حال حاضر حکام این کشور اجازه نمی دهند که این ظرفیت در خدمت جهان اسلام باشد. حماس آنطور که خودش می گوید می خواهد از ظرفیت تمام دنیای اسلام استفاده کند و درست است که سعودی ها خواسته یا ناخواسته مخالف منافع فلسطین حرکت می کنند اما حماس نمی خواهد که این ظرفیت را از دست بدهد.

برنامه و اهداف مقاومت در مقابله با رژیم صهیونیستی موفق بوده است

رضوی در رابطه با دستاوردهای محور مقاومت در برابر رژیم صهیونیستی اظهار داشت: روندی که میرفت بحران سوریه را با کنار رفتن بشار اسد به نتیجه برساند متوقف شده و حزب الله توانسته در لبنان و سوریه عملکرد موفقی داشته باشد. امروز سید حسن نصرالله به رژیم صهیونیستی هشدار می دهد که اگر جنگ دیگری با لبنان شکل بگیرد، دیگر تنها با حزب الله درگیر نیستید بلکه گردان ها و نیروهای از دیگر کشورها برای مقاومت شکل گرفته است و این یعنی به ثمر نشستن برنامه و اهدافی که مقاومت سعی کرده در مقابله با رژیم صهیونیستی در پیش بگیرد و موفق هم شده است.

اساسا اسلام دارای یک ظرفیت تجمیعی واحد است و در درون خود امکان وحدت را دارددر ادامه رمضانی گفت: هرگونه تفرقه باعث تضعیف توانمندی و امکانات خواهد شد. خطاب ما به جریان های درون فلسطین است که بشتابند و به سرعت به انسجام و وحدت برسند.

رئیس مرکز مطالعات فلسطین ریاست جمهوری ادامه داد: بحث شکل گیری دو دولت؛ بیش از اینکه فرصت را در اختیار جوانان مبارز بگذارد، آینده را به نفع رژیم صهیونیستی رقم خواهد زد و به نظر می رسد که برخی از جریان های فلسطینی در زمین دشمن بازی می کنند و این امر کمک می کند به سرعت گرفتن جریان سازش و رژیم صهیونیستی به کمک برخی از حاکمان کشورهای عربی اسلامی روند سازش را دارد دنبال می کند و این روند سازش در غفلت جریان های درون فلسطینی به نتایج ناگواری می رسد.

ما این فرصت به دست آمده در حادثه مسجد الاقصی را باید تبدیل کنیم به استمرار مقاومت و شکل گیری جریان مقاومت در کشورهای مختلفوی همچنین بیان داشت: ما این فرصت به دست آمده در حادثه مسجد الاقصی را باید تبدیل کنیم به استمرار مقاومت و شکل گیری جریان مقاومت در کشورهای مختلف. اخیرا هوشمندی سازمان های بین المللی است و حق طلبی این سازمان ها موجب عصبانیت رژیم صهیونیستی شده است باید قدر این هوشمندی و بیداری را بدانیم و مدیریت کنیم. به نظر می رسد نسل جوان و جدیدی در تمام احزاب و جریان های فلسطینی در حال شکل گیری است و تمام امید ما به این نسل است باید پیام های این نسل را دریافت کرد.

رمضانی اظهار داشت: باید در واقع بدون اینکه به یک جریان فلسطینی جواب منفی بدهیم از این ظرفیت های به وجود آمده استفاده کنیم هرنگاهی که به دنبال جداسازی جریان های فلسطینی است یک نگاه صهیونیستی است یک نگاه اسلامی، منطقی و خردورزانه این است که همه فلسطینی ها در یک چیز اتفاق نظر دارند و آن آزادسازی کامل فلسطین، بازگرداندن تمام فلسطینی های آواره در سراسر دنیا و برگزاری رفراندومی است که مقام معظم رهبری مطرح کردند.

لزوم وحدت صفوف فلسطینی ها

شکیبایی در ادامه به بررسی وضعیت داخلی فلسطینی ها و لزوم وحدت آنها پرداخت و گفت: تنها راه پیش روی فلسطینی ها وحدت است. اگر این وحدت بین آنها ایجاد نشود حتی اگر همه دنیای عرب و اسلام هم ظرفیت های خود را رو کنند نمی توانند کمکی به آنها کنند. اگر آمریکایی ها و غربی ها حمایت خود را از رژیم صهیونیستی بردارند فلسطینی ها یک گام برای ایجاد وحدت به پیش رفته اند.

در حال حاضر تمام راه های کمک به فلسطین متاسفانه از راه مذاکره است و از همین منظر هم دخالت ها صورت میگیردوی افزود: فلسطین شاهد دو جریان عمده است: جریان مذاکره و جریان مقاومت. در حال حاضر تمام راه های کمک به فلسطین متاسفانه از راه مذاکره است و این جریان از سوی نهادهای بین المللی مورد شناسایی واقع شده است و از همین منظر هم دخالت ها صورت میگیرد. این دخالت ها با اسم حمایت صورت می گیرد اگر این سازمان ها حمایت های سیاسی خود را که در ظاهر حمایت و در باطن حمایت از پروژه صهیونیست ها در فلسطین است را بردارند فلسطینی ها به وحدت نزدیک تر می شوند.

مدیرعامل خبرگزاری قدس همچنین در خصوص پیشنهاد برگزاری رفراندوم میان فلسطینی ها برای تعیین سرنوشتشان نیز گفت: آمریکایی ها و غرب نمی خواهد دیدگاه جهادی در کل فلسطین بسط داده شود. جریان مقاومت تاکنون دستاوردهای قابل توجهی داشته است و اقبال عمومی در فلسطین به سوی این جریان است. رفراندوم یک راه حل دموکراتیک است و ایران به عنوان راهکار تعیین سرنوشت فلسطین آن را ارائه داده اما فکر نمیکنم که در شرایط کنونی زمینه اش وجود داشته باشد.

همصدایی مسلمانان در موسم حج راه کمک به آزادسازی قدس

شکیبایی موسم حج را فرصتی مناسب برای تبیین مظلومیت مردم فلسطین دانست و تصریح کرد: تنها راهی که می شود به فلسطین کمک کرد روشنگری است و حج فرصتی است برای روشنگری. ما هیچ همایش عبادی سیاسی ای به بزرگی حج نداریم و تاکید رهبری برای استفاده از فرصت حج بسیار هوشمندانه بوده است.

در پایان رضوی کارشناس حوزه فلسطین و معاون موسسه پژوهشی ندا نیز به اهمیت استفاده از فرصت حج برای تبیین جنایات صهیونیست ها علیه مردم مظلوم فلسطین اشاره و تاکید کرد: حج بهترین فرصت برای آگاه سازی است و این فضا در حج موجود است و می توان گفتمانی را در فرصت حج ایجاد کرد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید