خبر فوری

فرهنگ می‌تواند به داد سیاست برسد

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایسنا، نشست بررسی ابعاد اجتماعی – رفاهی مستندهای انتخاباتی کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری توسط دفتر امور آسیب های اجتماعی وزارت تعاون ،کار ورفاه اجتماعی در مجموعه فرهنگی تلاش برگزار شد.

در این نشست فرشته طائرپور (تهیه کننده سینما)، جوادطوسی (منتقدسینما وحقوقدان)، علی رضاشجاع نوری (بازیگرسینما وتهیه کننده)، حبیب باوی ساجد (مستندساز وداستان نویس)، دکتراحمد میدری (معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون)، دکتر روزبه کردونی (مدیرکل دفترامورآسیب های اجتماعی وزارت رفاه) و محمدرضا قرائتی مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، به همراه جمعی از اساتیددانشگاه، نمایندگان موسسات خیریه و سازمان های مردم نهاد حضور داشتند.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی، حبیب باوی ساجد که اجرای این نشست را به عهده داشت، با این مقدمه که آیا در بزنگاه انتخابات ریاست جمهوری، این سیاست است که به سینما اهمیت می دهد در بازتاب مسائل و مصائب اجتماعی، یا این سینماست که به سیاست امکان بازتاب دادن مسائل و مصائب اجتماعی را می دهد؟ از فرشته طائر پور خواست باتوجه به تجربه شخصی اش در ساخت فیلم های مستند – تبلیغاتی دکتراسحاق جهانگیری، به این پرسش پاسخ بدهد.

فرشته طائرپور گفت : یکی از پدیده های اجتماعی ای که بسیار خوب است روی آن تحقیقی انجام شود عقب ماندن بسیاری از مسئولان اجتماعی ما از فضای مجازی است ، یعنی سانسورها و ممیزی ها در فضای سینمایی و موسیقی موجب شده که فضای بازتری با امکانات دیجیتالی بدون مانع درجامعه تسری پیدا کند و همه ما می‌دانیم که فضای مجازی مهم ترین نقش را در انتخابات سال جاری برعهده داشت و نقش آن از رسانه ملی و فیلم های تبلیغاتی بیشتر بود.

طائرپور افزود: کاری که جوانان امروز در فضای مجازی انجام می دهند نیازمند تحلیل وپژوهش است اگر وزارت رفاه به عنوان رفاه روانی جامعه وارد عمل شود باید فضاهای مجازی را بررسی کند . گسست بین سنین و آدم ها و تفکرات مختلف مهم ترین آسیب اجتماعی امروز کشور است.

این تهیه کننده برجسته سینمای کودک، اضافه کرد : دکترربیعی با سینمایی ها دراین سال ها تعامل مثبتی داشت و گرچه مانند سایرین مقابل دوربین نیامد اما همواره این تعامل را حفظ کرده است . کابینه دکتر روحانی دراین چهارسال امتحان خود را پس داده است و خوشحالیم که علیرغم شعارهای 4 درصدی و 96 درصدی اکثریت قابل توجهی به آقای روحانی رای دادند.

جواد طوسی منتقد برجسته سینما وحقوق دان نیز در این نشست با اشاره به پرداخت هر یک از فیلم های انتخاباتی کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کرد : فرهنگ می تواند به داد سیاست به درستی برسد و فیلم ساز لااقل می تواند با سعه صدر بیشتری انتخاب و گزینش خود را داشته باشد.

این منتقد برجسته سینما به توجه به اعتنای اجتماعی درساخت مستندهای انتخاباتی خاطرنشان کرد: مادریک نقطه حساس تاریخی قرار گرفته ایم که سوء استفاده از مردم جواب نمی دهد و به قدر کافی رسانه نیزدرخلوت حوزه های مختلف جامعه راه پیدا کرده است که کدام مستند با صداقت وارد شده و کدامیک سوء استفاده ابزاری ومقطعی انجام داده است. وقتی در گفتمان بین 4و 96 درصد تفکیک قائل می شویم و درآن پروسه عملی کاری می بینیم که جای 96 و 4 درصد مبهم است، آن قدر به عنصری تکرار شونده تبدیل شده که احساس می کنیم مسیر را غلط انتخاب کرده و مانور بیهوده ای می دهند.

طوسی درادامه افزود : یکی از مستند های آقای روحانی با انتقاد از خود آغاز می شود واین امر بسیار مثبت است و فضا را برای نگاه نقادانه باز می گذارد . مسیر بعدی برای به سرانجام رسیدن این است که از همین نشست ها می توان از خود طرح موضوع را آغاز و مطالبات را بیان کرد. عدالت اجتماعی اگر درست تعریف شود فقط قرار نیست به حوزه های اقتصادی محدود باشد و اگر در تعریف درستی قرار بگیرد بیشتر باید نقش فرهنگ ساز را ایفا کند و سپس به حوزه های اقتصادی نیز تسری پیدا کند. فرهنگ در اینجا حتما باید یک تعریف دهی درست داشته باشد و از حالت باری به هر جهت خارج شود و برای آن نقش و هویت قائل شویم.

دکتراحمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون،کارورفاه اجتماعی نیزدراین نشست تأکید داشت که سینما حتمایاری دهنده وزارت رفاه است.

وی افزود: ما در معاونت رفاه با همکاری و تلاش شما سینماگران و هنرمندان می توانیم گام های مثبتی برداریم . معاونت رفاه اجتماعی و شاید تمام دستگاه های موجود در کشور نیازدارند برای سیاست گذارموفق بودن از ابزارهای هنری بهره ببرند اما ما باید بیش از سایر دستگاه ها از ابزارهای هنری استفاده کنیم، چرا که ما به نوعی نقد درون دولت را انجام می دهیم و باید میزان فقر را در کشور اندازه گیری و به دولت گوشزد کنیم. از وظایف اصلی سینماگران گوشزد کردن شرایط موجود است و ازاین بابت با سینماگران احساس نزدیکی داریم. انتخابات شوری همگانی ایجادشده برای دست یابی به هدف مشخصی است . در این پیروزی هم، فیلم ها و موسیقی نقش زیادی داشت. بیش ازتلویزیون ساخت کلیپ های یک دقیقه ای، مردمی و مونتاژها در زمان های محدود بسیار فراگیر و پرمخاطب بودند و این امر نشان می داد که گروه های موثرجدیدی درکشور به وجود آمده اند که می توانند سرنوشت کشور را تغییر دهند . ما به همین شور و هیجان برای دست یابی به هدف های سخت تر و پیچیده تر نیاز داریم.

علی رضا شجاع نوری بازیگر وتهیه کننده نیز درباره این نشست گفت : برگزاری چنین نشستی و بررسی ابعاد مستندهای انتخاباتی در وزارت رفاه امیدوارکننده است و می توان انتظار داشت که در آینده تغییراتی در فرهنگ تبلیغات ریاست جمهوری به وجود بیاید.

وی ادامه داد : در فیلم های ساخته شده احساسات مردم مد نظر قرار گرفت و نه عقل مخاطبان . خوب است وزارت رفاه از اکنون برای دور بعدی ریاست جمهوری سوالاتی را طراحی کند که مردم بخواهند از رئیس جمهور آینده سوال کنند. آموزش در این زمینه نقش تعیین کننده ای ایفا می کند. توقع از برنامه های رییس جمهور آینده بسیار اهمیت دارد و وزارت رفاه باید این موارد رابررسی کند و ما سینماگران نیز از هرگونه همکاری و همیاری استقبال می کنیم چرا که رفاه پاشنه آشیل شعارهای انتخاباتی است.

بازیگر فیلم روز واقعه افزود : مردم باید آموزش ببینید و تحت تاثیر احساسات قرارنگیرند و اگر شخصی آمد و گفت اگر من را انتخاب کنید صبح به صبح شمش طلای می آورم جلوی منزل شما ازقبل آموزش دیده باشند و با دانش خود بدانند که چنین موضوعی حقیقت ندارد. سینما می تواند نقش بسیار سازنده ای در آموزش اجتماعی مردم دارد. با من گفت و گویی انجام شد و درخواست من را از رئیس جمهور آینده خواستند و من پاسخ دادم رئیس جمهور آینده باید درمورد سینما مطالعه انجام دهد و دانش خود را در این زمینه افزایش دهد تا به گنجینه بزرگ تاثیر آن در بسیاری از ابعاد پی ببرد.

صحبت های پایان بخش وجمع بندی این نشست، توسط دکتر روزبه کردونی مدیر کل دفتر امور اسیب های اجتماعی وزارت تعاون،کار ورفاه اجتماعی، مطرح شد.

دکترکردونی مدیرکل دفتر امور آسیب‌های اجتماعی  وزارت تعاون با اشاره به تاثیر مناظرات انتخاباتی در تعیین نتیجه انتخابات به چند نمونه جهانی از حمله مناظره جان کندی و نیکسون در سال 1960 اشاره کرده و گفت: امسال نیز یکی از پدیده های انتخاباتی ما تاثیر فضای بصری این فیلم ها درنظر مردم بود. ضمن این که بررسی گفتمان نامزدها نشان می هد هر کدام از نامزدها خود را نماینده گروهی از مردم می دانستند؛ رییسی خود را نماینده طبقه فرودست و محروم، قالیباف خود را نماینده ۹۶ درصد، آحاد مردمی که از هرگونه منابع و سرمایه محروم اندو روحانی نماینده جامعه مدنی و همه مردم می دانست.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید