معلمی از شغل انبیا تا کاسبی خودروهای وارداتی!

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، بعد از رونمایی از فساد 8 هزار میلیاردی صندوق ذخیره فرهنگیان به طور متوسط هر روز ابعاد تازه‌ای از این فساد از سوی اشخاص جدیدی رونمایی می‌شود. این رقابت در افشاگری بعد از ورود دستگاه قضا به این فساد مالی اخیراً به سفر آنتالیا و اعطای وام خودرو به فرهنگیان کشیده شده که سال 93 از سوی رسانه‌ها پیگیری شد و آن زمان رسانه‌های پیگیر به تشویش اذهان عمومی متهم شدند. به جز ابعاد تخلف بزرگ صندوق فرهنگیان، این سبقت در افشاگری‌ها به جایگاه نظام تعلیم و تربیت ضربه می‌زند و رتبه آن را تا بنگاه معامله خودروهای وارداتی و دفتر سفرهای سیاحتی تنزل می‌دهد.

فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان و در آموزش و پرورش به خودی خود به اندازه‌ای تبعات دارد که خیلی‌ها نمی‌خواهند ردی از آنها در چنین پرونده‌هایی به چشم بخورد. به همین دلیل اغلب مدیران آموزش و پرورش در دوره‌های مختلف با وجودی که در زمان تصدی‌شان یا چشم بر تخلفات می‌بندند یا به چشم تسامح به آنها می‌نگرند یا…. بگذارید از شق سوم بگذریم تا به کسی بر نخورده است، اما به محض کنار رفتن از آن مسئولیت برای تبرئه کردن خود دست به افشاگری می‌زنند. البته این رویکرد که این روزها بیش از پیش در میان مدیران آموزش و پرورش عمومیت یافته، فواید فراوانی دارد که مهم‌ترین آن این است که این فرد برای تمام گروه‌های فعال در آموزش و پرورش یک چهره قابل اعتماد و مطهر خواهد بود. هم برای متخلفان دست کم یک متحد خاموش و بدون مزاحمت به شمار می‌رود و هم جامعه فرهنگیان و مخاطبان سیستم آموزشی کشور برای به اصطلاح افشاگری وی هر چند در زمانی که اهمیت چندانی ندارد، هورا می‌کشند.
  
زمستان صندوق از بهمن 93 و با سفر به آنتالیا شروع شد

شاید بهمن 93 نخستین باری بود که افکار عمومی درگیر مسئله‌ای به نام تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان شد. البته آن زمان این تخلفات هنوز ابعاد 8 هزار میلیاردی به خود نگرفته بود و به برگزاری تور آنتالیا و اعطای وام 15 درصدی برای واردات خودرو به فرهنگیان محدود می‌شد. واکنش مسئولان هم‌طیفی از تأیید و تکذیب را در بر گرفت و در نهایت نیز کاسه و کوزه‌ها سر رسانه‌ها شکست و دیگر کسی پیگیر ماجرا نشد. تا امسال که دومینوی رونمایی از مفاسد اقتصادی به صندوق ذخیره فرهنگیان رسید و موج بزرگ و تکان‌دهنده‌ای با دامنه 8 هزار میلیارد را رقم زد.

از زمان رونمایی از این فساد مالی ذیل یک نهاد تربیتی و آموزشی که همواره با کمبود بودجه مواجه بوده علاوه بر تقلیل اعتماد عمومی به آموزش و پرورش، به طور متوسط هر روز خبر و گزارشی در خصوص جزئیات و ابعاد گوناگون این فساد منتشر می‌شود و افراد مختلفی در رابطه با آن اظهار نظر می‌کنند.  تازه‌ترین این اظهارات روز گذشته و از زبان سید علی یزدیخواه، مدیر کل اسبق آموزش و پرورش شهر تهران در رسانه‌ها منتشر شد. وی گفت: صندوق ذخیره در دوره گذشته، سهمی را برای سفر به آنتالیای ترکیه در نظر گرفت و به همه استان‌ها و مناطق آموزش و پرورش بخشنامه کرد و به آنها سهمیه داد و در مدارس بین معلمان قرعه‌کشی کرد.
  
آب رفته به جوی باز می‌گردد؟!

یزدیخواه در خصوص «عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان» اظهار داشت: با تغییر هیئت مدیره صندوق ذخیره و با انتخاب مدیر عامل آن در سال 92، این احتمال می‌رفت که دچار این مشکلات شود و اهداف اصلی آن زاویه پیدا کند.

وی با بیان اینکه اصلاً رسالت تعلیم و تربیت با این سفرها تناسبی ندارد، تأکید کرد: قرار شد خودروهای گرانقیمت وارد کرده و با قیمت‌های 160 تا 170 میلیونی برای فروش به فرهنگیان پیشنهاد کنند. مدیر کل اسبق آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران یادآور شد: با این حال معلمی که میانگین دریافتی آن 5/1 میلیون تومان بوده است، آیا می‌تواند این خودروها را خریداری کند! البته ما منکر این موضوع نیستیم که باید در مدیریت صندوق ذخیره یک اندیشه اقتصادی حاکم باشد تا بتواند از منابع صندوق برای ارزش افزوده و در جهت رفاه معلمان استفاده شود.

وی که نماینده مدیران کل آموزش و پرورش استان‌ها در صندوق ذخیره فرهنگیان در زمان وزارت حاجی‌بابایی بود، ادامه داد: در طول این چهار سال عضویت، اگر مدعی هستند حقوقی به ما دادند، اعلام کنند به چه حسابی ریختند و به چه کسی حق‌الزحمه دادند.  فارغ از اینکه چرا یزدیخواه یا همکاران وی که به قول خودشان از ابتدا انحراف از هدف صندوق را تشخیص داده بودند تا امروز در این‌باره چیزی نگفتند، سکوت آنها در برابر واکنش مدیران صندوق تا قبل از رونمایی 8 هزار میلیاردی است.
  
تشویش اذهان عمومی یا تشویق متخلفان؟!

ضیاءالدین طباطبایی، سرپرست وقت روابط عمومی صندوق ذخیره فرهنگیان در آن زمان ضمن تأیید خبر اعطای وام به فرهنگیان برای سفر به آنتالیا گفت: افرادی که ماجرای برپایی تور به ترکیه را مطرح کرده‌اند، به دنبال تشویش اذهان عمومی هستند و این سفرها به صورت خانوادگی برگزاری می‌شود.  شهاب الدین غندالی، مدیرعامل وقت صندوق ذخیره فرهنگیان کشور نیز با تأکید بر اینکه هر برنامه تفریحی که از سوی صندوق ذخیره فرهنگیان در نظر گرفته شود از سوی آژانس زاگرس که سهام آن 100 درصد متعلق به صندوق است، اجرا می‌شود، خاطرنشان کرد که این آژانس همانند سایر آژانس‌ها برای مقاصد مختلف پرواز دارد با این تفاوت که تنها برای فرهنگیان درصدی تخفیف در نظر می‌گیرد. دیگر اینکه شخص امضا کننده بخشنامه برگزاری تور آنتالیا برای فرهنگیان، نماینده صندوق ذخیره در استان یزد نیست، لذا ما مسئولیتی در این خصوص نداریم. تنها احتمال ممکن برگزاری این تور از سوی آژانس مسافرتی زاگرس است که این آژانس نیز همانند هر آژانس مسافرتی فعالیت‌های خود را دارد و تنها سهام آن متعلق به ما است. به بیان دیگر غندالی در این واکنش خود، نقش بخشنامه مورد نظر صندوق ذخیره فرهنگیان را در کل نادیده گرفت و این همه در سکوت مطلعان از بروز تخلفات و مفاسد صورت گرفت.

منبع: جوان

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید