چغندر قند، محصولی که حلاوت آن به کام تولید کننده نیست

هزینه بالای تولید ،برداشت دیر هنگام و سرمازدگی محصول، قیمت پایین محصول خریداری شده و تاخیر در پرداخت مطالبات کشاورزان، حلاوت تولید این محصول را به کام بهره برداران تلخ می کند.
یک چغندرقند کار اهل شهرستان محلات گفت: قیمت این محصول با توجه به زحمات و مشقاتی که مراحل تولید دارد، بسیار پایین است و سود چندانی عاید کشاورز نمی کند.
امیر اکبری افزود: برای کشت هر هکتار چغندرقند کشاورز باید هفت میلیون ریال برای خرید بذر بدهد و مراحل برداشت نیز در هر هکتار حداقل 10 میلیون ریال هزینه دارد.
وی بیان کرد:به طور میانگین هزینه تولید چغندر قند ار هر هکتار اراضی کشاورزی 30 میلیون ریال است که با قیمت خرید سه هزار ریال برای هر کیلوگرم با عیار 16 درصد مقرون به صرفه نیست وحداقل نیاز است که نرخ پایه خرید آن 2 برابر شود.
اکبری بیان کرد: محلات از جمله مناطقی است که کارخانه دیرهنگام اقدام به برداشت محصول چغندرقند آن می کند.
وی ادامه داد: برداشت محصول چغندر قند از مهر آغاز می شود و کارخانه قند اصفهان محلات را در شمار آخرین شهرستان ها قرار می دهد تا اقدام به برداشت این محصول کند.
وی بیان کرد: برداشت دیر هنگام چغندر قند باعث می شود این محصول دچار سرمازدگی و یخ زدگی شود و در برخی موارد براثر گل و لای شدن زمین با بارندگی ها با افت عیار مواجه شود.
وی گفت: آسیب دیگر ناشی از برداشت دیرهنگام محصول چغندر قند محلات این است که تردد و توقف کامیون در اراضی زیرکشت که براثر بارندگی گل آلود شده، کیفیت خاک را خراب می کند و سفتی ایجاد شده هزینه های آماده سازی زمین برای کشت مجدد را دو چندان می کند.
یک چغندر کار دیگر اهل محلات گفت: کاشت محصول چغندر قند در صورتی که مکانیزه باشد مقرون به صرفه است اما، در محلات شیوه کشت بذری انجام است که هم هزینه تولید را بالا برده و هم نیاز به آب بیشتری دارد.
عباس بهمنی افزود: در صورتی که امکانات کاشت نشایی فراهم شود زمان کاشت تا برداشت کوتاهتر می شود و مصرف آب کمتری نیز خواهد داشت.
وی گفت:دستمزد کارگر و کرایه حمل محصول از زمان بارگیری تا تخلیه که در نوبت طولانی قرار می گیرند بسیار بالا است.
وی بیان کرد: ترافیک برای تخلیه بار محصول چغندر قند در کارخانه سنگین است و هر کامیون 24 تا 48 ساعت در نوبت تخلیه قرار می گیرد و این مدت طولانی هزینه کرایه بار را افزایش می دهد.
بهمنی ادامه داد: هزینه های تولید را کارخانه از بهاء محصول کم می کند و در نهایت سودی که عاید کشاورز می شود ناچیز است.
وی گفت: نماینده ای از جهاد کشاورزی این شهرستان در کارخانه قند حضور ندارد تا عیار چغندرقند را تایید کند و هر چه کارشناسان کارخانه عیار را تخمین بزنند باید پذیرفته شود.
بهمنی افزود: برای کاشت این محصول با توجه به هزینه های بالا نیاز به سرمایه در گردش زیادی است چرا که مطالبات کشاورزان بعد از گذشت چندین ماه پرداخت می شود.
یک دانش آموخته رشته کشاورزی و تولید کننده چغندرقند، گفت: قیمت محصول تولیدی هیچ گونه سنخیتی با هزینه های تولید ندارد و اقتصاد این محصول نیاز به بازنگری و اصلاح نرخ گذاری دارد.
حسن علیخانی افزود: هیچ سالی بهاء محصول به موقع پرداخت نمی شودو درسال جاری نیز این داستان تکرار شده و هنوز مطالبات چغندرکاران باقیست.
وی بیان کرد: عیارسنجی عادلانه چغندرقند خواست بهره برداران است و انتظار می رودبرای این محصول نظیر گندم که نماینده ای از جهاد کشاورزی برای سنجش کیفیت محصول موقع خرید حضور دارد، کارشناس لحاظ شود تا دسترنج کشاورز به هدر نرود.
مدیر جهاد کشاورزی محلات گفت: تمامی هزینه کاشت تا برداشت بر عهده کارخانه قند است و زمانی که محصول برداشت می شود این هزینه ها از مطالبات کشاورزان کسر می شود.
عبدالله محمودی افزود: در استان مرکزی یک کارخانه فراوری چغندرقند در شازند فعال بود که به دلایل نامعلومی فعالیت آن راکد شده است.
وی بیان کرد: کارخانه قند در استان مرکزی وجود ندارد و چغندرکاران با کارخانه قند اصفهان قرارداد می بندند و بر اساس اعلام کارخانه کارشناس جهاد کشاورزی از این استان عیار سنجی می کند.
وی بیان کرد: شهرستان محلات استعداد آن را دارد که میزبانی واحد فرآوری چغندرقند را داشته باشد و اگر این مهم محقق شود چغندرقندکاران سود بهتری عایدشان خواهد شد.
وی در خصوص پرداخت مطالبات کشاورزان چغندرکاران بیان کرد: تاکنون زمان مشخصی برای پرداخت مطالبات اعلام نشده است.
مدیر جهاد کشاورزی محلات گفت: با توجه به اینکه تولید شکر یکی از برنامه های اقتصاد مقاومتی است در صورتی که به شیوه نوین و تغییر در سیستم آبیاری به شیوه نواری باشد، مقرون به صرفه می شود.
محمودی بیان کرد: در صورتی که کارخانه دستگاه های مکانیزه برای شیوه کاشت به صورت نشائی را فراهم کند، کشت چغندرقند با آب کمتر و هزینه های معقول تر تحقق می یابد.
محمودی بیان کرد: برای توسعه کاشت چغندرقند، وزاتخانه کاشت پاییزه را برای استانهای جنوبی ابلاغ کرده است اما ،در خصوص استان مرکزی و مناطق معتدل تاکنونی دستورالعملی ابلاغ نشده است.
به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایرنا، مدیر جهاد کشاورزی محلات سطح زیر کشت چغندرقند در محلات را 180 هکتار بیان کرد.
وی ادامه داد: برداشت محصول چغندر قند تا آخر آذر ماه در این شهرستان ادامه یافت و 11 هزار و 500 تن محصول برداشت شده است.
محمودی گفت: محصول برداشت شده چغندر قند به کارخانه های قند استان اصفهان برای فرآوری و تبدیل به محصولات گوناگون ارسال می شود.
وی یادآور شد: عیار این محصول در محلات 18 درصد است و این شهرستان دومین تولید کننده چغندرقند در استان مرکزی است.
به گفته وی، 15 بهره بردار چغندر قند در شهرستان محلات به طور مداوم این محصول را کشت می کنند.
شهرستان محلات از توابع استان مرکزی پنج هزار نفر جمعیت دارد و مهمترین محصول زراعی آن ،گندم جو، چغندرقند و ذرت علوفه ای است.
7277/6013/گزارشگر: افسانه آروند/**انتشار دهنده:مژگان حیدری*

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید