خبر فوری

لازمه اقتصاد مقاومتی نهادینه کردن فرهنگ مولد است

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری فارس از ارومیه، یکی از الزامات مهم و موثر در تحقق یافتن اقتصاد‌ مقاومتی این است که برای نهادینه‌‌شدن فرهنگ مولد در جامعه گام برداشته شود همچنین فرهنگ مصرفی ریشه‌کن شود.

درباره فرهنگ مصرفی و مصرف‌زدگی تاکنون مطالب زیادی گفته‌ایم، شنیده‌ایم و احتمالا تلقی عمومی ما نیز این است که مشکلات موجود در این زمینه با کمتر مصرف کردن یا مصرف نکردن برخی کالاها رفع می‌شود.

بنابراین می‌توان با اطمینان و تاکید چنین اذعان کرد که یکی از آفت‌های مهم برای تحقق نیافتن اقتصاد مقاومتی این است که به فرهنگ مصرفی و استفاده از محصولات آماده خو گرفته‌ایم.

با محور قرار دادن این موضوع و ضرورت نهادینه‌سازی فرهنگ مولد به‌جای فرهنگ مصرفی خبرنگار ما در خبرگزاری فارس آذربایجان غربی گزارشی تهیه کرده است.

*استفاده از صنایع خارجی تحقق اقتصاد مقاومتی را دشوار می‌کند

یسنا وحدت‌طلب استاد دانشگاه و کارشناس علوم اقتصادی با ابراز تاسف از اینکه استفاده از صنایع خارجی و آماده به معنای واقعی تحقق اقتصاد مقاومتی را دشوار می‌کند، گفت: فرهنگ مصرفی را باید ریشه‌کن کنیم.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ما به استفاده از محصولات آماده عادت کرده‌ایم به خودمان برای ساخت و ساز همچنین تولید زحمت نمی‌دهیم، که در نهایت صنایع ما چنین سرنوشتی پیدا می‌کند.

این استاد دانشگاه با اظهار اینکه می‌خواهیم با کمترین کار و تلاش بهترین وسیله‌ها در اختیارمان قرار گیرد، گفت: این موضوع و معضل در سطح کلان اقتصادی وجود دارد و در بسیاری از حوزه‌ها تلاش شبانه‌روزی، برنامه‌ریزی، تحقیق و توسعه انجام نمی‌گیرد.

وحدت‌طلب ادامه داد: برای به‌سازی صنایع مختلف در کشور تلاش کافی نمی‌شود تا آنچنان که شایسته است به‌روز و کارآمد شوند همچنین در گروه بهترین‌های دنیا قرار گیرند.

*پول نفت ما را تنبل بار آورده است

اطمینان تحریرکار تولیدکننده و کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اینکه 15 سال است در این عرصه مشغول شده، گفت: متاسفانه پول نفت مردم ما را تنبل بار آورده و بیشتر تکیه ما به این حوزه است.

این فعال اقتصادی گفت: در زمینه‌های مختلف به‌راحتی و البته با پشتوانه درآمد نفت با تولیدکننده‌های بزرگ جهان قرارداد می‌بندیم؛ وارد کردن محصولات کشورهای دیگر و یا مونتاژ تولیدات آنها برای رشد کشور کمک نمی‌کند.

وی با بیان اینکه به‌دلیل داشتن این روحیه استفاده از تولیدات آماده هزینه‌های زیادی هم می‌دهیم، گفت: به‌عنوان مثال شرکت‌های خارجی شرایط خود را به ما تحمیل می‌کنند.

تحریرکار افزود: همچنین کشورهای بیگانه هر موقع می‌بینند ما می‌خواهیم قطعات حساس و دانش‌بنیان بسازیم بلافاصله انواع مانع جلوی ما ایجاد می‌کنند و باز ما چون فرهنگ مقاومت در اقتصاد را نداریم چندان ایستادگی نمی‌کنیم.

کلام آخر …

موارد زیادی مانند مصرف کم آب، خاموش کردن لامپ‌های اضافی در ساعت‌های اوج مصرف، کم خریدن لوازم لوکس و تشریفاتی تا اندازه‌ای توسط آحاد مردم رعایت می‌شوند و این مسائل را افراد زیادی متوجه شده‌اند.

ولی در این زمینه جای سوال وجود دارد که آیا فرهنگ مصرفی و مصرف‌زدگی فقط به این مسائل ریز  و هر‌چند مهم ختم می‌شود یا نه؛ مسلما نکته‌های حائز اهمیت زیاد دیگری هم در این زمینه وجود دارد.

اگرچه یکی از بارزترین جلوه‌های فرهنگ مصرفی در اسراف و زیاده‌روی کالاها و خدمات نمود پیدا می‌کند، ولی باید بگوییم که این فرهنگ جنبه‌های پنهان و مهم‌تر دیگری هم دارد که یکی از آنها تمایل بیش از حد به آماده‌خواری یا عدم کار و تلاش همچنین استفاده از ملزومات آماده است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *