خبر فوری

تحقق توازن و عدالت اجتماعی با “وقف”

هرمزبان – رئیس اداره تحقیق و حسابرسی اوقاف هرمزگان گفت: وقف با توزیع مجدد درآمد بین افراد، جامعه را به سمت توازن اجتماعی هدایت می‌کند.

علی محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص خدمات اجتماعی نهاد وقف، اظهار کرد: یکی از کارهای شایسته‌ای که همچون صدقه جاری باقی می‌ماند و اثرات و برکات آن نصیب جامعه می‌شود، وقف است.

وی با اشاره به اینکه وجود وقف باعث کاهش اختلافات طبقاتی و جبران کمبودها و ایجادکننده عدالت در جامعه است، افزود: واقفان خیراندیش درزمینهٔ بشردوستی و خدمت به مردم و رفع حوائج مستمندان و نیازمندان هزاران حوزه دیگر اقدام به وقف کرده‌اند، قسمت دیگری از اموال آن‌ها، وقف بر روضه حضرت سیدالشهدا و ائمه اطهار(ع) بوده که نام نیک و خدمات ارزنده آن ائمه معصوم را در جامعه اسلامی نهادینه کرده است.

رئیس اداره تحقیق و حسابرسی اوقاف هرمزگان تصریح کرد: وقف با توزیع مجدد درآمد بین افراد، جامعه را به سمت توازن اجتماعی هدایت می‌کند  و تنها در این صورت است که آثار مبارک وقف در جوامع اسلامی ظاهر شده و نظام مقدس جمهوری اسلامی راه رشد و توسعه سعادت را طی خواهد کرد. از مصارف و مواردی که با آن‌ها وقت صورت گرفته، می‌توان به مساجد، مدارس، بیمارستان‌ها، آب‌انبارها، قنات‌ها و قبرستان‌ها اشاره کرد که مخارج آن‌ها شامل قرائت قرآن، اطعام در ماه مبارک رمضان و محرم‌الحرام، درمان بیماران و تأمین آب می‌شود.

محمدی اضافه کرد: در حدیث نبوی(ص) آمده است: “وقتی بنی‌آدم بمیرند عمل آن‌ها به‌جز در سه مورد قطع می‌شود: صدقه جاریه‌ای که باقی می‌ماند، عملی که از او بماند و به مردم نفع برساند و فرزند صالح که از او باقی بماند و برای وی دعا کند”.

وی با تأکید بر اینکه وقف جامعه را از آلودگی‌ها و ناخالصی‌ها پاک می‌کند و راه را برای تزکیه آن هموار می‌سازد، عنوان کرد: این سنت حسنه ازیک‌طرف وسیله‌ای بسیار خوب برای ایجاد انس و الفت بین مسلمانان و از طرف دیگر وسیله برای تألیف قلوب مردم غیرمسلمان است. وقت میراث بزرگ انسانیت و بشردوستی و سرمایه فناناپذیر مدنیت و فرهنگ است که ارزش آن‌چنان‌که باید تاکنون به‌درستی نشان داده نشده است.

رئیس اداره تحقیق و حسابرسی اوقاف هرمزگان با اشاره به اینکه اگر وقف در جامعه گسترش یابد بسیاری از معضلات اجتماعی را می‌توان حل و از اختلافات شدید طبقاتی جلوگیری کرد، افزود: در وقت حداقل دو اثر مهم درونی و برونی وجود دارد که اثر درونی آن به انسان خیری برمی‌گردد که اقدام به این عمل صالح و اثربخش کرده و بخشی و یا تمام اموال خود را وقف و با این کار درون خویش را پالایش کرده و به تزکیه نفس پرداخته است.

محمدی در پایان با تأکید بر ضرورت اجرای دقیق نیات واقفان، اظهار کرد:  سید جعفر شهیدی، پژوهشگر فقه و تاریخ اسلام در نامه‌ای به مجله وقف گفته است: “بکوشید درآمدهای رقبه عیناً به مصرفی برسد که واقف تعیین کرده است، مگر آنکه چنان مصرفی حقیقتاً متعذر باشد، یعنی نتوان انجام داد. بدین نیندیشید که ممکن است انجام آن ازلحاظ منطق امروزی سودی نداشته باشد. اگر مورد مصرف وقف را به هم بزنیم واقف‌هایی که می‌خواهند موقوفه آن‌ها پایدار باشد دیگر به این کار رغبت نخواهند کرد، چراکه احتمال می‌دهند با موقوفه آن‌ها هم نظیر همین کار را بکنند”.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

hormozban هرمزبان ivlcfhk اخقئخظذشد

درباره تحریریه خبر هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. ---- صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید